Home > Reviews > A Tale of Two Cities
Intro De spellen zijn alleen via download te koop. Voor ongeveer 12 euro krijg je dit spel en de twee vorige spellen in de reeks - Genesis of the Gods en The Divine Comedy -, gratis erbij. Les Miserables, deel 1 in de reeks, in inmiddels freeware en geheel gratis te downloaden. De spellen zijn ook verkrijgbaar in het Nederlands.
Verhaal Intussen is in Frankrijk grote sociale onrust, de Franse revolutie staat op het punt uit te breken. Een zekere markies de Evrémonde rijdt zomaar een kind uit het volk dood. Hij blijkt de oom van Darnay te zijn, maar dat niet alleen, hij is ook verantwoordelijk voor de gevangenneming van dr. Manette, zoveel jaar geleden. Als Darnay naar Frankrijk gaat, wordt ook hij een slachtoffer van de haat die het gewone volk voor de adel heeft. Het verhaal van Charles Dickens zit vol romantiek, liefde, opoffering en haat in een sociaal roerige tijdperk. Spelmaker Tolworthy weet dit op een bijzondere manier in zijn spel te verweven. In een gewoon stripboek zou je het verhaal in een afgedwongen volgorde moeten lezen. In dit interactieve, bewegende stripboek, krijg je de kans zelf te ontdekken wat mensen voelen en denken, als jij daar zin in hebt. Je kunt snel door het spel heen als je wilt, alleen de hoofdlijnen volgend. Je kunt ook met iedereen in je omgeving praten, zodat je meer inzicht krijgt in karakters en omstandigheden. Dit is zelfs te adviseren als je werkelijk het gevoel wilt krijgen deel uit te maken van het verhaal. Want je speelt niet als Lucie of Darnay, maar als miss Prost, huishoudster bij de Manette’s. Zij is degene die kijkt en adviseert en hints geeft als je vastzit. Maar eigenlijk neemt zij als halve figurant dus niet deel aan de gevoelens. Je blijft op die manier een buitenstaander die kijkt naar andermans ellende, als je niet ook zo nu en dan ook wilt weten wat de hoofdpersonen denken. Een ramptoerist dus, maar wel eentje die op het einde van het spel de kans krijgt de man op het schavot te begrijpen.
Gameplay Linksklikken gebruik je om je te verplaatsen. Verder heb je nog hulp via je toetsenbord. F1 voor hints als je vastzit in het verhaal en M om de map op te roepen waarmee je je snel van Engeland naar Frankrijk verplaatst. Eenvoudiger kan haast niet. Ook wordt er automatisch in de map waar je het spel installeerde een bestandje aangemaakt dat ‘my story’ heet en waarin alle dialogen die je hebt aangeklikt, worden bijgehouden. Zo kun je altijd nakijken wat je reeds deed. Saven en loaden kun je op elk gewenst moment en de spelletjes worden na een aantal vergeefse pogingen zelfs automatisch voor je opgelost. Het bijzondere in de spelwereld van ‘enter the story’ is, dat je binnen een verhaal ook naar andere boeken kunt gaan. Als je bijvoorbeeld in het Parijs van de Franse revolutie bent, kun je naar een achterafstraatje, dat in het boek van Les Misérables bestaat. Ook is in de bank een klant op een bankje, met wie je kunt praten. Hij blijkt een figuur uit Les Misérables te zijn, een totaal ander boek! Puzzels
Om het niet alleen een leesboek is, maar ook een spel, heeft Tolworthy enkele minigames toegevoegd om het geheel te verlevendigen. Zo mag je bijvoorbeeld achter aan een koets hangen en proberen de keien op de weg te ontwijken. Deze spelletjes zijn een aardige aanvulling op wat anders alleen leesboek zou zijn. De minigames zijn leuk en niet te moeilijk en je kunt ze zelfs overslaan als je er geen zin in hebt of als het niet lukt. Graphics Alle afbeeldingen zijn er eigenlijk op gericht het verhaal te illustreren, want dat is waarom het draait: het verhaal. Daarom zijn ook de karakters die er rondlopen slechts met enkele lijnen weergegeven. Het is leuk te zien dat je met enkele lijnen toch meteen de diverse individuen wel herkent en door de kleding ook een idee krijgt van de tijd waarin zich alles afspeelt. Maar details bestaan alleen in je eigen verbeelding. De animaties zijn goed. De karakers bewegen heel natuurlijk en meer dan in de vorige delen. De overgang in de beelden is soms wat schokkend, maar niet echt storend. De teksten worden met een duidelijk lettertype in beeld gebracht en kunnen zelfs door de speler vergroot worden. Dit is vooral prettig voor mensen die het spel in een klein scherm spelen, of voor slechtzienden. Muziek
Maar de muziek maakt dit gelukkig meer dan goed. De klassieke muziek die het verhaal onderstreept is bijzonder goed gekozen. Wordt de Bastille bestormd, dan lijkt het alsof de muziek het gepeupel opzweept. Denkt iemand na over een moeilijke beslissing, dan merk je dat de muziek beschouwend is.
|
|
|||||||||