Home > Reviews > Black Mirror

Black Mirror

De Tsjechische studio Future Games heeft al een aardig rijtje adventures op haar naam staan, onder andere NiBiRu, Next Life en Alter Ego. Black Mirror is een van hun eerste titels, ontwikkeld in samenwerking met Unknown Identity. Het is een third-person point-and-click horroradventure. Let wel op dat sommige edities niet geschikt zijn om onder Vista en Windows 7 te spelen. Je moet hiervoor de Engelse (niet de Amerikaanse) versie hebben.

Samuel Gordon is de hoofdpersoon van Black Mirror. Zijn opa is pas overleden en daarom brengt hij een bezoek aan het oude landhuis (genaamd Black Mirror) waar hij al in geen tijden meer is geweest. Jaren geleden is zijn vrouw namelijk bij een brand in een van de vleugels van het huis omgekomen, en hij voelt zich hier nog steeds schuldig over als hij in de buurt van het huis komt. Hij is dan ook van plan om na de begrafenis zo snel mogelijk weer te vertrekken uit het kasteelachtige huis. Naast zijn oma en zijn oom Robert wonen daar ook een butler, een tuinman en een klusjesman. Op de uitgestrekte landerijen bevinden zich verder nog een kerk, een klein dorpje, een verlaten mijn en een psychiatrisch ziekenhuis. Samuel komt er al snel achter dat er rond de dood van zijn grootvader nogal wat vraagtekens bestaan, en hij gaat dan ook op onderzoek uit om de omstandigheden waaronder William uit de toren van het huis is gesprongen (of misschien wel geduwd?) te achterhalen.

Zo blijkt William de laatste paar weken erg teruggetrokken geleefd te hebben in de toren, druk bezig met een of ander onderzoek waarvan niemand de details weet. Samuel vindt een geheimzinnig symbool op de muur vlak boven de plek waar zijn grootvader terecht is gekomen. Niemand weet er ook maar iets van. Ook komt Samuel erachter dat zijn opa pas geleden een familielid in Wales heeft bezocht. In zes hoofdstukken volgen we de speurtocht van Samuel, die aan de hand van aantekeningen van William probeert een vijftal sleutels te vinden die zijn voorvaderen in bezit hebben gehad. Ook probeert hij erachter te komen wat zijn vreselijke nachtmerries te betekenen hebben. Aangezien het een horroradventure betreft kun je ervan uitgaan dat het niet voor alle personen in het spel goed af zal lopen!

Het verhaal is goed geschreven en je blijft steeds in spanning over wat er nu eigenlijk aan de hand is. De personages worden voldoende uitgewerkt om geloofwaardig over te komen en je steeds geinteresseerd te houden in hoe het verder gaat.

Black Mirror is een point-and-click adventure. Door met links te klikken laat je Samuel rondlopen. Als je je muis over het scherm beweegt krijgt de cursor bij sommige objecten een rode gloed, tevens verschijnt de naam van het object eronder. Klik je links, dan beschrijft Samuel het voorwerp of hij pakt het op. Bij sommige voorwerpen kan je verschillende keren klikken om nog meer omschrijvingen te krijgen. Bij sommige voorwerpen blijft de rode kleur dan nog steeds, dit betekent dat je er ofwel iets mee kan doen met een ander voorwerp, ofwel dat je het nader kan onderzoeken door er met rechts op te klikken. Dit is niet altijd even logisch. Door met de muis naar de onderrand van het scherm te bewegen komt je inventaris in beeld. Hier kun je ook voorwerpen combineren. Als je een voorwerp aanklikt en hiermee over een ander voorwerp in je inventaris of op het scherm beweegt, zie je meteen of je het kan combineren doordat het voorwerp dan gaat knipperen. Dubbelklikken op een uitgang zorgt ervoor dat Samuel er onmiddellijk heengaat zonder eerst het hele beeld door te lopen. Met de TAB-toets kun je alle uitgangen laten oplichten. Sommige schermen zijn breder dan je beeldscherm zodat je nog wat verder opzij kan lopen dan in eerste instantie lijkt. Via de kaart van het landgoed kun je snel naar een andere locatie reizen.

Het is wel belangrijk om regelmatig je voortgang op te slaan, je kan namelijk doodgaan. Meestal gebeurt dat als je Samuel gevaarlijke dingen laat doen zoals een kapotte elektriciteitskabel met blote handen aanraken, en eigenlijk is het dan wel logisch, maar het kan ook gebeuren als je nietsvermoedend een ruimte binnenloopt en bepaalde dingen aan een nader onderzoek wil onderwerpen. Soms gaat dit er zeer bloederig aan toe. Het voegt een bepaalde mate van spanning toe aan het spel, omdat je nooit weet of Samuel een gevaarlijke situatie zal overleven. Het aantal keren dat je kan doodgaan is overigens niet zo hoog dat het irritant wordt. Een of twee keer moet je binnen een bepaalde tijd reageren op de situatie op het scherm. Doe je niets, of kies je de verkeerde voorwerpen, dan ga je dood.

Verder moet je veel met allerlei mensen praten, zowel in en om het landgoed als in Wales. De gespreksonderwerpen zijn daarbij als icoontjes aangegeven onder in beeld. Een paar keer moet je kiezen of je een 'positief' of 'negatief' antwoord wil geven, maar wat je dan precies gaat zeggen als je een van die opties kiest is niet van te voren duidelijk.

De puzzels in Black Mirror zijn gevarieerd en bestaan vaak uit het zoeken van de juiste voorwerpen of het voeren van de juiste dialoog om een obstakel uit de weg te ruimen. Daarbij gaat Samuel niet altijd even zachtzinnig en tactvol te werk. Hij deinst er niet voor terug om mensen af te blaffen of te dreigen hen te ontslaan als ze niet doen wat hij zegt, ze te drogeren of ze gewoonweg op te sluiten in een graftombe. Dat maakt hem tamelijk onsympathiek en het gaat tegen je eigen gedachtengang in waardoor de oplossing soms niet voor de hand ligt.

Er moet wel redelijk veel heen en weer gereisd worden om alles te vinden, vooral ook omdat voorwerpen die in een vorig hoofdstuk niet meer opgloeiden nu ineens wel weer 'actief' kunnen zijn. Ook zijn de omgevingen zo gedetailleerd dat je makkelijk iets over het hoofd ziet. Er is een heel vervelende schuifpuzzel aanwezig in het spel.

Omdat het spel al wat ouder is (2003), doen de graphics, vooral tijdens tussenfilmpjes, wat gedateerd aan. Toch zit elk scherm zo tjokvol details dat je een hele tijd bezig zult zijn met elke nieuwe locatie verkennen.

De personages zijn wat minder goed uitgewerkt en lijken soms een beetje af te steken tegen de achtergronden. Met name Samuel loopt en beweegt soms houterig, maar dat is niet echt storend. Ook duurt het soms tamelijk lang voor iemand die je aan wil spreken ophoudt met waar hij mee bezig is om zich naar je toe te draaien zodat je je net begint af te vragen of hij je wel gehoord heeft.

Over het algemeen ziet het er echter gewoon goed uit. Op de juiste plaatsen is het donker en grauw en overal zijn kleine animaties ingebouwd om de locaties wat te verlevendigen - vliegjes, flakkerende kaarsen, een dwarrelend blaadje en dergelijke zorgen dat het geheel natuurlijk en realistisch overkomt. Op mijn laptop die ruimschoots aan de systeemeisen voldoet werden de buitenscenes waarin het regent erg traag afgespeeld waardoor het soms heel lang duurde voor Samuel van de ene kant van het scherm naar de andere kant was gelopen. Helaas regent het erg vaak in Black Mirror.

De soundtrack van het spel is erg goed geslaagd. Niet alleen is er (op de juiste momenten) spannende muziek te horen, ook de omgevingsgeluiden zijn perfect gedaan. De voetstappen in het krankzinnigengesticht klinken echt alsof je in een grote hal met een tegelvloer rondloopt en als je praat met de verpleegster klinkt het hol met een lichte echo. Op andere momenten zijn er nauwelijks hoorbare effecten aangebracht die een griezelige sfeer oproepen. Je kan er niet echt een vinger opleggen waarom, maar het werkt goed. Een leuke toevoeging is dat alle voorwerpen in de inventaris een eigen geluid hebben als je ze aanklikt.

De meeste stemacteurs doen prima hun werk, al komen sommigen een beetje te stijfjes over.

Verhaal: Het verhaal van Black Mirror is goed geschreven, afwisselend en geloofwaardig. Er gebeurt van alles om je aandacht lang vast te houden. Het enige minpuntje is eigenlijk dat Samuel bij tijd en wijle zo slecht met het personeel omgaat dat hij erg onsympathiek is en het moeilijk is om je in te leven in zijn karakter. Het einde is indrukwekkend en zal je nog lang bijblijven.
Gameplay: De point-and-click besturing werkt prima en intuitief, al is het in het begin even wennen dat je er ook aan moet denken om rechts te klikken op bepaalde voorwerpen. Dubbelklikken om naar uitgangen te springen en het reizen via de kaart zijn prima toevoegingen om het doelloos rondlopen wat te beperken. Je kan soms doodgaan waardoor je er echt aan moet denken om regelmatig op te slaan.
Puzzels: Op de schuifpuzzel die voor heel wat frustratie kan zorgen na, zijn de puzzels prima in orde. Ze zijn afwisselend en bieden een goede uitdaging zonder onlogisch of vergezocht te zijn.
Graphics: De detailrijke achtergronden zijn interessant om naar te kijken en de wereld komt levendig over door het gebruik van kleine animaties in elke achtergrond. De animaties van de karakters komen wat minder goed uit de verf.
Muziek: Spannende achtergrondmuziek op de juiste momenten, sfeervolle geluidseffecten en bovengemiddelde stemacteurs zorgen voor een geweldige ervaring.
Eindconclusie: Black Mirror biedt een dikke vijfentwintig uur prima vermaak voor liefhebbers van spannende adventures. Als je door de handvol minpuntjes heen kan kijken heb je een geweldig spel in handen.