Home > Reviews > Puzzle Bots

Puzzle Bots

Wadjet Eye Games is geen onbekende in de wereld van independent adventure games. Zo zijn onder andere de Blackwell-serie en Emerald City Confidential van de hand van Dave Gilbert. Voor PuzzleBots werkte hij samen met Erin Robinson (zij maakte eerder al het gratis spel Nanobots) en John Green (maakte achtergronden voor heel veel games). Puzzle Bots kost 15 dollar (nog geen 12 euro) en is een luchtige adventure over een groep kleine robotjes.

Bij de Dr. Hugo's Factory for Making Robots werken in eerste instantie vier uitvinders: Zander, Yuriko, Viktor en Theo. Aan het begin van het spel komt Dr. Hugo vertellen dat hij een nieuwe collega voor ze heeft aangenomen: Astrid. Elke uitvinder heeft een mini-robotje uitgevonden met een specifieke taak. Als ze niet gebruikt worden, zitten de robots in een koepelvormige ruimte, de dome. Op een dag vindt het robotje Hero de sleutelhanger van zijn uitvinder Zander, en ontdekt hij dat hij daarmee kan ontsnappen uit de dome. Vanaf dat moment gaan de robotjes regelmatig samen op avontuur als de uitvinders niet kijken. Door samen te werken kunnen ze obstakels overwinnen en bijvoorbeeld een machine repareren of een poppenhuis binnendringen om een van hen te bevrijden. Ze komen er toevallig achter dat Dr. Hugo heel wat van plan is met de fabriek en als die plannen doorgaan loopt het niet goed met hen en hun uitvinders af. Ze moeten dus een manier vinden om hem te stoppen! Maar wat kunnen vijf piepkleine robotjes beginnen tegen een mens?

Het verhaal van de robotjes wordt onderbroken door het verhaal van de uitvinders. Door middel van korte filmpjes krijgen we te zien hoe de andere uitvinders reageren op de komst van Astrid. Zo neemt Zander haar bijvoorbeeld mee naar de lunchruimte en de tuin, maar zonder dat ze het weten worden ze gevolgd door de robotjes die dan in diezelfde ruimte een van hun avonturen beleven. Uiteindelijk moeten de robotjes hun uitvinders ook redden als Dr. Hugo ze gevangen heeft genomen.

Dit alles is erg grappig gedaan, de robotjes die geen actie kunnen uitvoeren met het voorwerp hebben er bijna altijd wel een gekke opmerking over. Het is dus zeer de moeite waard, om ook als je al snapt welke robot je moet gaan gebruiken in een bepaalde puzzel, toch eerst met de andere robotjes te kijken, puur om niks te missen van de grapjes. Ook de situaties waarin ze belanden zijn vaak grappig. Zo willen de uitvinders bijvoorbeeld iets eten uit de kantine, maar de kok-robot is kapot. Terwijl de uitvinders even weglopen repareren de mini-robotjes de kok-robot en het eten wordt alsnog bereid. Als de uitvinders een voor een terugkomen denken ze allemaal dat een van de anderen de kok-robot heeft gerepareerd. Het spel is wel redelijk kort, ik had het in een middag doorgespeeld.

Puzzle Bots is een point-and-click adventure. Je bestuurt afwisselend de verschillende robotjes, door op een andere robot te klikken wissel je op ieder gewenst moment tussen de robotjes. Dat kan ook door op de tabbladen onderin beeld te klikken. Door met je muis over het scherm te bewegen, komen de verschillende acties in beeld. Speel je bijvoorbeeld op dat moment Bomchelle en beweeg je de cursor over een tafel, dan staat er "Bomb Table"; speel je Ultrabot dan staat er "Push Table". Door op dat voorwerp te klikken wordt de actie vervolgens uitgevoerd.

Niet alle robots kunnen met elk voorwerp reageren, soms krijg je alleen een opmerking te horen en zien. Klik je op een andere plek in het scherm, dan gaat de robot naar die plek toe. Dit werkt prima, op een paar momenten na waarop ik mijn robotje niet ver genoeg opzij kon laten bewegen om het scherm opzij te laten scrollen. De uitvinders kun je niet besturen, die zie je wel in beeld en in een scene kun je ook met ze communiceren, maar in het grootste deel van het spel komen ze alleen voor in de filmpjes.

De puzzels in Puzzle Bots bestaan eruit, de juiste robot voor de juiste taak te vinden. Iedere robot heeft een unieke eigenschap. Zo kan Hero dingen oppakken en ergens anders gebruiken, Kelvin kan dingen opwarmen of smelten, Ibi kan zwemmen en onder water dingen slepen, Ultrabot kan zware voorwerpen wegduwen en Bomchelle gooit kleine roze bommetjes om dingen op te blazen. Elke robot wordt geïntroduceerd aan de hand van een korte tutorial waarin je leert omgaan met zijn of haar specialiteit. Om een machine te repareren, moet je bijvoorbeeld met Ibi een schroefje opduiken van de bodem van een plas water, met Hero dat schroefje naar de machine verslepen en vastdraaien zodat Kelvin hem tenslotte op de goede plek vast kan lassen. Dit is allemaal erg vanzelfsprekend en het spel is dan ook aan de makkelijke kant. Wel is het zo dat sommige acties van tijdelijke aard zijn. Als je bijvoorbeeld iets verwarmt met Kelvin, dan zal het na verloop van tijd weer afkoelen. Vaak moet je dus meteen na het verwarmen nog iets anders doen en het kan wat vervelend zijn als dat niet meteen lukt zodat je het een paar keer moet proberen.

Er is een hintsysteem, dat je waarschijnlijk niet nodig zult hebben, maar als je er op klikt volgt er een conversatie tussen de robotjes waarin ze aan elkaar uitleggen wat er moet gebeuren om verder te komen, waardoor je wel een idee krijgt in welke richting je de oplossing moet gaan zoeken. Dit is een grappige en subtiele vorm van hints. Daarnaast kun je nog bepaalde voorwerpen verzamelen om een bonus vrij te spelen. Als je de eerste keer niet alle voorwerpen hebt gevonden kan je het spel nog een keer spelen maar aangezien je dan alle oplossingen al weet is dat niet zo heel leuk om te doen.

Puzzle Bots is schattig getekend in een soort tekenfilmstijl. De robotjes zien er lief uit en gedragen zich grappig. Als de robotjes twee uitvinders zien kussen, vragen ze zich bijvoorbeeld hardop af, waarom hun gezichten aan elkaar geplakt zijn. Misschien is het een manier van vechten? Ook zien ze in een koffiezetapparaat een soort raket, wat leidt tot een geweldige scene waarin de robotjes proberen deze aan de praat te krijgen. De animaties van de acties zijn goed uitgevoerd en alles ziet er vloeiend uit.

De achtergrondmuziek is precies goed, het zorgt voor wat atmosfeer maar dringt zich niet op.

De robotjes hebben geen stem, maar maken wel allemaal een eigen, herkenbaar geluidje als je ze aanklikt en als ze een actie uitvoeren. In de ondertiteling krijg je toch te zien wat ze zeggen. De uitvinders hebben wel ingesproken stemmen. Deze passen goed bij de personages en het is ook te horen dat het grotendeels om mensen gaat die ervaring hebben met het inspreken van stemmen. Ze weten precies de juiste emotie te treffen. Alleen een van de kinderen in het spel klinkt wat ongeloofwaardig, meer als een volwassene die een kind probeert na te doen.

Verhaal: Het verhaal stelt niet zoveel voor en is meer bedoeld om de robotjes een achtergrond mee te geven. De manier waarop de robotjes naar de wereld kijken en hoe ze met elkaar omgaan levert een hoop grappige situaties op. Het is wel jammer dat het spel erg kort is.
Gameplay: Eenvoudige point-and-click besturing die prima werkt. Het wisselen tussen de robotjes is simpel en het is altijd duidelijk wat je waar kan doen.
Puzzels: De puzzels zijn aan de makkelijke kant. Je moet steeds kijken welke robot je nodig hebt om een bepaalde taak uit te voeren of in welke volgorde je de taken uit moet voeren om het obstakel uit de weg te ruimen. Hierdoor zal je nooit lang vast komen te zitten en duurt het spel niet zo lang.
Graphics: De schattige tekenstijl en goede animaties zorgen ervoor dat je met een glimlach naar dit spel zit te kijken.
Muziek: Precies zoals het hoort, goede achtergrondmuziek en goede stemacteurs. De robotjes hebben hun eigen geluidjes maar kunnen niet praten. Gelukkig zijn ze wel ondertiteld zodat je hun commentaar kan lezen.
Eindconclusie: Een grappig en schattig spelletje voor tussendoor. De robotjes zijn sympathiek en leuk getekend, maar de puzzels zijn aan de makkelijke kant. Twaalf euro is niet duur, maar omdat het spel maar een paar uur kost om uit te spelen is het toch aan de hoge kant voor wat je krijgt.