Dreamfall - Hands on 2



Ongeveer twee maanden geleden kregen Junaid en ik de kans om een béta-versie van Dreamfall: The Longest Journey te bekijken. We zagen toen een beetje hoe het spel speelde en hoe het eruit zou gaan zien. Nu kreeg Adventure-Island nogmaals een uitnodiging om een tweede, vebeterde béta-versie te bekijken. Mijn ervaringen lees je in deze preview. 

In de vorige preview heeft Junaid al wat uitgelegd over het verhaal van The Longest Journey en Dreamfall. Daar ga ik dan verder ook niet meer over uitweiden. Ik ga het nu wat meer hebben over de gameplay van het spel. De vorige keer konden we namelijk nog alleen rondlopen in de wereld(en) van Dreamfall en ditmaal had ik wel interactie met de omgeving. Ik kon nu gewoon het spel spelen, ook al was het nog steeds maar een bèta-versie en dus nog lang niet af.

Gameplay
Dreamfall: The Longest Journey zal volledig in 3D zijn. Tot nu toe hebben al verschillende ontwikkelaars een 3D adventure proberen te maken, maar ze hadden vaak problemen om de gameplay hieraan aan te passen. Sommigen probeerden de besturing met het keyboard uit, maar dit kon maar weinig mensen bekoren. Anderen wilden het klassieke "point and click" bewaren, maar het lukte hen niet dit op een goede manier toe te passen. Bone heeft dit recentelijk redelijk goed gedaan, maar ik denk dat Dreamfall de eerste adventure wordt die volledig 3D is (je kan de camera niet alleen alle kanten op draaien, maar ook naar beneden en boven bewegen) en die daarbij heel prettig via het vertrouwde "point and click" systeem bestuurd wordt.

Funcom heeft voor Dreamfall namelijk een manier bedacht om je omgeving te doorzoeken die ik nog niet eerder heb gezien. Dit handige trucje zorgt ervoor dat het spel, hoewel in 3D, toch soepel en makkelijk met "point and click"werkt. Door op de rechtermuisknop te drukken komt er een blauwe straal vanuit de speler die je 360 graden kan draaien. Op deze manier kun je de hele ruimte afspeuren en als er een hotspot is (persoon, voorwerp of iets dergelijks) dan wordt dit aan gegeven. Dan kun je met de linkermuisknop klikken en kun je kiezen uit verschillende acties zoals praten, bekijken en gebruiken. Als als er maar een optie is (bijvoorbeeld alleen praten of bekijken) wordt deze actie gelijk uitgevoerd. Deze handige vondst wordt al heel snel een gewenning en ik zou het helemaal niet erg vinden als dit een systeem wordt die later meer gebruikt gaat worden in 3D adventures...

Keuzes, keuzes...
In Dreamfall maak je tijdens het praten met mensen steeds keuzes. Je kunt enthousiast of terughoudend reageren, iemand afleiden of juist op iets attenderen. Al deze keuzes zijn niet alleen voor de sier, maar ze beïnvloeden echt je speelervaring. Ze komen terug in gesprekken later in het spel. Door deze verschillende keuzes zul je dus ook op verschillende manieren door het spel kunnen gaan. Wanneer je het spel hebt uitgespeeld kun je het altijd nog eens spelen om te kijken hoe het spel loopt als je andere opties kiest. Op deze manier kun je ook in vechtscenes verzeild raken. In deze béta-versie moest je proberen via drie knoppen (L en K voor slaan en schoppen en spatie voor blokkeren) tegenstander verslaan. Aan het vechtsysteem zou nog het een en ander aangepast worden, dus hoe het er uiteindelijk eruit zou zien weet ik niet precies. Maar door andere keuzes te maken zijn vechtscénes te vermijden en kun je dus een andere manier vinden om dingen voor elkaar te krijgen.

Maar Dreamfall heeft nog wat andere extra'tjes die het spelen fijner maakt. Zo heb je een logboek die je ieder moment kunt raadplegen. Dit logboek houdt alle conversaties bij en laat tevens je laatste "opdracht" zien. Op deze manier kun je alle gesprekken nog eens nakijken op mogelijke hints en kun je, als je niet meer precies weet wat je moest doen, altijd even kijken wat er ook alweer van je verwacht werd.

Graphics
Hetgeen wat er echter het meest uitsprong bij deze tweede béta-versie van Dreamfall waren de graphics. Waren ze bij ons eerste bezoek al mooi, nu waren ze gewoon briljant. Voor de mensen die hier een beetje kijk op hebben: de graphics zijn in High Definition, wat betekend dat er een veel hogere resolutie graphics voor het spel gebruikt worden, wat de kwaliteit van de graphics flink ten goede komt. Natuurlijk ligt dit ook aan je beeldscherm, aangezien wat oudere beeldschermen natuurlijk moeite zullen hebben de graphics ook echt tot hun recht te laten komen.

Alle textures (bijvoorbeeld de print op de planken van een houten vloer) zijn bovendien uniek en uiterst natuurgetrouw. En ook de vlammetjes in de omgevingen branden allemaal op een andere manier. Wat vooral heel mooi gemaakt is is echter de lichtval. Alles wat normaal licht zou reflecteren doet dat ook in het spel en daardoor wordt alles nog realistischer. Maar vooral de sfeer die het oproept is gewoon fantastisch en trekt je gelijk de wereld van Dreamfall in.

Geluid
Naast de graphics is ook het geluid een heel belangrijk punt in een spel. Mooie muziek en prettige stemmen kunnen bij het spelen van een adventure een extra sfeer meegeven. Voor Dreamfall heeft Funcom daarom een heel symfonisch orkest aan laten rukken om het spel van prachtige sfeervolle muziek te voorzien. Dit orkest heeft heel goed zijn best gedaan voor dit vervolg op The Longest Journey, dat ook al bekend stond om zijn goede soundtrack. En omdat Dreamfall tot maar liefst 8.1 surround ondersteund (8.1 betekend dat er 8 boxen en 1 subwoofer aangesloten kunnen worden) krijg je het het gevoel middenin het spel te zitten. Als er iemand links van je praat hoor je dat ook uit de linkerbox en zo geld dat voor alle boxen.

Al met al is dit dus een titel waar ik grote verwachtingen van heb. Niet alleen door de graphics en de muziek, maar ook door het vertrouwde "point and click" systeem dat nu eindelijk goed gaat werken in een volledig 3D adventure. Easy Computing zal het spel (zowel de PC als de XBOX versie) zoals het er nu voor staat midden mei uitbrengen. In beide uitgaves zal Dreamfall ook Nederlands ondertiteld zijn.

Enkele Links:

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results