The Silver Lining

Intro:
The Silver Lining heette eerst King's Quest IX: Every Cloud Has A Silver Lining. Maar na wat copyright problemen met Vivendi Universal heeft Phoenix Online Studios (POS in de rest van het artikel) de naam moeten veranderen in The Silver Lining. Het is duidelijk: The Silver Lining (TSL) is een fan-adventure gebaseerd op de King's Quest reeks.



Verhaal:
Uiteraard is het gehele verhaal nog niet bekend, maar met de info van de site, ons interview en de TSL chat kunnen we toch de grote verhaallijn ontdekken. Duizend jaar geleden was er een oorlog tussen twee gemeenschappen: De Black Cloak Society en de Silver Cloak Society. Er werd toen een voorspelling gedaan die nu effect heeft op de Koninklijke familie van Daventry. In de demo leren we dat er tijdens het verjaardagsfeest van de Koninklijke tweeling (Alexander en Rosella) een mysterieuze man naar voren sprong en de twee betoverde. Die betovering trof het hele land en dat is ook zichtbaar (grijze lucht, regen, storm). Graham, de vader van de tweeling besluit op zoek te gaan naar deze mysterieuze man en gaat hulp zoeken van The Oracle op The Isle of the Sacred, beide bekend van King's Quest VI.

Het verhaal klinkt erg interessant en heeft zeker de King's Quest-spirit. Het wordt aardig verbeeld, mede door de Verteller. Dat idee kennen we nog van King's Quest VI. Het is nog wat vaag in het begin, maar dat is natuurlijk vrij logisch, het zou niet leuk zijn als we meteen alles al wisten. Het verhaal zal worden verteld in drie delen, waarvan "Shadows" het eerste deel is. Het spel zal daarom ook in drie delen uitkomen.

Gameplay:
TSL gebruikt het bekende Point & Click systeem. Het werkt hetzelfde als in King's Quest VI: Je kunt de cursor veranderen door rechts te klikken of je muis naar het boveneind van het scherm te bewegen. Daar bevinden zich tevens de inventory en het hoofdmenu. In de demo (die vanaf de officiële site te downloaden is) werkt het nog niet zo goed, Graham loopt soms een andere kant op of zo iets dergelijks, maar dit kan nog worden verholpen. Je kunt nu ook zelf de gesprekken leiden, in tegenstelling tot de vorige King's Quest games. Als je een gesprek aangaat kun je nu topics kiezen waar je over praat (à la Syberia). Het werkt wel goed, hoewel het lettertype misschien wat klein is.

Dan wil ik het nog even hebben over de engine. Er zijn wat klachten over gekomen, ook hier op het forum, en ik wil het even toelichten. We moeten namelijk niet vergeten dat deze mensen geen budget hebben. Commerciële bedrijven krijgen een groot budget om een engine te kopen (het ding waardoor alles werkt), apparatuur enzovoort. POS heeft dus geen budget en heeft het moeten stellen met deze engine, die technisch gezien geen Adventure Engine is, maar een Shooter engine (kijk maar eens naar het tabblad Controls in de demo). De besturing werkt op zich wel, maar Graham loopt niet altijd even fijn. Hij loopt als een Egyptenaar in Asterix en Obelix (alleen maar rechte lijnen). De animaties dan? Die zijn ook niet echt goed. Grahams bewegingen zijn niet echt realistisch, hoewel ze nog redelijk zijn in een gesprek. In ieder geval realistischer dan Paradise om die nog maar eens te noemen.

Graphics:
Dit is het punt waar de mensen het meest over klagen. Een punt van kritiek is dat het er maar mager uit ziet, de models zijn nou niet echt super gedetailleerd. "Het zou beter in 2D zijn!" zeiden sommigen. Ik ben het hier toch wel mee eens... De graphics zijn inderdaad wat mager en verouderd. Als het nou echt super vloeiend 3D was, maar dat is het niet. Maar het is niet zo erg, ik kan er makkelijk doorheen kijken. Tijdens de TSL Chat vroeg ik of de graphics misschien nog beter werden. Met de uitzondering van eventuele Anti-Aliasing zullen de graphics helaas niet veel veranderen. Niet in deel 1, in ieder geval, maar deel 2 en 3 zullen er wat beter uit zien. Wel wordt er gebruik gemaakt van geanimeerde textures. Dat wil zeggen dat het water in de rivieren bv. niet stil staat (zoals in de CSI games en Paradise), maar echt stroomt en realistisch beweegt. Dat maakt het spel meteen minder statisch en veel levendiger. Toch zit er ook een voordeel aan de wat mindere graphics: Je hebt geen zware hardware nodig om TSL te spelen. TSL heeft maar heel weinig nodig, en bijna iedereen zou dit spel dus kunnen spelen.

Tevens hebben de mensen van POS de locaties van KQVI omgetoverd tot 3D. Die zijn er erg goed uit, het is echt leuk om al die dingen nog eens terug te zien, maar dan in 3D. Ook zien de mensen uit de vorige King's Quests er best leuk uit. Je herkent ze in ieder geval meteen.

Muziek:
De muziek lijkt er al meer op. De muziek in de demo is best goed. Mooi, zonder te veel op de voorgrond te zijn. Maar kijken we op de officiële site dan zien we daar de liedjes die speciaal gemaakt voor TSL. Die klinken gewoon erg goed, de zang is mooi en de tekst is passend. Vooral "The Day You Were Gone" klinkt geweldig! Dan de voice-acting. Die vind ik toch wel erg goed. POS heeft online audities gehouden en uit een hoop mensen de voice-actors gekozen. De stemmen klinken dan ook erg professioneel. Het is wel jammer dat je getik hoort tijdens het praten, wat duidt op lage kwaliteit bestanden. Maar misschien worden die nog beter, en zijn ze nu op lagere kwaliteit omdat het een demo is. Natuurlijk, het is niet hetzelfde als KQVI, maar het komt aardig in de buurt. Ik vind dit zeker een positief punt voor TSL.

Conclusie:
Oké, dus de graphics zijn wat achterhaald, de engine is niet echt fijn en de animaties zijn wat minder. Toch ben ik nog steeds enthousiast over TSL! Waarom? Omdat het belangrijkste wat een spel moet hebben aanwezig is in TSL: Een goed, onderhoudend verhaal en een ziel. Ook tijdens de interviews en events kun je voelen dat de makers echt hun ziel in dit spel hebben gelegd en dat zie je terug in het spel. De demo is erg klein, maar toch gaat het al de goede kant op.

Dit zal misschien wat discussies opleveren, maar ik ben nog steeds positief over TSL, ondanks alle kleine minpuntjes en ik kijk er nog steeds naar uit. Misschien heeft het invloed op mij gehad, al die interviews en mailtjes, ik heb de mensen achter TSL ondertussen beter leren kennen, maar mij maakt het niet uit. En trouwens, het is nog maar een demo. Er kan nog een hoop veranderen. Ik vind nog steeds dat deze mensen echt een groot compliment verdienen!

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results