The Ball
Het adventuregenre is al jaren aan veranderingen onderhevig. Er komen steeds meer kruisingen tussen genres. Kijk bijvoorbeeld naar adventures als de Penumbra-serie, Amnesia: The Dark Descent en Portal. Nu kunnen we hier The Ball aan toevoegen. Verhaal Dat is het verhaal wel zo'n beetje. Het is meer een reden om door de levels te lopen dan echt een verhaal te vertellen. Soms krijg je een cutscene voorgeschoteld waarin een bord te zien is. Een voice over vertelt dan wat over de bal en de bewoners van de vulkaan maar daar blijft het bij. Voor het verhaal hoef je hier helaas niet te zijn.
Er zijn wel geheimen te vinden. Deze zijn verborgen door het hele spel en je moet er vaak iets bijzonders voor doen. Erg leuk en het vertelt meer over het verhaal en de gebeurtenissen die een impact op de bewoners hebben gehad. Het is jammer dat men deze geheimen niet verplicht heeft gemaakt. Had, net als in bijvoorbeeld Penumbra of Amnesia, overal documenten of dagboeken verspreid. Op die manier krijg je toch meer van het verhaal mee. Gameplay en puzzels De bal zelf kan ook bijzondere functies krijgen. Zo kan de bal bijvoorbeeld gebruikt worden als schild, elektrisch geladen worden, een oliespoor verspreiden en je zelfs gewichtloos maken om grote stukken te overbruggen. Dit is allemaal ontzettend leuk en erg goed uitgevoerd. Alleen de allerlaatste puzzel leek alleen opgelost te kunnen worden door middel van trial-and-error, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zag of dat dat in de uiteindelijke versie beter wordt aangegeven.
Helaas zijn er ook gevechten. Bezoekers die mijn reviews vaker hebben gelezen weten dat ik totaal geen problemen heb met actie-elementen in mijn adventures. Zolang het maar goed wordt uitgevoerd. Het is jammer dat dat hier niet het geval was. Je bent lekker bezig om puzzels op te lossen wanneer er ineens mummies op je af komen rennen. Eerste gedachte was om de fragiele mummies met de hamergun te lijf te gaan. Dit doet ze echter weinig. Ze vallen alleen een beetje naar achteren. Dit wordt gebruikt om in enkele levels een soort puzzel op te lossen. Echter, dit neemt alle spanning weg en is gewoon vervelend. Gelukkig kan je ze wel pletten met de bal. Het probleem is echter dat ik de bal regelmatig in dit soort situaties kwijt ben. Ik keer constant rond, maar de bal zie ik pas weer wanneer ik de muisknop loslaat. Hopelijk wordt dit in de uiteindelijke versie aangepast want dit zorgde voor vele sterfgevallen. De eindbazen zijn wel op een puzzelachtige manier uitgewerkt. Echter, ook hier gooien de eerder genoemde problemen met de bal roet in het eten. De bazen zelf zijn ook niet al te slim. Zo wachten ze rustig op je terwijl je aan de andere kant van wat water of olie staat. Dit neemt opnieuw de spanning weg en ziet er nog eens knullig uit ook. Dit maakt Survival, de extra spelmodus, niet leuk om te spelen. Daar gaat het echt alleen maar om het verslaan van de mummies en andere monsters. Als je de monsters die recht op je af komen plet met de bal, ben je kansloos van achteren omdat het te lang duurt eer de bal dan weer terug is. Het werkt gewoon niet lekker, onhandig en traag. Hopelijk kunnen ze hier nog het één en ander aanpassen in de uiteindelijke versie.
Graphics De dieren zien er ook goed uit. Vooral dat je van dichtbij een vis kon bekijken vond ik een leuk detail. Jammer alleen dat ook hier de herhaling weer optreedt. De mummies zijn een ander verhaal. Ze zien er prima uit, maar met één probleem. Ze zijn niet eng. Qua uiterlijk misschien, maar het spel maakt een grote fout door ze te lang in beeld te laten zien. Soms staan ze daar maar een beetje te wachten, zonder dat ze dreigend overkomen. Muziek en Voice-acting De stemmen tijdens de cutscenes zijn erg goed. Het is dan ook jammer dat er niet meer verhaal in zit dat verteld kan worden.
Afsluiting Gelukkig maken de vele creatieve en leuke puzzels heel veel goed. De mooie graphics en prachtige muziek zorgen voor een lekker gevoel van verkenning en dan is het allemaal ook echt genieten geblazen. Nu was dit nog maar een previewversie dus wellicht dat ze op het punt van de gevechten nog het één en ander kunnen aanpassen/hebben aangepast. Dat zullen we pas over een paar weken zien. Begin november zal het spel verschijnen. Enkele Links:
|
|
|