Dead Mountaineer's Hotel

Ik ben gek op whodunnit's. Vooral wanneer er een groepje mensen op een geïsoleerde locatie aanwezig is terwijl één van hen de moordenaar is. Toen ik hoorde waar deze aankomende adventure over zou gaan, kon ik niet wachten. De ideale locatie voor zo'n moordmysterie.

Verhaal
Inspecteur Peter Glebsky wil genieten van een rustige vakantie in de bergen. Hij verblijft in het Dead Mountaineer's Hotel. Maar zijn vakantie verloopt niet zoals hij had gehoopt. Een gast wordt vermoord, en iedereen is verdacht. Om het nog erger te maken zorgt een lawine ervoor dat ze afgesloten zijn van de buitenwereld.

Deze adventure is gebaseerd op een verhaal van de science fiction schrijvers Arkady and Boris Strugatsky. Ik heb het verhaal zelf nooit gelezen, maar ik kan me niet voorstellen dat het net zo slecht is, als in deze adventure. Het is zeer slecht uitgewerkt. Je doet heel lang niets. Je zet de auto in de garage, helpt de eigenaar om iets te repareren en het duurt heel lang eer er echt iets gebeurd. Er zijn wel wat mysterieuze dingen die plaatsvinden, maar dit komt nauwelijks naar voren. Dan wordt de moord gepleegd, komt de lawine en dan is het al bijna voorbij. Over het einde zeg ik niets, want dat zou wel uit het boek komen, maar het komt hier compleet uit het niets. Te slecht uitgewerkt en daarom te belachelijk voor woorden.

Ik denk zelfs dat de adventure beter was geweest wanneer het boek helemaal niet was gebruikt. Er zijn zoveel locaties niet gebruikt, zoveel kansen gemist en met het verhaal van de overleden bergbeklimmer wordt nauwelijks iets gedaan. Alsof je hele stukken mis. Op een gegeven moment dacht ik dat het echt iets zou worden, maar er gebeurde verder niets. Zo ontzettend jammer. Als je een potentieel interessante adventure om zeep wil helpen, moet je vooral zo te werk gaan.

Verder snap ik echt niets van de dialogen. Het gaat vaak nergens over en soms is het niet eens een antwoord op een gestelde vraag. Ik kan er helemaal niets mee. De dialogen zorgen er tevens voor dat de karakters niet sympathiek overkomen en ook niet geloofwaardig.

Gameplay en puzzels
Het spel maakt gebruik van de bekende point-and-click interface. Dit zou lekker moeten werken, maar dat doet het niet. Als je over een hotspot beweegt, transformeert de mooie muisaanwijzer naar een handje, vergrootglas, microfoon of moersleutel. Probleem is dat de muisaanwijzer veranderd en dat heel sloom doet. Hierdoor zijn sommige hotspots gewoon moeilijk te vinden en een aantal zijn al zo klein. Een ander probleem is dat de icoontjes waar de muisaanwijzer in veranderd onduidelijk zijn. Voornamelijk als je je voorwerpen wilt gebruiken. Je ziet de moersleutel dus je gaat ervan uit dat je hem kan gebruiken, maar dat is niet het geval. Je krijgt soms de vergrootglas te zien en dan kan je een actie uitvoeren. Dit werkt alleen maar verwarrend. Had liever gezien dat je muisaanwijzer in het object zou veranderen. De inventory werkt ook niet goed. Items die ik pakte zag ik niet meer terug. Hopelijk is het maar een simpele bug.

Een ander probleem is het lopen. In Secret Files: Tunguska vond ik het verschrikkelijk dat Nina niet kon rennen. Dit is ook hier het geval, alleen nog wat erger. Je kan een aantal locaties sneller bereiken door te dubbelklikken. Maar als je een trap op wilt lopen, moet je wachten tot Peter op zijn dooie gemak naar de trap loopt, stopt, zich naar de trap draait en vervolgens heel sloom de trap oploopt. Daarna volgt er een loading scherm van een paar seconden en dan pas kan je het volgende scherm verkennen. Dit is zo frustrerend. Vooral als je op een gegeven moment een fles van de begane grond naar de tweede verdieping moet brengen, en dat meerdere malen. Erg irritant. Als ze in de uiteindelijke versie ervoor zorgen dat dit ook geskipt kan worden, zou dat al een wereld van verschil zijn. Het spel is in Frankrijk al uit en in een aantal reviews worden deze problemen helaas ook besproken. Ik vrees dus het ergste.

Wat de puzzels betreft hoeft je niet zoveel te verwachten. Er zijn voornamelijk wat inventory puzzels en slechts bij enkele moet je wat beter nadenken. Bij één puzzel is de logica echter ver te zoeken en de gameplay helpt daar ook niet bij. Er zijn verder nog puzzels zoals het samenstellen van je diner. Volkomen nutteloos. Er zijn toch wel betere puzzels te bedenken voor zo'n prachtige locatie.

Daarnaast zijn er ook nog wat mini games. Zo kan je bijvoorbeeld blackjack spelen en biljarten. Leuk om een keertje te doen, maar niet noodzakelijk. Je kan ook skiën, maar dat is onbegrijpelijk. Ik bleef netjes in het groene vlak en nog viel ik na verloop van tijd. Dat klopt gewoon niet.

Graphics
De achtergronden zijn prachtig. Er is overal zoveel te zien, het zit vol met details en de mooie belichting laat het hotel in al zijn glorie zien. De locatie is ook perfect gekozen. De met sneeuw bedekte bergen zijn prachtig en vooral bij nacht is het genieten. Er is ook genoeg beweging te zien. Het draaien van de ventilatoren, vliegen van vogeltjes, veel sneeuwvlokken die uit de lucht vallen en de karakters ademen rook uit wanneer ze naar buiten gaan. Dat laatste vond ik een erg leuk detail.

Helaas zijn de karakters niet mooi. Ze vallen te veel op wanneer over de achtergronden rondlopen en hun bewegingen zijn onnatuurlijk, constant herhalend en ze zien er vreemd uit. Van een afstand valt dit nog mee, maar in close up wordt het nog erger. Er zit geen emotie in de gezichten en tijdens de gesprekken bewegen hun monden niet. Dit haalt je uit het spel en dat is gewoon jammer. Er had ook meer aandacht aan het eten besteed kunnen worden. Dit ziet er slecht uit en zijn gewoon plaatjes die niet goed om een 3D object geplakt zijn. Het voelt gewoon niet af aan.

Muziek
De muziek is erg goed en zet een mysterieuze sfeer neer die uitstekend past bij het spel. Alleen zitten er twee nummers in die gewoon niet thuishoren in het spel en dan ook erg irritant zijn. Je wordt gelijk uit het spel getrokken. Ik hoop dat dit aangepast wordt, maar ik vrees het ergste. Verder zijn er hier ook een aantal dingen die laten zien dat het spel nog wat meer afgewerkt moet worden en ik ga ervan uit dat dit nog gedaan wordt.

De stemmen ontbreken in de preview versie die ik ontvangen heb en dat laat ik dus buiten beschouwing, al heb ik ze wel gemist tijdens het spelen.

Eindoordeel
Op ieder vlak dient er nog heel wat verbeterd te worden voordat het spel überhapt uitgegeven kan worden. Vooral op gebied van verhaal en gameplay. Ik ben alleen bang dat daar niet zo heel veel meer aan veranderd wordt. Als ik de franse reviews mag geloven is het spel even frustrerend als deze preview versie.

De achtergronden zijn prachtig en de muziek zorgt voor een heerlijke sfeer. Maar dat alleen is niet genoeg. Ik zie het erg somber in, tenzij er nog flink wat gesleuteld gaat worden.

Dead Mountaineer's Hotel zal in het eerste kwartaal van 2009 verschijnen in de Online Lighthouse Interactive European Shop als exclusieve download.

Links:

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results