Geheimakte 2: Puritas Cordis

Aan het einde van Secret Files: Tunguska was ik lichtelijk teleurgesteld, maar met een 7,5 was het nog steeds een goede adventure. Als ze de probleem punten aan zouden pakken, zou ik gewoon weer uitkijken naar het tweede deel. Net als in de vorige preview was ik weer erg blij om te horen dat er een demo van het tweede deel uit was gekomen. Het was opnieuw Duitstalig, maar dat weerhoudt mij er niet van om de demo onder handen te nemen en te kijken of ze dingen daadwerkelijk verbeterd hebben.



Verhaal
Het verhaal in het kort. De demo begint met de moord op een pastoor door twee professionele moordenaars compleet in Splinter Cell outfit. Ze zijn op zoek naar een geheimzinnig perkament dat in het bezit is van bisschop Parrey. Ook deze bisschop viel ten prooi aan deze moordenaars, maar wist het perkament nog op tijd te verstoppen en af te geven aan een specialist in vreemde tekens en talen, William Patterson.

Het volgende wat we zien is Nina Kalenkow die op het punt staat om te genieten van een vakantie nadat het uit is gegaan met Max. Maar voordat ze aan boord gaat van een luxe cruiseschip, spreekt een man haar aan. Enkele seconden later sterft hij in een verschrikkelijk ongeluk. Nina denkt er verder niet aan totdat ze op haar schip beseft dat ze een verkeerde koffer heeft ontvangen. De koffer van de man die door het ongeluk overleden is, de koffer van William Patterson. Als er verder nog meer vreemde dingen gebeuren, gaat Nina op onderzoek uit.

Het verhaal is goed. Natuurlijk wordt nog niet alles uit de doeken gedaan, maar wat er in de demo voorbij komt is erg boeiend en interessant. De dialogen zijn goed geschreven, de karakters zijn interessant en er zit een flinke dosis humor in het verhaal met wat leuke opmerkingen van Nina.

Graphics
Op het gebied van graphics zijn er weinig dingen veranderd. De achtergronden zijn weer geweldig. Ze zien er prachtig uit, met veel details en objecten en zijn een genot om naar te kijken. Het is ook leuk om dezelfde plaatsen op een andere manier te zien. Zo zie je verschillende locaties eerst overdags en later 's nachts en ook nog een keer wanneer het weer slecht wordt. Een erg goede toevoeging want zo blijft er variatie in de achtergronden. De afbeeldingen zijn nog wel wat statisch, maar er is ook voldoende beweging te zien. Zo beweegt bijvoorbeeld het water, de lucht en er draait een ventilator aan het plafond.

De cutscenes zijn opnieuw geweldig. Net als in het vorige deel voelt het echt cinematisch aan, mede door het gebruik van muziek. Er is een optie om de cutscenes direct te zien vanuit het hoofdmenu nadat je ze vrijgespeeld heb. In het vorige deel moest daar nog een patch voor aan te pas komen. En zeer goede toevoeging.

Over de karakters ben ik nog steeds wat minder tevreden. Behalve in de cutscenes hebben ze nog steeds maar één uitdrukking, hadden meer polygonen geen kwaad gekunt en zien de bewegingen (vooral de loop animaties) er raar en onnatuurlijk uit. Een ander punt van kritiek uit het eerste deel waren de nogal saaie gesprekken. Er werd veel gepraat, maar weinig bewegingen of andere camerastandpunten. Hierdoor werd het snel saai. Dit is niet helemaal opgelost, maar men heeft wel het één en andere geprobeerd. Als eerste wordt de ondertiteling nu voorzien met een afbeelding van het karakter dat aan het woord is. Daarnaast wordt er voor een gesprek en gedurende sommige gesprekken ingezoomd. Maar nog steeds zijn de lange gesprekken saai. De karakters staan stil en maken enkel wat kleine bewegingen. Als men meerdere camerastandpunten had gebruikt en desnoods meer cutscenes gebruikt zou hebben, dan zou dat een betere oplossing zijn geweest. Wat tot nu toe wel verbeterd is, is het gebruik van items door de karakters. In het eerste deel kwam het regelmatig voor dat een karakter een actie uitvoerde, maar dat hetgeen je zag niet overeen kwam met de werkelijkheid. Tot nu toe ben ik dat nog niet tegen gekomen en daar ben ik blij om.

Muziek en Voice-acting
De muziek is in één woord fantastisch. Bij het hoofdmenu en het intro filmpje op het schip is de muziek helemaal geweldig. Heb met kippenvel zitten luisteren. Mochten ze het ooit op cd uitbrengen, dan weten ze me te vinden. Muziek is voornamelijk te horen bij de cutscenes om een cinematisch effect te bereiken. Hier slaagt men zeker in. Tijdens het spel zelf hoor je vooral ambient geluiden en daar is niets mis mee. Het klinkt allemaal erg goed.

De stemmen in deze demo zijn Duits maar ze klinken allemaal erg duidelijk en zijn goed te volgen. Hoe de Engelse stemmen gaan klinken zullen we echter nog even af moeten wachten. Maar mocht men besluiten om alleen een Engelse ondertiteling onder de Duitse stemmen te plaatsen, dan zou ik dat alleen maar toejuichen.

Gameplay en puzzels
Op het gebied van gameplay is er een enorme verbetering. Nina kan rennen. Als het een korte afstand is, zal Nina er gewoon heen lopen. Echter als de afstand lang is, zal Nina automatisch een sprintje in zetten. Dit was een behoorlijk bron van irritatie in het eerste deel dus ik ben blij dat dat probleem aangepakt is. Helaas draaien de karakters zich om als een langzame tank. Dus eerst omdraaien en dan lopen. Dan kan in het ergste geval wel eens een seconde twee duren. Hopelijk wordt daar nog iets aan gedaan voordat het spel de winkels bereikt. Maar dat Nina rent is al een hele verbetering.

De rest van de gameplay blijft onveranderd. Wanneer er een hotspot is, geeft de muisaanwijzer aan welke actie met welke muisknop plaats kan vinden. Het werkt ontzettend makkelijk en is gewoon erg goed. Ook het combineren van items gaat hetzelfde als in het eerste deel.

De demo duurt vrij lang en de puzzels bestaan alleen nog maar uit inventorypuzzels. Een punt van kritiek uit het vorige deel was dat men de logica uit het oog verloor, en dat is nu ook het geval. Je neemt alles mee wat los en vast zit en soms zit er niet echt een logica achter waarom je het mee neemt. Vaak heb je niet eens door dat je een puzzel aan het oplossen ben wanneer je met je inventory bezig ben. Je probeer dan gewoon ieder object in je bezit te combineren tot iets lukt. Pas later begrijp je wat je aan het doen was. Hopelijk blijft het bij deze twee puzzels want er zitten ook wat logische inventory puzzels in waarbij normaal denken je al ver brengt.

Eindoordeel
Het lijkt erop dat dit tweede deel zijn voorganger gaat overtreffen. Het verhaal is zeer interessant, boeiend geschreven en doorspekt met humor. De graphics zijn, op de karakters na, erg goed en de muziek is geweldig. De verbeteringen op het gebied van gameplay zijn goed, maar de saaie gesprekken zijn nog aanwezig. Het enige waar ik me verder zorgen over maakt zijn de soms onlogische inventorypuzzels. Maar we zullen moeten wachten op de uiteindelijk versie om te zien hoe dat verder uit zal gaan pakken. Het ziet er in ieder geval goed uit en kijk uit naar de definitieve versie.

Enkele Links:

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results