Home > Reviews > Tales of Monkey Island Episode 4



Tales of Monkey Island Episode 4

Intro
Een nieuwe maand en Telltale Games geeft weer een nieuwe episode uit in de Tales of Monkey Island serie. Deel vier, dus dat betekend dat volgende maand het laatste deel moet verschijnen. Net als met de vorige delen is het spel op dit moment alleen nog op de PC te verkrijgen, maar binnenkort zal het spel ook op de Wii verschijnen via het WiiWare kanaal voor 1000 Wii Points (+/- 10 Euro).

Verhaal
Guybrush denkt dat alles eindelijk goed gaat komen. Hij heeft La Esponja Granda gevonden, is ontsnapt uit de lamantijn, is het team van DeCava te slim af geweest en vastbesloten om zijn vrouw Elaine en de rest van de piraten te genezen van de Pox of LeChuck. Maar wanneer hij denkt dat alles goed gaat komen, blijkt Morgan Fay toch voor het geld te kiezen en neemt ze Guybrush gevangen voor De Singe. Maar bij terugkomst op Flotsam Island raakt hij van de regen in de drup. Een boze menigte staat hem op te wachten en wilt maar één ding, zijn executie.

In het derde deel zagen we de terugkeer van Murray en ook nu kunnen Monkey Island fans zich opnieuw verblijden met de terugkeer van een oude bekende, Stan. Deze verkoper met een zeer vlotte babbel en opvallende jas is dit keer een part time advocaat. Het was mijn eerste kennismaking met Stan en dat is me goed bevallen. Hij is best leuk en vermakelijk en heeft mooie praatjes.

Deze aflevering heeft genoeg humor wat terugkomt in de komische situaties, grappige straffen, leuke dialogen (vooral tussen Guybrush en Guybrush), heerlijke oneliners en overdenkingen van Guybrush, verwijzingen naar andere games en een kleurrijke cast. Probleem is wel dat het qua humor allemaal wat minder is dan eerdere delen. De cast is behoorlijk overbevolkt waardoor sommige karakters te weinig tijd krijgen. Wat verder vreemd is, is dat hetzelfde karakter op twee plaatsen tegelijkertijd te zien is. Dan heb je zo'n overbevolkte cast en dan gebruik je alsnog maar één karakter hiervoor.

De dialogen zijn nog steeds geweldig, vooral van Guybrush. Maar ook hier is het wat minder dan in eerdere delen. De dialogen van de kleinere karakters herhalen zich veel te snel en veel te vaak waardoor het soms wat saai overkomt. Dit is ook één van de redenen dat het komische effect van de Pox raakt uitgewerkt. De eerste keer dat je het hoort is het erg grappig, maar daarna wordt het te snel herhaald en wordt het na verloop van tijd saai.

De intro wordt weer verzorgd door de Voodoo Lady wat weer een heerlijk manier is om in het verhaal te komen. Het einde is echt geweldig. Er zitten een paar wendingen in die ik echt niet aan zag komen. Wat een einde en wat een cliffhanger ook naar de grote finale.

Gameplay
Weinig veranderingen in vergelijking met het eerdere delen. De muisbesturing is nog steeds helemaal niks, maar met de pijltjestoetsen gaat het prima. De problemen met de camera zijn een stuk minder aanwezig en dus ook de daarmee gepaarde problemen met het veranderen van de richting. Wel had ik dit keer regelmatig last van de onzichtbare muren waar Guybrush tegen aanloopt of achter blijft haken. Vooral als je probeert te rennen is dat erg vervelend.

De map uit het eerste deel keert terug en het wachten is weer vervelend, al voelt het een stuk korter aan dan in deel één. We keren ook weer terug naar het bos, maar de uitwerking is een heel stuk logischer en beter, vooral dankzij de kaart die je krijgt van de Voodoo Lady. Ik had geen enkel moment meer het idee of gevoel dat ik gedesoriënteerd was. Het blijven haken achter de onzichtbare muur gooit helaas af en toe roet in het eten.

Puzzels
De puzzels zijn over het algemeen erg goed en er zitten een aantal hele leuk en hele slimme tussen waar ik me erg mee vermaakt heb. Helaas zijn er ook een aantal puzzels die gemeen of nogal lui zijn. Zo was er een punt waarbij ik al het mogelijk zat te proberen omdat ik er, na alle dialoog opties, niet uitkwam. Nogmaals die vraag stellen bleek de uiteindelijke oplossing te zijn. Dit is een luie en vooral gemene manier om het spel te verlengen en we zagen dit ook al terug in het tweede deel. Hetzelfde geldt voor het ontsnappen uit je cel. Alle mogelijk inventory items uitgeprobeerd, de wachter weggestuurd maar de uiteindelijke oplossing was het stellen van een simpele vraag. Zeer lui en men had toch wel met iets creatievers op de proppen kunnen komen. Het ergste vond ik nog de oplossing voor het toetje van La Esponja Granda. Ik zat op de juiste plek, had het juiste idee maar de uitvoering is oneerlijk.

Daarnaast had ik het idee dat er zonder al te veel problemen nog een hele leuke puzzel in het spel gestopt had kunnen worden. In het bos kom je namelijk de idols tegen uit het eerste deel die nu echter veranderd zijn. Maar hier wordt verder niets mee gedaan en hier hadden ze best meer uit kunnen halen.

Graphics
We keren terug naar Flotsam Island en het is dan ook leuk om oude locaties terug zien en nog leuker om de locaties te bezoeken die in het eerste deel gesloten waren. Het ziet er allemaal goed uit met een hoop details en een aantal zeer leuke effecten. Zo zien we een aantal prachtige lichteffecten en keert ook het vervagings effect uit de eerdere delen terug. Omdat het echter nacht is, komen een aantal locaties wat minder mooi uit de verf dan overdag.

De karakters zijn grotendeel ongewijzigd gebleven. Het ziet er goed uit (vooral Guybrush), maar het gebruik van weinig polygonen zorgt voor hoekige gezichten en soms vreemde gezichtsuitdrukkingen. Omdat het mijn eerste kennismaking met Stan was, moest ik erg wennen aan zijn jas. Het geeft een leuk, maar apart effect waar ik niet echt op gerekend had.

Muziek
Geen verrassingen op dit gebied. De muziek is heerlijk. Lekkere piraten muziek die goed bij het spel en de sfeer past. Daarnaast wordt er dit deel minder vaak van muziek gewisseld waardoor het een stuk rustiger overkomt. Alleen het muziek bij de eindscene had van mij wat epischer gemogen.

De voice acting is weer erg goed en past uitstekend bij de karakters. De slis van Elaine keert ook terug, maar valt wat minder op dan in eerdere delen.


Conclusie:
Verhaal: Het verhaal is goed, alleen qua humor is het toch wat minder in vergelijking met eerdere delen. Het te snel herhalen van dialogen maakt het soms wat saai en hierdoor raakte het komische effect van de Pox uitgewerkt. Het fantastisch einde maakt echter veel goed.
Gameplay: Grotendeels vergelijkbaar met eerdere delen. Gelukkig had ik dit keer minder last van de camera, maar onzichtbare muren gooiden nu roet in het eten. Het bos uit het eerste deel is nu uitstekend opgelost en een hele verbetering.
Puzzels: Een aantal hele leuke en slimme puzzels worden afgewisseld met een aantal hele gemene en hele luie.
Graphics: De locaties zijn weer prachtig met wat geweldige lichteffecten, maar de nacht laat dingen er toch wat minder mooi uitzien.
Muziek: De muziek en voice acting is gewoon dik in orde in dit deel.
Eindconclusie: Op zich is het gewoon een goede aflevering in de Tales of Monkey Island serie. De humor is leuk, de puzzels zijn soms geweldig en erg slim en het ziet er allemaal weer erg goed uit. Toch maakt het te snel herhalen van de dialogen sommige stukken wat minder leuk, zwakt het komische effect van de Pox af en zijn een aantal puzzels gemeen en nogal lui. Daarentegen is het totaal onverwachte einde geweldig. Wat een cliffhanger en ik kan dan ook niet wachten om te zien hoe dit af gaat lopen in wat ongetwijfeld een zinderende finale gaat worden. Voor deze episode een zeer kleine 8.
blog comments powered by Disqus