Home > Reviews > Tales of Monkey Island Episode 3

Tales of Monkey Island Episode 3

Zoals we van Telltale Games gewend zijn komt er ook deze maand weer een nieuw deel uit in de Tales of Monkey Island serie. Het is alweer het derde deel dat momenteel alleen op de PC te verkrijgen is. Binnenkort zal het spel ook weer verkrijgbaar zijn voor de Wii via het WiiWare kanaal. De voorgaande twee delen waren op de Wii ook een groot succes en het tweede deel kwam afgelopen week nieuw binnen op nummer 1 van de top 20 terwijl het eerste deel op de derde plaats stond.

De zoektocht van Guybrush naar La Esponja Granda om zichzelf en de rest te genezen van de Pox of LeChuck gaat onverminderd door. Echter is deze zoektocht lang niet meer zo makkelijk. Marquis De Singe heeft nog steeds Morgan Fay achter hem aangestuurd en aan het einde van de tweede aflevering werden ze opgeslokt door een gigantisch lamantijn. Zal het onze dappere piraat lukken om ook dit obstakel te overwinnen?

Er werd in de eerdere afleveringen even naar gehint, maar nu is het echt zover. Monkey Island fans zullen verrukt zijn met de terugkeer van Murray. Dit was mijn eerste kennismaking met hem en ik heb regelmatig om hem moeten lachen. Vooral de eindcredits zijn geweldig. Maar hij was niet de enige bron voor humor. Er zitten weer genoeg leuke en grappige situaties, dialogen en karakters in het spel. Vooral de karakters zijn sterk verbeterd. In de eerste twee afleveringen waren ze makkelijk inwisselbaar en je was ze dan ook zo vergeten. Nu zijn de bijkarakters echt memorabel. DeCava en zijn team zijn erg leuk en passen (op Noogie na) goed in het spel. Ook leuk zijn een aantal verwijzingen naar andere spellen en de spel engine van oudere Lucas Arts spellen (SCUMM). Ik vind de intro van de Voodoo Lady ook echt geweldig. Het geeft elke keer weer iets speciaals mee waardoor je gelijk in het verhaal zit en nog een kleine opfrisser krijgt van wat er in de voorgaande afleveringen gebeurd is.

Toch is niet alles goed aan het verhaal. Zo kan ik dit keer niet spreken van een even schokkende of indrukwekkende cliffhanger als in de voorgaande twee delen. Ik vond hem zelfs erg teleurstellend. Gelukkig kwamen de geweldige credits erna om de pijn te verzachten, maar als cliffhanger is dit een behoorlijk anticlimax. Ook mis ik LeChuck, Elaine, de gouden papagaai en de hand die ik zo leuk vond in de vorige twee delen.Verder mis ik het gevoel van ontdekking. Je zou het spel zelfs in drieën kunnen opdelen. De maag van de lamantijn, op en onder de boot en het gedeelte met de Voodoo lady. Die laatste is overigens echt briljant en daar heb ik ook van genoten. Een heel leuk stukje. Er is in deze aflevering veel meer te horen wat dialoog opties betreft. Dus niet meer het nepgevoel van keuze vrijheid. Wel werd er vaak in herhaling gevallen. Dat had wel uitgebreider gemogen door wat extra zinnen te schrijven. Vooral in een gesprek met Morgan is dit erg irritant. Zo vaak ok achter elkaar is absoluut onnodig.

Mensen die de eerste twee delen gespeeld hebben, weten waar ze aan toe zijn. De muisbesturing is nog steeds verschrikkelijk, maar de toetsenbord besturing werkt prima. Waar ik me dit keer wel meer aan stoorde waren de problemen met de camera. Het zijn bekende problemen voor 3D Third Person Adventures. De camera wisselt, de besturing die mee veranderd en hierdoor de richting waar je heenloopt in de war schopt. Er zitten momenten in het spel waar dit heel irritant is. Guybrush doet dan gewoon niet wat je wilt en dat is echt vervelend.

De inventory is ook gelijk gebleven, inclusief alle opmerkingen die ik er in de eerdere reviews over gemaakt heb. Wat ik wel erg leuk vond, zijn de dialogen die je krijgt wanneer je naar Murray kijkt. Het had uitgebreider gemogen, maar het is zeker een leuke toevoeging.

De puzzels zijn erg simpel en ik mis toch wel de uitdaging uit het eerste (en in mindere mate) het tweede deel. Het meeste genoot ik van het Voodoo Lady gedeelte. Dat was echt geweldig en goed doordacht. Ook de wedstrijd om het meest originele gezicht was erg leuk verzonnen.

Een heel stuk minder waren de gesprek/quiz achtige puzzels met bijvoorbeeld de lamantijn. Deze werd erg snel saai omdat bij een fout antwoord de lamantijn telkens hetzelfde zei. In de gesprekspuzzel met Noogie en Morgan bleef het wel fris, maar dit is feitelijk een zelfde puzzel en verzandt snel in trail-and-error. Ik heb verder op een gegeven moment een tijdje vastgezeten. De uiteindelijke oplossing vond ik een erg gemene manier om het spel te verlengen. Er is geen enkele verwijzing en het object wisselt nog van positie ook waardoor je het niet echt ziet als een onderdeel van een puzzel.

Waar ik in de eerste twee delen kon genieten van prachtige, gevarieerde locaties, is dit hier nogal beperkt. Waarschijnlijk ook omdat er maar drie locaties zijn. De maag van de lamantijn is echter alles behalve een indrukwekkende locatie en eigenlijk nogal saai. Er valt wel genoeg te zien. Er zijn mooie schatten te vinden en er zitten een aantal toffe effecten in. Zo vond ik de vlammen er erg goed uitzien en het licht dat uit de patrijspoorten van het schip kwam was geweldig. Ook de vervagingen die in eedere delen aanwezig was keren tot mijn plezier terug, al is het door de beperkte aantal locaties wel een stuk minder nadrukkelijk te zien.

De karakters zijn weer gelijk gebleven met de vorige delen. Op Guybrush na zijn er weinig polygonen voor ze gebruikt wat leidt tot hoekige gezichten en rare gezichtsuitdrukkingen. Vooral Morgan LeFay vind ik er nog steeds erg raar uitzien. Dit deel heeft echter wel meer karakters met elke een verschillend uiterlijk. Deze variatie kan ik alleen maar toejuichen. Wat wel opvalt is dat nu bijna alle karakters met hun vingers lopen te knippen. Zelfs Guybrush doet dit te pas en te onpas en ik heb geen idee waarom.

De voice acting is weer uitstekend en past perfect bij de karakters. Ik heb dit keer ook geen enkele keer last gehad van raar geslis (Elaine speelt dan ook geen grote rol in dit spel) of overstemming van gesprekken door muziek of geluidseffecten.

De muziek is weer heerlijk. Lekkere piraten muziek en sommige geven zelfs een episch gevoel. Nu echter de maar. Er wordt te veel en te vaak van muziek gewisseld. Dit gebeurd al bij kleine dingen als het wisselen van een gesprekspartner. Dit voelt heel rommelig en slordig aan. Het ene moment hoor je de epische piraten muziek, je klikt op een karakter en je hoort gelijk een ander muziekstukje. Zo zonde.

Verhaal: Het verhaal is leuk met een kleurrijk cast aan karakters en de terugkeer van Murray. Helaas spelen een aantal belangrijke karakters nagenoeg geen rol van betekenis, mis ik een gevoel van ontdekking door de beperkte locaties en is het einde absoluut geen cliffhanger, een 8.
Gameplay: Nagenoeg hetzelfde als de voorgaande delen, maar met dezelfde problemen. Het werkt prima, maar de problemen met de camera blijft vervelend.
Puzzels: Qua puzzels en uitdaging is dit de minste episode tot nu toe. Het Voodoo Lady gedeelte en de gezichten wedstrijd is geweldig, de gesprekachtige puzzels een stuk minder en er zit een hele gemene inventory puzzel in die je makkelijk over het hoofd kan zien. Een zeventje.
Graphics: Door de beperking van de locaties valt er hier een stuk minder te genieten van de prachtige omgevingen. De karakters blijven hetzelfde als in eerdere delen, al is er eindelijk genoeg variatie en persoonlijkheid gegeven aan de nieuwe karakters.
Muziek: Uitmuntende voice acting en muziek. Jammer dat de muziek nogal rommelig gebruikt wordt. Hierdoor een kleine 8.
Eindconclusie: Ondanks dat er een grote stap is gemaakt op het gebied van nieuwe karakters, de humor weer top is en er enkele erg leuke puzzels zijn, mist ik het gevoel van verkenning door het gebrek aan locaties. Ook op het gebied van verhaal, graphics, muziek en puzzels is er het één en ander aan te merken. Hierdoor een kleine 8.