Home > Reviews > Wallace & Gromit Ep. 2: The Last Resort

Wallace & Gromit Ep. 2: The Last Resort

Ik sloot mijn review van het eerste deel af met de mededeling dat ze er een fan bij hebben. Na het spel ben ik gelijk op zoek gegeaan naar de eerste bioscoopfilm, Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit. De film was geweldig, maar het liet ook zien dat er een aantal dingen in het spel zaten, die er speciaal voor de fans ingestopt waren. Ik was dus erg benieuwd wat ze voor het tweede deel voor me in petto hadden.

Gromit kijkt uit naar een heerlijke vakantie. Helaas gooit het slechte weer roet in het eten. Maar Wallace heeft de oplossing. Als ze niet naar het strand kunnen, dan halen ze het strand toch gewoon naar de kelder toe. Ze besluiten om de hele buurt uit te nodigen om lekker vakantie met ze mee te vieren. Alles lijkt goed te gaan totdat één van de gasten wordt aangevallen. Wallace besluit om de dader op de sporen met behulp van zijn nieuwste uitvinding, de Deduct-O-Matic.

Het verhaal is simpel, maar goed. Wie er achter de aanval zit weet je helaas al vanaf het begin. Dus de spanning om de dader te vinden is daar niet echt meer aanwezig. Maar daar draait niet echt om. Het is voornamelijk weer erg leuk om te spelen. De volledige cast uit het eerste deel keert terug, samen met een drietal nieuwe karakters. Deze zijn erg leuk en passen goed in de groep.

Verder blijft Gromit weer de show stelen met zijn sarcastisch gezichtsuitdrukkingen. Wat ik alleen wel jammer vind, is dat dit keer niet een uitvinding van Wallace voor problemen zorgt. Dit was juist zo leuk aan de speelfilm en het eerste deel, maar is hier helaas niet van toepassing. Verder is het spel erg kort. Dit is jammer want ik weet zeker dat bepaalde punten in het verhaal makkelijk wat uitgebreider hadden gekund.

De besturing is grotendeels gelijk gebleven aan het eerste deel. Dus lopen met de WSAD of de pijltjestoetsen, inventory is met de shift knop te bereiken en voor de rest gebruik je de muis.

Net als in het eerste deel blijft het lopen en de wisselende camera's de grootste boosdoenders. Je loopt constant de verkeerde kant op bij een wisseling van de camera. Dit werkt gewoon niet lekker en ik verkiest nog steeds het systeem dat in Sam & Max gebruikt is. Het eerste dat je doet in het spel is varen. Dit is gelijk een hele uitdaging want door eerder genoemde punten is dit behoorlijk lastig.

Dit tweede deel leunt dit keer erg veel op observatie puzzels en daar is niets mis mee. Observeer de omgeving, bekijk de situatie en reageer daar op. Het was leuk om te doen, goed met het verhaal verweven en erg logisch. Hierdoor is het helaas allemaal ook wel heel erg simpel. De inventory puzzels zijn ook niet al te moeilijk.

Er was alleen één puzzel waarbij het onduidelijk was wat precies de bedoeling was. Daar kom je tijdens de puzzel zelfs wel achter, maar wat meer informatie was daar geen overbodige luxe geweest.

De graphics zien er, net als in het eerste deel, weer geweldig uit. In de modellen zijn putjes, oneffenheden en vingerafdrukken te zien om zo het klei gevoel te behouden. Ook bij de animatie heeft men er alles aangedaan om de stop motion techniek te benaderen en daar zijn ze opnieuw in geslaagd.

Wat ik overigens in dit deel erg goed vind, is dat ze de omgevingen uit de eerdere delen veranderen. Zo kan je nu ineens wel de woonkamer bezoeken, is de omgeving aangepast met nieuwe posters, regent het nu (wat er overigens fantastisch uitziet), wordt de kelder niet één maar zelfs twee keer veranderd in deze episode en de karakters dragen andere kleding dan in het eerste deel. Toen ik met Gromit het dorpsplein bezocht in de stromende regen, gaf me dat een bijzonder gevoel. Terwijl ik in het vorige deel het plein al vaak bezocht had. Het weer maakte het bijzonder. Hierdoor blijft het allemaal lekker fris en leuk om naar te kijken. Overigens is er op het dorpsplein ook een prachtig lichteffect terug te vinden.

Weinig veranderdingen in vergelijking met het eerste deel. Lekkere muziek (inclusief de bekende theme song van Wallace & Gromit) die goed past bij het verhaal. De stemmen zijn ook weer erg goed.

Verhaal: Het verhaal is goed en erg leuk, maar wel wat simpel en erg kort.
Gameplay: Ondanks dat het lopen en de camera's nog steeds roet in het eten gooit, went het wel een beetje. Een kleine 7.