Home > Reviews > Sam & Max: Season 1 (Wii)



Sam & Max: Season 1 (Wii)

Intro
Na een zeer succesvolle terugkeer van Sam & Max op de PC, besloot Telltale Games om het eerste seizoen te porten naar de Wii. Dit is het eerste bezoek van Telltale Games naar de console van Nintendo. Het zal niet bij één bezoek blijven want ondertussen hebben ze Strong Bad serie uitgegeven via het WiiWare kanaal en binnenkort wordt ook het tweede seizoen naar de Wii gebracht. En met de aankondiging van de aankomende Tales of Monkey Island serie, zal Telltale de Wii nog wel een tijdje onveilig maken.

Verhaal
Sam en Max zijn een beroemd, of beter gezegd berucht, detective duo dat zonder problemen bizarre zaken aanpakt. Iedere aflevering begint met een telefoontje van de commissaris voor hun volgende opdracht. In het eerste seizoen moeten ze het opnemen tegen geflipte kindersterretjes, een doorgedraaide talkshow host, de mafia, de president van Amerika, het internet en gaan ze naar de maan om het seizoen met een knaller af te sluiten.

Alle delen zijn erg grappig. Van de dialogen tussen Sam en Max, de kleurrijke cast van karakters zoals Sybil, Bosco en de vele figuren die regelmatig terugkeren, de vele knipogen naar andere games, films en de werkelijke wereld tot de vele bizarre situaties waar ze in belanden. En er is zelfs wat maatschappijkritiek. Wil je bijvoorbeeld bij Bosco een wapen kopen, dan is dat geen probleem, maar voor een stukje kaas moet je flink wat papieren invullen. Of wat te denken van de overheid die alles altijd in de gaten houdt en wapens op iedereen gericht heeft.

Abe Lincoln Must Die! was voor mij de grappigste episode met uit het niets een hilarisch liedje en veel grappige situaties. De beste episode was voor mij Reality 2.0. Die was echt briljant. Ik heb er echt van genoten. Het enige wat ik jammer vond, is dat ze niet zo heel vaak verwijzen naar Sam and Max: Hit the Road (al blijft Whack-The-Rat geweldig) en dat ze niet laten merken dat ze in een video game zitten. Dat was juist zo leuk aan het origineel maar helaas komt het hier maar sporadisch naar voren.

Gameplay
Het spel maakt gebruik van een point-and-click interface. Je gebruikt de Wii Remote om hotspots aan te wijzen. Dit is eenvoudig en werkt prettig, maar het enige probleem dat ik ermee heb is dat sommige hotspots nogal klein zijn. Vooral tijdens gesprekken klikte ik er vaak net naast. Waar ik ook veel last van had was de camera. Grote locaties bestaan uit meerdere camera standpunten die meebewegen wanneer Sam loopt. Dit is irritant want ik heb hierdoor weleens wat dingen over het hoofd gezien die ik bij een vast camerastandpunt nooit had gemist.

Het belangrijkste verschil met de PC versie is dat je op de Wii bijna overal kan rennen. Een "dubbelklik" is genoeg om dit voor mekaar te krijgen. Erg handig om grote afstanden af te leggen, al had dit wel wat beter uitgewerkt kunnen worden omdat je toch afhankelijk bent van wat de camera laat zien. Het gebruik van de nunchuck was dan wellicht geen overbodige luxe geweest. Al is het dan geen point-and-click interface meer. Dat de camera meebeweegt is ook vervelend omdat ik regelmatig bij de tweede "klik" een andere hotspot raakte dan degene die ik voor ogen had. Een ander verschil is wat negatiever. Max loopt weleens in de weg en Sam slaat hem dan de lucht in. Dat is leuk, maar waar in de PC versie de actie gewoon verder gaat, stopt Sam in de Wii versie en moet je opnieuw op de hotspot klikken. Behoorlijk irritant.

Puzzels
Qua puzzels zit er geen verschil tussen de PC en de Wii versie. Helaas zijn er geen Wii specifieke puzzels waarbij de Wii Remote op een bijzondere manier gebruikt wordt. Het is jammer, maar er is op zich niet zo heel veel mis mee want de puzzels in het spel zelf zijn leuk genoeg. Helaas wordt het nergens moeilijk en er was niet echt een uitdaging. Maar er zijn genoeg omgevingspuzzels, inventory puzzels en gesprekspuzzels om het leuk en gevarieerd te houden.

Reality 2.0 was voor mij de beste aflevering op dit gebied omdat alles zo goed met het verhaal geïntegreerd was en men zelfs nog een leuke verrassing op het einde in petto had die ik echt helemaal geweldig vond. Er zitten ook genoeg leuke minigames in het spel. Whack-The-Rat is leuk en Tic Tac Doom is geweldig en zeker niet zo gemakkelijk als je in eerste instantie zou denken. Jammer alleen dat er geen optie is om deze minigames buiten het hoofdspel om te spelen.

Graphics
Als je alleen de Wii versie speelt zou je zien dat de graphics er op zich prima uitzien. De omgevingen zijn goed en er is een hoop te zien in de achtergronden. Helaas zijn de karakters wat minder. Vooral Max moet het ontgelden. Het is duidelijk dat ze weinig polygonen voor hem gereserveerd hadden met als gevolg dat hij er soms erg hoekig en misvormd uitziet. Maar verder zijn de graphics prima. Ik mis zelf de charme van het 2D origineel en verkies dat stijltje dan ook boven deze 3D weergave, maar de graphics zijn op zich prima. Over de camera ben ik wat minder tevreden. Max loopt vrij rond en wanneer ik op een hotspot klik vindt er een kort stukje dialoog plaats. Wat je te zien krijgt is dan afhankelijk van hoe Max staat. Dus zit je regelmatig tegen een stuk meubulair of de achterkant van Max aan te kijken. Dit haalt je helaas uit het spel en had niet gehoeven.

Maar dat is als je alleen de Wii versie gespeeld hebt. Wanneer je het met PC versie gaat vergelijken wordt het duidelijk dat de graphics voor de Wii behoorlijk naar beneden zijn gebracht. Voordeel is dat de Wii versie in breedbeeld te spelen is, want zo krijg je meer te zien, maar de mooie, golvende lucht uit de PC versie is hier hoekig, de bakstenen muur komt niet goed naar voren, de teksten in bijvoorbeeld de winkel van Bosco zijn nauwelijks te lezen in de pixelbrij, de textures zijn saai en veel minder scherp of gedetaileerd dan in de PC versie en er zijn een aantal vervelende en slordige glitches. Naar mijn mening volkomen onnodig want de Wii kan echt wel meer aan. Dat hebben andere spellen wel bewezen. In de PC versie is Max overigens ook soms misvormt doordat er een beperkt aantal polygonen gebruikt is.

Het grootste probleem van de Wii versie is echter de frame rate. Die is echt dramatisch en dropt gewoon constant. Soms zelfs zo erg dat ik dacht dat hij was vastgelopen en dan loopt het spel ineens weer verder om opnieuw te gaan stotteren. Dit gebeurt vooral bij de auto saves. Het spel staat stil en je heb geen idee wat die aan het doen is. Ineens gaat het spel weer verder en meldt het dat het spel gesaved is. Dat weet je dus pas na afloop. Wellicht hadden ze laadschermen kunnen toevoegen. O, dat hebben ze ook gedaan. Niet alleen duren deze behoorlijk lang, het helpt ook niet en ik wil niet weten hoe het spel zou draaien zonder laadschermen. Door de frame rate drops is het soms erg vervelend spelen omdat je zo tijdens het bewegen van de camera makkelijk een hotspot mist die je zonder lag wel geraakt zou hebben. De race scenes zijn hierdoor helemaal één groot drama. Een erg storend probleem.

Muziek
De muziek is, voor zover ik kan beoordelen, gelijk gebleven aan de PC versie. Een lekker jazzy soundtrack die het origineel goed benadert. Natuurlijk ontbreekt de theme song van het origineel niet in de zeer stijlvolle openingscredits en het is dan ook zeker genieten geblazen. De stemmen zijn ook geweldig. Vooral van Sam en Max. Ze zijn door andere stemacteurs ingesproken dan in het origineel, maar ze passen gewoon uitstekend bij de karakters en zijn erg goed. Zo goed zelfs dat ik niet eens doorhad dat degene die de stem van Max insprak na de eerste aflevering vervangen was. Ook de overige stemmen zijn dik in orde.

Wat helaas minder is aan de Wii versie, is dat de dialogen regelmatig voor het einde worden afgebroken. Gelukkig is er een ondertiteling aanwezig, maar vervelend is het zeker. Je kan soms een dialoog terugluisteren en dan is die wel helemaal te horen. Waarschijnlijk omdat de zin eerst van het schijfje geladen moest worden. Neemt niet weg dat het wel erg slordig en vervelend is. Een ander probleem is dat de muziek de dialogen soms overstemd. Het is nog wel te verstaan, maar het had niet gehoeven.


Conclusie:
Verhaal: Grappige episodes en heb regelmatig flink gelachen. Alleen had ik wat meer knipogen verwacht naar het origineel en dat Sam en Max in een spel zitten.
Gameplay: De Remote werkt prima, maar de kleine hotspots en lastige camera werken tegen. Het is mooi dat je in de Wii versie kan rennen, maar de lag is verschrikkelijk en maakt het spelen soms erg vervelend.
Puzzels: De puzzels zijn leuk (vooral in Reality 2.0), maar het wordt nergens moeilijk of uitdagend. Helaas wordt er ook niets specifieks gedaan met de bijzondere kenmerken van de Wii Remote. De mini games zijn wel erg vermakelijk.
Graphics: Het ziet er prima uit maar de Wii versie is duidelijk minder dan de PC versie en de lag is één groot drama. Een klein 6,5.
Muziek: Heerlijke muziek en erg goede voice acting. Jammer dat dialogen in de Wii versie vroegtijdig worden afgebroken.
Eindconclusie: Deze Wii port heeft een aantal zeer vervelende problemen. De lag is hierbij het belangrijkste punt want op sommige momenten maakt het het spel bijna onspeelbaar en op andere momenten gewoon erg vervelend. Gelukkig ligt het niet aan Sam en Max want die zijn weer geweldig en zorgen ervoor dat het spel toch een zeven krijgt.
blog comments powered by Disqus