Home > Reviews > The Legend of Crystal Valley

The Legend of Crystal Valley

Het jonge Carteia Games team, afkomstig uit Kroatië, maakte met The Crystal Valley hun derde spel, maar hun eerste adventure. Dat was voor hen een hele uitdaging, omdat een adventure andere eisen stelt aan de puzzels en gameplay dan bijvoorbeeld een strategiespel.

Eve krijgt een brief van haar vader, waarin hij vraagt of ze naar de boerderij wilt komen, waar hij sinds de dood van zijn vrouw alleen woont. Hij spreekt over 'het einde' en stuurt zelfs zijn medaillon mee. Als Eve daar aankomt, is alles verlaten. Na enig rondspeuren vind ze een geheime gang die haar naar een magisch land brengt, met reuzen en pratende hagedissen. Hier gaat Eve op zoek naar haar vader en al snel blijkt dat er veel meer achter zijn verdwijning zit. Onderweg leert Eve niet alleen enkele toverspreuken, maar ook meer over haar afkomst en haar lotsbestemming.

Hoewel je speelt als Eve, is haar karakter van ondergeschikt belang. Eve is behulpzaam, omdat dit de enige manier is om vooruit te komen in dit adventure spel. In de Vallei gaat men uit van "voor wat hoort wat". Dus Eve krijgt elke keer als ze iemand een dienst bewijst, weer iets meer informatie over haar vader. Niet zozeer over zijn verblijfplaats, als wel over zijn karakter en zijn daden. Elk karakter vertelt in een duidelijk kort dialoog over zijn ervaringen met Eve's vader.

Op deze wijze blijft het verhaal interessant en samen met Eve krijg je steeds een beetje meer inzicht in het ontstaan van de Werelden, in eeuwig leven, in macht en in obsessieve liefde. Ondanks de magische wereld, is het verhaal beslist niet kinderachtig en wordt verhelderend ingegaan op goed, kwaad en het evenwicht van een wereld in balans.

Het spel is geheel point & click en zo intuïtief eenvoudig dat je nauwelijks de tutorial nodig hebt, die overigens wel is ingebouwd en die je naar believen kunt gebruiken. Leuk detail is het gebruik van verschillende kleurtjes voor de cursor. Blauw geeft de uitgangen aan, groen betekent dat je iets kunt doen en geel een plek waar je naar toe kunt wandelen. Ook kan je door op 'enter' te duwen, meteen alle actieve punten in het spel zien.

Er is een inventaris, waarin de voorwerpen te zien zijn en ook nog voorzien zijn van een naamplaatje. Via de tabbladen in de inventaris kun je naar de gewone dingen die je opraapte, of naar de toverspreuken die Eve onderweg leert. Je gebruikt de toverspreuken op dezelfde simpele wijze als de voorwerpen: gewoon dubbelklikken om ze op Eve te gebruiken, of één keer klikken om ze aan iemand anders te geven.

Verder bevindt zich in je inventaris ook nog een tabblad met Eve's aantekeningen. Eigenlijk is dit een weergave van alleen dialogen, zodat je op je gemak de gesprekken nog eens kan nalezen, mocht je iets gemist hebben.

De puzzels in het spel zijn voor het grootste deel gebaseerd op het vinden van voorwerpen en die op de juiste plek gebruiken. En hoewel je je in een magische wereld bevindt, zijn de puzzels nergens onlogisch of vergezocht.

De inventarispuzzels worden hier en daar aangevuld met een enkel klein minispelletje waarin je bijvoorbeeld de juiste combinatie moet zoeken van het slot van een muziekdoos, door middel van een liedje invoeren. En hoor je wat minder goed, dan is dit geen probleem. De melodie wordt ook in symbooltjes weergegeven.

Hier en daar moet je even denken aan de toverspreuken die Eve geleerd heeft, want ook die zijn nodig om verder te kunnen. Krijg je een deur niet open, dan zorg je dat je eronderdoor kunt! Dubbelklik op de krimp-spreuk en Eve wordt klein genoeg. En staat iets buiten bereik? Dan gebruik je de teleportatie-spreuk, die je natuurlijk wel even moet verdienen, door iemand te helpen.

De grafische beelden zijn schitterend en passen prima bij de sfeer van het spel, of je nu in een middeleeuws stadje rondwandelt of in een mistig moeras. Ook lijkt het heel gewoon dat er draken en reuzen rondlopen en zelfs een schilder die een hagedis blijkt te zijn. Ze passen gewoon bij de omgeving.

De karakters lijken jammer genoeg 'in het beeld geplakt' en zijn statisch, maar Eve kan wel in 3D door het beeld lopen en rennen en doet dit dan ook met soepele bewegingen. Een pluspunt is dat je het spel in diverse resoluties kunt spelen, inclusief op een breedbeeld scherm.

Zoals je vaker ziet in een spel dat gemaakt is door een onafhankelijke kleine groep, was er ook bij de Kroatische makers niet voldoende geld om professionele Engelssprekende voice-actors in te huren. Alleen in de openingscene is er gesproken tekst. Voor de rest moet je het doen met goed geschreven duidelijke Engelse dialogen, die je ook nog in Eve's dagboek kunt nalezen. Je mist de stemmen dan ook niet echt en op deze wijze wordt het aan je eigen fantasie overgelaten om te bepalen hoe een sprekende hagedis zou kunnen klinken.

Er zijn niet veel achtergrondgeluiden, maar als ze er zijn dan zijn ze ook treffend goed, zoals de kippen op de boerderij of het hameren van de smid. De muziek is heel erg mooi en passend bij de diverse omgevingen. Hij doet een beetje new-age aan en is rustgevend, daar waar het moet. De muziek kan zelfs apart van de site van Cateia games gedownload worden, om er ook buiten het spel van te genieten.

Verhaal: Een 8 voor het verhaal, dat leuk in een zoektocht verwerkt is.
Gameplay: De bediening is bijzonder eenvoudig en duidelijk. Dit maakt het spel dan ook heel geschikt voor beginnende adventure spelers.
Puzzels: Gevarieerde, goed doordachte puzzels.