Home > Reviews > The Moment of Silence

The Moment of Silence

Om de bekendheid van Adventure Island te vergroten en onszelf meer als een serieuze website te presenteren hadden we onze stoute schoenen aangetrokken en verschillende bedrijven een mailtje gestuurd met de vraag of ze geïnteresseerd waren in een samenwerking met ons. MediaMix benelux, de uitgever van adventure spellen als Runaway en nu dus Moment of Silence hier in Nederland was een van de bedrijven die positief reageerden. En zo kan het dat ik voor deze review een exemplaar van The Moment of Silence op mijn deurmat heb kunnen ontvangen.. En dat we zelfs drie exemplaren van het spel kunnen weggeven in een prijsvraag. Deze review van The Moment of Silence geeft je een idee van het spel en mijn mening erover.

Het verhaal van "The Moment of Silence" begint in New York, in het jaar 2044, waarin de wereld verenigd is onder één regering. Jij speelt als Peter Wright, een man die zijn tijd doorbrengt met werken, alcohol drinken en avonden lang chatten. Hij werkt bij een reclamebureau waar hij bezig is aan een "Freedom of Speach" campagne. Je komt er al snel achter dat de reden van zijn slechte levensstijl, het verlies is van zijn vrouw en kind tijdens een vliegtuigongeluk.

Het leven van Peter Wright wordt echter danig verstoord wanneer er op en avond opeens een SWAT-Team (Speciale politie-eenheid) bij de buren binnenvalt en de man des huizes, Graham Oswald wordt meegenomen. Peter Wright besluit een kijkje te nemen en vindt zijn buurvrouw en haar zoontje compleet overdonderd binnen. Ze hebben geen enkel idee waarom ze Graham mee zouden nemen. Daarom besluit Peter ze een handje te helpen. Hij gaat op onderzoek uit en wanneer hij de politie belt om te vragen of zij uitleg kunnen geven wordt er gezegd dat er geen invallen zijn geweest in de afgelopen week.. Mmh, erg vreemd. Peter probeert dan uit te zoeken wat de reden kan zijn van de arrestatie van Graham. Graham Oswald werkte blijkbaar als freelance journalist. En Peter probeert uit te zoeken waar zijn laatste artikel over zou gaan, omdat dit misschien de oplossing is van de plotselinge arrestatie van Graham Oswald.

Over de Gameplay valt heel wat te zeggen. Het is het bekende concept van point & click die het in adventures altijd goed doet. De besturing heb je daardoor erg snel onder de knie en het werkt gewoon goed. Met de linkermuisknop loop je naar een bepaalde plek en als je over een object of persoon gaat met je cursor verandert deze in een handje, tekstballonnetje of een exit icoontje. Met dezelfde knop kun je dan het voorwerp oppakken of met iemand praten. Met de rechtermuisknop kun je kijken naar voorwerpen of mensen en geeft Peter een opmerking over wat hij ziet. Het handige is dat als je op je keyboard op "H" drukt, alle hotspots zullen verschijnen en je daardoor snel kunt bekijken of je wat gemist hebt.

Een klein minpuntje in het spel is de snelheid waarop Peter Wright loopt. De omgevingen waarin Peter zich bevindt zijn redelijk groot en het lopen van de ene kant naar de andere gaat niet al te snel. Met dubbel klikken gaat Peter Wright rennen. Maar ook rennend duurt het vaak een tijdje voordat Peter op de plaats arriveert waar je hem wilt hebben. Daarbij zijn de camera standpunten af en toe niet helemaal juist gekozen en kun je af en toe enkele plaatsen over het hoofd zien waar je eigenlijk ook heen had gekund. Deze merk je op als je even doorloopt naar een ander deel van de omgeving. Gelukkig gebeurt dit niet al te vaak, waardoor het over het hoofd zien van bepaalde locaties een ergernis is die je slechts af en toe lastig zal vallen.

Het spel komt overigens in een DVD, zodat er geen gesjoemel is met het verwisselen van CD's. Wel heb je natuurlijk een DVD speler nodig om het spel te spelen.

De puzzels zijn zoals ik ze van een Adventure gewend ben. Er zijn puzzels gebaseerd op je inventaris, waarbij je voorwerpen moet zoeken, ruilen en combineren. Ook zijn er puzzels waarbij je passwords moet onthouden (dus houdt je kladblokje bij de hand) en puzzels gebaseerd op de dialogen met je medepersonen. Deze zijn duidelijk opgezet en door middel van kleurverschillen wordt bijgehouden welke opmerkingen je al gemaakt hebt. Tijdens de conversatie kun je ook met de linkermuisknop een zin afbreken, wanneer je bijvoorbeeld de zin al hebt gelezen in de ondertitels en liever niet wilt wachten tot de persoon in kwestie zijn zegje heeft gedaan. Dit is echter niet aangeraden, aangezien je dan misschien belangrijke informatie kunt missen.

De puzzels zijn dus gevarieerd en niet al te moeilijk. Het is meestal al snel duidelijk wat je moet doen, maar de manier waarop geeft je genoeg hersenarbeid om het spel niet in sneltreinvaart door te lopen.

De graphics in dit spel zijn erg mooi. De omgevingen zien er heel erg realistisch uit en er is veel aandacht geschonken aan details. Dit zie je bijvoorbeeld op de werkplek van Peter, waar de bureau's vol liggen met o.a. papieren en notities. De sfeer die het spel (onder andere door de graphics) meegeeft laat je echt voelen dat het 2044 is, een tijd waarin bijna alles geautomatiseerd is en men buitengewoon sterk wordt gecontroleerd.

De cutscenes, de tussenfilmpjes, zijn zelfs nog een tikkeltje mooier dan de ingame graphics. Ze brengen daarbij een sfeer over die je echt laat meeleven met Peter Wright en zijn kijk op het leven in 2044. De 3D modellen van de personages zelf in het spel zijn niet van uitzonderlijke kwaliteit, maar zeker niet zo slecht dat het lelijk wordt.

Het gebruik van geluid in dit spel verdient veel waardering. Er is een mooie rustige, soms een beetje treurige, achtergrond muziek te horen en ook de omgevingsgeluiden zijn goed verzorgd. Zo hoor je af en toe de trein voorbij razen, hoor je mensen praten (of schreeuwen) en vogels fluiten. En de stemmen van de personages zijn erg boeiend ingesproken door de voice actors. Ze geven elk personage een karakter. Zo is Peter Wright een nogal sombere man die sceptisch tegenover de wereld staat, en dat wordt nog eens versterkt door zijn ingesproken stem. En door middel van lip-synchronisatie bewegen de lippen ook op zo'n manier dat het spreken van de personages echt realistisch wordt.

Verhaal: Mooi verhaal dat je steeds meer meesleept naarmate het spel vordert. Een 9.
Gameplay: Point & Click werkt uitstekend, jammer dat peter soms een beetje langzaam. Slim gevonden om met de H knop de "Hot Spots" weer te geven, om pixel hunting tegen te gaan. Een 7.
Puzzels: Variatie van puzzels, die je aan het denken zetten, maar waar je altijd wel goed uitkomt. Een 8.