Home > Reviews > Sam & Max: Hit the Road

Sam & Max: Hit the Road

Sam & Max zijn een begrip in de adventure wereld. Maar wat nu een succesvolle adventure serie is van Telltale Games met twee complete seizoenen, begon heel anders. Een idee van Dave, het jongere broertje van Steve Purcell. Het was een idee voor een stripverhaal met in de hoofdrol een konijn en een hond als detectives. Maar wanneer Steve echter meer met het idee deed dan Dave, draagt hij in 1970 de rechten van de karakters aan zijn broer over als verjaardagscadeau. In 1987 kwam het eerste stripalbum uit van Sam & Max en een paar jaar later maakten het excentrieke detective duo voor het eerst de PC onveilig met Sam & Max: Hit the Road.

Detectives Sam en Max zitten rustig op kantoor tot de telefoon gaat. De commissaris heeft een nieuwe zaak voor ze. Het circus heeft ze nodig. Hun belangrijkste attractie, een bevroren bigfoot genaamd Bruno, is er vandoor gegaan. Bruno heeft tevens Trixie, het meisje met de giraffenek , meegenomen. Aan Sam en Max de taak om ze veilig en wel terug te brengen.

Het verhaal is geweldig. Dan heb ik het niet over het verhaal zelf. Dit is eigenlijk niet echt bijzonder, maar daar draait het in deze adventure niet om. Het draait allemaal om de kleurrijke karakters, hilarische dialogen en bizarre situaties. Het spel is gewoon ontzettend grappig en ik heb regelmatig krom gelegen. De humor is soms wat hard (vooral dankzij Max) maar blijft altijd leuk. Ik kan er gewoon niets anders over zeggen. Het is gewoon allemaal zo ontzettend grappig.

Er zitten verder veel verwijzingen in naar andere spellen en films. Zelfs van eigen stal. Zo maken een aantal karakter uit eerdere Lucas Arts games op de één of andere manier een korte cameo. Erg leuk voor de fans. Daarnaast maken Sam en Max er ook helemaal geen geheim van dat ze in een spel zitten. Dit komt in de vele dialogen en scènes naar voren en dat maakt het allemaal heel erg grappig.

Dit is het negende spel dat gebruikt maakt van de SCUMM engine van Lucas Arts. In vergelijking met de eerdere games is er echter wel flink wat veranderd. Het is namelijk het eerste spel waarbij je geen werkwoord moet selecteren om acties in het spel uit te voeren. De acties zitten nu onder de rechtermuisknop verstopt. De inventory is dit keer ook voor het eerst weggewerkt. Onder in beeld staat een doos en daar zitten al je spullen in verwerkt. Je kan hier ook kiezen voor een actie. Maar in praktijk is het makkelijk om gewoon met de rechtermuisknop een actie te kiezen.

In het begin is het nogal wennen. Niet alle icoontjes spreken voor zich (een aparte manier om Use weer te geven) en het "scrollen" tussen de acties is zeker in het begin wat lastig. Je kan maar één kant op scrollen, dus als je per ongeluk voorbij een actie bent geklikt, moet je alle acties weer voorbij gaan. Een andere probleem is dat een item ook een apart actie icoontje wordt. Hierdoor komt er nog een extra item bij om doorheen te scrollen. Maar gezien dit de eerste keer is dat er van werkwoorden afgestapt is moet ik zeggen dat het gewoon lekker werkt, als je gewend bent. Maar het grootste probleem zijn de hotspots. Niet alleen zijn sommige erg klein, ze kloppen soms ook niet helemaal met hetgeen waar je op wilt klikken. Dit wordt vooral een probleem wanneer meerder hospots elkaar overlappen. Hierdoor kan het makkelijk voorkomen dat je iets over het hoofd ziet. Daarnaast is het ook best vervelend dat je niet kan rennen, de animatie is ervoor aanwezig, maar helaas wordt het niet gebruikt en zit je soms onnodig te wachten tot ze langzaam de andere kant van het scherm hebben bereikt.

De gesprekken zijn eigenlijk best lastig te voeren. Wanneer je met iemand praat, verschijnt er een balk met een aantal icoontjes. Een uitroepteken, een vraagteken, een eend en een handje. Pas als je op de één van eerste drie icoontjes klikt, komen er nieuwe gesprekopties bij. Maar er wordt nergens beschreven waar ze voor dienen. Niet in de handleiding, niet in het spel en zelfs op internet is het moeilijk om wat te vinden. Uiteindelijk dienen de eerste twee als openingsvraag of begroting en de eend om met een grap te starten. Natuurlijk is zijn de dialogen erg grappig en bij ieder karkaters hebben Sam en Max meerder openingsregels. Dus er is altijd een reden om nog een keer op de knoppen te drukken. Neemt verder niet weg dat je in het begin geen idee heb waar de icoontjes voor staan.

Het spel bestaat voornamelijk uit inventory puzzels. Maar die zijn lang niet zo makkelijk. Het probleem ligt hierbij vooral bij het verhaal. Sommige puzzels zijn vaak nogal bizar. Je moet anders denken dan in normale adventure games. Doordat deze puzzels bizar zijn, zie je vaak de logische oplossing compleet over het hoofd. Dat kan soms frustrerend zijn. Zeker als je hierdoor vast komt te zitten in het spel.

De gameplay werkt hier ook niet mee. De soms kleine hotspots die je tegenkomt en het overlappen van hotspots kan soms erg frustrerend en vervelend zijn omdat je dan gewoon niet verder komt of er per toeval op stuit. Een ander vervelend punt was bij één inventory puzzel waarbij ik gewoon niets kon doen. Het eerste wat ik deed was een object gebruiken op een hotspot in het spel. Maar bij de uiteindelijk oplossing bleek dat je het object in de inventory moest gebruiken. Dus in plaats van het object te selecteren in de inventory en te gebruiken op het speelveld moest je het object in de inventory gebruiken. Dit gebeurd echter maar op één plek in het spel en daardoor kwam ik echt vast te zitten. Erg kwalijk want mijn gedachtegang was gewoon goed.

Daarnaast zijn er een aantal knotsgekke, maar op één na, niet verplichte minigames. Van een simpele kleurplaat en aankleed spelletje tot het geweldige Whack-a-Rat (arme Max) en Carbomb, een soort zeeslag met auto's. Alleen snap ik helemaal niets van Surfin' the Highway. Het doel wordt nergens echt uitgelegd, en het lijkt me ook niet helemaal lekker te werken. Door de borden bracht me bij level 7 en over de borden bracht me tot level 7.

De graphics zagen er toen geweldig uit en het heeft de tand des tijds goed doorstaan. Zelfs nu ziet het er allemaal nog geweldig uit. De originele resolutie is 320x200. Nou kan dat natuurlijk niet mee met de hoge resoluties van nu, maar met Scumm VM kan je het opblazen naar beeldvullend en er een aantal filter op loslaten om de pixels beter in elkaar over te laten lopen. Maar er gaat niets boven het originele formaat en zelfs dan ziet alles er nog geweldig uit.

De omgevingen zijn prachtig vormgegeven en een genot om naar te kijken. Het is allemaal erg creatief en iedere locatie heeft wel een bijzonder blikvanger. De meeste zelfs meer. Het mooie is ook dat bijna alle achtergronden niet statisch zijn. Er beweegt altijd wel iets. Van het water en de lucht tot de verschillende dieren die voorbij vliegen of lopen. En mocht een achtergrond statisch zijn, dan is Max altijd wel iets aan het doen. Het houdt het allemaal erg levendig. De karakters zien er ook geweldig uit. Ze zijn erg spoeltjes en vloeiend geanimeerd en daardoor een genot om naar te kijken. Ze passen ook goed in de achtergronden en vormen het tot een geweldig geheel. Daarnaast zitten er nog een aantal filmachtige dingen in, die er ook gewoon erg goed uitzien. Paar puntjes van kritiek. De lipsynch komt soms niet overeen. De lippen bewegen nog door nadat het karakter uitgepraat is. Verder gebeuren er wat vage dingen met ons detective duo in de Mysterie Vortex. Daar is op zich niets mis mee. De Mystery Vortex is een vreemde plaats en het idee wat ze uit willen voeren is leuk, maar in de uitwerking is de overgang minder geslaagd.

Wat overigens ook leuk is, is dat er verschillende screensavers in het spel zelf zitten. Dus wees niet verbaasd wanneer je terugkomt en alle kleuren van het scherm zijn doorgelopen, of wanneer er verschillende uitvoeringen van Sam en Max over je scherm lopen.

De muziek is erg goed. Natuurlijk is het niet te vergelijken met hetgeen er nu uit de speakers komt, maar het klinkt erg lekker en geeft een sfeertje alsof je naar een detective serie zit te kijken van de jaren 60. Een gevoel wat alleen maar versterkt wordt door de prachtige auto die Sam en Max gebruiken, de DeSoto Adventurer. Overigens is er nog een extraatje voor de fans van de muziek. Stopt de cd-rom in een cd-speler en je kan vier nummers beluisteren.

De stemmen zijn geweldig. Vooral Max is briljant en past perfect bij zijn personage. Vooral de sarcastische manier waarop hij bepaalde dingen zegt. Prachtig. Aan Sam moest ik even wennen. Maar zodra je het hoofdkwartier verlaten heb is het alleen maar genieten. De overige stemmen zijn ook erg goed. Ook dit is bijzonder aan Sam and Max. Tegenwoordig is iedere adventure standaard van stemgeluid voorzien, maar destijds was dit niet gebruikelijk. Laat staan dat alles ingesproken is. En dan op deze kwaliteit. Hulde.

Verhaal: Het verhaal is krankzinnig, bizarre karakters, hilarische situaties, briljante dialogen en alles is vooral erg grappig. Een dikke 8,5.
Gameplay: Destijds was het de eerste adventure van LucasArts die de werkwoorden verving door actie icoontjes. Dit werkte goed, maar ik had er toch wat problemen mee. De kleine en overlappende hotspots verpesten ook wel. Toch een dikke 7.
Puzzels: Het zijn voornamelijk inventory puzzels. Door de bizarre aard van het verhaal zijn de puzzels soms alles behalve logisch of je denkt zo moeilijk dat je de meest logische oplossing over het hoofd zie. De gameplay werkt soms ook niet mee en het hierdoor vastlopen is erg frustrerend, zeker de puzzel die eenmalig in de inventory gebruikt moest worden. Een 7.
Graphics: Prachtig, prachtig, prachtig. Ze hebben voor mij de tand des tijds zonder problemen weerstaan. Prachtig. Een dikke 9.
Muziek: De muziek is goed, past uitstekend bij het spel en bij de sfeer die het wilt neerzetten. Dit geldt nog meer voor de stemmen. Die zijn geweldig. Vooral Max is top. Een dikke 8,5.
Eindconclusie: Een geweldige adventure en met recht een klassieker. Prachtige graphics, mooie muziek, geweldige stemmen, een goed verhaal met bizarre karakters, hilarische situaties, prachtige dialogen en een adventure die vooral erg grappig is. Jammer genoeg trekken de minpunten op het gebied van gameplay en de puzzels het cijfer onder de 9. Maar een zeer dikke 8,5.