Home > Reviews > Sinking Island

Sinking Island

Bijna iedere adventure-liefhebber moet klassiekers zoals Syberia of Amerzone uit de hand van Benoît Sokal wel kennen. Benoît heeft enige tijd geleden een eigen studio opgericht, genaamd White Birds Productions. Deze studio heeft na Paradise een nieuwe titel op hun naam gezet. Paradise was een teleurstellende titel en werd mede door de snelle uitgifte en de vele bugs in onze review zwaar bestraft. Heeft White Birds zichzelf hersteld of lopen we tegen een nieuwe teleurstelling aan?

Het verhaal speelt zich af op het kleine eiland Sagorah. Walter Jones, een miljardair, heeft zich dit eiland toegeëigend om er een enorm hotel op te zetten. Nu het hotel bijna klaar is heeft hij zijn kinderen uitgenodigd om over zijn testament te praten. Net voor dit uitgesproken zal worden komt de miljardair te overlijden. Alsof dit nog niet erg genoeg is begint het eiland onder het gewicht van het enorme hotel te zinken. Inspecteur Jack Norm wordt overgevlogen naar het eiland om het overlijden van de miljardair te onderzoeken. Al snel komt hij erachter dat Walter niet op natuurlijke wijze is komen te overlijden en blijken alle tien aanwezigen op het eiland een motief te hebben om Walter vermoorden. Aan jou is de schone taak om de moordenaar te achterhalen.

Het verhaal is duidelijk, de gesprekken zijn goed te volgen en de keuze om het verhaal op te lossen met behulp van vraagstellingen in de vorm van puzzelstukjes is leuk bedacht. Door alle puzzelstukjes op te lossen, los je het mysterie op. Door je op een bepaald puzzelstukje te richten kan je je wat gerichter door de spelwereld bewegen en als je dan een puzzelstukje opgelost hebt komen er één of meer nieuwe vraagstellingen vrij. Soms ben je door de grote spelwereld wel het overzicht kwijt. Dan begin je doelloos te dwalen in de hoop een nieuwe hint te vinden. Naarmate het einde nadert wordt deze omgeving kleiner en maak je wat sneller voortgang en kom je weer in het verhaal terecht.

Het verhaal blijft spannend en door de lange gesprekken kom je veel over de karakters en hun roots te weten. Alles wat interessant is wordt opgeslagen in de PPA (Personal Police Assistant). Deze is overzichtelijk weergegeven. Het einde van het spel is mooi. Met een goede film ter afsluiting neem je met een tevreden gevoel letterlijk en figuurlijk afscheid van het eiland Sagorah.

Nadat het spel opgestart is heb je de keuze uit twee spelmogelijkheden. Ofwel je kiest voor een optie waarmee je op je eigen tempo op zoek kunt gaan naar sporen, of je kiest voor de tijdsgebonden optie waardoor het water langzaam begint te stijgen en er een kans bestaat dat bewijslasten verloren gaan. Indien bewijslast verloren gaat en je niet meer verder zou kunnen komen word je teruggeroepen door je baas en vanzelf naar een eerder punt in het spel getransporteerd waardoor het spel toch nog tot een goed einde volbracht kan worden. In de verschillende spelmogelijkheden komen enkele andere wendingen en dialogen voor, ze zijn dus niet precies hetzelfde. Ikzelf heb het spel zonder tijdsdruk gespeeld omdat je zo op je gemak de wereld kunt verkennen en van de mooie omgevingen kunt genieten die Benoît Sokal ontworpen heeft.

Je bestuurt Jack met een typisch Point-and-Click systeem dat goed in elkaar steekt. Een nadeel is dat het hele spel eigenlijk voornamelijk bestaat uit praten, praten en nog eens praten met de potentiële moordenaars. Je dient echt ieder woord uit alle personages te trekken om net die ene hint te krijgen om verder te komen in het spel. Je kunt kiezen tussen géén of Nederlandse ondertiteling. Deze kan niet gewijzigd worden in bijvoorbeeld Engelse ondertiteling. Dit kan voor sommige mensen storend werken. Verder kom je regelmatig grammaticale fouten tegen in de ondertiteling.

Een ander storend punt vond ik dat Jack soms midden in een gesprek honger krijgt en dan gewoon naar de lunchroom verdwijnt, of naar zijn kamer gaat en dat je dan weer helemaal terug kan lopen naar de locatie waar je bezig was. Dit is irritant. Zeker omdat je (gedurende het hele spel) grote stukken moet lopen. Als je dubbelklikt gaat Jack wel rennen en ben je iets sneller op je plaats van bestemming.

Een groot pluspunt is dat als je een opgeslagen spel laadt, je een soort samenvatting krijgt van wat er voorheen gebeurd is. Hierdoor kom je gelijk weer in het spel als je het een tijdje niet meer gespeeld hebt. Alle aanwijzingen die je verzamelt zoals voorwerpen, foto's, verklaringen en documenten worden opgeslagen in je PPA (Personal Police Assistant) waar je ze kunt bestuderen. De PPA bevat ook een actueel bestand met alle verzamelde informatie over de tien verdachten en ook nog eens een interface voor het vergelijken van vinger- en voetafdrukken. Een nadeel is dat je soms enorme stukken moet lopen om bij de persoon uit te komen die je wilt ondervragen, hierdoor blijf je klikken en op een gegeven moment heb je dat wel gehad. Hierbij komt ook nog eens dat de personen soms van plek veranderen, gelukkig kan je dan in je PPA zien waar een persoon zich op dat moment bevindt.

De ingenieuze puzzels uit andere Sokal-spellen komen in Sinking Island helaas niet voor. Het spel bestaat eigenlijk uit 1 grote puzzel. Nadat je vele vragen aan de juiste personen hebt gesteld en de juiste voorwerpen hebt verzameld, kun je een stukje van de puzzel oplossen. Het spel bestaat uit 13 puzzelstukjes met vragen zoals; "Was de dood van Walter Jones een ongeluk?", "Wat is het moordwapen?" en "Wat is de doodsoorzaak van Walter Jones?". Door het combineren van de juiste verklaringen, voorwerpen en aanwijzingen kun je een bepaald gedeelte van de puzzel oplossen. In je PPA kan je zien hoeveel informatie je al bij elkaar verzameld hebt voor het oplossen van een puzzelstukje. Als de balk helemaal gevuld is kun je de juiste items gaan combineren, zal Jack de link leggen en zullen nieuwe vragen (puzzelstukjes) opkomen.

De tekeningen verzorgd door Benoît Sokal zien er naar verwachting erg goed uit. Het spel bevat mooie achtergronden en bevat gedetailleerde omgevingen. Vooral als je buiten in de regen loopt tussen de door de wind wiegelende palmbomen, kan je echt genieten van de mooie wereld die Benoît Sokal neergezet heeft en krijg je de behoefte je regenjas aan te gaan trekken. De personages daarentegen zijn niet erg mooi uitgewerkt, ze bewegen allemaal erg stijf en praten nogal emotieloos als ze met Jack praten. De filmpjes die in het spel voorkomen zijn prima. Ze sluiten goed op het verhaal aan en het eindfilmpje sluit het verhaal mooi af.

De stemmen van Jack Norm en de andere aanwezigen zijn goed uitgekozen en passen bij de karakters. De achtergrondgeluiden zijn van goede kwaliteit en geven een goede sfeer impressie. Alle geluiden klinken ontzettend goed, zo klinkt het onweer echt alsof je er midden in staat en bij het blazen van de wind en het zien van de beelden krijg je bijna de drang om je jas aan te gaan trekken. In het spel is weinig muziek aanwezig. Er is wel constant een achtergrondmuziekje dat goed bij de sfeer past, hierdoor krijgt het spel iets mysterieus.

Verhaal: Goed uitgewerkte verhaallijn met een mooi einde.
Gameplay: Duidelijk point and click systeem met cursor die aangeeft als er een actie gedaan kan worden. Al het bewijsmateriaal, gesprekken enz. worden netjes verwerkt in de PPA wat het geheel overzichtelijk houdt. Door de grote spelwereld dwaal je soms wel doelloos rond op zoek naar een nieuwe aanwijzing.
Puzzels: Door met iedereen te praten en alle voorwerpen die binnen handbereik liggen op te rapen ben je in staat alles op te lossen. Je moet alle ruimtes wel goed onderzoeken en alle gesprekken voeren om te ontdekken of er misschien een object is dat je nodig kan hebben.
Graphics: Fantastische tekeningen en mooie, verzorgde filmpjes in het spel, helaas zijn de personages niet zo mooi uitgewerkt.
Muziek: Weinig echte muziek, maar de achtergrondgeluiden zijn heel realistisch en geven het spel iets extra's. De stemmen zijn goed ingesproken.
Eindconclusie: Sinking Island is een geslaagde detective adventure geworden waarbij je serieus over de zaak moet nadenken. Ikzelf vond het spel toen ik even niet verder kwam en maar rond bleef dwalen erg saai worden, maar toen ik weer verder kwam werd het spel weer erg spannend en interessant. De karakters komen helaas een beetje emotieloos over. Toch kun je met deze sfeervol en mooi weergegeven adventure jezelf zeker enkele dagen amuseren. White Birds heeft deze keer een zeer degelijke adventure zonder bugs op de markt kunnen zetten.