Home > Reviews > Dracula 1: Resurrection

Dracula 1: Resurrection

Iedereen is wel bekend met Graaf Dracula. Of het nu het wereldberoemde boek van Bram Stoker uit 1897 is, één van de vele films gebaseerd op deze bloeddorstige vampier of uit computerspellen zoals bijvoorbeeld de Castlevania serie. In een adventure was Dracula echter nog nooit een tegenstander geweest. Totdat Dracula Resurrection uitkwam.

Dracula Resurrection speelt zich zeven jaar na het einde van het beroemde boek van Bram Stoker af. Jonathan Harker en zijn goede vriend Quincy Morris hebben Dracula gedood. Quincy heeft dit met de dood moeten bekopen, maar de eerste zonnestralen hebben Dracula tot een hoopje as verbrand en de bijtplekken op hals van Jonathan's vrouw, Mina Harker, zijn verdwenen. Nu, zeven jaar later, vindt Jonathan een brief van Mina, wanneer hij terugkomt van zijn werk. Ze is teruggekeert naar Transylvania omdat ze voelt dat Dracula haar roept. Heeft het kwaad Mina opnieuw in haar bezit genomen? Leeft Dracula nog? Of is er iets anders aan de hand? Wat het ook is, Jonathan is vastbesloten om zijn vrouw te redden en vertrekt direct naar Transylvania, voor het te laat is.

Het verhaal is goed en wordt interessant opgezet. Het is alleen jammer dat er niet veel aan het verhaal verandert en dat het nogal kort is. Dit komt omdat het verhaal over twee spellen verdeeld is. Dit is het begin en bestaat heel grof uit twee delen. Je belevenissen om in het kasteel van Dracula te komen en je zoektocht naar Mina in het kasteel zelf. Het is dus een introductie waarin je bekend wordt gemaakt met de personages. Deze zijn allemaal interessant uitgewerkt en de dialogen zijn goed geschreven. Het enige wat ik me afvraag is wat Dracula in vredesnaam met zulke domme hulpjes doet. Ook wordt er nergens verteld hoe Dracula terug kan komen. Jonathan had hem immers gedood. Daarnaast spreekt het verhaal het introfilmpje tegen. Wellicht dat deze zaken in het vervolg worden beantwoord of opgehelderd, maar na de laatste scene blijf je met een aantal vragen zitten. Het verhaal verloopt verder voorspelbaar maar het einde is geweldig. Een groot spektakel en een mooie opzet naar de sequel.

Het spel wordt volledig met de muis bestuurd en het maakt gebruik van een 360 graden interface. Je ziet te allen tijde een stip in je beeld. Dit is je neutrale muisaanwijzer en als je de muis beweegt, beweegt het beeld mee. Dit werkt erg goed, alleen kan het soms nogal onrustig worden. Het grootste probleem dat ik met de gameplay heb is dat je regelmatig op jacht moet gaan naar pixels. Sommige hotspots zijn namelijk nogal klein. En als je dan over het scherm beweegt is het nogal onrustig omdat het beeld met je muis meebeweegt. De kleine hotspots zorgden er een paar keer voor dat ik vast kwam te zitten. Sommige objecten zijn ook wat lastig te spotten door de 360 graden interface.

Maar verder heb ik niets over de gameplay te klagen. Zodra je over een hotspot beweegt veranderd de muisaanwijzer in een pijl als je naar een andere locatie kan, een handje als je een object op kan pakken, een vergrootglas om iets nader te bekijken, een tandwiel met een handje als er een actie plaats kan vinden, twee tandwieltjes als je een object moet gebruiken en een omkeerpijl om terug te gaan naar een vorige positie. Het werkt allemaal erg lekker. Ook de inventory is ideaal. Met een klik op de rechtermuisknop open je een erg mooi vormgegeven inventory. Klik op een object en je keert terug in het spel. Als je het juiste object heb gekozen verschijnt er een groene cirkel om het object heen en kan je het gebruiken. Als je eerst nog wat anders met een object moet doen, dan verschijnt er een rode cirkel om heen. Het voeren van gesprekken is nog makkelijker. Aan de rechterkant van het personage zie je een aantal blokjes met de mogelijke gesprekopties. Zodra je een gesprek hebt afgerond wordt het blokje een beetje opgerold. Zo zie je gelijk welke je al gehad hebt. Het werkt gewoon erg makkelijk en logisch en op de kleine hotspots na heb ik niets op de gameplay aan te merken.

In deze adventure zijn er voornamelijk inventory puzzels. Dus gebruik object A op object B om naar locatie C te gaan waar object D te vinden is. Het zijn niet al te moeilijke puzzels en het blijft logisch. Echt breinbrekers zitten er dus niet in. Er zit wel een puzzel in waarbij je knoppen in de juiste volgorde in moet drukken en je moet een klein puzzeltje in elkaar zetten. Maar echt moeilijk is het allemaal niet. Dat vond ik wel jammer, want een beetje variatie aan puzzels is nooit verkeerd.

Het spel ziet er geweldig uit. Zeker voor een wat oudere adventure. De omgevingen zijn prachtig vormgegeven, sfeervol en erg gedetaileerd. Het bos ziet er bijvoorbeeld echt creepy uit maar tegelijkertijd ontzettend mooi. De sneeuw ligt er prachtig bij en er is schitterende belichting te zien. Helaas is het wel erg statisch. Op een bepaald moment zie je wel vuur bewegen. Maar als je dan een stap naar voren doet is het weer statisch. Best jammer, want ze laten wel zien dat beweging mogelijk is. Ze gebruiken het alleen niet consequent. Maar op dat puntje na ziet het er gewoon waanzinnig goed uit.

Dan de personages. Die zijn verschrikkelijk lelijk. Maar dat bedoel ik positief. Je ziet echt alles. Kleine haartjes op de kleding en in het gezicht, pukkeltjes, puisten, poriën, de structuur van de huid en zelf bloeduitstortingen. Het ziet er zeer gedetaileerd en erg indrukwekkend uit. Dit maakt de cutscenes ook echt geweldig. Er zijn alleen twee problemen die ik heb bij de personages in de cutscenes. Het eerste probleem zijn de lippen. Deze lopen niet synchroon met de gesproken tekst. De reden hiervoor is dat het spel oorspronkelijk Franstalig is. Maar na een beetje wennen let je daar niet meer op. Het tweede probleem is dat sommige bewegingen onnatuurlijk overkomen. Vooral de handbewegingen zien er erg vreemd uit. Dit is jammer want, dat had de personages bijna perfect gemaakt.

Er zijn verder twee soorten filmpjes. De cutscenes waar in het verhaal en de gesprekken uit de doeken wordt gedaan en de overgangsfilmpjes wanneer je naar een andere locatie gaat. De cutscenes zien er geweldig uit en hebben een sterk filmisch karakter. De overgangsfilmpjes zien er ook erg goed uit. Het is alleen jammer dat het niet consequent en vaker gebruikt wordt. In de mijnen is het helemaal vreemd. Daar worden twee manieren door elkaar gegooid. De overgangfilmpjes en een vreemde fade. Dit laatst ziet er lelijk uit en hadden ze van mij weg mogen laten. Sommige overgangsfilmpjes worden telkens herhaald en duren iets te lang. Gelukkig zijn ze over te slaan met de spatiebalk. Soms is er ook onder in het beeld een balk te zien tijdens deze specifieke tussenfilmpjes. Gelukkig gebeurd dit niet al te vaak. Maar slordig is het wel.

Ondanks dat de graphics er geweldig uitzien, heeft het de tand des tijds niet helemaal goed doorstaan. Dit is vooral te merken bij de achtergronden. Je ziet veel gekartelde randen en de mijnen zien er hierdoor niet zo mooi meer uit. Voor deze review heb ik gebruik gemaakt van een 19 inch monitor. Hierdoor valt dit nog meer op. Op een kleiner scherm is dit lang niet zo opvallend en komen de beelden beter tot hun recht.

Qua muziek valt er in het spel zelf niet veel te beleven. Tijdens het spelen hoor je alleen wat omgevingsgeluiden. Deze zijn sfeervol en creepy. Het blazen van de wind, kraken van de vloer en geluiden van dieren. Dat zijn de geluiden die je hoort. Bij de cutscene's is het een heel ander verhaal. Om een dramatisch effect te creeëren wordt er tijdens gesprekken en tussenfilmpje muziek gebruikt. En dat werkt erg goed. De muziek is prachtig en past bij het spel en de sfeer die het wil creeëren. En omdat je in het spel zelf geen muziek hoort, is het in de filmpjes des te meer indrukwekkend.

Zoals ik bij de graphics al aangaf is dit van orgine een franstalig spel. De ingesproken engelse stemmen zijn echter erg goed. De enige stem waar ik een beetje moeite mee had was de stem van Dracula zelf. Hij klinkt niet zo indrukwekkend als je zou verwachten en het past ook niet echt bij zijn uiterlijk.

Verhaal: Het verhaal is dik in orde, met interessante personages en goede dialogen. Helaas is het wel erg kort, voorspelbaar en gebeurt er niet heel veel. Verder blijf je nog met wat vragen zitten, maar dit wordt hopelijk in het het tweede deel opgelost. Dit is dan ook meer een introductie tot het verhaal.
Gameplay: Alles werkt erg lekker. De enige problemen die ik had zijn de soms erg kleine hotspots en de wat lastig te spotten objecten door de 360 graden interface.
Puzzels: Helaas voornamelijk simpele, maar logische en leuke inventory puzzels. Hier had meer ingezeten. Een kleine 7.
Graphics: Geweldige graphics. Prachtige achtergronden, indrukwekkende personages en schitterende cutscenes. Helaas zijn sommige bewegingen onnatuurlijk, klopt de lipsynch niet en is het allemaal nogal statisch. Maar desondanks een dikke 8,5.
Muziek: Geweldige muziek in de cutscenes die het echt een filmisch personage geeft. Voor de rest van het spel moet je het echter doen met sfeervolle doch simpele omgevingsgeluiden. De stemmen zijn goed, alleen Dracula is niet zo indrukwekkend.
Eindconclusie: Een korte, maar goede en sfeervolle adventure met prachtige graphics, een interessant verhaal en heerlijke gameplay. Jammer van de kleine hotspots en wat kleine minpuntjes die ik in de review beschreven heb. Een dik verdiende 8.