Home > Reviews > AGON: The Mysterious Codex

AGON: The Mysterious Codex

Van de Hongaarse developerstudio Private Moon Studios verscheen onlangs AGON: The Lost Sword of Toledo. Dit is eigenlijk het vierde deel in een serie die uiteindelijk veertien delen moet gaan tellen. De eerste drie delen zijn oorspronkelijk in eigen beheer uitgegeven en waren via de website van de ontwikkelaar te bestellen. In de Verenigde Staten zijn de drie eerste episodes gebundeld als AGON: The Mysterious Codex uitgegeven door Viva Media. Aangezien deze eerste drie games tamelijk kort waren vormen ze samen een volwaardige adventure.

Het spel gaat over de Britse professor Samuel Hunt, die graag 's nachts aan het werk is in het Britse Museum. Op een nacht krijgt hij een geheimzinnige brief over een verloren gewaande schat: een eeuwenoud bordspel. Aanwijzingen hierover zouden te vinden moeten zijn in de kelder van het museum. Helaas heeft Samuel niet de juiste bevoegdheden om zomaar 's nachts in de opslagruimtes rond te neuzen, dus moet hij een list verzinnen. Daarmee begint een avontuur dat uiteindelijk een reis rond de wereld zal worden. Aan de hand van een zwart beeldje waaraan onderdelen ontbreken en een oude tekstrol (Codex) komt Samuel er achter dat op allerlei exotische plaatsen niet alleen meer pagina's van de Codex zijn verstopt, ook zijn er wachters aangesteld om oude bordspellen te bewaken. Als Samuel er in slaagt de wachter te verslaan in diens eigen spel, mag hij het spel meenemen naar het museum.

Het vierde deel, The Lost Sword of Toledo kan goed gespeeld worden zonder deze eerste drie delen, en in het menu is een samenvatting terug te lezen van de gebeurtenissen in Londen, Lapland en Madagascar. Hierin zijn gelukkig geen spoilers opgenomen voor de puzzels, dus mocht je na The Lost Sword of Toledo nieuwsgierig zijn geworden naar de eerdere avonturen van Samuel dan kan je The Mysterious Codex zonder voorkennis spelen.

De puzzels bestaan vooral uit het zoeken van voorwerpen, het lezen van heel veel documenten en het praten met mensen om erachter te komen wat ze willen. Sommige mensen willen echter niet met je praten of ze spreken je taal niet, waardoor je zelf zal moeten uitvinden waarmee je ze blij kan maken. In een van de delen is een groot doolhof aanwezig. Als je goed oplet is er een bepaalde manier om er snel doorheen te komen, maar voor je erachter bent wat die methode is ben je wel een tijd verder. Een andere puzzel (die je gelukkig over kunt slaan) is erg tijdrovend omdat je een bepaalde handeling heel vaak moet herhalen.

Aan het eind van de tweede en derde episode krijg je een bordspel. Dit spel moet je winnen om het spel in je bezit te krijgen en verder te kunnen. Zelfs na het lezen van de instructies is het echter niet heel duidelijk hoe de spellen in elkaar zitten. Gelukkig kun je de moeilijkheidsgraad van de bordspellen instellen, normaal of makkelijk. Dit heeft geen enkele invloed op de rest van de puzzels. Zelfs op makkelijk zal je de eerste paar keer waarschijnlijk verliezen, maar door goed op te letten wat de tegenstander doet leer je al snel de juiste strategie om te winnen. Eerlijk gezegd was dit het minst leuke deel van het spel, ik hou niet van bordspelletjes en deze zijn ook niet bijzonder leuk om te spelen. Na een deel uitgespeeld te hebben lees je de brieven en kaarten die Samuel naar zijn vrouw heeft gestuurd tijdens de reis naar de volgende locatie, dit is leuk gedaan.

De locaties van AGON Mysterious Codex zien er mooi uit, vooral in het derde deel. Als je rondkijkt in het besneeuwde landschap in Lapland krijg je vanzelf koude rillingen en in Madagascar zie je de prachtigste tropische bloemen en planten. In de loop van de drie delen is er duidelijk progressie te zien in wat de developers voor elkaar konden krijgen, vooral voor wat betreft de animaties van de mensen. Die zagen er in het eerste deel nog wat houterig uit maar tegen de tijd dat ze deel drie maakten hadden ze hier echt veel verbetering in aangebracht. Er is vooral veel aandacht besteed aan alle boeken, brieven en documenten in het spel. Overal vind je stapels leesmateriaal. Veel ervan is helemaal niet nodig om het spel uit te spelen, een deel ervan is zelfs in allerlei talen die vrijwel niemand zal begrijpen. Het geeft een enorm gevoel van detail en verzorgdheid en het is leuk om lekker te snuffelen door de boeken om te zien of er nog wat bruikbaars is te vinden (Samuel vertelt je wel of een boek bruikbaar is zodat je niet urenlang hoeft te spitten naar die ene aanwijzing).

Het geluid is prima in orde. De stemacteur van Samuel heeft goed door wat voor type man hij is, een beetje onhandig, een beetje wereldvreemd, hij snapt dubbelzinnige grapjes niet zo goed en is vooral met boeken en stoffige documenten bezig. Hij is gek op zijn vrouw maar omdat hij niet zo goed is in het laten zien van emoties brengt hij dat wat suf over. Perfect gedaan, de Samuel die we horen en zien is erg sympathiek en vriendelijk. De muziek past goed bij de verschillende locaties in het spel. Let wel op dat dit spel door een geluidpuzzel niet geschikt is voor dove of slechthorende spelers.

Het is goed dat deze drie delen nu samen op een CD staan, want ieder apart zijn de afleveringen wel erg kort. Bij elkaar vormen ze een adventure van gemiddelde lengte. The Lost Sword of Toledo is in vergelijking nog een stukje langer dan deze drie bij elkaar.

Verhaal: De speurtocht van Samuel naar de verschillende bordspelletjes en de onderdelen van het zwarte beeldje is boeiend beschreven. Ook de reis van Samuel naar de volgende bordspellocatie is leuk in beeld gebracht.
Gameplay: De bordspellen die je moet winnen om het spel uit te spelen zijn minder geslaagd. De regels zijn niet zo duidelijk uitgelegd en de spelletjes zijn moeilijk te winnen, zelfs op 'easy'.
Puzzels: De meeste puzzels zijn leuk om te doen. Aanwijzingen vind je in diverse boeken en documenten. Een paar puzzels zijn tijdrovend en daardoor wat saai. Voor een puzzel moet je over een goed gehoor beschikken.
Graphics: De graphics zijn heel afwisselend omdat Samuel door diverse locaties reist. Duidelijk te zien is hoe de developers gegroeid zijn tijdens het ontwikkelen van de drie delen. Veel mooie details en goed afgewerkt.
Muziek: De muziek past goed bij de locaties en is sfeervol. Pluspunten voor de stemacteurs die de personages goed begrijpen en sympathieke mensen neer weten te zetten.
Eindconclusie: AGON Mysterious Codex is een interessant en goedverzorgd spel. Dikke aanrader als je graag virtueel naar andere landen reist en mysteries oplost.