Home > Reviews > eXperience 112

eXperience 112

Lexis Numérique is een Franse developer. Over een paar jaar zullen ze ongetwijfeld bekend staan als die developer van originele, ietwat vreemde adventures. Hun vorige spel was namelijk "In Memoriam", een mengsel van spannend mysterie rond een seriemoordenaar, behendigheidsspelletjes en aanwijzingen zoeken op het internet. De beloning voor het oplossen van een puzzel bestond uit een stukje film waarin langzaam maar zeker het verhaal uit de doeken werd gedaan. Ook ditmaal is het de bedoeling van Lexis om de speler op een alternatieve wijze een verhaal te laten ontdekken.

In eXperience 112 is het de bedoeling dat je Lea Nichols helpt ontsnappen vanaf een onderzoeksschip. Je bestuurt haar echter niet rechtstreeks, je bedient de computers in de stuurhut. Door lichten aan en uit te doen, een computer in te schakelen of een deur op afstand te openen wek je haar nieuwsgierigheid en laat je haar door het schip lopen. In bepaalde ruimtes of na bepaalde doelstellingen gehaald te hebben krijgt Lea flashbacks, waarmee het verhaal verteld wordt. Ook in diverse bestanden in de computers vind je achtergrondinformatie waardoor je steeds meer te weten komt van de voorgeschiedenis. Het verhaal zit best goed in elkaar maar het is wel tamelijk voorspelbaar.

Zoals gezegd bestuur je het spel door het in- en uitschakelen van lampen en machines. Er is geen mogelijkheid tot direct contact. Door middel van camera's die overal in het schip hangen kun je haar volgen. Ook kun je met de camera's inzoomen en kijken wat er zoal in de ruimtes ligt. Zo kom je bijvoorbeeld een password te weten waarmee je bepaalde bestanden op de computers kunt bekijken. Door de bestanden van diverse medewerkers te bestuderen kom je ook achter geheime onderzoeksresultaten die een ander licht op het schip en Lea's collega's werpen. De camera's kun je bedienen, ze kunnen in een bepaalde hoek gedraaid worden, je kunt nachtvisie of warmtegevoeligheid aanzetten, je kunt de camera's laten patrouilleren. Het lijkt in eerste instantie veel ingewikkelder en indrukwekkender dan het uiteindelijk is, na een beetje uitproberen heb je al gauw door hoe alles werkt en hoe je Lea het beste overal heen kan sturen. Je kan het spel automatisch de meest relevante schermen laten tonen zodat je dat niet zelf hoeft te doen. De real-time schermen vragen wel redelijk wat van je systeem. Het is soms wel jammer dat je zo gebonden bent aan de voorwerpen die je aan en uit kunt doen, want als je een voorwerp ziet liggen waar geen lamp bij in de buurt is kun je Lea er niet naartoe sturen om het op te pakken. Er is duidelijk veel tijd gestoken in het maken van de talloze documenten in het spel. Een enkele keer valt een tekening in een computerbestand over belangrijke tekst heen.

De puzzels bestaan grotendeels uit het vinden van wachtwoorden om deuren te openen en bestanden te ontgrendelen. De moeilijkheidsgraad is divers, soms moet je lang speuren om achter een bepaalde encryptiemethode te komen waarmee je dan weer een ander wachtwoord kan kraken, en een andere keer krijg je in één keer toegang tot een stuk of vijf personeelsbestanden met de bijbehorende codes. Andere puzzels bestaan uit het zoeken naar ingrediënten voor een bepaalde vloeistof die Lea nodig heeft en het vinden van een veilige route. Omdat het schip een behoorlijk doolhof is, is het terugvinden van een bepaalde ruimte waar je eerder bent geweest al een puzzel op zich.

Het spel ziet er bijzonder uit; je ziet immers alles door de camera's van het beveilingssysteem. Op je scherm heb je constant een plattegrond, waarop je lampen aan- en uit kunt doen, deuren kunt openen (mits ze geen slot of wachtwoordbeveiliging hebben) of op andere dingen kunt klikken; en één tot drie camerabeelden. De camerabeelden zijn niet altijd even scherp, soms zijn ze korrelig of vervormd, maar dat maakt het wel authentieker.

De muziek past prima bij het spel. Een punt van kritiek is echter wel het volledig nasynchroniseren van het spel. De dame die de rol van Lea inspreekt, laat namelijk geen enkele emotie in haar stem doorklinken, waardoor een zin als 'ik heb hier echt geen zin in, hoor' op dezelfde manier wordt uitgesproken als 'wat een eng beest' of 'hehe, eindelijk is de deur open'. Daarnaast heeft ze een werkelijk verschrikkelijk "kindewjenvoowjkindewjen"-accent. Helaas is het niet mogelijk het spel zonder de stemmen te spelen omdat de makers vergeten zijn de flashbacks te ondertitelen. De andere stemacteurs zijn al niet veel beter. Conversaties klinken nooit overtuigend en slaan meestal de plank volledig mis qua intonatie en sfeer.

Verhaal: Op een hele bijzondere manier kom je langzaam maar zeker achter het verhaal achter Lea en het onderzoeksschip. Helaas is het hier en daar tamelijk voorspelbaar en heb je al snel door wat er fout is gegaan aan boord.
Gameplay: Het in- en uitschakelen van lampen en machines is inventief en werkt goed. Met de camera's hou je Lea in de gaten en bekijk je wat je Lea van dichterbij wilt laten bekijken. Wel is het jammer dat je niet alles kan oppakken wat jou interessant lijkt omdat je beperkt wordt door waar de lampen zijn.
Puzzels: Het 'kraken' van de wachtwoorden van Lea's collega's is leuk, maar soms wat aan de makkelijke kant. Door de doolhof-achtige proporties van de boot is niet altijd duidelijk waar je een bepaalde ruimte kan vinden en hoe je daar komt.
Graphics: Het scherm ziet er in eerste instantie gecompliceerd uit, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Wat je via de diverse camera's ziet wisselt sterk van beeldkwaliteit maar dat maakt het des te geloofwaardiger.
Muziek: De Nederlandse stemmen zijn afschuwelijk. Er is geen spoor van emotie te bekennen en het vreselijke accent van Lea zorgen ervoor dat je het spel het liefst zonder geluid zou willen spelen. Dan mis je echter stukken van het verhaal omdat de flashbacks niet ondertiteld zijn.
Eindconclusie: Ondanks enkele puntjes van kritiek is eXperience 112 leuk om te spelen. De bijzondere insteek en originele manier van besturen maken het de moeite waard om dit spel eens te proberen. Persoonlijk had ik het wel veel fijner gevonden als het mogelijk was geweest de Nederlandse stemmen achterwege te laten, deze verpesten veel van de atmosfeer in eXperience 112.