Home > Reviews > Sam and Max: Season 2



Sam and Max: Season 2

Ik (Junaid) was zelf heel erg enthousiast over Sam & Max Season One, maar ik ben altijd al een grote Sam & Max fan geweest. Inmiddels is   Season Two alweer eventjes begonnen en het leek ons leuk dit seizoen iets anders aan te pakken qua reviews. Dit keer review ik de aflevering samen met mijn zeer gewaardeerde collega Rmy, op de site bekend als Veliremus. Rmy heeft vroeger niks meegekregen van "Sam & Max Hit the Road" en is heel benieuwd hoe hem deze episodic reeks hem zal bevallen...

Ook gaan we niet voor elke aflevering uitleggen hoe de graphics, audio en gameplay in elkaar steken, aangezien deze altijd hetzelfde zijn, de reviews van elke "Season Two" aflevering zullen overzichtelijk op deze pagina te vinden zijn. Onderaan vinden jullie de algemene indruk van Seizoen 2.

201: Ice Station Santa
Het verhaal begint als Sam & Max worden aangevallen door een robot. Na deze verslagen te hebben, krijgen ze ook meteen hun nieuwe opdracht. De kerstman is knettergek geworden en is uiteraard aan Sam & Max de taak om uit te vissen waarom... En hoe stop je een man die best wel onmisbaar is?

Junaid's mening: Het was een feest van herkenning om Sam & Max terug te zien na de break tussen Season One en Two. Wat ik zelf heel erg leuk vond is dat ze een figuur uit de strips hebben toegevoegd aan de cast, namelijk Flint Paper, een priv detective die naast Sam & Max woont en niet vies is voor een potje knokken. Wat ik zelf erg leuk vond om te zien is dat de buurt van Sam & Max meer leeft. Personages zoals Bosco, Jimmy en Sybil krijgen meer te doen en qua verhaal gaat het gewoon verder waar het stopte in "Bright Side of the Moon". Ik vond het bijvoorbeeld erg leuk dat Bosco niet meer vermomd was maar dat je een hint kreeg dat hij een grotere verhaallijn gaat krijgen in de aankomende afleveringen. Of dit ook echt gebeurd is de vraag.

In tegenstelling tot Season One (die zes afleveringen bevatte), heeft Season Two er maar vijf. Nu heeft Telltale wel beloofd dat elke aflevering vrij lang zal duren. Dit vind ik zelf wel beter, Season One had twee afleveringen die overduidelijk korter waren dan de rest. Het voordeel aan een langer verhaal is meer plot-twists en dat was ook meteen te merken in dit deel. Op het gegeven moment als je denkt dat het verhaal over is, gebeurd er weer van alles wat je nooit had verwacht en blijk je nog maar op de helft van het spel te zitten. De moeilijkheidsgraad van het spel is dus ook van redelijk aardig niveau. In Season One was het thema overduidelijk hypnose, wat hier de rode draad door de afleveringen zal zijn is nog niet geheel duidelijk maar het avontuur begint in ieder geval weer erg goed.

Rmy's mening: Het verhaal is zoals ik te verwachten ben gekomen van Sam and Max. Het is gek, het is chaotisch, het lijkt geen rode draad te bevatten. Later blijkt dit natuurlijk wel het geval te zijn. De personages zijn allemaal voor mij nieuw voor mij en ik moet zeggen dat ik me snel thuis voelde in de maffe wereld. In dit deel lijkt de kerstman te zijn doorgedraaid. En hij beschiet zijn Elven met een uzi, moet ik nog meer zeggen?

Toen ik Season One speelde kwam er snel een favoriet karakter naar boven: Bosco! De paranode winkeleigenaar die elke aflevering weer een gestoorde (en pijnlijk doorzichtige) vermomming heeft. Deze aflevering stelde me echter, in dat opzicht, een beetje teleur. Dankzij de belachelijk grote bedragen die, Sam and Max hem hebben gegeven tijdens seizoen 1 (denk 3 triljoen dollar), is zijn winkel "Bosco's Incovenience" geen winkel meer. Hij hoeft immers niks meer te verdienen. De puzzel rond Bosco is zeker leuk, maar doe mij maar weer die maffe vermommingen en uitvindingen. Ook in deze aflevering zien we terugkeer van een hoop personages uit seizoen 1. Sybil, Abe, Jimmy, die vervelende Soda Poppers en nog veel meer maken hun opwachting. En ook deze keer mag je via bizarre dialogen en gekke puzzels hun leven verrijken.

Cijfer 201 Ice Station Santa: Een heel goed begin van een nieuw seizoen. Is wel leuker als je het vorige seizoen ook hebt gespeeld. Een 8,5

202: Moai Better Blues
In deel twee van het nieuwe seizoen verschijnt er plotseling een vreemde driehoek die buurtbewoonster Sybil achtervolgt! Het blijkt ook niet zomaar een driehoek te zijn, nee het is de bermuda driehoek! Als Sam & Max eenmaal hebben ontdekt dat het een portaal is waardoor ze terecht komen op een tropisch eiland vol geheimen (Paaseiland), komen ze er ook nog eens achter dat ze zijn 'gekozen door de goden' om een verschrikkelijke ramp te voorkomen. Spanning, sensatie en zoals je al leest een hoop clichs in aflevering twee van seizoen twee.

Junaid's mening:
Om heel eerlijk te zijn vond ik deze een beetje tegen vallen. Het verhaal begint goed zodra Sam & Max op Paaseiland komen en van een stel pratende stenen hoofden te horen krijgen dat zij 'the chosen ones' zijn, verwachtte ik een vrij epische wending. Helaas komt dit nooit tot z'n recht. Ondanks een hilarische plottwist die de identiteit van de bad guy van deze aflevering onthuld, voelt het hele verhaal erg leeg aan. De aflevering is kort en eindigt ook nog eens vrij abrupt.

Nu bleek dat er enkele puzzels uit zijn geknipt omdat ze achteraf blijkbaar te saai waren. Kwaliteit voor Kwantiteit denk ik dan maar. Begrijpelijk maar de korte duur moet toch vermeld worden. Daarnaast moet ik dan wel toegeven dat de humor weer helemaal in orde is. Ik moest vooral erg lachen om de eerdergenoemde bad guy onthulling en verwijzingen naar Metal Gear Solid en mijn favoriete tv-serie Lost.

Aan terugkerende figuren ligt dit keer de focus voornamelijk over Sybil en Abe Lincoln (of tenminste; zijn gereanimeerde standbeeld hoofd...) en hun relatie. Bosco, Stinky en Flint Paper zijn dit deel heel erg op de achtergrond maar er wordt gehint naar een groter verhaal dat nog verteld moet worden. Ik hoop niet dat deze gaat tegenvallen maar heb een vermoeden dat het wel goed gaat komen.

De nieuwe omgeving is dit keer het eiland. Het had zoals Rmy hieronder ook zegt wel wat voller mogen zijn maar desondanks ziet het er nog wel vrolijk en tropisch uit. Ik vond vooral de onderwatergrot (en meer verklap ik niet) wel mooi, ook omdat die wel leuk was aangekleed met allerlei willekeurige spullen.

Rmy's mening:
Ik vind het verhaal dit keer niet zo erg goed. Vermakelijk, maar een beetje recht toe recht aan verhaal. Een simpele basis is niet altijd slecht, maar het is ook niet heel goed uitgewerkt moet ik zeggen, met uitzondering van de puzzels, maar daarover later meer. Ook het vrijwel ontbreken van (interactie met) Bosco vond ik teleurstellend. Wat ik overigens bij het vorige deel ben vergeten te melden is dat de straat er anders uit ziet dan in seizoen 1. Dit komt door een zekere gebeurtenis in het vorige deel. Het lijkt geen enkel verhalend nut te hebben en het doet mij denken dat het een goedkope truc is om het leveldesign van de buurt te veranderen of te optimaliseren. De humor is gelukkig nog steeds op en top.

De buurt en het kantoor zien er lekker kleurrijk uit, maar eenmaal aangekomen op Paaseiland valt het een beetje tegen. De omgevingen zijn wat saai, en over het algemeen vrij simpel. Het ontbreken van bijvoorbeeld vegetatie en andere details zorgen voor een kaal eiland en dat is niet zo zeer storend, maar wel jammer.

De puzzels zijn erop vooruit gegaan. Niet allemaal zijn ze origineel, maar het niveau ligt voor mijn part goed. Je zoekt geen uren naar oplossingen, maar je vliegt er ook niet doorheen. Wat ik nog steeds erg vervelend vind is het feit dat Max maar een beetje rondloopt. Vooral als je tegen hem wil praten, of hem iets wil geven, moet je hem soms echt zoeken. Ik zou hem graag iets dichterbij willen hebben.

202: Moai Better Blues: Dit deel krijgt van ons een 7

203: Night of the Raving Dead
Zombies vallen aan! In een notendop is dat het begin van de derde Sam & Max aflevering. In deze aflevering gaan onze helden naar het altijd gezellige Stuttgart, Duitsland. Eenmaal daar komen ze in aanraking met Jurgen de emo vampier. Zal het Sam & Max lukken Jurgen en zijn zombie fabriek te stoppen?

Junaid's mening:
Al vanaf het moment dat de naam van deze aflevering werd aangekondigd was het overduidelijk een parodie op het zombie genre en was ik hier ook het meest benieuwd naar. Na het lichtelijk mindere 202 is deze gelukkig weer op en top lachen. Jurgen, de bad guy dit keer, is een hilarisch gothic/emo stereotype, inclusief tepelpiercings. Ondanks dat Bosco de hele aflevering niet te zien is, heeft Flint Paper een goeie rol en eindigd deze aflevering met een goede cliffhanger die heel mooi episode 204 inleid.

De puzzels vond ik leuk om te doen, alleen was het af en toe een beetje onduidelijk wat er precies moest gebeuren. Ook leuk vond ik dat je een locatie uit seizoen 1 weer eventjes terugziet. Niks spectaculairs verder maar wel leuk voor de continuteit.

Wat me erg opviel dit keer waren de graphics van Stuttgar. Als je er net aankomt sta je voor een groot kasteel bovenop een berg en deze omgeving straalt een en al sfeer uit. Door de belichting en kleurtinten vond ik het allemaal grafisch wat beter overkomen dan de andere locaties, het deed me erg denken aan alles wat we tot zover gezien hebben van "A Vampyre Story", de aankomende adventure van Autumn Moon Entertainment..

Remy's mening:
Weer een nieuw deel, het gaat snel. Ik moet zeggen dat reviews schrijven steeds lastiger wordthoe verder we komen in het seizoen. De spellen zijn gewoon leuk, en ze blijven ongeveer op hetzelfde niveau. Daarom heb ik alleen wat kleine dingen belicht die me opvielen of die ik graag anders zou zien.

Als eerste moet ik vermelden dat Bosco geheel afwezig is. Dat vond ik erg jammer, want je mist hem toch wel. Dit is overigens wel onderdeel van een groter plot, maar toch... Daarentegen is de setting toch wel weer tof. Jurgen als de "hippe" ietwat nichterige vampier doet het erg goed en de wereld van de zombies komt goed over. Ook zijn de problemen van Sybil weer erg grappig en zijn de C.O.P.S. terug, met de kleine voetnoot dat een van hun vrienden een vreemd probleempje heeft.

De puzzels dit deel vallen me wat tegen. Vaak ben ik een puzzel tegengekomen waarbij ik wist wat ik moest doen, maar waarbij de manier van het uitvoeren me ontging. Zoals bijvoorbeeld de puzzel van de hand van Jesse James. Ook vind ik de puzzels in Stuttgart niet echt leuk, en ook daar wist ik vaak wel wat er moest gebeuren maar niet op welke manier. In tegenstelling tot het vorige deel vond ik de hints niet zo goed meer. Max geeft wat tips zoals: "I don't like it here, let's go home." en die zijn niet altijd helemaal correct qua volgorde.

Het is een leuk deel geworden, maar ik hoop volgende keer eerlijk gezegd toch op een iets betere. Maar dat neemt niet weg dat ik me heb vermaakt, en dat ik, mede door een mooie cliffhanger, uitkijk naar een volgend deel.

Episode 203: Night of the Raving Dead krijgt van ons een 7.5

Gameplay: Het simpele point & click systeem waar iedereen wel van houd. Telltale is een bedrijf dat luistert naar kritiekpunten van de spelers. Zo vonden veel mensen het bijvoorbeeld erg vervelend dat Sam niet kon rennen in Season One en je af en toe erg veel moest klikken om je voort te bewegen in een grote omgeving. Nu is er de eerste aflevering van Season Two en ziehier; Sam kan rennen. Door te dubbelklikken rent Sam naar de plek die je aanklikt. Hou je de muis daarna ook nog ingedrukt, dan blijft Sam de cursor rennend volgen, iets dat erg handig is. Ook een leuk detail is dat er een tutorial in zit voor nieuwelingen die nog niet helemaal goed doorhebben hoe je op een typische "Sam & Max" manier een puzzel oplost. Dit is dezelfde puzzel uit het begin van de allereerste aflevering Culture Shock. Niet echt nodig als je al weet hoe het werkt (je kan het overslaan) maar wel zo sociaal om het erin te stoppen. We zijn het er allebei wel over eens dat het systeem erg prettig werkt en dat het fijn is dat Telltale luistert naar wat de fans te zeggen hebben over eventuele verbeteringen.

Graphics & Geluid:

Junaid's mening: Zo heel veel is er eigenlijk niet veranderd, de graphics zijn nog steeds niet van een niveau dat je de allernieuwste videokaart nodig hebt maar persoonlijk vind ik dat een goed iets. Vooral omdat het spel gedownload wordt (nadat je gewoon hebt betaald zoals een normaal persoon dat hoort te doen natuurlijk) van Telltale en je dan zo snel mogelijk wilt spelen. Als ze hogere graphics hadden, was de grootte van de download ook aanzienlijk toegenomen. De omgevingen zijn ook nog steeds vol en, helemaal omdat er nu meer gebeurd in de achtergrond, lijkt het veel meer alsof de wereld echt leeft. Iets dat ik persoonlijk ook heel tof vond is dat de opening credits zijn veranderd. Het heeft nu iets weg van Tarantino's stijl net zoals in de Season Two trailer.

En het geluid... tja de muziek is nog steeds erg goed. Jazz hoort gewoon bij Sam & Max, daar valt niet over te twijfelen. De stemmen van de nieuwe personages passen ook bij de karakters. Vooral Flint Paper is erg geslaagd.

Rmy's mening: De wereld van Sam and Max wordt weergegeven in volledig 3D. Dit is meteen een klein puntje van kritiek dat ik even aan wil kaarten. Ik vind de models namelijk onnodig laag in kwaliteit (de polygonen). Dit doet wonderen voor de systeemvereisten, maar het betekent ook dat de models hier en daar wat blokkerig zijn. Dit heeft niks te maken met de engine, of het budget.

Maar ik moet niet zeuren. De wereld en karakters zijn heerlijk kleurrijk en in een fantastisch cartoony stijltje. Verder lopen de animaties soepel en zijn de laadtijden, over het algemeen, slim verstopt in camera-pans. De camera draait dan naar een relevant overzichtsbeeld van de huidige locatie. Omdat de graphics zo goed werken wordt ik snel in de game getrokken. Daar komt de muziek bij kijken en de fantastisch voice-acting. Ik moest even wennen aan de stem van Sam. Maar al gauw vond ik die er erg goed bij passen. Hij doet me enigszins denken aan de stem van Charlie Sheen.


Conclusie:
Verhaal: Weer een bizar en daardoor humoristische verhaallijn, met de nodige plottwists.
Gameplay: Lekker ouderwets en toch weer niet. Met verbeterde opties zoals het rennen.
Puzzels: Lastiger dan voorgaande seizoen.
Graphics: Geen "state of the art", wel artistiek.
Muziek: Het muziek en voicewerk is wel van heel hoog niveau.
Eindconclusie: We want more!
blog comments powered by Disqus

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results