Home > Reviews > East Side Story: A Carol Reed Mystery
Intro
Verhaal
Het verhaal is als vanouds erg goed. Het is weer een stuk uitgebreider met heel veel locaties om te bezoeken. Hierdoor voel je je net een toerist, al bezoek je in East Side Story vooral de minder mooie plaatsen van Zweden. Een vervallen fabriek, een verlaten treinstation en een met grafitti besmeurde openlucht podium staan op de lijst met locaties die je moet bezoeken. Ook is het weer een feest van herkenning. Een aantal personages uit vorige delen keren terug. Sommige mensen keren ook terug maar dan in andere rollen. Dit laatste is in het begin best verwarrend en ook wel jammer. Maar je went gauw aan ze, dus een groot probleem is het ook weer niet. Wat ik jammer vond, was dat ze niet echt duidelijk laten zien wat voor dag het was. Mensen wisselen regelmatig van kleding terwijl er in het spel niet duidelijk wordt gemaakt dat er een dag verstreken is. Zo is een winkel bijvoorbeeld na één bezoekje al weer gesloten. Verder had men meer met de locaties kunnen doen. Zo is er bijvoorbeeld een oud, verlaten treinstation waar het schijnt te spoken. Het is dan ook jammer dat je het station niet kan bezoeken. Er zijn ook veel objecten waar Carol leuke opmerkingen over kan maken. Zoals bijvoorbeeld een boek dat ze aan het lezen was. Het verhaal is lineair maar het is soms onduidelijk wat je precies moet doen. Maar wat oude locaties bezoeken werkt meestal het beste. Het verhaal wordt goed afgerond en ik vond het vooral erg leuk dat ze na afloop van de game vertellen wat er met de karakters gebeurd is. Verder is het ook leuk om wat knipogen naar adventures te zien. Zoals bijvoorbeeld het adres van George Stobbart, de naam van Randy Sluganski (oprichter van de JustAdventure website), een kast vol met dvd's en spellen, een foto van de bekende beta tester en de Creative Consultant Len Green en zelfs een verwijzing naar hun eerste adventure, Remedy. Gameplay
De inventory zit weer bovenin het beeld verstopt. Jammer genoeg zijn ze dit keer niet netjes in een vakje gestopt zoals is de laatste twee delen. Maar dit is slechts cosmetisch want het is sterk verbeterd in vergelijking met de vorige delen. Het combineren en gebruiken van voorwerpen gaat simpel en gemakkelijk. Als je dit keer klikt op een inventory item, dan veranderd je muis aanwijzer in dit voorwerp. Dus geen drag-and-drop interface meer. Als het object te gebruiken is, verschijnt er een rode rand om het voorwerp heen, zodat het gelijk duidelijk is dat dit object goed is. Dit is een goede vooruitgang en werkt veel prettiger. Er zijn ook nog wat andere dingen die dankzij de wintermute engine veranderd zijn. Het menu zit dit keer niet helemaal bovenaan meer verstopt, met de rechter muisknop verschijnt er een soort pop up menu in het midden van het scherm. Daar zitten alle opties in zoals verdergaan, opslaan, laden en stoppen. Ook kan je de muziek uitschakelen met het scroll wiel van de muis, maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom je zoiets doms zou doen. De muziek is namelijk prachtig. Nu gaan we even klagen. Er zijn namelijk wat beslissingen genomen die ik erg slecht vind. We beginnen klein. Bij de gesprekken lijkt het alsof de hotspots wat kleiner of smaller zijn. Hierdoor voelt het alsof je wat lager moet klikken. Het computeren in de bibliotheek is ook niet realistisch, maar voor het verhaal en de complexiteit om dat te maken, neem ik dat voor lief. Wat ze echter beter niet hadden kunnen doen, is het gebruik van de zaklamp. Het is een leuke toevoeging, maar slecht uitgewerkt. Het licht is namelijk zo klein dat je geen steek ziet. Hierdoor wordt het navigeren erg lastig en raak je regelmatig de weg kwijt. Een wat groter licht had dit makkelijk kunnen voorkomen. Ook was het navigeren achter het oude station desoriënterend. Wat ik echter echt onvergeeflijk vind, is dat een locatie pas te betreden is of object pas te pakken is, zodra je een actie heb uitgevoerd. Met objecten vind ik dit niet zo'n heel erg probleem, maar bij locaties wel. Er zijn twee locaties die je pas ziet als je een rondje draait. Als ik een locatie voor het eerst bezoekt draai ik bij iedere stap een rondje om natuurlijk te genieten van de mooie foto's maar ook om te zien of er voorwerpen verborgen zijn of ik andere paden kan betreden. Toen ik de locatie voor het eerst bezocht, was er niets. Na een bepaalde actie kwam ik muurvast te zitten. Toen bleek dat er binnen die locatie nu ineens een pad erbij was gekomen. Dit is gewoon erg vreemd en ik vind het ook erg jammer dat ik hiervoor een walkthrough bij heb moeten halen, anders was ik nu nog steeds doelloos aan het rondlopen. Puzzels
Daarnaast zijn er ook weer wat lekker pittige en leuke puzzels. Van het kraken van een code met vreemde tekens tot puzzels waarmee je hendels moet overhalen en zelfs een puzzel die over verschillende locatie verspreid is. Er is echter één puzzel die ik echt verschrikkelijk vond. Ik wist wat de bedoeling van de puzzel was, ik wist dat ik een papiertje in mijn inventory had die betrekking op deze puzzel had, maar op de uiteindelijke oplossing was ik nooit gekomen zonder behulp van een walkthrough. Erg jammer. Graphics De verrekijker en de zaklamp zijn goede toevoegingen (al is de zaklamp dus minder goed uitgewerkt). Een andere leuke toevoeging is dat als je naar een locatie gaat, je eerst nog even een prachtige sephia foto te zien krijgt van de locatie. Erg mooi, maar ze laten deze foto's elke keer zien als je die locatie bezoekt. Na verloop van tijd begint het toch een beetje te irriteren omdat ze zo lang blijven staan. Verder is het jammer dat men de inventory niet meer ingedeeld heeft in blokken, zoals in de laatste twee delen. De ondertiteling staat in dit deel ook niet meer in een zwarte balk onder in beeld. Dit ziet er minder uit, maar went uiteindelijk wel. Overigens zijn de graphics weer volledig statisch. Ook geen kleine bewegingen meer zoals in het vorige deel. Vooral met gesprekken is dit toch wel jammer. Met filmbeelden had dit zeker beter gewerkt, maar het is natuurlijk maar de vraag hoe goed de kwaliteit dan is. Toch had ik graag meer beweging gezien. Een stilstaande waterval ziet er toch raar uit.
Muziek De stemmen zijn ook weer goed, al klinkt het soms saai. Dit komt uiteraard weer doordat Engels niet de eerste taal van de stemacteur is. Overigens klinkt één stem een beetje vreemd en hol maar verder zijn de stemmen dus prima in orde.
|
|
|||||||||