Home > Reviews > Phoenix Wright: Ace Attorney

Phoenix Wright: Ace Attorney

Gyakuten Saiban: Yomigaeru Gyakuten...

OBJECTION... ... ...Reviewer spreek Nederlands graag.

Sorry edelachtbare, maar de aanklager ... heeft het ... FOUT. Ik moet dit namelijk uitspreken om deze intro af te kunnen ronden.

Hmm. Objection afgewezen, gaat u verder reviewer.

Dank u edelachtbare. Gyakuten Saiban: Yomigaeru Gyakuten is de Japanse titel van Phoenix Wright: Ace Attorney. Eigenlijk is het een remake van het eerste deel van de Japanse Gyakuten Saiban serie die in 2001 op de GBA verscheen. Alleen nu geüpdated met touchscreen en microfoon functionaliteit, betere graphics en zelfs een compleet nieuwe zaak die optimaal gebruik maakt van de functies van de DS.

De serie bestaat uit vier games Gyakuten Saiban (GBA), Gyakuten Saiban 2 (GBA), Gyakuten Saiban 3 (GBA), en dit deel voor de DS. De drie GBA games kwamen in Japan ook op de PC uit. Er staat tevens een vierde game (Gyakuten Saiban 4) gepland voor de DS. Ook komt werd er op de E3 Phoenix Wright: Ace Attorney - Justice for All aangekondigd. Dit zou een remake worden van Gyakuten Saiban 2.

En met dat edelachtbare, besluit ik mijn openings-statement en begin ik graag de review.

Je bent Phoenix Wright. Een 24-jarige advocaat die net zijn diploma heeft behaald en zijn carričre begint bij Fey & Co. Law Offices. Hij is jong en ambitieus en wordt gelijk in het diepe gegooid als hij in zijn eerste echt rechtszaak gelijk zijn beste vriend Larry Butz moet verdedigen. Larry wordt verdacht van moord op zijn vriendin, daarmee begint het spel. Het spel bestaat vijf zaken. De eerste zaak is meer een tutorial en neemt niet al te veel tijd in beslag. Met de overige vier ben je echter een hele tijd zoet.

Het verhaal is behoorlijk lineair. Je moet eerst alles verzamelen en met iedereen praten eer de rechtszaak begint en ook in de rechtszaak moet het wel heel raar lopen wil je niet kunnen winnen. Ook de gesprekken zijn lineair. Je krijgt vaak in een gesprek een aantal keuze mogelijkheden, maar welke je ook kiest, je krijgt bijna altijd hetzelfde resultaat. Als je bijvoorbeeld in de rechtszaal de mogelijkheid krijgt om een verdachte nog meer onder druk te zetten of hem met rust te laten, geven beide keuzes uiteindelijk hetzelfde resultaat. Als je hem met rust laat dan zegt de persoon in de bank naast je dat je door moet gaan en de druk moet verhogen. Er zijn wel keuzemogelijkheden die een ander resultaat weergeven. Vooral in de laatste zaak zit een geweldig staaltje denkwerk.

Het is dus allemaal erg lineair, maar wel ontzettend goed. Het verhaal is in iedere zaak erg goed uitgewerkt met een veel diepgang en veel twists en onverwachte wendingen. Bovendien bevat het verhaal veel humor en grappige situaties. Daarnaast heeft de game nog een groot aantal personages die ook erg goed uitgewerkt zijn en meer diepgang hebben dan je op het eerste oog zal vermoeden. Ze ontwikkelen zich ook naarmate de game vordert. Ook de wisselwerking tussen de karakters is geweldig. Zo keren ze zich regelmatig met zijn allen tegen Phoenix en lees je zijn gedachten.

Het verhaal is de belangrijkste attractie in dit spel. Het is gewoon erg goed geschreven en ook de gesprekken zijn geweldig geschreven. Je wil gewoon steeds verder komen in het spel en kijken hoe het verder gaat. Daarnaast is het verhaal ook nog eens erg spannend en het tempo zit er in de gesprekken ook goed in.

Je kan het spel volledig met het touchscreen of met de normale toetsen spelen. De stylus kan je een beetje vergelijken met een muis op de PC en werkt dan ook het prettigst. Het kan eventueel ook met de toetsen, maar dat is veel te omslachtig. De DS heeft twee schermen en daar wordt dan ook optimaal gebruikt van gemaakt. Op het bovenste scherm speelt alle actie zich af. Daar zijn de karakters en de achtergronden te zien en wordt de ondertiteling weergegeven. Op het onderste scherm, daar vindt zich de besturing zich plaats. Je kan altijd in je Court Record. Dit is een verzameling van profielen van mensen die met de zaak te maken hebben en je kan in het court record je bewijsmateriaal bekijken. Bij sommige items staat er nog een extra knop bij; de knop Check. Hiermee kan je foto's in het groot bekijken, een video afspelen, een plattegrond bekijken, een telefoongesprek beluisteren en in de laatste zaak kan je zelfs je bewijs manipuleren en van alle kanten bekijken om zo nieuwe aanwijzingen in het bewijs zelf te vinden. Ook kan je in de laatste zaak met stylus zoeken naar bloed en vingerafdrukken.

Tijdens het adventure gedeelte zijn er elke keer als je een locatie bezoekt maximaal vier knoppen aanwezig. Examine, Talk, Move, en Present. Als er geen karakter aanwezig is om mee te praten zijn alleen Examine en Move aanwezig. Door op Move te tikken ga je naar het locatiescherm waar je een aantal locaties ziet die je kan bezoeken. Maar soms kloppen de locaties niet helemaal. Zo zijn er een aantal plekken die je niet kan bezoeken vanaf de huidige locatie, maar toch kan je er uit kiezen. Dit valt echter nauwelijks op en maakt dan ook niet erg veel uit.
Met Talk praat je met een karakter. Je ziet een aantal steekwoorden of korte vragen die je aan een getuige voor kan leggen. Als een vraag beantwoord is, dan wordt die afgevinkt. Op deze manier weet je altijd welke vraag je al gehad hebt en welke je nog moet doen. Daarnaast is er tijdens het gesprek een grote knop met een pijl erin op het touchscreen te vinden. Als je daarop klikt gaat het gesprek verder.
Verder kan je met Present het gevonden bewijs voorleggen aan de getuigen die je tegenkomt. Met sommige objecten hebben ze niets, terwijl ze van andere objecten meer afweten. Soms geven ze dan meer aanwijzingen over een object of komen er nieuwe vragen bij in het Talk scherm.
Als laatste Examine. Als je op deze knop klikt, beweegt de achtergrond naar het onderste scherm en kan je deze onderzoeken. Sommige locaties bestaan uit meerdere beelden. Er staat dan onderin een knop waarmee je naar links en naar rechts kan bewegen. Je ziet dan een soort cursor die je met de stylus kan bedienen. Mocht je over een soort hotspot bewegen; dan verschijnt er een knop Examine. Je krijgt dan meer informatie en soms neem je het bewijs mee in je Court Record.

In de rechtbank gaat het iets anders. Je luistert veel naar de getuigen die verklaringen afleggen. Soms komen er, net als bij Talk in het adventure gedeelte, vragen omhoog waar je uit moet kiezen. Het resultaat is echter bijna altijd hetzelfde.
Als een getuige een verklaring heeft afgelegd, dan mag jij de getuige aan een kruisverhoor onderwerpen. Op het bovenste scherm staat, in het groen, een zin uit de verklaring van de getuige. Op het touchscreen zie je twee grote blokken met een pijl erin. Je kan dan door de verklaring van de getuige heen bladeren. Verder is er nog een knop Press en een knop Present. Met Present kan je de verklaring in het bovenste scherm weerleggen door op het onderste scherm een object uit te kiezen, de Y knop ingedrukt te houden en OBJECTION in de microfoon te brullen. Vervolgens schuif je het bewijs onder de neus van de verdachte en wijst hem of haarop zijn leugen. Een andere knop is Press. Als je wat meer wilt weten over hetgeen de getuige zegt of hem meer onder druk wilt zetten over zijn stelling, hou dan de Y toets ingedrukt en roep Hold It in de microfoon. Gelukkig kan je, net als met het presenteren van het bewijs, ook tikken met de stylus op de knop. Dat maakt het allemaal wat minder vreemd als je het spel in de trein of in de bibliotheek speelt. Verder is het soms nodig om iets aan te wijzen op een foto, video of plattegrond om iets te bewijzen. Dit doe je ook met de stylus.

Dit werkt allemaal zeer, zeer prettig. De stylus werkt als een vervanger van de muis en je zal met adventures niets anders willen. Het werkt dus ideaal en er zijn geen problemen, foutjes of bugs te ontdekken. Het is gewoon allemaal erg goed uitgewerkt.

Echt puzzels zijn er niet echt. Tijdens het adventure gedeelte zoek je bewijsmateriaal en ondervraag je getuigen. In de laatste zaak moet je een puzzel in elkaar zetten. Maar in de meeste gevallen komt het neer op het ondervragen van getuigen, verzamelen van bewijsmateriaal en het onderzoeken van het plaats delict. In het laatste zaak komen daar twee leuke extra's bij. Het zoeken naar bloed en het opsporen van vingerafdrukken. Bij het zoeken naar bloed word het beeld rood en kan je door te tikken op het touchscreen Luminol spuiten waar bloed van oplicht. Hetzelfde geldt voor het zoeken naar vingerafdrukken. Als je een handafdruk gevonden hebt, moet je een vinger kiezen en door een veegbeweging op het touchscreen te maken, verspreid je het poeder dat je er dan af moet blazen. De vingerafdruk die dan verschijnt, moet je vergelijken met de mensen die je tegen gekomen bent. Er zijn wel wat inventory puzzels. Zo moet je een sleutel hebben om een deur te openen, echter kan dat alleen als je met iemand praat die informatie vrijgeeft, of die een object nodig heeft eer hij wat anders gaat doen.

Ook in het rechtszaak-gedeelte zitten niet echt puzzels. Je moet een keertje een object dusdanig manipuleren zodat het op iets lijkt. Maar verder zitten er geen echte puzzels in. Dit is in essentie eigenlijk ook een tekst adventure. Het bestaat vooral uit het luisteren naar de getuigeverklaringen en de leugens filteren van de waarheid. Door de getuige aan te pakken en door te vragen, struikelen ze misschien over hun leugens en met hard bewijs kan je ze breken. Dit doe je door een item uit je inventory te laten zien dat bewijst dat de getuige liegt. Kies je echter het verkeerde item, dan verlies je een uitroepteken. Als je alle uitroeptekens verliest, dan verlies je de zaak.

De graphics zijn simpel maar zeer doeltreffend. Het spel heeft een typische anime stijl. De karakters zijn allemaal goed uitgewerkt en bestaan uit een aantal fases. Uiteraard de zelfverzekerde, rustige en berekenende fase, maar als je de leugens uit de verklaringen pikt, zie je ze langzaam zenuwachtig worden. Ze beginnen te zweten, tics te krijgen en als je hun verklaring helemaal kapot heb gemaakt, storten ze in. Dit is echt heel erg gaaf gedaan. Ook leuk om te zien is dat het spel een beetje in de rechtbank iets weg heeft van een vechtspel. Als jij de getuige mag ondervragen begin je met een soort head-to-head waarbij je jezelf en de aanklager vergroot ziet. Als je de getuige kraakt, zie je soms ook een uitvergroot hoofd met een vlot bewegende achtergrond achter zich. Het beeld flitst dan ook snel van Phoenix naar zijn tegenstander (de aanklager), naar de getuige en de rechter. Zeker als de muziek zich oppompt gaat het tempo erg omhoog, waardoor je helemaal mee gesleurd wordt. De OBJECTIONS vliegen dan ook over en weer samen met de uitvergrote gezichten van degene die objection roept en de snel bewegende achtergrond. Erg opzwepend en spectaculair allemaal.

Ook de achtergronden zien er goed uit. Simpel maar doeltreffend. Het ziet er strak en gedetailleerd uit en sommige locaties bestaan uit meerdere schermen. Je kan dan als het ware van de ene kant van de locatie naar de andere kant kijken.

Dan zijn er nog de objecten in je inventory. Ook die zijn mooi gedetailleerd en qua stijl past het perfect bij de rest van het spel. Daarnaast krijg je bij de vijfde zaak zelfs 3D objecten. Deze moet je ronddraaien en onderzoeken om belangrijke aanwijzingen te vinden binnen het bewijs zelf.

Maar nu het negatieve over de graphics. Er is geen tot bijna geen animatie. De achtergronden zijn gewoon stilstaande screenshots. Geen animatie, geen vogels die vliegen, wolken die bewegen, bomen die met de wind bewegen en water dat rustig kabbelt. Het is allemaal nogal stil. Dit is echter wel erg goed om aanwijzingen te zoeken. Maar zeker met het interviewen van verdachten is het een beetje saai. De karakters zijn wel geanimeerd in hun verschillende fases en dit ziet er gewoon goed uit. Maar echt spectaculair wordt het nergens. En dat is ook wel een beetje het probleem met de graphics. Echt weggeblazen word je nergens. Ieder hoofdstuk opent met een beginfilmpje en ook in de laatste zaak zie je een filmpje met goede animatie, maar dit is zelden. Maar dit spel heeft ook geen spectaculaire graphics nodig. Het ziet er gewoon erg goed uit en ze zijn ontzettend effectief in hun simpelheid. Niet mindblowing, maar ontzettend effectief en volgt het bekende gezegde, overdaad schaadt. En dat is hier absoluut niet het geval.

De muziek is een geval apart, dit is misschien wel het beste aan deze game omdat ze er echt een onderdeel van het spel hebben gemaakt. Als er gepraat wordt hoor je geen voice overs maar simpele piepjes. Net zoals dit bij Another Code het geval was. Er worden wel drie woorden gesproken. OBJECTION, TAKE THAT en HOLD IT. Dit klinkt wel erg goed en past ook echt bij de karakters, maar als er hele zinnen gesproken zouden worden, zou het effect denk ik weg zou zijn.

Dan de muziek. Het zijn simpele deuntjes die soms een beetje in herhaling vallen, maar de manier waarop ze gebruikt worden is erg gaaf. Dit gebeurt voornamelijk in de rechtszaak. Ik schets even een situatie om het een en ander te verduidelijken. Een getuige legt een verklaring af en tijdens de ondervraging, zie ik een klein foutje in de verklaring. Wat zegt hij nou? De klok ging drie keer? Maar het bewijs dat ik hier heb zegt het slachtoffer om vijf uur stierf. Ik selecteer het bewijsstuk en klik op Present. Dan wordt het doodstil. De muziek stopt. Een ping. "Getuige... Drie keer? U hoorde de klok drie keer gaan?" "Dit is juist. Drie keer precies." "U zegt dat u dit zo zeker weet... Maar de klok sloeg... VIJF keer." Op het moment dat ik het woord vijf uitspreek knalt er een snel muziekstuk uit de speakers en zie je je tegenstander ineen krimpen. Dit is zo kicken en echt helemaal geweldig. Ze hebben dus van de muziek echt een integraal onderdeel van de spelbeleving gemaakt. En dat maakt dit spel echt ontzettend gaaf om te spelen. Ook vliegen er in het heetst van de strijd de OBJECTION's ook over en weer wat het echt erg spannend maakt.

Verhaal: Het verhaal is het sterkste deel van het spel. Het is goed geschreven, spannend, vol humor en heeft een prachtige cast aan karakters. Deze zijn goed uitgewerkt, hebben diepgang en ze reageren heerlijk op elkaar. Bovendien heeft het verhaal een aantal twists en onverwachte wendingen. Een 9.
Gameplay: Het spel kan gespeeld worden met de stylus (touchscreen) of de normale toetsen. Het werkt echter met de stylus ideaal en ik kan dan ook geen reden bedenken om de knoppen van de DS te gebruiken. Het vervangt als het ware de muis bij een PC game alleen nu op de handheld. Er zijn een aantal knoppen op het touchscreen te vinden die allemaal erg simpel werken en direct, zonder handleiding duidelijk zijn. Ook het gebruik van de twee schermen is ideaal en je kan je eigenlijk niet voorstellen dat het anders kan. Een 8,5.
Puzzels: Het is voornamelijk een textadventure. Dus veel puzzels zijn er niet. Soms moet je wat aanwijzen op een foto of plattegrond, iets in elkaar zetten, vingerafdrukken zoeken en het bewijs zelf onderzoeken. Maar het is meer een kwestie van bewijs verzamelen, getuigen ondervragen en in de rechtbank de getuigenverklaringen aanhoren. Daarin zitten fouten die je moet ontdekken en met het juiste bewijs kan je de leugens onthullen. En dat kan nog best pittig zijn. Ik vind het echter moeilijk om een textadventure te beoordelen op zijn puzzels. Al zou je het uitpluizen van de getuigenverklaringen ook als puzzels kunnen zien. Maar omdat het moeilijk is om het spel daarop te beoordelen, een 7,5.
Graphics: De graphics zijn simpel maar uiterst doeltreffend. De omgevingen zien er goed uit en zijn erg gedetailleerd, en de karakters zijn geweldig uitgewerkt. Ze hebben allemaal een beetje een anime stijl en bestaan uit verschillende lagen met emoties. Als je bijvoorbeeld een getuige kraakt en op een leugen wijst, zie je ze veranderen en zweten. Het enigste nadeel is dat het allemaal een beetje te simplistisch is, ondanks dat je je er helemaal niet aan stoort, was het toch leuk geweest als de karakters wat meer bewegingen hadden en als er wat meer animaties in de achtergronden zaten. Maar verder is er niets mis mee en het werkt uiterst effectief. Een 8,0.
Muziek: De muziek is echt erg goed uitgewerkt. De muziekjes zijn op zich simpele deuntjes die zich soms een beetje herhalen. Ook zijn er geen voice overs op enkele kreten na. Het is simpel maar uiterst effectief. Ze hebben het gepresteerd om het muziek een integraal onderdeel van het verhaal en de spelbeleving te maken. Het zorgt voor de spanning in de rechtbank en kan het tempo erg opvoeren. Het is dan ook echt kicken als je een verdachte breekt, dit komt voornamelijk door het geluid. Een 9.
Eindconclusie: Dit spel is dus gewoon erg gaaf om te spelen. Het kraken van een getuige en zijn leugens onder zijn neus wrijven is gewoon ontzettend kicken. Dit komt vooral door het gebruik van geluid, muziek, graphics en het snelle verhaal en hoog tempo. Ik zit te twijfelen tussen een 8,5 en een 9. Maar uiteindelijk ga ik toch voor een 8,5. Ze hadden toch wat meer animatie in de graphics kunnen doen en wat meer puzzelachtige dingetjes in het spel kunnen verwerken. Zo is de laatste zaak erg uitgebreid met het aanwijzen van opvallende zaken in een foto of film en het zoeken naar bloedsporen, vingerafdrukken en het onderzoeken van het bewijsmateriaal. Maar het zou leuk zijn om dit wat uit te breiden.

Eén waarschuwing, je moet lezen, erg veel lezen. Is dat niet jouw ding, laat deze game dan schieten. Maar met het geweldige verhaal en de prachtige karakters heb je niets te klagen en ben je heel wat dagen dan wel niet weken zoet, met dit spel. Vooral de kick die je krijgt om een verdachte te breken is echt geweldig. Ik kan dan ook uit naar het tweede deel. Een dikke 8,5.