Home > Reviews > Time Stand Still: A Carol Reed Mystery

Time Stand Still: A Carol Reed Mystery

Mikael en Eleen Nyqvist zijn getrouwd en komen uit Norrköping, Zweden. Als hobby maken ze korte films en sinds 1998 beheren ze de site Madonnashots.com. Ze hebben lang nagedacht om zelf een adventure spel te maken. Hun voorliefde voor het genre stamt uit de tijd van Sierra. Ze konden hun droom pas realiseren toen ze de software Adventure Maker ontdekten. In oktober 2004 kwam Remedy uit, hun eerste adventure. Een jaar later kwam Hope Springs Eternal uit en in oktober 2006 zag het derde deel het levenslicht. Time Stand Still.

Het verhaal gaat opnieuw over Carol Reed, de Engelse amateur detective uit de eerdere delen die nog steeds in Zweden woont. Dit keer echter gaat het een stuk beter. Ze heeft het appartement van haar vriendin gekocht en heeft een eigen detective bedrijf gestart. Jammer genoeg gaat het met de zaken niet zo goed. Totdat haar oog valt op een bericht in de krant; er schijnt een spookhuis te zijn. Carol is natuurlijk direct geďnteresseerd en besluit de zaak te onderzoeken. Gaandeweg komt ze tot de ontdekking dat er veel meer achter deze zaak zit dan ze in eerste instantie verwachtte. De zaak gaat zelfs terug tot de Tweede Wereldoorlog.

Het verhaal is boeiend en zeker de link naar de Tweede Wereldoorlog was interessant. Zonder natuurlijk al te veel te verklappen heeft het verhaal een verrassende wending op het einde en heeft het verhaal best wat spannende en creepy momenten. Het spookhuis gaf me soms ook kippenvel ondanks dat die er helemaal niet eng uitziet. Totdat je plotseling gekraak hoort of iemand begint te neuriën. Dit blijk je echter zelf te zijn maar het zegt wel wat over de sfeer. De cast bestaat opnieuw uit een aantal bekende gezichten. Leuk om te zien dat bepaalde karakters groeien in de serie.

Natuurlijk kan je ook in dit deel weer als toerist rondlopen in Zweden. Er is zelfs een museum die je kan bezoeken en je leert meer over een groot Zweeds architect. Het blijft heerlijk om door de uitgebreide locaties te wandelen. Ook de gesprekken zijn weer goed. Er zit weer wat humor in, al is het niet zoveel als in het tweede deel, maar dit verhaal is dan ook een stuk serieuzer van toon. Ook zijn er wat leuke knipogen naar andere adventure spellen. Zo zie je verschillende speldozen en een schilderij van Len Green, een bekende beta tester en de Creative Consultant van dit derde deel. Op het einde blijf je echter toch met wat vragen zitten en eindigd het verhaal redelijk plots. Al is het niet zo erg als in het eerste deel.

Time Stand Still wordt volledig met de muis bestuurd. Alle acties en muisaanwijzers uit de vorige delen keren terug. De pijlen voor beweging, vergrootglas om iets van dichtbij te bekijken en de tandwieltjes om een object te gebruiken. De inventory zit weer netjes verwerkt aan de bovenkant van het scherm en omdat de objecten gescheiden zijn in vakjes, is het combineren en gebruiken erg eenvoudig. Het voeren van gesprekken verloopt weer via het eenvoudige notitieblok en het ziet er gewoon erg goed uit.

In de preview vertelde ik dat alle hoeken van het scherm gebruikt werden. Op die manier kan je snel een spel laden, opslaan, een puzzel overslaan en terug naar het menu gaan. In de preview viel ik erg over de nutteloze functie van de laatste optie en ik ben ook blij dat ze dat uit de uiteindelijke versie verwijderd hebben.

Helaas zijn de pijlen om naar boven of naar beneden te kijken weer moeilijk te onderscheiden. Ik mistte hierdoor bijna opnieuw een locatie, die ik uiteindelijk vond met wat geluk. Op het einde van het spel krijg je een soort plattegrond maar dat werkt niet prettig. Ook de teken puzzel werkt erg onnatuurlijk.

Net als in de vorige delen is Time Stand Still ook vooral inventory-based. Je moet dus vooral items zoeken, meenemen, combineren en gebruiken. Het zit wel redelijk logisch in elkaar met een paar leuke oplossingen.

Verder zijn er ook weer wat lekker pittige puzzels. Zo zit er een code puzzel, een geluidspuzzel, moet je bordjes plaatsen bij planten en zit er een soort memory in. Wat ik in dit deel wel minder vond, is dat je al aan puzzels kan beginnen, zonder het juiste antwoord te kunnen geven. Je moet dan eerst een gesprek met iemand voeren of iets anders doen eer je het antwoord weet. Dit betekend dus ook dat voordat je dat gedaan heb, wel het juiste antwoord in kan voeren en maar niet verder kan. Dit vind ik zelf een kwalijk punt omdat ik met bepaalde puzzels echt lang bezig ben geweest terwijl ik die puzzels niet eens mocht uitvoeren. Het is jammer dat dat niet is aangepast want dit was ook in de beta versie het geval. Als laatste is er nog een teken doolhof puzzel die gewoon niet werkt. Het voelt verschikkelijk onlogisch en onnatuurlijk aan. In plaats van het trekken van een lijn wordt er een blokje gekrast. Jammer dat de puzzels dus dit keer wat minder zijn, maar nog steeds valt er voldoende te beleven.

De graphics zijn weer erg mooi, net als in de vorige delen. Ze zijn een combinatie van foto's en foto's bewerkt met een PhotoShop filter. Jammer dat het filter, net als in het tweede deel, wat minder nadrukkelijk wordt gebruikt. Maar het ziet er nog steeds gewoon erg mooi uit en daardoor kan je lekker rondlopen in prachtige omgevingen van Zweden. De inventory is weer ingedeeld in vakken en ook het vergrootglas en de twee tandwieltjes keren terug. De gesprekken worden nog steeds gevoerd met het notitieblokje en je kan net als in het tweede deel bellen met iemand aan de andere kant van de lijn die je dan ook echt ziet.

Het ziet er verder nog steeds strak en professioneel uit. De openings- en afsluitcredits hebben nu zelfs een mooie achtergrond wat de eerdere delen niet hadden. Maar de mooiste verbetering is dat er wat beweging in zit. Jammer genoeg stelt de animatie niet veel voor maar het is leuk uitgewerkt. Jammer genoeg is er bij een druppel animatie iets vreemds aan de hand wat niet in de beta versie zat. Tijdens die animatie komt er een groot vak om het object heen. Dit ziet er nog al raar uit, maar het is niet heel erg verschikkelijk omdat het alleen bij deze animatie voorkomt.

De muziek is opnieuw erg goed en een genot om naar te luisteren. De muziek past perfect bij de sfeer van het spel en de locaties waar je je bevindt. Jammer dat er weinig echt nieuwe deuntjes terug te vinden zijn, maar het is nog steeds erg prettig om naar te luisteren. Het minpunt uit de eerdere delen met het volume van het geluid, is in dit deel verdwenen.

De stemmen zijn net als de vorige delen goed, maar soms nogal saai. Dit komt natuurlijk omdat Engels niet de eerste taal van de meeste stemacteurs is. Toch zijn de stemmen meestal wel leuk om naar te luisteren en komt er weer voldoende intonatie in om het interessant te houden.

Verhaal: Het verhaal is interessant en de link naar de Tweede Wereldoorlog is erg boeiend. Dit maakt het wel een serieuzer verhaal. Opnieuw kan je lekker rondlopen en de toerist uithangen en bekende gezichten uit de eerdere delen keren weer terug. Helaas blijf je op het einde wel met wat vragen zitten en is het einde een beetje plots afgelopen. Een 7.
Gameplay: De gameplay is bijna gelijk gebleven in vergelijking met het tweede deel. Er zijn wat minpuntjes die het cijfer naar een 7 trekken, maar het werkt verder wel prima.
Puzzels: De inventory puzzels zijn weer prima in orde en er zitten wat lekkere pittige puzzels in, jammer genoeg is het erg kwalijk dat één puzzel onnatuurlijk en onlogisch uitgevoert moet worden en het is verschikkelijk dat je al met een aantal puzzels kan spelen terwijl dat eigenlijk niet mag en ook niet kan. Dit zorgt er voor dat je echt vast kan zitten. Dit trekt het cijfer behoorlijk naar beneden. Het wordt helaas een 6,5.
Graphics: Net als het vorige deel zijn de graphics zijn weer prachtig al lijkt het alsof het filter opnieuw minder nadrukkelijk gebruikt is. Het ziet er echter nog steeds erg mooi uit en opnieuw wat professioneler dan het tweede deel. Helaas is het wel allemaal nog steeds erg statisch maar er is beweging, echter is niet veel bijzonders. Nog steeds een 8,5.
Muziek: De muziek is ook in dit deel weer erg goed en heerlijk om naar te luisteren. De stemmen zijn net als de vorige delen goed, maar soms nogal saai. Een 7,5.
Eindconclusie: Op wat minpunten na is het nog steeds een heerlijke adventure. Mooie graphics, goede muziek, een interessant verhaal en over het algemeen leuke puzzels brengen het cijfer naar een 7 waarbij vooral de puzzels erg zwaar meetellen.