Home > Reviews > Sterling's Gift

Sterling's Gift

Kirk Hubbell, de maker van Sterling's Gift, bezocht op een dag het Neill-Cochran House Museum in Austin, Texas, waar hij woont. Tijdens de rondleiding kwam hij meer te weten over de architect (Abner Cook), het meubilair en dat het vroeger een school voor de blinden was. Tevens werd er verteld dat Generaal George Custer er tijdens de Amerikaanse burgeroorlog een ziekenhuis van gemaakt had. Kirk besloot er meer onderzoek naar te doen en las verschillende boeken waaronder een aantal boeken van Libbie Custer. Toen kwam hij op het idee om een adventure spel te maken om Custers verhaal over het huis te vertellen.

De manager van het Neill-Cochran House Museum heeft je uitgenodigd om langs te komen. Hij had namelijk een doos gevonden uit de tijd van de Amerikaanse burgeroorlog. De manager is echter niet aanwezig die middag, maar hij heeft je wel vrije toegang tot het landhuis gegeven. Terwijl je het huis verkent, vind je de doos en daarin bevindt zich het dagboek van Libbie Custer, de vrouw van Generaal George Custer. Voordat ze introkken in het huis en er een ziekenhuis van maakten, was het een school voor blinden. Het dagboek vertelt alles over haar band met het blinde weesjongetje Sterling, het cadeau dat ze van hem kreeg, en het mysterie dat ze daardoor jaren lang met zich mee heeft gedragen.

Het verhaal is goed. Het wordt bijna volledig verteld in het dagboek. Het leest lekker weg en is goed geschreven. Jammer genoeg is het verhaal wel verschikkelijk kort. Er zijn zoveel kamers en gebouwen gesloten en kamers waar gewoon niets is. Het biedt genoeg mogelijkheden om het verhaal te verlengen en er meer puzzels in te stoppen. Jammer genoeg is dit niet gebeurd en zo is deze adventure wel erg kort geworden.

Het spel wordt volledig bestuurd met de muis en je kijkt door de ogen van het karakter. Dit geeft je het heerlijke gevoel dat je echt een toerist bent die het landhuis bezoekt. Navigeren is makkelijk met een aantal duidelijke icoontjes. Jammer genoeg zijn de hotspots soms nogal klein en ongelukkig geplaatst. Als je bijvoorbeeld iets wilt openen, dan kun je dat alleen doen door op het bovenste gedeelte van de deksel te klikken. Of het omslaan van een pagina kan alleen door op de uiterste rand van de pagina te klikken. Dat zijn dus kleine hotspots en je bent vaak echt aan het zoeken totdat de muisaanwijzer verandert. Wat ook vervelend kan zijn, is dat je na het openen van deuren, ze ook weer dicht moet doen eer je verder kan. Of als je door een boek aan het bladeren bent, je ook weer terug moet bladeren (op het dagboek na). Natuurlijk doe je in het echt ook de deur van de kast dicht, dus eigenlijk doe je niet raars, maar het is apart om het terug te zien in een adventure.

De inventory stelt eigenlijk niets voor. De plek waar je objecten staan ziet er niet uit, ze zijn vaak te groot, staan onhandig geplaatst en je kunt ze alleen maar gebruiken als je op de locatie staat waar het object te gebruiken is.

Verder zijn er nog drie opties die je aan het begin van het spel in kan schakelen: Spoiler, hint en history. De opties verschijnen als een knop onder in beeld tijdens het spel. De spoiler- en hintoptie hebben natuurlijk geen verdere uitleg nodig. "History" is wel erg interessant. Het geeft je wat meer informatie over het verhaal, het landhuis en over het spel zelf. Een leuke optie die jammer genoeg niet heel vaak gebruikt wordt. Hier hadden ze zeker meer uit kunnen halen.

Het spel heeft niet echt veel puzzels, maar de puzzels die er zijn, zijn erg goed gemaakt en verzonnen. Je vindt een dagboek waarin aanwijzingen staan, maar dat maakt het er niet makkelijker op. Je moet rondlopen in het landhuis, voorwerpen zoeken die je alleen van dichtbij, in een bepaalde kamer kunt bekijken en puzzels ermee oplossen. De puzzels steken gewoon erg goed in elkaar, maar het is jammer dat er maar zo weinig zijn.

De graphics bestaan uit erg mooie foto's.. Het landhuis en zijn omgevingen liggen er prachtig bij en ik voelde me echt een toerist. Bijna alle kamers kun je bezoeken en het ligt er vol met objecten die je van dichtbij kan bekijken, maar die geen onderdeel van het verhaal zijn. Ook kan je allerlei kasten en laden openen om te zien wat er in ligt. Niet iedere foto is even scherp van kwaliteit maar dit zijn er maar enkele en de rest ziet er wel erg goed uit.

Maar het is niet allemaal even mooi. De objecten in je inventory zien er goed uit, maar de randen zijn soms nogal grof en gekarteld. Bovendien lichten de objecten die je in je bezit hebt ook op na iedere verplaatsing. Dit is erg irritant, maar gelukkig heb je niet zo heel veel objecten in je inventory. Ook heb je niet echt een inventory balk waar je objecten in zitten. Ze hangen er maar een beetje bij en dat maakt het oplichten van de objecten des te opvallender. Je kan ook kiezen voor een spoiler, hint of geschiedenis knop. Deze zien er echt heel lelijk uit. Gelukkig zijn ze optioneel, maar ze hadden best wat mooier gemaakt kunnen worden, want de informatie is best interessant. Verder ziet het dagboek er goed uit met mooie sierlijke letters, wat helaas het lezen wel moeilijk maakt. Ook is het duidelijk te zien dat de pagina's soms andere tinten van een kleur hebben. De FMV die gebruikt wordt is kwalitatief gezien laag met fletse kleuren, maar het kan er mee door.

Het grootste probleem met de graphics is echter het navigeren. Een voor- of achterwaartse beweging ziet er mooi uit met het faden van de ene foto naar de andere. Echter bij een zijwaartse beweging ziet het er verschrikkelijk uit. In plaats van een snelle fade laten ze de foto's inschuiven, net als bijvoorbeeld een powerpoint animatie. Je kan natuurlijk moeilijk de weg kwijt raken op deze manier, maar het ziet er verschrikkelijk uit. Ik stoorde me hier echt heel erg aan en dat is jammer.

De muziek is geweldig. Het draagt heerlijk bij aan de sfeer en de beelden. Het is gewoon lekkere muziek om naar te luisteren terwijl je bezig bent met de adventure of als je gewoon lekker het huis en zijn omgevingen aan het verkennen bent. Buiten is er gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden en dit klinkt ook gewoon erg goed. Je hoort niet duidelijk wat het is, maar op de één of andere manier straalt het wel wat rustigs uit.

Er wordt alleen gesproken in de filmpjes en hier is niet veel op aan te merken. Niet de meest interessante stemmen maar ze doen wat ze moeten doen. Verder is het wat raar dat er na het tweede filmpje geen muziek meer is. Dus niet in het gedeelte erna en niet tijdens het laatste stuk van het verhaal.

Verhaal: Het verhaal is interessant, boeiend geschreven maar veel te kort. Dit is jammer want het spel en het huis bieden genoeg mogelijkheden om het verhaal en het spel te verlengen. Vandaar een 6,5.
Gameplay: Het spel wordt volledig met de muis bestuurd en de duidelijke icoontjes werken gewoon erg goed. Jammer genoeg zijn de hotspots soms nogal klein en niet duidelijk geplaatst. Vaak is het dus zoeken tot de muisaanwijzer verandert. Verder stelt de inventory niets voor en geven de hint/spoiler/history knoppen interessante informatie, maar hadden ze veel vaker mogen gebruiken. Een 6,5.
Puzzels: De puzzels die er zijn, zijn erg goed uitgewerkt, jammer dat er niet zoveel puzzels zijn. Het is verkennen en de aanwijzingen uit het dagboek volgen. Er zijn ook nauwelijks inventory puzzels. Vandaar een 6,5.
Graphics: De foto's van het landhuis zijn prachtig. Ik voelde me net een toerist. Jammer genoeg zijn niet alle foto's even scherp, zitten er wat vreemde, lelijke dingen in de inventory en de special hint/spoiler/history knoppen maar het grootste manco is de zijwaartse navigatie. Dit is gewoon verschrikkelijk en ik stoorde me er echt aan. Dit trekt het cijfer erg omlaag maar nog wel een voldoende voor de prachtige foto's. Een 7.
Muziek: De muziek is erg goed. Het is heerlijk om gewoon even naar te luisteren terwijl je lekker rustig het landhuis kan verkennen. De stemmen in de spaarzame FMV filmpjes kunnen er mee door. Een 8.
Eindconclusie: Het spel is verschikkelijk kort, de puzzels die er zijn, zijn goed uitgewerkt, maar meer is er niet. Verder laat het spel op het gebied van gameplay en graphics ook het nodige te wensen over. Maar ik heb genoten tijdens het spelen van dit spel. De mooie foto's van het landhuis, de heerlijke muziek en het interessante verhaal houden het spel interessant en leuk om te spelen. Ik heb me gewoon heerlijk vermaakt en voelde me regelmatig gewoon een toerist. Vandaar een 7.