Home > Reviews > Sam and Max Episode 1: Culture Shock



Sam and Max Episode 1: Culture Shock

Sam & Max. Een hond en een konijnachtig iets die misdaden oplossen. Het is een vreemd concept, maar in de gouden eeuw van de Adventuretijd was dit toch zeker een van de bekendste adventures. De dag dat Sam & Max 2 werd aangekondigd was dan ook een dag vol vreugde en blijheid. Een dag waarin hoop terugkeerde naar de adventurefans. Helaas werd deze hoop enkele maanden later weer keihard de grond ingestampt, want het spel werd geannuleerd. Ook Full Throttle 2 was daarvoor al stopgezet. Deze twee klappen kwamen hard aan en er bleef weinig hoop meer over. Maar toen kwam het keerpunt. Een paar werknemers van Lucasarts stapten op en begonnen een eigen bedrijf: Telltale Games. Als eerste besloot Telltale de stripboekenreeks 'Bone' te 'vergamen'. Bone zou episodische releases krijgen, dat houdt in dat het in meerdere hoofdstukken zou worden verdeeld, waarbij van elk hoofdstuk een spel verschijnt. Bone viel helaas lichtelijk tegen vanwege deze aanpak. Toen ging Telltale een nieuwe Sam & Max serie maken (en alle hoop keerde terug!). Ook deze nieuwe Sam & Max reeks ging episodisch worden (de hoop viel weer even weg). Ik heb de eerste 'aflevering' getiteld Sam & Max: Culture Shock inmiddels al helemaal grijs gespeeld en kan je alvast vertellen… Wow.

Verhaal
Het eerste wat mij opviel is dat het allemaal voelt als een tv-serie, iets wat precies het juiste gevoel is voor deze episodische releases. Je krijgt als eerste een introductiefilmpje (met credits etc), dan begint het verhaal waarin Sam & Max een nieuwe opdracht krijgen. Net zoals in een tv-serie los je in de aflevering deze misdaad op en dan is de aflevering afgelopen. Natuurlijk zit er op het einde een kleine hint naar waar de volgende aflevering over kan gaan zodat er door dit hele 'seizoen' toch wel een overlappend verhaal loopt.

Enfin, het verhaal. Sam, de goedgebekte hond en Max, het sadistische psychopathische konijn zitten op hun kantoor niet al te veilige capriolen uit te halen, totdat de telefoon gaat. De plaatselijke rat heeft alleen de telefoon opgegeten en dat zorgt gelijk voor puzzel nr 1. Als de telefoon eenmaal terug is blijkt dat er vandalen in de buurt zijn. Hoog tijd voor onze helden om op onderzoek te gaan. Eenmaal buiten is er een klein ventje met een spuitbus bezig. Sam & Max proberen hem te laten stoppen maar hij lijkt helemaal de weg kwijt te zijn. Langzaam ontdekken Sam & Max meer van deze kleine mannetjes die vreemde onverklaarbare dingen uitspoken. Ze lijken allemaal wel iets met elkaar gemeen te hebben; het zijn namelijk allemaal voormalige kindersterren. Zal het Sam & Max lukken dit vreemde mysterie te ontrafelen en zo ja, hoe? Dat ga ik natuurlijk niet verklappen want het is verhaaltje is natuurlijk al vrij kort.

Iets wat ik matig vond aan Bone was de humor. Natuurlijk moesten ze zich bij Bone wel aan de vaste teksten uit het bestaande stripverhaal houden, maar toch... Sam & Max: Culture Shock heeft daarentegen een nieuw script en daar ligt ook gelijk een van de hoogtepunten aan dit spel. Het is namelijk echt ontzettend grappig. Het is lang geleden dat ik zo hard heb moeten lachen om een spel. Het lijkt wel alsof Sam en Max nóg harder zijn geworden sinds hun vertrek bij LucasArts want heel veel van de grappen zijn vrij grof en liggen best op het randje. Het is allemaal zo absurd, sadistisch en verdraaid dat vele van de gebeurtenissen je lang bij zullen blijven. Hierdoor blijft het spel ook leuk om meerdere keren te spelen. Elke keer kun je een bepaalde dialoog nét iets anders doen waardoor je toch weer nieuwe dingen ontdekt.
Nee, met het verhaal is helemaal niks mis en dat het kort is hebben ze goed aangepakt door dat tv-serie sfeertje erin te gooien.

Gameplay
Ondanks dat het spel 3D is, speelt het precies hetzelfde als een 2D point & click adventure. Sterker nog, zelfs de schoenendoos die als inventaris diende in Sam & Max: Hit the Road is terug. Alle standaard point & click elementen zitten er gewoon in, het is wel wat versimpeld. Als je iets kan oppakken veranderd je cursor al automatisch naar het "pak op" systeem. Met dit hele systeem is natuurlijk helemaal niks, iedereen is er wel dol op maar als je opzoek bent naar iets revolutionairs, zit je qua gameplay hier fout.

Waar men ook niet zo dol op was in Bone waren de arcade achtige minigames. Even lijkt het erop alsof we daar hier ook mee te maken krijgen zodra Sam & Max in hun auto stappen en de weg op scheuren maar dat is (gelukkig) niet het geval. Ja, ze rijden maar nee, je kunt niet afgaan, hoeft geen dingen te ontwijken of punten te halen om verder te komen. Het enige wat je kunt/moet doen is op auto's schieten om die vervolgens aan te houden. Ja, het is zwaar komisch en totaal niet te beschrijven als mini-game.

Dialoog voeren kan deze keer ook met Max, wat uiteraard voor hilarische gevolgen zorgt. Je moet alleen wel eerst met Sam bepaalde dingen loskrijgen uit personen waar Max weer op kan ingaan. Zoals bijvoorbeeld de rat die op het begin wordt ondervraagd. Tijdens het kletsen met Sam hoor je dat hij hoogtevrees heeft waar Max natuurlijk weer mee kan gaan dreigen. Het is erg leuk dit samenspel tussen de twee en zorgt ook voor de meeste humor.

Puzzels
En weer pak ik Bone er even bij want mensen die twijfelen bij deze game zullen sneller nee zeggen vanwege de minpunten van Bone. De puzzels in deze Sam & Max zijn niet moeilijk maar ook niet makkelijk. Het ligt eraan hoe snel je zelf de oplossing vind natuurlijk, ik deed er zelf bij sommige puzzels best wel lang over. De oplossingen worden je niet voorgekauwd, het is echt een kwestie van veel praten en goed kijken naar de omgeving.

Graphics
Sam & Max: Culture Shock valt qua graphics niet te vergelijken met nieuwe vooruitstrevende spellen zoals Gears of War of Oblivion. Sterker nog, het valt het beste te omschrijven als een paar stapjes hoger dan Escape from Monkey Island. Het zijn geen supergraphics maar het ziet er wel stijlvol uit en dat is in dit soort spellen (volgens mij dan) het belangrijkste. In Bone vond ik de graphics zwaar tegenvallen. Dat was niet omdat het achterhaald was, maar omdat het zo ontzettend kaal was. Dat is hier dus niet het geval. Overal ligt wel wat, het kantoor van Sam & Max is bijvoorbeeld een ontzettende troep, er ligt vanalles op de grond. Geen pareltje dus, maar het is wel artistiek en dat vind ík belangrijk.

Geluid
Net zoals Hit the Road en de tekenfilmserie (jawel!) heeft ook deze Sam & Max een jazzy soundtrack. Erg sfeervol en het past inmiddels gewoon bij Sam & Max. Ik zou me er niets anders bij kunnen voorstellen. De voice-acting is iets waar de die-hards over zaten te klagen. De mannen die de stemmen deden in Hit the Road doen ze dit keer niet. Gelukkig doen de nieuwe stemmen het ook perfect en als je er niet op let, zul je nauwelijks verschil horen. Sam is sarcastisch en heeft mooie vergezochte uitspraken. Max is natuurlijk de topper met zijn sadistische opmerkingen en gewelddadige neigingen.


Conclusie:
Verhaal: De tv-serie aanpak werkt goed en het zal ook niet vervelend zijn als het afgelopen is. Je weet namelijk dat er nog volgende afleveringen komen.
Gameplay: Een goed werkend point en click systeem. Niks revolutionairs, maar het werkt wel prettig.
Puzzels: De puzzels zijn een leuke uitdaging die mede dankzij de humor ook grappig blijven.
Graphics: Je krijgt niet het nieuwste van het nieuwste, maar wel iets heel artistieks. En dat is naar mijn mening iets wat we toch wel meer nodig hebben.
Muziek: Goeie muziek, prachtige voice-acting. Niks op aan te merken.
Eindconclusie: Sam & Max: Culture Shock is een spel dat elke adventure fan eigenlijk moet spelen. Dit kan lastig worden door Telltale's huidige manier van distributie maar als uiteindelijk alle zes afleveringen als seizoen in de winkel wordt verkocht, kan iedereen ervan genieten.
blog comments powered by Disqus

 

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results