Home > Reviews > Sam and Max Episode 1: Culture Shock
Sam & Max. Een hond en een konijnachtig iets die misdaden oplossen. Het is een vreemd concept, maar in de gouden eeuw van de Adventuretijd was dit toch zeker een van de bekendste adventures. De dag dat Sam & Max 2 werd aangekondigd was dan ook een dag vol vreugde en blijheid. Een dag waarin hoop terugkeerde naar de adventurefans. Helaas werd deze hoop enkele maanden later weer keihard de grond ingestampt, want het spel werd geannuleerd. Ook Full Throttle 2 was daarvoor al stopgezet. Deze twee klappen kwamen hard aan en er bleef weinig hoop meer over. Maar toen kwam het keerpunt. Een paar werknemers van Lucasarts stapten op en begonnen een eigen bedrijf: Telltale Games. Als eerste besloot Telltale de stripboekenreeks 'Bone' te 'vergamen'. Bone zou episodische releases krijgen, dat houdt in dat het in meerdere hoofdstukken zou worden verdeeld, waarbij van elk hoofdstuk een spel verschijnt. Bone viel helaas lichtelijk tegen vanwege deze aanpak. Toen ging Telltale een nieuwe Sam & Max serie maken (en alle hoop keerde terug!). Ook deze nieuwe Sam & Max reeks ging episodisch worden (de hoop viel weer even weg). Ik heb de eerste 'aflevering' getiteld Sam & Max: Culture Shock inmiddels al helemaal grijs gespeeld en kan je alvast vertellen… Wow.
Verhaal Enfin, het verhaal. Sam, de goedgebekte hond en Max, het sadistische psychopathische konijn zitten op hun kantoor niet al te veilige capriolen uit te halen, totdat de telefoon gaat. De plaatselijke rat heeft alleen de telefoon opgegeten en dat zorgt gelijk voor puzzel nr 1. Als de telefoon eenmaal terug is blijkt dat er vandalen in de buurt zijn. Hoog tijd voor onze helden om op onderzoek te gaan. Eenmaal buiten is er een klein ventje met een spuitbus bezig. Sam & Max proberen hem te laten stoppen maar hij lijkt helemaal de weg kwijt te zijn. Langzaam ontdekken Sam & Max meer van deze kleine mannetjes die vreemde onverklaarbare dingen uitspoken. Ze lijken allemaal wel iets met elkaar gemeen te hebben; het zijn namelijk allemaal voormalige kindersterren. Zal het Sam & Max lukken dit vreemde mysterie te ontrafelen en zo ja, hoe? Dat ga ik natuurlijk niet verklappen want het is verhaaltje is natuurlijk al vrij kort. Iets wat ik matig vond aan Bone was de humor. Natuurlijk moesten ze zich bij Bone wel aan de vaste teksten uit het bestaande stripverhaal houden, maar toch... Sam & Max: Culture Shock heeft daarentegen een nieuw script en daar ligt ook gelijk een van de hoogtepunten aan dit spel. Het is namelijk echt ontzettend grappig. Het is lang geleden dat ik zo hard heb moeten lachen om een spel. Het lijkt wel alsof Sam en Max nóg harder zijn geworden sinds hun vertrek bij LucasArts want heel veel van de grappen zijn vrij grof en liggen best op het randje. Het is allemaal zo absurd, sadistisch en verdraaid dat vele van de gebeurtenissen je lang bij zullen blijven. Hierdoor blijft het spel ook leuk om meerdere keren te spelen. Elke keer kun je een bepaalde dialoog nét iets anders doen waardoor je toch weer nieuwe dingen ontdekt. Gameplay Waar men ook niet zo dol op was in Bone waren de arcade achtige minigames. Even lijkt het erop alsof we daar hier ook mee te maken krijgen zodra Sam & Max in hun auto stappen en de weg op scheuren maar dat is (gelukkig) niet het geval. Ja, ze rijden maar nee, je kunt niet afgaan, hoeft geen dingen te ontwijken of punten te halen om verder te komen. Het enige wat je kunt/moet doen is op auto's schieten om die vervolgens aan te houden. Ja, het is zwaar komisch en totaal niet te beschrijven als mini-game.
Dialoog voeren kan deze keer ook met Max, wat uiteraard voor hilarische gevolgen zorgt. Je moet alleen wel eerst met Sam bepaalde dingen loskrijgen uit personen waar Max weer op kan ingaan. Zoals bijvoorbeeld de rat die op het begin wordt ondervraagd. Tijdens het kletsen met Sam hoor je dat hij hoogtevrees heeft waar Max natuurlijk weer mee kan gaan dreigen. Het is erg leuk dit samenspel tussen de twee en zorgt ook voor de meeste humor. Puzzels Graphics
Geluid
|
|
|||||||||