Home > Reviews > Remedy: A Carol Reed Mystery

Remedy: A Carol Reed Mystery

Mikael en Eleen Nyqvist zijn getrouwd en komen uit Norrköping, Zweden. Dit is hun eerste adventure maar hun voorliefde voor het genrestamt uit de tijd van Sierra. Als hobby maken ze korte films en sinds 1998 beheren ze de site Madonnashots.com. Ze hebben er lang over nagedacht om zelf een adventure spel te maken, maar ze konden hun droom pas realiseren toen ze de software Adventure Maker ontdekten. Het spel speelt zich volledig af in hun woonplaats Norrköpping en de mensen die de karakters spelen, spelen ook vaak mee in hun korte films. Ze begonnen in februari 2004 aan Remedy en in oktober werd het spel gebetatest.

Je bent Carol Reed, een Engelse twintiger die op vakantie is in het plaatsje Norrköping in Zweden. Ze past daar op het huis van een vriendin. Ze komt erachter dat Conrad, een detective en vriend van haar, overleden is. Via een brief van zijn zus komt ze erachter dat hij voor zijn dood bezig was met een complexe zaak. Zou deze zaak iets met zijn dood te maken hebben? Je besluit om zijn laatste zaak op te lossen.

Het verhaal is best interessant en het brengt je naar een hoop locaties die echt bestaan in het plaatsje Norrköping. Dit maakt het meer dan alleen een detective adventure. Je kan ook gewoon rondlopen over prachtige uitgebreide locaties. Zo is er een locatie genaamd Downtown; het centrum van Norrköping. Deze locatie is erg uitgebreid en voorzien van een aantal bezienswaardigheden. Het is dan ook heerlijk om gewoon even op stap te gaan en te gaan sightseeën.

Het verhaal is dus best interessant maar wel heel erg lineair. Alles gaat uiteindelijk dezelfde kant op en er zijn niet echt alternatieve paden. Daarnaast is ook het einde wat minder. Het is opeens afgelopen zonder verder onderzoek of uitleg. Dat is echt jammer. Bovendien is het spel ook vrij kort.

Het spel bestuur je met de muis. Het is dus een point & click adventure. Op het scherm verandert de muisaanwijzer zodra je over een hotspot beweegt. Als je een object uit je inventory moet gebruiken, zie je twee tandwieltjes. Als je een actie kan uitvoeren, zoals het openen van een deur of het pakken van een item, verschijnt er een handje. Als laatste verschijnt er een vergrootglas als je dingen kan bekijken. Sommige hotspots zijn alleen te groot. Je klikt op iets compleet anders, maar je kan dan maar één ding zien. Een klein voorbeeld: in de kerk klik je op een kroonluchter. In plaats van de kroonluchter te zien, krijg je het orgel voorgeschoteld.

Het voeren van gesprekken gaat ook erg makkelijk. Er verschijnt een ballonnetje als je over een persoon beweegt. Dan verschijnt er onder in beeld een zwarte balk met een aantal regels waar je uit kan kiezen. De meerdere regels zien er wat rommelig uit en het resultaat is bijna altijd hetzelfde.

De inventorybalk is netjes verborgen aan de bovenkant. Als je met de muis aan de bovenkant van het scherm zit, rolt die naar beneden. Je kan de items combineren en gebruiken door ze te slepen. Je moet de muisknop daarbij wel ingedrukt houden. In het begin was het even wennen maar werkt uiteindelijk erg prettig. Dingen als opslaan, laden en afsluiten kan je oproepen door op de rechtermuisknop te klikken.

Navigeren door het spel gaat met behulp van pijlen. Je heb een dikke pijl om naar voren te bewegen en twee dunne pijlen om van naar het volgende scherm te gaan. Je kan ook naar boven en naar beneden kijken, maar soms (vooral als je naar boven wilt kijken) is het soms lastig om de pijlen te onderscheiden en ik miste dan ook bijna een belangrijke locatie. Als je een pijltje naar links of rechts ziet, kan je dus als het ware een rondje draaien. Maar dit werkt echt niet lekker. Doordat je ronddraait zie je constant een andere afbeelding. Dit werkt behoorlijk desoriënterend en ik was dan ook regelmatig de weg kwijt. Het lijkt soms ook of een aantal pijlen in het spel niet naar de juiste locatie verwijzen. Vooral in zeer omvangrijke levels is dit erg vervelend.

Het spel bestaat voor het grootste gedeelte uit inventory puzzels; dus het zoeken van voorwerpen, combineren ervan en ze gebruiken op hotspots in het spel. Dit wordt nergens echt moeilijk en het blijft logisch. Er was eigenlijk maar één puzzel waar ik problemen mee had, maar dit kwam vooral omdat ik één bepaalde locatie over het hoofd zag door de besturing (het omhoog en omlaag kijken).

Er zijn ook een aantal andere puzzels waarbij je bijvoorbeeld een kluis moeten openen met een bepaalde kleurencombinatie of het openen van een bepaalde deur aan de hand van geluid. Maar echt moeilijk wordt het nergens, leuk is het wel, maar jammer genoeg komen deze puzzels niet erg vaak voor.

De graphics zijn erg origineel. Het spel maakt gebruik van echte foto's. Ze hebben echter over een gedeelte van deze foto's een Photoshop filter gegooid. Het heeft hierdoor wat weg van een soort schilderij, alleen dan met foto elementen ertussen. Dit ziet er echt prachtig uit en geeft het spel iets bijzonders mee. Soms zijn ze iets te ver gegaan met het filter en vroeg ik me op een gegeven moment af, wat voor item daar stond. Dit is echter maar zeer zelden en is ook helemaal niet storend. De karakters zijn ook foto's van echte mensen, alleen hebben ze er niet het filter op los gelaten. De combinatie van een soort schilderij en foto's ziet er ontzettend mooi en apart uit.

Dan nu de nadelen van de graphics. Het is allemaal statisch. Er beweegt echt helemaal niets. Het water in de fontein staat stil, vlammetjes bewegen niet en vogels vliegen, ja, niet eigenlijk. Ze hangen maar wat in de lucht. Dit versterkt het schilderij gevoel eigenlijk alleen maar meer en dat maakt het allemaal wat onrealistischer. Zorg dan dat die vogel weg is. De karakters zijn ook statisch. Dus geen monden die bewegen, ogen die knipperen of haren die in de wind wapperen. Alles staat stil. Dit maakt het eigenlijk wel een beetje saai. Wat beweging had het spel zeker ten goede gekomen.

De muziek is erg goed. Sommige nummers zijn echt prachtig en een genot om naar te luisteren. De muziek past ook erg goed bij de sfeer van het spel. De muziek is alleen soms wat luid en overheersend en soms zijn de gesprekken daar wat moeilijk door te verstaan.

De stemmen zijn aardig. Ze zijn alleen nogal saai en inspiratieloos. Nou zou dat kunnen komen omdat de makers van het spel en een groot gedeelte van de voice cast uit Zweden komen. Ze spreken allemaal Engels maar je hoort dus regelmatig wat buitenlandse accenten erdoorheen. Maar de stemmen klinken zelfs als je daar mee rekening houdt nog steeds een beetje verveeld en dat is jammer.

Verhaal: Het verhaal is interessant en naast het detective-verhaal geeft het spel je ook voldoende gelegenheid om de toerist uit te hangen in het bestaande plaatsje Norrköping in Zweden. Helaas is het verhaal wel erg lineair en komt het einde zeer onverwachts. Ineens is het afgelopen. Dat is erg jammer. Een 6,5.
Gameplay: Het spel wordt volledig met de muis bestuurd en het werkt prettig. Alleen het navigeren is lastig. Doordat er verschillende afbeeldingen te zien zijn als je naar links en rechts beweegt, werkt het nogal desoriënterend en ben je regelmatig de weg kwijt. Ook lijken de pijlen om omhoog en omlaag te kijken erg veel op elkaar en daardoor miste ik bijna een belangrijke locatie in het spel. Het combineren en gebruiken van items heeft even wat tijd nodig om aan te wennen, maar heb je uiteindelijk erg snel onder de knie. Omdat je erg vaak de weg kwijt ben en dit toch best wel vervelend is, geef ik de gameplay een 6,5.
Puzzels: De puzzels bestaan grotendeels uit inventory puzzels. Het is leuk, maar het wordt nergens erg moeilijk en het blijft altijd logisch. Er zijn verder nog een aantal andere puzzels zoals het kraken van codes om deuren te openen. Erg leuk, maar niet echt moeilijk. Het had wel wat pittiger gemogen. Een 7.
Graphics: De graphics zijn apart er erg mooi. Het is een combinatie van foto's en een filter wat van een gedeelte van de foto een soort schilderij maakt. Het is mooi maar het is ook nogal statisch. Niets, maar dan ook niets beweegt. Maar desondanks een 8 voor de prachtige, aparte afbeeldingen.
Muziek: De muziek is prachtig en een genot om naar te luisteren. Het past ook goed bij de sfeer van het spel maar is soms wel luid en te overheersend. De stemmen zijn aardig, maar klinken nogal saai en inspiratieloos. Dit trekt het cijfer wat naar beneden. Een 7.
Eindconclusie: Remedy is een leuke adventure die opvalt door zijn aparte maar erg mooie graphics en prachtige muziek. De besturing werkt lekker, maar helaas is het navigeren minder prettig. De puzzels zijn leuk, maar niet al te moeilijk. Het verhaal is interessant, maar wel kort en lineair en het einde komt een beetje plotseling uit de lucht vallen. Daarnaast zijn de graphics wel heel erg statisch, klinkt de muziek op een aantal momenten wel erg luid en klinken de stemmen een beetje saai en verveeld. Maar desondanks is dit toch een hele leuke adventure om te spelen. Een 7.