Home > Reviews > Paradise



Paradise

Intro
Okee, deze review gaat iets anders dan dat jullie gewend zijn. Meestal schrijf ik uit een "onpersoonlijke" hoek. Maar hier gaat het om een speciaal geval. Paradise staat namelijk (helaas) bekend om de bugs die in het spel zitten. Waarom dan een andere manier van schrijven? Omdat ik me persoonlijk erg stoor aan deze bugs terwijl iemand anders er misschien totaal geen last van heeft.

Goed, eerst wat achtergrondinformatie. Dit is het eerste spel van White Birds Productions, het bedrijf van Benoît Sokal. We kennen Benoît Sokal van spellen zoals Syberia 1 en 2. Dat zijn vrij redelijke spellen en vooral de artwork viel bij veel mensen in de smaak. Benoît Sokal besloot uiteindelijk een eigen bedrijf op te richten: White Birds Productions.

Verhaal
Het verhaal speelt zich af in Mauranië in Afrika. De hoofdpersoon is Ann Smith. In het intro-filmpje zien we haar vliegtuig neerstorten in een flinke stormbui. Ondertussen zien we de koning van Mauranië, Koning Rodon, in een soort grote boot zitten. Hij praat tegen een van zijn mannen over zijn dochter. Na dit filmpje zien we Ann wakker worden in een soort paleis. De deur zit op slot. De vrouw is haar geheugen kwijt door de schok van de vliegtuigcrash. Ze weet niet meer hoe ze heet en ze blijkt een vreemd litteken op haar borst te hebben. Ze neemt de naam Ann Smith aan, die ze vindt op een boek dat ze bij zich heeft. Later kom je te weten dat ze door mensen uit het paleis hierheen is gebracht. Ze komt terecht in een harem van de prins. Je moet uit het paleis zien te komen en terug naar Genève.

De opzet van het verhaal is best goed. Het mysterie rond haar litteken is nogal vreemd en het verhaal van de luipaard, die ze later ontmoet, is ook erg mysterieus. Het verhaal wordt, zoals bij veel games, ondersteund door cutscenes. Deze scènes zijn erg mooi gemaakt en passen erg goed in de sfeer van het verhaal. Het verhaal loopt aan het begin misschien wat traag. Ann is er voornamelijk op gefocust, uit het paleis te komen. Wanneer dat eenmaal gebeurt, toont de grote verhaallijn zich weer.

Maar er zijn vaak "afleidingen". De aandacht wordt afgeleid van het grote verhaal door de kleine en grote problemen die Ann te voorduren krijgt. Echt spannend wordt het nooit, vind ik. Het zijn vaker van die momenten dat je denkt: "Huh? Wat is er nu weer aan de hand?". Ook de personages zijn niet echt interessant. Behalve Ann zelf lijken er geen personages te zijn die echt goed zijn uitgewerkt. Het zijn dertien-in-een-dozijn-figuren. Jammer, want van Benoît Sokal verwachten we toch iets meer, gezien de karakteruitwerkingen in Syberia.

Het einde is ronduit absurd! Het is opeens afgelopen. Het ene moment zit je een filmpje te kijken, het andere moment zie je de credits lopen… Aan de luipaard, die toen gewond was, wordt geen aandacht meer besteed. Ann maakt een actie die volledig tegen haar karakter in gaat. Weet Benoit Sokal überhaupt zelf wel dat-ie dit spel heeft gemaakt?!

Gameplay
Ik vermoed dat Benoît Sokal het verhaal, de personages en de art heeft gemaakt en toen het hele zooitje heeft overgeleverd aan de programmeurs. Die programmeurs hebben er een rotzooi van gemaakt. Je bestuurt Ann met een typisch Point-and-Click systeem. Niks mis mee, zou je zeggen. De muis is een soort bolletje dat verandert naarmate je hem beweegt over het scherm. Bij stukken waar Ann naar toe kan lopen plopt er een pijltje uit de cursor die in die richting wijst. Bij praten wordt de cursor een toetertje, bij dingen oppakken een grijphaakje, bij kijken een vergrootglas en bij dingen die je kunt gebruiken of activeren een soort tandwieltje. Best leuk bedacht, los van het feit dat het niet werkt. De pijltjes wijzen de verkeerde kant op, het tandwieltje verschijnt op rare plaatsen etc. Dit is nog maar het begin.

Ook het gebruik van items werkt niet goed. Een klik op de rechtermuis-knop zorgt ervoor dat er, schokkerig, een inventaris te voorschijn komt. Daar kun je items kiezen die je wilt gebruiken. Klik je op een item, dan verdwijnt de inventory en verschijnt het item linksonder in het scherm. Wil je echter een item gebruiken op een ander item, dan moet je de knop ingedrukt houden en het item naar een ander item slepen. Dit staat nergens vermeld en moet je zelf maar uit zien te vinden.

De interface zelf is ook slecht. Het klikken op een trap zorgt er voor dat Ann er eerst naar toe loopt, stil blijft staan, verschuift en dan de trap op loopt. Ook ben ik vaak momenten tegengekomen dat ik op een locatie klikte en dat ze een totaal andere kant op liep! Het is ongelofelijk om te zien hoe belabberd dit is geprogrammeerd. Soms weigert Ann een item te geven aan iemand omdat dat in een bepaalde volgorde moet. Ze loopt vaak tegen dingen aan of ze schokt tijdens het lopen, het klikken op sommige locaties werkt niet, het is zelfs zo erg dat er ergens in het spel een tovenaar is en als je die iets geeft, dan pakt hij het aan, ongeacht welk item. Deze items krijg je vervolgens nooit meer terug.

Paradise blijft ook ontzettend vaak hangen. Dat de besturing het gewoon vertikt om nog iets te doen, zodat je PC herstarten de enige optie is. Sommige bugs zijn zo zwaar dat er gewoon niet langs te komen is. In een mijn, bijvoorbeeld, sluit iemand je op en loopt weg. Dat is althans de bedoeling. Hij doet de deur dicht en het spel stopt. De muziek speelt door, de man beweegt nog zoals hij beweegt als hij stil staat. Maar de cursor is verdwenen en niks reageert. Kijk rond op forums en je ziet dat 50% van de spelers last heeft van deze bug en de andere 50% niet. Dat geldt ook voor andere bugs. De bugs zijn dus soms zo heftig dat ze je beletten verder te spelen! Het lijkt wel of dit spel nooit een bèta-test heeft gehad.

Dan hebben we nog het "De Luipaard Nacht" fenomeen. Als Ann op een gegeven moment gaat slapen droomt ze over de luipaard. Dit is een soort actieonderdeel. Je kunt de luipaard besturen door de muis indrukt te houden en de goeie kant op te wijzen. Ook dit werkt voor geen meter. De luipaard loopt soms niet, en als je te dicht bij het einde van het scherm komt, rent hij als een gek die kant op. Ook schijnt de Luipaard Nacht op het eerste gezicht totaal geen nut te hebben. Ik heb uren rondgelopen, bij wijze van spreken, om uit te vinden wat ik moest doen. Nu heb ik op forums gelezen dat je bij de eerste luipaard nacht een bloem uit een boom kan trappen. Die bloem zag ik, maar ik kon er niks mee doen. Ik heb er omheen gelopen, er tegen aan, niks. Uit frustratie, want dat is het, drukte ik op Escape. Ik kreeg een vreemd venster met de tekst: "Wilt u de Luipaard Nacht" met daaronder twee knoppen waar niks in staat. Waarschijnlijk moet dit zijn "Wilt u de Luipaard Nacht beëindigen?" met vervolgens de keuze Ja of Nee. Ik koos dus een van de twee onzichtbare keuzes. De Luipaard Nacht eindigde en Ann werd wakker. Buiten in de tuin lag die bloem op de grond.

Het spel speelt dus even soepel als door een bos stekelplanten rollen. Soms denk ik wel eens dat ze bij White Birds Productions maar een of twee programmeurs hebben die een keertje, toen ze zin hadden, Paradise hebben gemaakt, omdat ze niks te doen hadden.

Puzzels
De puzzels zijn zoals we ze gewend zijn van Benoît Sokal: Grote machines met veel draaihendels, schakelaartjes, knopjes en dat soort dingen. De puzzels zijn gevarieerd. Sommige lijken, door de grote machines, vreselijk moeilijk maar blijken in het echt vrij makkelijk; terwijl andere erg moeilijk zijn op te lossen door allerlei onduidelijkheden. Een moeilijke puzzel is bijvoorbeeld het bakken van Honinggebakjes. Als ik hoor dat ik honinggebakjes moet gaan bakken, denk ik dat ik wel meel en water nodig zal hebben. Ik vraag wat rond in het paleis. Bijna niemand zegt iets. Alle vrouwen van de harem snauwen je af. Alleen Madam Souafi helpt je. Ann zegt: "Ik heb in de andere kamer een weegschaal gezien.". Ik denk: "Weegschaal?! Ik heb helemaal geen weegschaal gezien!". Ik kom te weten dat de gebakjes bereikbaar zijn als de persoon die ze wil, een bepaald gewicht heeft. Hier kwam ik niet uit. Ik zal niets verklappen, maar wel dat de uitkomst erg vreemd is en dat ik er nooit op was gekomen.

Allemaal leuk en aardig, die puzzels, maar dan moeten ze wel werken. In de jungle loop ik rond en kom ik bij een soort vijver met waterlelies. Ann loopt over de lelies heen, totdat een van hen dichtklapt als het ware. Vreemd genoeg blijft Ann gewoon mysterieus boven de lelies zweven, maar je kunt niet verder lopen. Na een andere lelie te hebben gepakt, klapt er weer een dicht. Dit keer werkt de puzzel wel. Ann springt namelijk terug. Omdat er zo veel puzzels zijn die het niet doen, of waar iets aan mankeert, begin je je af te vragen of de volgende puzzel het wel goed doet… Er verschijnt een tandwieltje bij een knop, maar als je klikt gebeurt er niks. Hoort dat nou zo, of is dat weer een fout? Eigenlijk zou Ann iets moeten zeggen, duidelijk maken dat het (nog) niet kan.

Een ander vervelend aspect van de puzzels is het heen en weer lopen. Vooral in het boomtoppendorp loop je uren heen en weer om dingen te zoeken, weer terug te brengen of met iemand te praten. Het hele dorp bestaat uit een gigantische hoeveelheid bruggen en ladders. Het is allemaal erg moeilijk uit elkaar te houden en je loopt dan simpelweg wel eens een kwartier te zoeken waar "die ene meneer" ook alweer was. Erg vervelend.

Wel moet gezegd worden dat de uitkomsten erg origineel zijn. De machines doen de gekste dingen en als je goed kijkt zou het ook nog eens technisch mogelijk kunnen zijn. Net als bij Syberia.

Graphics
Wat verwachten we van Benoît Sokal? Juist: mooie, schilderachtige omgevingen. De achtergronden zijn dan ook prachtig. Wonderschone tuinen van het paleis, met kleine beestjes en stofjes in de lucht, omringd door planten die tot in de details zijn afgewerkt. Een van de weinige pluspunten uit het spel. Maar ook dit pluspunt heeft zijn minpunten. Hoewel de achtergronden prachtig zijn getekend, zijn ze erg statisch. Op de beestjes en pluisjes in de lucht bij het paleis na, beweegt er niks. Het water staat stil, de bomen bewegen niet, deuren gaan bijna nooit fysiek open (er wordt enkel beweging gesuggereerd). Verder zijn ze op lage resolutie en is de kleurdiepte ook laag. Terwijl de handleiding glashard beweert dat je de kleurdiepte kan aanpassen is dit niet het geval. Ook na de eerste patch is er niks veranderd. Het geeft een vreselijk statische indruk. Deze prerenderd images zorgen dus voor korte laadtijden, zou je zeggen, aangezien de computer maar een paar lage resolutie-afbeeldingen hoeft in te laden. De laadtijden zijn helaas verschrikkelijk. Zelfs bij krachtige computers zijn de laadtijden van de Savegames tergend lang.

Ook de modellen zijn slecht. Ze bewegen onnatuurlijk, zien er niet echt mooi uit en zijn blokkerig. De "Anti-Aliasing" verhelpt dit enigszins, maar die moet vaak worden uitgezet om de interface minder schokkerig te maken. En die is ERG schokkerig. De animaties zijn ook vreselijk. Tegenwoordig verwachten we een beetje natuurlijke animaties als Ann bijvoorbeeld stil staat. Maar ook hier weten de programmeurs het weer te verknallen. Staat Ann nog geen twee seconden stil, dan begint ze al ongeduldig rond te kijken en rare bewegen met haar hoofd te maken. Ook tijdens het praten, als iemand tegen Ann praat, gaat ze naar de lucht staan te kijken! Is de persoon dan klaar met praten, dan wordt de animatie niet mooi "afgesloten" maar staat haar hoofd opeens weer normaal.

Dit alles is niet nodig. Tegenwoordig mogen we heel natuurlijke en vloeiende animaties verwachten, achtergronden van hoge resolutie met ook daarin animatie verwerkt. Maar het enige dat we krijgen zijn lage resolutie achtergronden (hoe prachtig getekend ook), slechte en schokkerige animaties en een interface en hoofdmenu die schokken bij elke millimeter dat je je muis beweegt!

De filmpjes zijn echt heel stijlvol. In tegenstelling tot de rest, zijn deze mooi geanimeerd met realistische licht-en-stof -effecten. Heel sfeervol.

Muziek
De muziek past goed bij de setting. Het is een mix van Oosterse muziek met soms wat Afrikaanse stukken ertussen. Het helpt zeker bij het scheppen van de sfeer. Mede dankzij deze muziek krijg je de indruk dat je in een ver land bent. Maar…die sfeer wordt vrij snel de grond in geboord. De muziek blijft ongelofelijk vaak hangen of slaat over. Het is zelfs zo erg dat sommige van deze "muziekbugs" als het ware worden onthouden in een save. Ik heb een situatie gehad waarbij in een savegame de muziek bleef hangen. Lekker verrassend, dacht ik toen. Maar tot mijn verbazing bleef deze muziekbug maar doorgaan. Zelfs toen ik het paleis had verlaten, werd ik achtervolgd door de hangende muziek die alleen in het paleis te horen moet zijn! Het maakt niet uit waar ik ga of sta, welke andere muziek er tussendoor komt of welke cutscenes, ik hoor telkens dezelfde paar maten. Ook overstemt deze muziek de gesprekken. Normaliter zou de muziek zachter moeten spelen als je een gesprek aangaat. Door deze bug verstond ik de helft van de gesprekken niet.

De voice-acting is matig. De stem van Ann is nog wel karakteristiek, die stem herken je meteen als de stem van Ann. Ze klinkt wel een beetje… hoe zeg je dat… onwetend/zwak. Maar de andere mensen zijn niet erg indrukwekkend. Ik kan me nauwelijks een andere stem voor de geest halen dan die van Ann. Ook hier komt weer dat amateuristische van Paradise om de hoek kijken. De gesprekken zijn ook volstrekt onlogisch. Meestal begint Ann het gesprek met "Excuse me…", wat natuurlijk in orde is. Maar zodra ze de persoon kent, start ze het gesprek met "In fact…". Wie start er nou een gesprek met "Eigenlijk…"?! (Ja, ook de vertaling van "in fact" is feitelijk fout!) De Nederlandse vertaling is over het algemeen in orde, maar dan heb je weer het probleem dat de ondertiteling achterloopt op de audio.

Je kunt gesprekken aangaan met iemand door verschillende onderwerpen te kiezen. Nadat je dit onderwerp hebt gekozen, vraagt of zegt Ann er iets over. Misschien een beetje raar is, dat als het gesprek is afgelopen, je dóór kunt vragen door op hetzelfde onderwerp te klikken. Ook hier, ja het is verschrikkelijk, zijn weer bugs en fouten te vinden. Ik loop naar iemand toe en begin te praten. Opeens, midden in een gesprek, loopt ze weg en begint ze de vloer te boenen! En dat terwijl het gesprek nog doorgaat. Tevens hebben sommige personages soms geen zin om je vragen te beantwoorden. Ze snauwen je dan af met "I'm getting sick of these questions!". Loop je even een eindje en kom je meteen weer terug, dan praten ze opeens wel. Dit voegt absoluut niks toe aan de gameplay en is alleen maar irritant. Ook is het zo, dat als je iets geeft aan iemand, dat Ann altijd hetzelfde zegt. Dan krijg je dus deze situatie: Ik wil iets geven aan een vrouw(!). Ik sleep een item naar haar toe en Ann zegt: "I don't think he'd like that!"…


Conclusie:
Verhaal: Een interessante verhaallijn, die helaas weinig aandacht krijgt door de vele afleidingen en pas aan het einde van het spel tot zijn recht komt. Ook zijn de personages matig en, met uitzondering van Ann Smith, niet diep uitgewerkt. Het einde past er absoluut niet bij en is gewoon vreemd en teleurstellend.
Gameplay: Niet normaal! Het werkt voor geen meter. Alles wat je doet lijkt een averechts effect te hebben. De interface hapert zo erg dat je er een sport van kunt maken welke interface het meest hapert en schokt. Het vertrouwde Point-And-Click systeem laat het dikwijls afweten of werkt zelfs tegen! Dit spel zou nog lang niet op de markt mogen komen en de patch verhelpt niks!
Puzzels: Wel aardig maar niet bijster leuk. Sommige puzzels werken niet. Soms weet je ook niet, als een puzzel iets niet doet, of het nou aan jou ligt of aan de schijnbaar eindeloze hoeveelheid bugs.
Graphics: De prachtig getekende achtergronden worden overschaduwd door slechte en haperende animaties, lelijke modellen en lage resoluties en kleurdieptes!
Muziek: De bijpassende muziek is best goed maar wordt ook hier verknald door de bugs. Het hapert en blijft soms het hele spel door hangen. Verder is de meest voice-acting oninteressant en oppervlakkig.
Eindconclusie: Dit spel is een fiasco geworden. Ik weet niet hoe het komt, het zal wel met deadlines te maken hebben, maar dit spel is gevuld met bugs die je ruw uit de sfeer rukken! Alles wat dit spel had kunnen worden is het niet geworden. Van Benoît Sokal mag je wat verwachten, maar het spel stelt me diep teleur!
blog comments powered by Disqus