Home > Reviews > NI.BI.RU: The Messenger of the Gods

NI.BI.RU: The Messenger of the Gods

Ni.Bi.Ru is een remake van een spel genaamd Posul Bohu, dat tot nog toe alleen in Tsjechië uitgekomen was. De makers van dit spel, Unknown Identity, wilden ook de rest van de wereld met dit spel kennis laten maken en ze gingen aan de slag om het spel aan de eisen van deze tijd te laten voldoen. Het vorige spel van Unknown Identity, Black Mirror, werd goed ontvangen, wat voor hun een goede reden was om Ni.Bi.Ru met dezelfde engine te maken. De officiële site van de voorloper van Ni.Bi.Ru is overigens :Hier: nog te bekijken.

Ni.Bi.Ru is afgezien van de (Engels) gesproken dialogen helemaal in het Nederlands vertaald en uitgegeven door EasyComputing. Zij hebben eerder al de adventures "Black Mirror" en "Reis Naar Het Middelpunt Van De Aarde" in Nederland uitgegeven. Voor Adventure-Island hebben ze een exemplaar beschikbaar gesteld van het spel Ni.Bi.Ru, die ik nu zal beoordelen.

Martin Holan is een archeologiestudent die in Frankrijk studeert. Op een dag krijgt hij een telefoontje van zijn oom François Wilde die hem vertelt over een oude mijn in Tsjechië die kortgeleden ontdekt is, en die door de Nazi's na de Tweede Wereldoorlog verlaten is. De Duitsers hadden aan het einde van de oorlog natuurlijk in de gaten dat ze aan de verliezende hand waren en zochten een oplossing voor hun problemen. Daarom waren ze bezig aan een geheim oorlogsproject genaamd Ni.Bi.Ru, waarvan Fançois denkt dat de resultaten in deze mijn te vinden zijn. Er gingen al heel lang mythes rond over een "twaalfde planeet" genaamd Ni.Bi.Ru die de thuisplaneet zou zijn van een hoogontwikkeld ras. Met deze technologieën zouden de Duitsers het naderend onheil kunnen afweren en daarom deden ze er alles aan om achter het geheim van Ni.Bi.Ru te komen. De oom van Martin, een gerespecteerde professor, heeft het idee dat de Duitsers echt iets op het spoor waren en vraagt daarom of Martin dit kan onderzoeken, voordat de onderzoeksresultaten in verkeerde handen vallen.

De eerste stop van Martin is in Praag, waar hij een afspraak heeft met Barbora. Zij werkt bij het Stadsarchief en kan je aan een brief helpen die je permissie zou geven om de mijn te bezoeken. Een fluitje van een cent zou je zeggen. Niets blijkt echter minder waar als Barbora niet verschijnt en Martin op zijn eigen houtje verder moet. Hij komt erachter dat de verdenkingen van zijn oom waar blijken te zijn en raakt meer en meer verstrikt in een dodelijke wedloop vol met intrige en gevaar. Hij krijgt te maken met andere mensen die achter het geheim van deze mijn aanzitten en daar heel veel voor overhebben. Martins tocht brengt hem nog naar Frankrijk en zelfs naar Mexico waar de oude cultuur van de Maya's nog een grote rol zal hebben.

Het verhaal is lineair. Je gaat dus in een rechte lijn van locatie naar locatie. Aan de ene kant erg handig, want je weet altijd dat de oplossing te vinden is in de locatie waarin je je op dat moment begeeft. Aan de andere kant kan het wat minder uitdagend maken en kun je het gevoel krijgen dat je teveel geleid wordt. Wat betreft Ni.Bi.Ru vond ik het lineaire spelverloop prima. Het zou ook niet erg logisch zijn voor Martin om steeds heen en terug te reizen van de ene naar de andere locatie. Bovendien was er genoeg uitdaging per locatie. Het uitgangspunt van het verhaal (het geheimzinnige Ni.Bi.Ru) werd goed aangepakt en tijdens het spel kom je steeds meer te weten over Ni.Bi.Ru. Maar het leuke is dat je door die kennis alleen maar nieuwsgieriger wordt en dus door wilt gaan met het spel.

Ni.Bi.Ru maakt gebruik van het bekende Point and Click systeem, iets wat mij altijd wel aanspreekt. In Ni.Bi.Ru hebben ze wat extra handigheidjes ingebracht wat het navigeren door dit spel nog wat makkelijker maakt. De cursor licht goudkleurig op als een object kan worden bekeken. Als deze daarna niet meer nodig is zal de cursor nadat het bekeken is ook niet meer goudkleurig oplichten, wat erg handig werkt. Zo filter je al snel de belangrijke voorwerpen uit de omgeving. Voorwerpen neem je mee in inventory en als je een voorwerp pakt om het te gebruiken (bijvoorbeeld om te combineren met een ander voorwerp of om te geven aan een persoon) dan licht het voorwerp op als het een uitwerking zal hebbben. Hierdoor kun je een idee snel beproeven door het boven een ander voorwerp of persoon te houden en te bekijken of het oplicht.

Als je met een bepaald persoon kunt praten dan verandert de cursor in een tekstballonnetje. Het kiezen van gespreksonderwerpen gebeurt op dezelfde manier als in Broken Sword, met kleine plaatjes die gespreksonderwerpen aangeven. (Dit zie je in de screenshot hier linksboven.)

Een ding wat jammer is, is de snelheid waarop Martin zich voortbeweegt. Hij loopt niet al te snel en dat haalt wel de snelheid uit het spel. Het duurt dus even voordat je alles hebt bekeken. Ik was daarom ook blij toen ik merkte dat je door het dubbelklikken op een uitgang je meteen naar de volgende locatie werd gebracht.

De puzzels in Ni.Bi.Ru zijn vooral van het bekende type. Je komt het spel door door items op te rapen en deze te ruilen met andere mensen of te gebruiken in bepaalde situaties. Door gesprekken aan te gaan met personages kom je vaak al snel erachter wat de bedoeling is en waarvoor je je items kunt gebruiken. Vaak zijn de oplossingen voor problemen erg vergezocht, maar dat zijn we wel gewend in adventures. Sommige puzzels hebben wat meer denkwerk nodig, bijvoorbeeld een puzzel waarbij een een toegangscode voor een PC moet achterhalen.

Er zijn echter twee puzzels die echt heel veel puzzeltalent vereisen. Ze zijn erg lastig, maar het meest vervelende is dat je ze niet kan resetten. Als je een foutje hebt gemaakt kun je niet meer verder en moet je dus een oude savegame laden. Vervelend als je net een uur geleden voor het laatst een savegame hebt gemaakt. Mijn advies dus: save regelmatig!

Een van de beste punten in het spel zijn de graphics, en dan vooral de achtergronden. Deze zijn echt om van te smullen. Combineer je dit met de goede uitgewerkte effecten als regen en onweer en andere bewegingen die het beeld niet zo statisch maken zoals hippende vogeltjes en passerende trams dan heb je een omgeving waarin je maar al te graag rondloopt.

Wat minder goed gelukt is zijn de personages. Deze zien er over het algemeen erg houterig uit en bewegen ook zo. De personages zijn dus van een minder niveau als de personages uit andere (adventure)spellen van de afgelopen tijd. Maar dat is verder helemaal niet storend vanwege de mooie omgevingen die je aandacht trekken.

Achtergrondmuziek in dit spel is vaak afwezig. Je hoort maar heel soms muziek, bijvoorbeeld als er iets spannends te gebeuren staat of wanneer je iets belangrijks hebt gedaan. De rest van de tijd moet je het doen met omgevingsgeluiden. Dat is eigenlijk wel jammer, want als je een tijdje aan het rondzoeken bent en je hoort geen leuk muziekje wordt het al gauw een beetje saai.

Er zijn wel genoeg omgevingsgeluiden die je hoort, zoals stromende regen en passerende trams. Deze zijn erg goed uitgewerkt. Ze klinken natuurlijk en storen geen moment. De voice overs klinken ook redelijk goed. Ze zijn duidelijk en met prettige stemmen ingesproken. Het enige dat jammer is aan de voice-overs is dat het tempo een beetje laag is. Na een zin duurt het even voordat de volgende zin komt. Op die manier kunnen gesprekken een hele tijd duren. Je kunt wel door op je muis te klikken doorskippen naar de volgende zin, maar de hele tijd klikken zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn in een spel.

Verhaal: Een boeiend verhaal dat je beetje bij beetje inzicht geeft achter het geheim van Ni.Bi.Ru, waardoor je het spel wilt blijven spelen.
Gameplay: Een Point en Click systeem die goed werkt. Martin beweegt over het algemeen traag door het scherm, wat het spelen vertraagt.
Puzzels: Over het algemeen de gebruikelijke puzzels, zoals items ruilen/gebruiken, aan aanwijzingen komen door met mensen te praten en alles te bekijken. Twee puzzels zijn een (jammer genoeg negatieve) uitzondering hierop.
Graphics: Zeer mooie omgevingen en leuke omgevingseffectjes zoals regen en passerende trams. Jammer dat de personages wat houterig eruit zien en bewegen.
Muziek: Weinig achtergrondmuziek, leuke omgevingsgeluidjes en duidelijke ingesproken dialogen. Soms alleen een beetje traag.
Eindconclusie: Een mooi vormgegeven spel, met een goed werkende gameplay. Een beetje jammer dat het tempo af en toe wat laag ligt. Het eindcijfer voor Ni.B.Ru is een 7.