Home > Reviews > Myst

Myst

In 1991 kregen de gebroeders Miller de kans een wereld te scheppen die ze samen hadden bedacht. Deze wereld kreeg als eerste gestalte in Myst, maar werd in de jaren daarna nog verder uitgediept in opvolgers Riven, Exile en het online project Uru. Binnenkort komt ook deel vier uit, Myst IV: Revelation genaamd. Ik ga deze complexe wereld niet in detail beschrijven maar alleen het verhaal van Myst behandelen.

Myst werd een enorme hit en verkocht wereldwijd ongeveer 15 miljoen exemplaren. Naast het spel brachten de broers Rand en Robyn Miller ook drie boeken uit die het verhaal van Myst verder uitdiepten. Het boek van Atrus, D'ni en Ti'ana. Drie verhalen die je een goede kijk geven op de D'ni en hun wereld.

In 1999 kwam Myst Masterpiece Edition uit. In deze verbeterde versie waren de graphics aangepast aan het niveau van toen. Nieuw was ook het hintsysteem dat je tijdens het spelen kon raadplegen. Een jaar later lag realMYST in de winkel. Deze versie van Myst was volledig herzien om Myst op het niveau te brengen van graphics e.d. van die tijd. Er was een nieuwe Age aan toegevoegd, genaamd de "Rime Age" en er was een ander einde. Verder waren er realistische lichteffecten, weersveranderingen en een dag en nacht cyclus toegevoegd. Het belangrijkste was echter het verschil in bewegingsvrijheid. In realMYST kon je 360 graden om je heen kijken, in plaats van het systeem van een kwartslag draaien. Meer uitleg hierover vind je bij Gameplay.

D'ni en Linking Books.
Je begint het spel wanneer je via een mysterieus boek naar een verlaten eiland getransporteerd wordt. In het begin weet je dus niet waar je bent of wat je moet doen. Het enige wat je kunt doen is het eiland onderzoeken. In Myst wordt de wereld van de D'ni voor het eerst geïntroduceerd.

De D'ni waren een volk die zich de kunst van het Schrijven eigen hadden gemaakt. Wanneer zij een boek schreven, kwam de wereld die ze maakten echt tot bestaan. Via Link-Boeken konden zij deze werelden ook echt betreden. Wanneer de beschaving van de D'ni door een ramp tot een einde kwam, was Atrus een van de weinige overlevenden. Hij maakte het eiland Myst voor zichzelf om in alle rust boeken te schrijven. Maar behalve zijn boeken en wat achtergelaten mysterieuze boodschappen valt er van de man op het eiland niets meer te bespeuren.

In de Bibliotheek kom je een Rood en een Blauw boek tegen waarin de twee zonen van Atrus, Sirrus en Achenar opgesloten zitten. Zij verzoeken je op zoek te gaan naar Rode en Blauwe bladzijdes die hen zullen bevrijden. Elk van hen zegt dat je de ander vooral niet moet vertrouwen en alleen de bladzijdes van hun boek moet vinden. Deze liggen verspreid over vier werelden waarnaar je enkel kunt reizen met behulp van vier Link-Boeken.

Tijdens het spel krijg je vele aanwijzingen over hoe alles in elkaar zit en kom je meer te weten over Atrus, zijn zonen en de Link-Boeken. Als je alle blauwe of rode bladen hebt gevonden krijg je een laatste aanwijzing. Die kan je het laatste blad opleveren. Maar je moet je keuze goed overdenken. Wie van de twee broers kun je vertrouwen?

Je speelt Myst in de eerste persoon, waardoor het echt lijkt alsof jij het bent die op het mysterieuze eiland bent beland. De besturing gaat volledig met de muis. Je cursor is een handje geworden die aangeeft waar je heen kunt lopen en of je een voorwerp kunt gebruiken, bekijken of oppakken. Tevens kun je je blikveld een kwartslag naar naar links en rechts draaien en kun je af en toe naar boven of beneden kijken. Je kunt daardoor snel zien waar je allemaal heen kunt. Myst was, toen het uitkwam, anders dan de meeste adventures. Het spel maakte geen gebruik van een inventory, er waren geen personen waarmee je kon communiceren en je kon niet dood gaan. Bij adventures van LucasArts kon je ook nooit dood gaan (behalve dan als grap), maar bij Sierra was sterven een van de grootste frustraties van de spelers. Ook kun je bij Myst altijd weer terug gaan naar plaatsen waar je al bent geweest. Je kunt het hele spel doorlopen en weer terug. Zo kun je aanwijzingen die je over het hoofd hebt gezien toch nog vinden.

Zoals in de Intro al werd gezegd, kwam in 2000 realMYST uit. Dit had vele verbeteringen ten opzichte van het originele spel. Een van de extraatjes was dat je nu vanaf elke plek 360 graden om je heen kon kijken. Dit gaf natuurlijk nog een extra boost aan het gevoel dat je zelf op het eiland rondliep. De gameplay zelf was verder niet veranderd. Hiernaast zie je een voorbeeldje van realMYST. Het plaatje is dezelfde als die van hierboven, maar dan in de realMYST uitvoering.

Veel van de Puzzels in Myst zul je terugvinden in de bibliotheek van Atrus. Hier staan dan enkele hints hoe ze op te lossen. Vaak is dit door cijfercombinaties of bepaalde symbolen in te voeren die je eerder bent tegengekomen. Dit betekent dat je erg veel zult rondzwerven om ergens de code te vinden om een puzzel op te lossen. Er zijn overigens heel wat verschillende puzzels waaronder enkele heel erg moeilijke. Af en toe moet je een voorwerp gebruiken en je hebt ook nog "behendigheidspuzzels", zoals een soort piano waaarmee je een deuntje mee moet spelen.

De graphics in het spel zijn, zeker in de tijd dat het uitkwam, uniek. Het ziet er allemaal zeer realistisch uit. En dit komt niet alleen door de kwaliteit van de graphics. Ook het gevoel voor detail van de makers is erg goed. De kamers zijn allemaal heel mooi ingericht, maar het zijn de kleine frutseltjes zoals wat gereedschap hier en daar die het geheel erg realistisch maken.

Tijdens het spel gebruikten de gebroeders Miller enkele filmpjes in QuickTime om het spel nog wat extra beweeglijkheid en 3D-gevoel mee te geven. Dit zijn zowel kleine (een hendel die wordt omgezet) als grotere filmpjes (wanneer je via de Link-Boeken de personen Sirrus, Achenar en Atrus ziet).

De achtergrondmuziek van Myst is een meesterwerk op zich. Robyn Miller heeft zich helemaal uitgeleefd en de sfeer van het spel teruggebracht in de muziek. De muziek is te horen wanneer je een kamer betreedt of in de buurt komt van iets wat je kunt gebruiken. Soms is de muziek rustig, dan weer heel spannend en dan weer lieflijk. Zo zit je telkens op het puntje van je stoel. Wat vooral zo mooi is aan Myst zijn de kleine geluidseffecten. Geluidjes als lopend water, omslaan van bladzijdes en het huilen van de wind geven het spel een enorm realistisch gevoel. Er is trouwens ook een cd uitgekomen met de muziek van het spel.

Verhaal: Het verhaal van Myst is erg goed opgebouwd. Je komt er beetje bij beetje achter wat er zich precies afgespeeld heeft. Dat houdt het spel spannend en mysterieus.
Gameplay: Het bekende Point-and-Click, wat fijn werkt en erg gemakkelijk is, in eerste-persoons perspectief.
Puzzels: Erg uitdagende puzzels. Af en toe zal veel zoeken volstaan, maar meestal is er heel wat denkwerk voor nodig.