Home > Reviews > Kings Quest 6: Heir today, gone tomorrow

Kings Quest 6: Heir today, gone tomorrow

Intro:
King's Quest VI is gemaakt door Sierra. Sierra begon 1980 als On-Line Systems, opgericht door Ken en Roberta Williams. In 1982 werd deze naam veranderd in Sierra On-Line. In 1999 kocht Vivendi Universal Sierra On-Line over. Sierra bleef echter onder zijn eigen naam spellen maken. Vanaf 2002 is het bedrijf bekend onder de naam Sierra Entertainment. Qua Adventures zijn vooral de spellen bekend die in de vroegere dagen van het bedrijf zijn gemaakt, zoals de Leisure Suit Larry reeks, de Kings Quest spellen, en de Space Quest reeks. In 2004 is het bedrijf Sierra definitief gesloten door Vivendi. En de naam van het spel zegt het al, dit is nummertje 6 van de King's Quest serie. King's Quest was revolutionair, het was in hoge resolutie, er was een alternatief einde, het begin filmpje was 3D gerenderd (!) en er was zelfs sprake van lip-synchronisatie.

Verhaal:
De hoofdpersoon in deze game is Prins Alexander van het koninkrijk Daventry. Alexander zit een beetje te mokken in zijn kamer over Cassima, zijn geliefde. Plotseling begint zijn spiegel te glimmen. Betoverd loopt Alexander er op af. Het beeld verandert langzaam in het beeld van Cassima, die hem om hulp vraagt. Alexander, als ongeëvenaarde avonturier, navigeert zich m.b.v de sterren een weg naar "The Land of the Green Isles", een sprookjesachtig land vol met vreemde wezens. Maar…als hij bijna bij de eilanden is aangekomen, doemt er een vreselijke storm op. Het schip van Alexander wordt een speelbal op de golven, en wordt al snel vernield. Alexander wordt wakker, aangespoeld op het eiland. Vanaf hier begint zijn wonderlijke avontuur om Cassima te redden van de Vizier Al Hazrad en zijn handlanger.

Het verhaal is erg goed, en voelt aan als een sprookje. Het verhaal wordt constant spannend gehouden, voornamelijk hierdoor: Overal zie je een mysterieuze man staan, maar als je tegen hem probeert te praten, zegt hij niets terug. Wel zie je soms zijn oog blinken, later in het spel zie je hem in andere gedaanten, en ga je hem steeds meer wantrouwen. Het wordt zelfs zo erg dat wanneer je die ogen ziet, je weet dat er gevaar in de buurt is. Dit is een ijzersterke techniek en werkt erg goed. Een ander belangrijk aspect van het verhaal is dat het wordt verteld door een verteller. De verteller heeft een rustgevende stem, maar zodra het spannend wordt kan hij ook een spannend vertellen. Dit is één van de betere punten van het spel, de voice-acting.

Gameplay:
Je bestuurt de avontuurlijke Prins Alexander met de muis. Ook hier zijn weer de klassieke Pick-Up, Walk, Talk en Look iconen gebruikt. Je kunt de cursor veranderen in een van deze iconen met de rechtermuis knop, of door bovenaan het scherm op het juist icoontje te klikken. Het werkt erg handig en je hebt het zo onder de knie. Je kunt je Inventory bekijken en het object wat je "in je hand" hebt, wordt ook een aparte cursor. Het praten met andere personages verdient een speciale melding. Praten met de meeste wezens, zorgt voor een klein portret van degene die praat. (Zie het plaatje hieronder) De portretten in de Windows versie, waar ik hier van uitga, zijn op hoge resolutie voor die tijd. Ook deze portretten maken deel uit van de sprookjessfeer.

Puzzels:
De puzzels zijn erg goed uitgewerkt, ze variëren van makkelijk tot maanden achter de pc zitten klooien. Er zit echter wel een minpuntje aan de puzzels. Vooral aan het begin, moet je de puzzels in de goede volgorde doen. Doe je dat niet, dan kom je later klem te zitten en als je dan niet hebt gesaved… Een ander minpuntje is dat je soms in de handleiding moet kijken. Heb je het spel geleend van een vriend, dan kom je gewoon niet verder. Er wordt ook niet verteld, dat je in de handleiding moet kijken. En het gebeurt ook wel eens, dat je op de "verkeerde"plek saved, zodat je later niet meer terug kan, en dus niet verder kan. Dit kan voor erg veel frustraties zorgen. Dit is dus wel jammer, maar het zijn slechts kleine minpuntjes.

Graphics:
De graphics zijn kortweg fantastisch! Alles is zo mooi en sprookjesachtig getekend, je stoort je er helemaal niet aan dat het zo'n oud spel is. Zoals ik al in de Gameplay-sectie heb beschreven, is een van de mooiste dingen de portretten tijdens het praten. Ook de animaties zijn dik in orde en zien er overtuigend uit.

Muziek:
De muziek is erg goed en past perfect in de hele sfeer. Voor elke situatie en wereld is er een apart muziekje. Als je bijvoorbeeld het water in loopt, dan komt er een spannend muziekje en zegt de verteller dat Alexander het water aan zijn benen voelt trekken. Blijf je dan te lang staan, dan wordt je onder water getrokken en ben je dood. Je krijgt dan een animatie te zien van Alexander die bij de onderwereld aankomt. Met een onheilspellend muziekje, uiteraard. De stemmen worden ingesproken door een flinke cast, en de PawnShopper is ook te horen in Monkey Island 3, als King André. Wat opvalt is de woordkeuze van de personages is het Arabisch, met veel spreekwoorden en gezegden. Ook de toon en de manier waarop het wordt gezegd is erg mooi. De voice-acting, de muziek, alles… top! Je moet echt de Windows versie van het spel spelen, met geluid. Anders neem je een stuk van de sfeer weg, en dat is niet zo leuk.

Verhaal: Een constant spannend verhaal, met goede personages. Het lijkt op een sprookje…alleen dan beter.
Gameplay: Het besturen van Alexander gaat volgens de klassieke en makkelijke "point and click" manier, niks mis mee.
Puzzels: Puzzels zijn goed, maar soms erg moeilijk en als je ze in de verkeerde volgorde doet gaat het mis.
Graphics: King's Quest VI is grafisch erg goed, de sfeer is als die van een sprookje. Een adrenaline-shot voor de fantasie!
Muziek: Dit is het beste van alles, de muziek en vooral de voice-acting zijn ongeëvenaard. Natuurlijk is het qua kwaliteit niet te vergelijken met de games van nu.
Eindconclusie: Het is wel duidelijk denk ik. King's Quest is een vette adventure voor jong en oud! De perfecte combinatie van alle aspecten zorgen voor een zeer coole adventure, die je meesleept tot het einde.