Home > Reviews > Gumshoe Online: Something in the Water

Gumshoe Online: Something in the Water

Gumshoe Online is, zoals de naam al zegt, een online spel. Een detective-spel om precies te zijn. Jij kruipt in de huid van detective Gumshoe en moet aan de hand van aanwijzingen die je vindt een zaak oplossen. Er zijn tot nu toe vijf verschillende afleveringen verschenen, waarvan de eerste een soort tutorial is. Deze is gratis. Voor de andere afleveringen betaal je een paar dollar per stuk. De afleveringen zijn:

• The Osborne Mystery - An introductory case
  • Moonshine
  • Higher Order of the Three
  • Something in the Water
  • The Murky Truth (verschijnt binnenkort).

Ik heb voor Adventure-Island de aflevering "Something in the Water" gespeeld.

De directeur van het waterzuiveringsbedrijf Richmond Water Plant ontvangt een dreigbrief waarin staat dat het water vergiftigd zal worden als hij niet met een flinke bom duiten over de brug komt. Hij kan zich dat geld niet veroorloven, dus neemt hij contact op met jou, detective Gumshoe. Vervolgens ga je mensen die er iets mee te maken kunnen hebben interviewen en lokaties bezoeken. Je begint natuurlijk met de directeur zelf, die geeft je enkele aanwijzingen over wie er achter de dreigbrief kunnen zitten. Ga je met die mensen praten, dan krijg je weer andere aanwijzingen te horen of te zien. Dat gaat natuurlijk niet zonder onderweg ook diverse puzzels op te lossen. Als je denkt dat je alle aanwijzingen bij elkaar hebt ga je terug naar je kantoor en klik je op het bulletin-bord om de zaak op te lossen. Je kiest dan eerst het scenario dat je denkt dat gebeurd is (fictief bijvoorbeeld: de ex-vriend van de dochter van de directeur heeft de brief geschreven als wraak. Of: de brief was eigenlijk een Sinterklaassurprise - deze voorbeelden heb ik zelf verzonnen om duidelijk te maken dat er heel uiteenlopende scenario's mogelijk zijn. Jij moet aan de hand van de verklaringen en aanwijzingen kiezen wat je denkt dat het meest waarschijnlijke verhaal is).

Vervolgens kies je de verdachten waarvan jij denkt dat ze iets met de zaak te maken hebben, in volgorde van belangrijkheid. Tenslotte moet je met behulp van de bewijsmaterialen die je verzameld hebt aantonen waarom je denkt dat het zo gelopen is. Dan krijg je te horen of het goed of fout was en krijg je punten. Is het fout, dan kun je het gewoon opnieuw proberen. Het spel houdt wel bij hoe vaak je het geprobeerd hebt. Dit systeem lijkt echter niet altijd te kloppen, sla je halverwege het spel op en ga je een paar dagen later verder dan telt dit soms als twee pogingen.

Het verhaal zit goed in elkaar en het blijft tot het einde steeds onduidelijk hoe het nou in elkaar zit. Met iedere aanwijzing die je vindt gaat je vorige theorie weer aan diggelen. In het begin staan er op je bulletin-bord maar twee of drie mogelijke scenario's, maar naarmate je vordert in het spel komen er steeds meer bij. Het verhaal is semi-lineair, je kunt met verschillende stukken verhaallijn tegelijk bezig zijn maar op sommige momenten kun je echt niet verder voor je een bepaalde puzzel hebt opgelost.

Detective Gumshoe bestuur je door op het scherm te klikken waar je naartoe wilt. Door met je muis over voorwerpen te bewegen zie je waar je op kan klikken. Gumshoe zal het voorwerp dan bekijken en er commentaar op geven, of het oppakken en in beslag nemen als bewijsmateriaal. Sommige voorwerpen zijn heel erg klein, je moet dus wel rekening houden met een hoop pixelhunt-werk in dit spel.

Het spel bestaat uit verschillende lokaties (bijvoorbeeld het bedrijf, het huis van de schoonmaker, een chemie-concern, een advocatenkantoor) waartussen je je voortbeweegt door op een kaart te klikken. Iedere lokatie bevat dan weer verschillende kamers, die je kan bezoeken door op de pijlen in de kamers te klikken. Dit werkt allemaal heel simpel. De aanwijzingen die je hebt verzameld en een beschrijving van alle personen in het spel kan je op ieder gewenst moment opvragen in je Notitieblok.

Er zijn verschillende soorten puzzels in het spel. De grootste uitdaging is natuurlijk het oplossen van de zaak, maar voor je zover bent moet je diverse andere puzzels oplossen. In Something in the Water is dat onder andere het vinden van bepaalde voorwerpen die je nodig hebt om een ander voorwerp te pakken of het samenvoegen van snippers papier. Maar er zijn ook een paar wiskundige puzzels, een schuifpuzzel en een lockpick-puzzel. Sommige van deze puzzels hebben een tijdslimiet, maar je kunt ze steeds opnieuw blijven proberen tot het wel binnen de tijd lukt.

De moeilijkheidsgraad hiervan is wisselend, de meeste zijn goed te doen maar een aantal waren erg ingewikkeld. Op de site van Gumshoe vind je enkele algemene aanwijzingen hoe je dit soort puzzels op moet lossen. Kom je er dan nog niet uit, dan kan je in het forum om een hint vragen. Deze worden per Private Message gegeven zodat er geen spoilers op het forum komen te staan. De eindpuzzel is zeer moeilijk, omdat je geen aanwijzingen krijgt over welk deel van je oplossing fout was. Heb je bijvoorbeeld het juiste scenario en de juiste verdachten, maar kies je het verkeerde bewijsmateriaal, dan krijg je toch 0 punten en moet je het opnieuw proberen. Maar je krijgt dus niet te horen dat je wel de juiste oplossing had gevonden! Dat vind ik eigenlijk best oneerlijk.

De graphics zijn simpel maar wel sfeervol. Op een statische achtergrond beweegt alleen Gumshoe zich voort, verder is er niets dat beweegt. Alle andere personen staan gewoon stil. De sfeer is wel goed gedaan, je krijgt het idee dat het zich in de jaren dertig afspeelt. Er is veel aandacht besteed aan details om de lokaties aan te kleden en er zijn heel veel voorwerpen om op te klikken. Het is wel een beetje jammer dat alle deuren er hetzelfde uitzien, alle trappen hetzelfde zijn en ook alle bureau's, prullenbakken, dozen en tonnen identiek zijn. Hieraan kun je wel goed zien dat het spel low-budget geproduceerd is. Een beetje meer variatie zou het spel er een stuk aantrekkelijker uit laten zien.

De muziek bestaat uit rustige piano-muziek. Er is geen gesproken stemgeluid of geluidseffecten te horen. De muziek gaat na een tijdje wel vervelen maar het is dus geen probleem als je het uitzet omdat je daardoor geen aanwijzingen mist.

Verhaal: Geloofwaardig en onderhoudend, veel plotwendingen houden het spannend tot op het eind. Er zijn veel verschillende scenario's die mogelijk kunnen zijn, alleen door zorgvuldig de aanwijzingen te bestuderen kom je achter de oplossing.
Gameplay: Simpel Point and Click systeem, ook het verplaatsen via de kaart werkt prima.
Wel enig pixelhunten vereist om de kleine aanwijzingen te kunnen vinden.
Puzzels: Mix van moeilijke en makkelijke puzzels. De meesten zijn wel op te lossen met de aanwijzingen die je krijgt, alleen de schuifpuzzel en de lockpickpuzzel zijn wat lastiger. Er is een forum waar je hints kan vragen. Eindpuzzel is zeer moeilijk door te weinig feedback.
Graphics: Gedetailleerde, sfeervolle tekeningen. Helaas weinig beweging en weinig variatie tussen de voorwerpen.
Muziek: Simpele pianomuziek. Niet nadrukkelijk aanwezig maar voegt ook niets toe aan het spel. Gaat op den duur wel vervelen.
Eindconclusie: Gumshoe Online is een leuk spel voor af en toe tussendoor (als je eens een uurtje niets te doen hebt). In totaal ben je een uur of acht met het spel bezig, maar het is niet aan te raden dit allemaal achter elkaar te spelen omdat je je dan toch wel een beetje gaat ergeren aan het pixelhunten en het gebrek aan beweging buiten Gumshoe zelf. Als je het in een paar sessies speelt heb je veel meer plezier van het vinden van een nieuwe aanwijzing of het oplossen van een puzzel.