Home > Reviews > CSI: Miami

CSI: Miami

CSI is één van de meest populaire tv-series van dit moment. En zoals dat tegenwoordig bij iedere succesvolle serie voorkomt, kwamen er al snel twee spin-off series. CSI: Miami was de eerste en speelde zich uiteraard af in Miami. Deze serie richtte zich op het team van Horatio Caine. Uiteraard kwam er veel merchandise op de markt van CSI, waaronder enkele computerspellen. Na het succes van de eerdere CSI: Las Vegas spellen, kwam er ook een CSI: Miami spel uit. En daar gaat deze review over.

Net als in de vorige CSI spellen, heb je een nieuw lid dat het team komt versterken. Het spel bestaat uit vijf zaken en een trainingslevel. In iedere zaak staat een bekende CSI'er uit de serie je bij.

Het trainingslevel stelt niet heel veel voor. Je wordt rondgeleid langs de belangrijkste locaties en leert omgaan met de tools en de besturing.

In de eerste zaak, "Later Gator", ga je met Calleigh Duquesne naar de golfbaan. Daar is een dode krokodil gevonden met een arm van een mens ernaast. Waar is de rest van het lichaam? En is dit de brute natuur of een menselijk misdrijf?

In de tweede zaak, "Crack of Jack", bezoek je samen met Tim Speedle een nachtclub. De eigenaar ligt dood op het podium met een kapotte podiumlamp naast hem. Is dit een ongeluk of zit hier meer achter?

In de derde zaak, "The Hate Boat", ontmoet je Eric Delko op een boot waar net een dode vrouw gevonden is. Ze is naakt en gewurgd en er zijn overal verborgen camera's te vinden. Ruige seks of moord? Het bewijs moet het uitwijzen.

In de vierde zaak, "Sunstroke", ga je met Yelina Salas naar het strand. Een rijke man is op zijn privé-strand in de zon gestorven aan wat lijkt op een hartaanval. Normaal gesproken zou dit geen zaak zijn voor CSI, ware het niet dat de hond, in dezelfde toestand, naast zijn baas ligt. Is dit toeval of is er meer aan de hand?

In de vijfde en laatste zaak, "Final Judgement", krijg je gezelschap van Horatio Caine zelf. Er ligt een rechter op zijn bureau met een pistoolschot door zijn hoofd. Normaal gesproken is het moeilijk genoeg om een verdachte te vinden. Maar in deze laatste zaak stapelen de getuigen zich op. Wat voor ziek spel wordt er hier gespeeld?

De zaken zijn op zich aardig geschreven maar het enige probleem was dat ze me niet echt wisten te boeien. Vooral de laatste zaak is belachelijk en mist ook maar enige leidraad om je aan vast te klampen. Het lijkt wel of ze materiaal over hadden van de vorige zaken en dat samen gepropt hebben in een laatste zaak. In de vierde zaak ga je met Yelina op stap terwijl ze ook degene is die zaken met rechters regelt. De overgang is dan ook slecht uitgewerkt. Maar dankzij de originele cast, videofilmpjes van Miami en de reconstructies voelt het wel aan als een aflevering uit de serie. Het is alleen net iets te rommelig. Het is wel leuk dat je na afloop weer bonusmateriaal vrij kan spelen. Je hoeft hier niet al te veel moeite voor te doen. De zaak tot een goed einde brengen en je speelt alles vrij. Het nutteloze vragenrondje (die ook in Dark Motives zat) heeft hier ook geen invloed op. Dus het is makkelijk om bonusmateriaal vrij te spelen. Jammer genoeg geen filmpjes waarin uitleg wordt gegeven over bepaalde aspecten van het spel. Maar wel mooie renderings van omgevingen, storyboards en karakters. Ook hebben ze nog een aantal nieuwe cryptogrammen en puzzels toegevoegd. Jammer dat er niets bijzonders gebeurd als je de cryptogrammen of puzzels oplost.

Het spel wordt volledig met de muis bestuurd en werkt met de 360 graden interface of met een stilstaande achtergrond waar het bewijs ligt. Als je met de muis over een hotspot beweegt, kan die van kleur veranderen. Als je dan klikt, wordt er ingezoomd op het bewijsmateriaal. Sommige hotspots zijn klein of liggen dicht tegen een andere hotspot aan. Het is niet zo erg als in CSI: Dark Motives, maar ik liep soms nog eens een keer vast. Het bewijs wordt in drie groepen ingedeeld. Traces/Prints, Documents en Items. Het laboratorium staat klaar om alles te verwerken en door te sturen naar de computer, microscoop of de assemblage tafel. In de computer kan je afdrukken en DNA vergelijken. Deze verschillen niet zoveel en dat maakt het leuk om een match te zoeken. Het geeft je meer het idee dat je echt wat aan het doen bent. In de computer kan je ook informatie opzoeken en cryptogrammen oplossen. De microscoop werkt ongeveer hetzelfde als de computer. De haren en andere zaken die onder de microscoop belanden, lijken in de verste verte niet op elkaar. Het is dan ook vreemd dat ze naar boven komen als mogelijke match. Bij DNA en afdrukken is het logisch, hier niet. Als laatste de assemblage tafel. Hier komen kapotte bewijsstukken terecht die je in elkaar moet zetten als een legpuzzel. Dit is vrij eenvoudig, maar erg leuk om te doen.

Ook je materiaal om bewijs mee te verzamelen zit netjes geordend in twee groepen. Een groep waarmee je bewijs detecteert en een groep waarmee je het bewijs verzameld. Door het gebruikt van de gele kleuren die erg op elkaar lijken, is het in het begin wat moeilijk te onderscheiden welk groep geselecteerd is. In beide groepen zitten een aantal tools waarvan een hoop bekend zijn van de vorige delen. Ik vond de zaklamp een prima toevoeging. Eerst donkere scene's oplichten met de zaklamp voordat je pas het object kon pakken. Net als in de serie kun je dus rondschijnen en dat is leuk. Het is alleen jammer dat sommige kleuren er lelijk uit zien als je erover heen beweegt. Dan lijkt het of het kleurenpallet terug is gezet naar 16 kleuren. Het is overigens onmogelijk om een bewijsstuk te missen. Daar zorgt de CSI'er die je begeleidt wel voor. Hij waarschuwt automatisch als je iets mist.

Het voeren van gesprekken gaat gemakkelijk. Simpelweg klikken op een personage is voldoende. Dan verschijnen er een aantal regels waar je uit kan kiezen. Het kan niet makkelijker. Het is alleen jammer dat er op de één of andere manier al gekozen kan worden voor een nieuwe vraag, terwijl het gesprek van de vorige vraag nog steeds bezig is. Dit is nogal slordig.

Net als de vorige delen bestaan de puzzels vooral uit het onderzoeken van de crime scene, het gebruiken van je tools om het bewijs te onderzoeken en te verzamelen in het laboratorium verder te analyseren. Dit is allemaal niet erg moeilijk. Er wordt veel meer gebruik gemaakt van de omgeving, al kan dit veel uitgebreider. Wat verder erg leuk is, is dat er een verzameltafel in het laboratorium aanwezig is. In feite moet je dan gewoon een legpuzzel oplossen maar het is goed uitgevoerd. Van een simpele foto of document tot een glazen lamp het is gewoon erg leuk om te doen. Het had een stuk moeilijker kunnen zijn als men ook stukjes had kunnen draaien. Maar het is gewoon een erg goede toevoeging. Hetzelfde geldt voor de cryptogrammen. Deze zijn pittig, maar geweldig om te doen. Ze hebben ook te maken met het verhaal. Dus bijvoorbeeld een boodschap op een diskette die je moet ontcijferen. De cryptogrammen die je als bonus vrij kan spelen gaan over de show en daardoor heb je niet echt een aanknopingspunt. Daarom zijn deze nog moeilijker.

In feite is dit gewoon CSI: Dark Motives in een CSI: Miami jasje. De graphics zijn in orde. De achtergronden zien er erg mooi uit. Jammer genoeg beweegt er niet veel. Wat vogels en een zeer opvallende loop van een ober die een glas van een tafel oppakt en weer terugloopt. Dit valt heel erg op en is eerder irritant dan dat het het spel minder statisch maakt. Er zijn genoeg kansen door bijvoorbeeld het water of de lucht te laten bewegen, maar deze worden niet gegrepen. Ze zijn ook een stuk minder sfeervol dan de achtergronden uit CSI: Dark Motives. Maar dat komt voornamelijk doordat het zich afspeelt in het zonnige Miami.

Dan zijn er de personages. Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Sommigen lijken goed, maar anderen lijken gewoon nergens op. Vooral Delko en Speedle komen niet in de buurt van hun menselijke tegenhangers. De personages bewegen wel een beetje maar de animatie bestaan voornamelijk uit korte loops. Hetzelfde geldt ook voor de gesprekken. Als een personage praat, beweegt zijn mond elke keer op dezelfde manier. Hierdoor is de lipsync slecht en vooral in close up is dit erg duidelijk zichtbaar. Door de korte loops ziet dit er gewoon niet vloeiend uit en ik stoorde me er enorm aan. Gelukkig is er wel gebruik gemaakt van meerdere camera standpunten tijdens de gesprekken. Hierdoor zijn ze wat minder saai om te volgen.

De grootste stoorzender vond ik echter de 360 graden interface. Dit ziet er weer erg raar uit. Personages en objecten in de omgevingen worden groter en kleiner, dikker en dunner terwijl je met je muis ronddraait. Het zag er gewoon erg vreemd uit en het ging na verloop van tijd zeker irriteren. Gelukkig werd er ook gebruik gemaakt van "stills" als achtergrond. Dus dat ronddraaien is in zeker mate beperkt.

Dan zijn er nog de cutscene's. Deze zien er goed uit. Er zijn de tussenfilmpjes van echte videobeelden van Miami. Verder zijn er reconstructies die laten zien hoe een moord gegaan zou kunnen zijn. Het ziet er gewoon goed uit en het voelt hierdoor aan als een aflevering uit de serie.

Ik ben tevreden over de muziek en geluidseffecten, maar ontevreden over de stemmen. De muziek lijkt veel op die uit de serie en is dus prima in orde. De muziek is sfeervol en past bij de beelden uit het spel, jammer alleen dat de CSI: Miami tune nergens terug te horen is en de muziek nergens echt bijzonder wordt. In andere scene's wordt alleen gebruik gemaakt van achtergrondgeluiden en ook dit klinkt prima.

De stemmen worden ingesproken door de volledige cast van de serie. Jammer genoeg is het resultaat erg wisselend. Van goed tot matig tot slecht. Vooral Tim Speedle heeft de meest oninteressante stem ooit in een adventure. Het maakte die hele zaak zeer matig omdat zijn stem vaak te horen was. Verder is er nog een vrouw wiens stemgeluid hol klonk. Het is dus op een andere locatie en onder andere omstandigheden opgenomen dan de rest van de stemmen.

Verhaal: Op zich is het aardig geschreven, maar het wist me gewoon niet te boeien. Vooral de laatste zaak is belachelijk. Heb ook het idee dat ze sommige zaken onnodig langer maakten. Een kleine 6,5.
Gameplay: Besturing is in orde. Je mag veel doen en vooral de toevoeging van de cryptogrammen en de verzameltafel zijn aanwinsten. Het vergelijken van bewijs in de computer en microscoop is wat minder. Sommige "matches" verschillen veel te veel. Een 7.
Puzzels: Het bestaat vooral uit onderzoeken, verzamelen en analyseren. Er zijn ook legpuzzels en cryptogrammen op te lossen. Dit is allemaal goed uitgewerkt en leuk om te doen. Er wordt ook van de omgeving gebruik gemaakt, maar hier hadden ze meer mee kunnen doen. Een 7,5.
Graphics: De graphics zijn in orde. Mooie maar statische achtergronden, personages die soms goed en sommige totaal niet op hun menselijke vorm lijken. Geen lipsync waar ik me zwaar aan irriteerde en opnieuw had ik problemen met de 360 graden interface. Een 6.
Muziek: Muziek en geluidseffecten zijn prima, maar het wordt nergens bijzonder. De stemmen zijn erg wisselend. Van goed tot slecht maar gemiddeld niet meer dan matig. Vooral de stem van Tim Speedle is verschrikkelijk. Een zeer kleine 6,5.
Eindconclusie: Op zich is het een leuke adventure. Je mag al meer doen dan in de vorige CSI adventures. Vooral de verzameltafel en de cryptogrammen voegen veel toe. Jammer is het alleen dat de zaken gewoon niet weten te boeien, sommige personages totaal niet op hun menselijke wederhelft lijken, de lipsynch slecht is en ik opnieuw problemen had met de 360 graden interface. Muziek is orde, maar de stemmen zijn gemiddeld matig. Vooal Speedle is verschrikkelijk. Een 6,5.