Home > Reviews > CSI: Dark Motives



CSI: Dark Motives

Intro
CSI: Dark Motives is gemaakt door 369 Interactive en is het tweede deel van de CSI spellenreeks. Verder is er ook nog een adventure van CSI: Maimi. Deze spellen zijn gebaseerd op de immens populaire tv-serie CSI. 369 Interactive is een onderdeel van de Amerikaanse ontwikkelaar Radical Entertainment. Ze maken games voor grote bedrijven zoals Vivendi en Microsoft. Onlangs heeft Vivendi Universal Radical Entertainment opgekocht. Het spel is uitgegeven door Ubi Soft, die ook o.a. Still Life uitgaf.

Verhaal
Het spel bestaat uit 5 verschillende verhalen, cases genaamd. Je speelt elk verhaal met een van de bekende CSI'ers als je hulp. Het speelt zich allemaal af in Las Vegas, net als in de serie. Las Vegas' bijnaam is Sin City (Stad der Zonden), dus er zijn genoeg moorden die je kan oplossen.

De eerste case heet "DareDevil" en gaat over een stunt met een motor. Tijdens de sprong gaat er iets verkeerd, in plaats van langzamer te gaan gaat de motor steeds sneller. Het slachtoffer belandt in het ziekenhuis. Vanaf dan kun je kiezen wat je gaat doen. Ga je het slachtoffer eerst interviewen, of ga je meteen naar de "Crime scene"?

In de tweede case, die "Prints and Pauper" heet, wordt er een dakloze gevonden. Eerst ga je uitzoeken wat er precies is gebeurd en dan ga je naar de Crime scene. In het lichaam van de dakloze wordt hele dure whisky gevonden, een beetje raar voor een dakloze, niet?

De derde case, "Diggin' It" begint met een telefoontje van Elliot Lansdown, een bouwvakker. Tijdens het graven ontdekte hij een lijk. Is dit een historische begraafplaats, of is het een recente misdaad?

"Miss Direction" is de vierde case. Tijdens het oefenen van een toneel stuk in het Colossus Theatre, wordt er een vrouw neergeschoten. Dit hoort allemaal bij de act, totdat de vrouw echt dood blijkt te zijn! Een foutje in een van de losse flodders, of zit er iets meer achter?

In de laatste case, genaamd "Dragon and Dropping", wordt er een Komodo-dragon gejat uit het circus. Hierbij wordt je geholpen door Grissom, de baas van het CSI-Lab. Zo'n Komodo-dragon is veel waard, en er zijn een hoop mensen die er een in hun handen willen krijgen.

De verhalen zijn allemaal goed geschreven, ze zijn erg complex en zorgen voor veel vermaak. Vooral de derde case is erg goed, niets is wat het lijkt. Als je denkt de moordenaar te hebben, komt er een plottwist waarbij duidelijk wordt dat je niet de echte moordenaar te pakken hebt. Je ontdekt zelf aanwijzingen, waarbij door je assistent aangeven wordt wat dit nu eigenlijk is en wat het kan betekenen. Het verhaal wordt verder ondersteund door de reconstructies, bekend van de TV-serie van CSI. Deze filmpjes laten zien wat er is gebeurd met het slachtoffer, wat er is gebeurd met de moordenaar, hoe de aanwijzing die je net hebt gevonden daar is gekomen, of wat er gebeurde in iemands lichaam. Ze zijn erg mooi gemaakt. Ze zien er een beetje vaag uit, alsof je naar een herinnering zit te kijken. Dat ziet er erg goed uit.

Gameplay
Je speelt jezelf, dus bekijk je de spelwereld vanuit je eigen ogen, oftewel in first-person. Je kijkt naar stilstaande achtergronden waar je met je cursor overheen kunt bewegen, het is dus Point and Click. Wordt de cursor groen, dan kun je op die locatie inzoomen. Je hebt erg veel gereedschap tot je beschikking, dat wordt verdeeld over "Collection", om dingen op te pakken, en "Detection" , om dingen te ontdekken. Twee voorbeelden uit "Detection": Luminol (een spul dat blauw wordt als het in aanraking komt met bloed) en Magnetic Powder (een stof die je verborgen vingerafdrukken laat zien, een van de drie manieren om vingerafdrukken te verzamelen). En twee voorbeelden uit "Collection": Swab (wattenstaafjes om vloeistoffen te verzamelen) en Adhesive Lifter (een apparaat waarmee je o.a. bandafdrukken kunt verzamelen). Het klinkt misschien allemaal erg ingewikkeld, maar als je het spel speelt word je vanzelf bedreven in het verzamelen en ontdekken van aanwijzingen. Heb je niet de goeie "tool" gekozen, dan wordt dat netjes gezegd door je collega. Na het verzamelen kun je naar het laboratorium van Creg Sanders, je kunt hem je hele verzameling van aanwijzingen geven en hij zal er wat over zeggen. Soms zegt Creg alles wat er is te zeggen, en soms moet je zelf kijken onder de microscoop, of een vingerafdruk opzoeken in de computer-database. Dit is leuk om te doen. Het geeft meer de indruk dat je zelf bezig bent met het onderzoek. Hier zit wel een minpuntje aan, want de icoontjes die je kunt slepen werken niet altijd mee.

Voor alles wat je uitvindt, krijg je punten. Deze punten zie je alleen op het einde van het verhaal. Je krijgt dan ook de kans om extra punten te halen door 5 vragen te beantwoorden. Deze vragen gaan over details in het verhaal zoals: Hoe heette de winkel waar persoon X was, of: Hoeveel geld lag er op de toonbank? Alle punten worden dan verwerkt tot een titel zoals: Investigator, of als je alles hebt: Master. Ook krijg je extra features zoals Artwork of Making-Of-filmpjes.

Puzzels
De puzzels zijn natuurlijk het belangrijkste in dit spel. Ze zijn goed uitgewerkt. Vaak gaat het om het verzamelen en in verband brengen van aanwijzingen of informatie. Maar soms moet je ook stukken glas aan elkaar zetten om een vingerafdruk te krijgen. Je moet dan uitzoeken van wie die vingerafdruk is en hoe die daar komt. Je bent vaak bezig met het zoeken naar een motief en natuurlijk naar de dader. De puzzels zijn goed gevarieerd, ze beginnen relatief gemakkelijk en worden steeds moeilijker. Helaas wordt het verhaal soms wat traag als je de puzzels niet snel oplost. Als je vast zit, kun je je collega om hints vragen. Helaas gaan deze hints vaak over de manier waarop je iets kunt uitzoeken, en niet over de uitkomst. De hints zijn dus vaak nutteloos en kosten je ook punten. Het meest ben je bezig met aanwijzingen zoeken. Je gaat met de muis over het scherm en wacht tot hij groen wordt. Dit geeft de indruk dat het gemakkelijk is om aanwijzingen te vinden, maar dat is niet het geval. Vaak wordt je alleen ingezoomd en moet je zelf de aanwijzing vinden door bijvoorbeeld het vergrootglas te gebruiken. Als je een vingerafdruk vindt, krijg je een mysterieus geluidje te horen en wordt de hele vingerafdruk langzaam duidelijk.

Graphics
Het spel ziet er zeker goed uit. De locaties zien er mooi uit en zijn erg realistisch. Ze bewegen helaas niet, wat toch weer een beetje de snelheid uit het spel haalt. De graphics zijn dus wat mager en statisch voor deze tijd, maar toch is het goed te doen. De personages bewegen gelukkig wel en die zijn, op een enkeling na, goed nagemaakt. Alle acteurs van de serie hebben zowel hun stem als hun gezicht geleend voor deze game. Zoals ik al eerder zei, zijn de filmpjes wel heel mooi gemaakt. Het vage geeft de indruk dat het een herinnering is waar je naar kijkt. Het kan dus wat beter, maar al met al is het niet storend.

Muziek
De muziek is niet een belangrijke factor in dit spel, maar de andere geluiden wel. De muziek is een beetje standaard, voor op de achtergrond. Eigenlijk merk je de muziek niet echt. De geluiden daarentegen zijn zeker wel goed. Zoals ik al eerder zei, zijn de CSI-acteurs uitgenodigd om hun stemmen voor het spel te lenen. Helaas zijn de stemmen niet allemaal even goed, veel klinken erg 'ingesproken'. Dit geeft soms een duf effect en het neemt de spanning weg. Dat is jammer, want het zijn goeie acteurs. Maar het is niet ernstig storend. Het is gewoon niet wat het had kunnen zijn.

De geluiden maken gelukkig alles goed. Het mysterieuze geluid dat je hoort als je iets vindt is zeker goed voor de sfeer. Ook de achtergrondgeluiden zijn aanwezig, zoals de geluiden in het lab. De rest van de stemmen zijn zeker in orde. Je kunt goed verschillende emoties in hun stem horen. Het is duidelijk dat deze mensen beter met dit soort dingen kunnen omgaan dan de acteurs.


Conclusie:
Verhaal: De verhalen zijn goed geschreven, maar om genoemde redenen gaat de snelheid er soms uit.
Gameplay: De besturing is erg fijn, het onderzoeken en verzamelen is leuk, alleen jammer dat de icoontjes soms blijven hangen op de computer.
Puzzels: De puzzels zijn echt in de bekende CSI stijl en worden goed opgebouwd.
Graphics: Helaas iets aan de mindere kant, omdat het statisch overkomt en vergeleken met andere spellen uit deze tijd wat magertjes is.
Muziek: De muziek is minder en de stemmen van de hoofdpersonen zijn niet altijd even goed. Maar de rest van de stemmen is erg goed.
Eindconclusie: Deze game is niet wat het had kunnen zijn. De minpuntjes zijn minimaal, maar net teveel. Jammer.
blog comments powered by Disqus