![]() |
Home > Reviews > Shades of Black: A Carol Reed Mystery
Intro Verhaal Het dunne verhaaltje dient dan ook voornamelijk om ons weer langs diverse prachtige locaties te leidden. Dat doet het wel goed. Het is ongelooflijk dat ze na al die jaren nog steeds nieuwe locaties in en om Nörkoppig kunnen laten zien die we nog niet ontdekt hebben. Van een ondergronds mijn hotel, tot een boomhut, van een natuurpad vol dieren tot een meubel museum en van een verlaten, afgelegen huis tot een prachtig weiland. Het is weer heerlijk genieten. Zoals de titel al doet vermoeden is dit een kleine woordspeling op het bekende boek en film, The Fifty Shades of Grey. De manier waarop dit echter in het spel voorkomt is ontzettend geforceerd. Je klopt aan bij een of andere SM meesteres die volledig in dominatrix outfit compleet met zweep de deur open doet. Het voegt niets toe aan het verhaal. Gameplay Ook voor deel 11 is er gebruik gemaakt van de Wintermute Engine. Aan de gameplay is dan ook niets veranderd. De bekende icoontjes, de inventory en de dialoogopties keren weer terug. Ook het hintsysteem en een knop waarmee alle hotspots oplichten zijn weer aanwezig. De problemen die de hele serie plagen keren ook weer terug. Sommige hotspots zijn erg klein waardoor je iets makkelijk over het hoofd ziet. Dit terwijl andere hotspots juist weer erg groot zijn waardoor het niet duidelijk is waar je precies op klikt. Ook het navigeren kan weer desoriënterend zijn wanneer er meer dan vier afbeeldingen zijn. Zeker wanneer je door locaties beweegt die erg op elkaar lijken zoals de mijn, het bos of het weiland. Puzzels De puzzels bestaan uit inventory puzzels en code puzzels. Het is over het algemeen niet te ingewikkeld. Het grootste probleem is dat Carol nogal een kieskeurige kleptomaan is. Ze neemt alles mee wat los en vast zit, behalve een object die je later in het spel nodig heb. Er is geen reden waarom ze het niet mee neemt, behalve om het spel kunstmatig te verlengen door backtracking toe te voegen. De problemen met het formaat van de hotspots helpen hier ook niet bij. Er is een puzzel die ik hierdoor over het hoofd zag. Ook vervelend is dat je een specifiek object moet gebruiken terwijl een ander object gelijk voor handen is waarmee je de actie ook prima uit kan voeren. Er is weer een hint systeem ingebouwd, maar in plaats van een aanwijzing geeft die gelijk de oplossing. Ik had liever gehad dat je ook echt een hint krijgt. Bij sommige puzzels is er ook een knop waarmee je de puzzel over kan slaan. Al is dat nergens voor nodig. Graphics De foto's zien er weer geweldig uit. Het is bizar hoe ze na tien games nog steeds nieuwe locaties in en om Nörkoppig weten te vinden die ze ons nog niet hebben laten zien. Er is veel variatie en hoe mooi of hoe lelijk een locatie ook is, het ziet er weer prachtig uit. Helaas is er nog steeds geen beweging te zien. In gebouwen is dat niet zo erg, maar wanneer je naar het strand gaat is het toch raar om het water te horen, maar niet zien bewegen. Het is ook slordig dat je op een foto een man ziet "lopen". Had dan even gewacht tot die voorbij gelopen was. De gesprekken zijn nog steeds statische slide shows en het haalt me uit het spel. Het ziet er zo raar en houterig uit en ik ben een enorme voorstander van FMV hiervoor. Muziek De muziek is heerlijk. Net als in de vorige delen gaat het goed samen met de foto's en het gevoel van verkenning. De sfeer is hierdoor erg goed gecreëerd. Over de stemmen ben ik altijd duidelijk geweest. Ik vind het niets. Je hoort duidelijk dat van de meeste karakters Engels niet hun moedertaal is en dat is storend. Laat ze Zweeds praten met ondertiteling, of maak er gewoon filmpjes van. Dan kunnen ze meer emotie in de stemmen leggen. Nu haalt het me uit het spel.
|
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |