![]() |
Home > Reviews > Residue: The Final Cut
Intro Verhaal Het verhaal is erg goed en gebaseerd op echte locaties. Het verhaal achter de Aral Sea is fascinerend en wordt de ergste natuurramp in de geschiedenis genoemd. Gedurende je zoektocht kom je diverse papieren tegen die het verhaal van de Aral Sea uitwerken. Ik vond het erg interessant want ik had er nog niet eerder van gehoord maar ik ben altijd geïnteresseerd geweest in geschiedenis en vond het dan ook boeiend om na het spel meer over de Aral Sea te lezen. In het spel zien we vijf karakters die goed uitgewerkt worden en behoorlijk wat diepgang laten zien. Ik leefde mee met de karakters en het verhaal achter de natuurramp. Het is dan ook ontzettend jammer dat het einde, of beter gezegd, de eindes, zo slecht zijn. Eentje is zo verschrikkelijk ongeloofwaardig dat het echt het verhaal verpest. De muziek is er prachtig bij, maar er is geen enkele mogelijkheid dat dit in het echt kan gebeuren. Het andere einde is iets beter, maar leidt eigenlijk ook nergens toe. Het verhaal van de karakters wordt verteld door de karakters zelf terwijl je je door het spel beweegt, maar ook door schimmen uit het verleden die vertellen wat er gebeurt is. Het enige probleem met dit laatste is dat het soms niet duidelijk is waar ze op dat moment zijn. Je hoort ze dan wel praten, maar ziet niet wat ze doen. Verhaaltechnische is het echter een goede en interessante manier om het verleden te vertellen. Gameplay Je springt, klimt, zwemt en verkent de omgeving terwijl het verhaal aan je gepresenteerd wordt. Zij het door de karakters zelf of door de schimmen uit het verleden. Soms moeten de karakters samenwerken, maar dan nog bestuur je altijd maar één karakter. Had het leuker gevonden om vrij te wisselen tussen de karakters, maar het blijft hierdoor wel gevarieerd. Een leuke toevoeging is het verzamelen van artwork door verstopte meeuwen te vangen. Een leuke extra. Puzzels De achtergronden zijn mooi gemaakt. De diverse lagen bewegen tijdens het lopen onafhankelijk van elkaar wat een leuk scrollend effect geeft. Het lijkt ook op de echte Aral Sea van wat ik gezien heb op foto's en in video's. Het is voornamelijk een dorre woestijn met scheepswrakken en containers. Het schip en de mijnen van binnen zijn minder mooi. Het lijkt ook veel op elkaar wat het navigeren soms best verwarrend maakt.     De karakters zijn echter niet veel soeps. De animatie klopt vaak niet met wat ze doen. Als Jumagul bijvoorbeeld omhoog of omlaag schijnt, dan beweegt de lichtbundel wel, maar zijn arm en zaklamp niet. De lichtbundel zelf bepaald de oriëntatie van het beeld. Bij het bewegen zorgt dit voor veel verwarring. Het ergste is echter Nikolai, hoewel zijn deel het leukste is om te spelen, ziet de animatie van het klimmen er niet uit. Zelden zoiets onnatuurlijks gezien en het haalt je uit het spel. Daarnaast zijn er ook wat bugs zoals de haak die zichzelf vast klampt in de lucht aan een onzichtbare muur, of de zaklamp die door een muur schijnt. Slordig en onnodig. MuziekDe muziek is erg goed. Het is treurig maar mooi tegelijk en het zorgt voor een groot deel van de atmosfeer en past er uitstekend bij. De muziek is zelfs los terug te luisteren in de jukebox die je in het menu kan terugvinden.      De stemmen zijn echter een heel stuk minder. Persoonlijk ben ik geen voorstander mensen Engels te laten spreken terwijl dit niet hun moedertaal is. Net als in de Carol Reed spellen klinkt het gewoon niet goed genoeg. Men weet niet genoeg emotie in de stemmen te leggen. Vooral Altabek is verschrikkelijk. Het klinkt zo ongeïnteresseerd, zo verveeld. Het is jammer dat hij een groot deel van het verhaal verteld. Nikolai en Jumagul zijn echter prima.
|
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |