Home > Reviews > Lost: Via Domus



Lost: Via Domus

Intro
Lost was een populaire tv serie die zes seizoenen lang fans aan de buis gekluisterd hield. De serie volgt een groep overlevenden van een vliegtuig ramp. Ze zijn neergestort op een tropisch eiland en terwijl ze samen proberen om te overleven, gebeuren er vreemde en mysterieuze dingen en geeft het eiland langzaam aan zijn geheimen prijs. De populariteit van de serie zorgde voor veel merchandise waaronder deze adventure voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Voor deze review is de PC versie gereviewed.

Verhaal
In Lost: Via Domus spelen we Elliott Maslow. Hij is één van de inzittenden van vlucht 815 voordat deze crasht op een tropisch eiland. Elliott komt bij in de jungle en is door de crash zijn geheugen kwijtgeraakt. Hij weet niet wie hij is en wat hij op het vliegtuig deed. Terwijl hij samen met andere overlevenden het eiland verkend om te overleven en zijn identiteit te achterhalen, gebeuren er mysterieuze dingen die de geheimen van het eiland en Elliot's identiteit onthullen.

Ik heb genoten van het verhaal. Het spel is gebaseerd op een tv serie, maar is toch prima te volgen voor mensen die niet bekend zijn met de serie. Elliot is een volledig nieuw karakter in het Lost universum en hij past er prima in. Daarnaast begint het het spel bij het begin, namelijk bij de vliegtuig crash. Hierdoor kunnen ook mensen die de serie niet gezien hebben het verhaal goed volgen. Toch hoeven fans zich niet achtergesteld te voelen. Het is een feest van herkenning met de vele bekende locaties, karakters en gebeurtenissen uit de serie. Het draait echter vooral om Elliot waardoor de bekende karakters uit de serie vooral ter ondersteuning dienen. Het verhaal zit verder wel weer vol met mysterieuze Lost gebeurtenissen en een heerlijk Lost einde.

Net als in de serie krijg je regelmatig te maken met flashbacks. Alleen dit keer alleen van Elliot. Bij iedere flashback krijgt Elliot een deel van zijn geheugen terug. Elke keer als Elliot zich iets herinnert ga je terug in de tijd om deze herinnering zelf te ontdekken. Hierbij kom je steeds meer te weten over Elliot. Dit doe je bijvoorbeeld aan je de hand van kranten, notities en audiotapes.

Het verhaal is opgedeeld in zeven episodes. Net als in de serie eindigt iedere aflevering met een cliffhanger en begint iedere episode met een korte samenvatting van wat er de vorige keer gebeurd is. Dit is een erg leuk idee, maar een beetje overbodig wanneer je meerdere episodes achter elkaar speelt. Daarentegen leent het zich uitstekend voor korte sessies want het voelt hierdoor echt aan als een aflevering uit de serie. Qua lengte ben je zo'n 7 uur bezig met het spel.

Gameplay
Het spel speel je in de derde perspectief. Je ziet het karakter dus ten alle tijde. Het spel speel je met een combinatie van toetsenbord en muis. De muis om te kijken en acties uit te voeren, de WSAD toets om te lopen. Dit werkt over het algemeen uitstekend bij het  verkennen van het eiland. Met Shift kan je rennen, met de I toets kan je je inventory openen en met E kan je het voorwerp dat je in je inventory actief heb staan gebruiken. Het werkt over het algemeen allemaal prima.

Waar het minder goed werkt is bij het maken van foto's. Dit is één van de leukere toevoegingen aan het spel, maar qua besturing laat het veel te wensen over. Je kan hiervoor alleen het toetsenbord gebruiken, maar de muis werkt veel nauwkeuriger. Het probleem is echter dat ze het fotograferen te complex hebben gemaakt. Om te zoomen of te focussen moet je het toetsenbord gebruiken. Deze combinatie werkt gewoon niet lekker en soepel genoeg.

Wat ook niet lekker werkt is het navigeren door de bossen. Uiteraard zijn er veel bomen in een bos, echter is het soms moeilijk te onderscheiden waar je heen moet. Het spel wilt graag dat je gaat verkennen om voorwerpen te vinden om mee te ruilen, echter laat het je niet te ver gaan en zet je dan weer terug in het bos. Hierdoor ben je vaak de weg kwijt. Dit is echter pas echt vervelend wanneer je achterna wordt gezeten door de dodelijke zwarte rook uit de serie. Je moet dan veiligheid zoeken in een soort bamboe boom waar de rook niet kan komen. Als je de boom echter verlaat, wordt het beeld zwart en sta je buiten de boom, volledig gedesoriënteerd. Het is me dan ook meer dan eens gebeurd dat ik terug liep in plaats van verder. Bovendien duurt het ook veel te lang eer de rook weggaat. Dit haalt het tempo uit het spel en ik had dan ook liever als een kip zonder kop van de rook weggerend. Gelukkig hoef je dit maar één keer te doen. Daarna wordt het hele stuk overgeslagen door middel van een menu.

Een groot deel van het spel is het beheren van je inventaris. Zo vind je overal op het eiland kokosnoten, flesjes water en later zelfs bier, ingeblikt eten en andere voorwerpen. Deze kan je gebruiken om te ruilen met de andere eilandbewoners. Die hebben bijvoorbeeld toortsen, olielampen en olie om donkere grotten te verkennen, maar ook een wapen en kogels.

Er zijn momenten in het spel dat je een wapen moet gebruiken om uit een benarde situatie te komen, een puzzel op te lossen of om één van The Others neer te schieten. Richten gaat erg makkelijk en het dient dan ook meer om wat spanning in het verhaal te brengen dan dat het echt een shooter wilt zijn. Dit geldt ook voor de actie scenes waarin je wegrent en obstakels moet ontwijken door de bukken of te springen. Het is nergens echt moeilijk, maar een goede manier om het wat spannender te maken en wat vaart in het spel te brengen. Net als in de serie.

Puzzels
Het draait in het spel voornamelijk om het verkennen van het eiland. Hier zijn wat simpele inventory puzzels bij die niet veel voorstellen maar wel goed in het verhaal passen. Overal in het spel komt je rekenpuzzels tegen waarbij je zekeringen op de juiste plek moet plaatsen om zo de juiste hoeveelheid stroom door te voeren. Deze puzzels passen niet in het verhaal, maar zijn leuk om te doen en een aangename afwisseling.

Een groot onderdeel van de serie zijn de flashbacks. Die komen ook in het spel voor en dit is één van de interessantste maar ook één van de makkelijkste onderdelen van het spel. Als Elliot zich iets kan herinneren dan krijg je een verscheurde foto te zien. Vervolgens is het de bedoeling om deze foto opnieuw te maken. De verscheurde foto laat echter weinig aan de verbeelding over. Had dan ook liever gezien dat je een vage hint krijg en dan zelf moet uitzoeken wat je moet fotograferen. Het is echter een erg leuke toevoeging.

Als laatste kom je tegen het einde van het spel computers tegen die je een IQ test af laten nemen door vragen te beantwoorden of rijen met getallen of letters af te maken. Een leuke toevoeging, maar het wordt nergens echt moeilijk.

Graphics
Het spel ziet er goed uit voor zijn tijd. Het eiland ligt er prachtig bij en lijkt ook goed op het eiland uit de serie. Van het kamp op het strand, de plek van de vliegtuigramp tot de Hatch en de Dharma Initiative laboratoriums. Alles ziet er goed uit. De buitenlocaties stelen echter de show met een aantal prachtige scene's met een mooi uitzicht.

Wat er minder uitziet zijn de karakters. Ze lijken goed op de karakters uit de serie, maar de karakter modellen zelf zien er vaak erg raar uit. Vooral karakters met veel haar zien er nogal onmenselijk uit (zoals Sayid en Hurley). Het zijn geen losse haren maar meer een blok wat door hoofd en schouders gaat. Ook de ogen komen nogal onnatuurlijk over.

Muziek
De muziek is erg goed en de mensen die de muziek uit de serie maken, hebben ook  aan de muziek uit het spel gewerkt. Goede ambient geluiden die op de juiste momenten wordt onderbroken door spannende of mysterieuze muziek. Hierdoor voel het ook echt aan als een aflevering uit de serie.

Voor de stemmen hebben ze een deel van de cast zover gekregen om hun karakter ook in het spel van een stem te voorzien. Helaas zijn dat niet de belangrijkste karakters en dat valt als fan van de serie op. Sommige stemacteurs doen het erg goed en komen in de buurt van de stem van de acteur uit de serie of ze klinken gewoon erg goed. Kate, Locke en Juliet zijn hier goede voorbeelden van. Andere stemmen lijken in de verste verte niet op de acteur of klinkt gewoon niet. Vooral Charlie en Sawyer lijken nergens op. Het is ook zo jammer dat een aantal acteurs uit de serie maar een paar regels tekst hebben. Had ze dan in het spel een wat grotere rol gegeven. De stemmen van de karakters die niet in de serie zitten zoals Elliot zijn erg goed.


Conclusie:
Verhaal: Ik heb genoten van het verhaal, lekker mysterieus en het voelt aan als een aflevering uit de serie. Helaas ook qua lengte want het spel is niet al te lang.
Gameplay: De besturing werkt prima, maar het fotograferen en navigeren door de bossen is matig en frustrerend. Een kleine zeven.
Puzzels: Simpele inventory puzzels, rekenpuzzels en flashbacks. Leuk, maar simpel.
Graphics: Het eiland en de omgevingen zijn dik in orde, de karakters lijken op hun evenbeeld uit de serie maar zien er vaak niet goed uit.
Muziek: Uitstekende geluidseffecten en muziek, maar de stemmen laten te wensen over. 
Eindconclusie: Ik heb me vermaakt met het spel. Het voelt aan als een aflevering uit de serie maar het spel is wel erg kort en makkelijk. Ook de stemmen en de karaktermodellen hadden beter gekund.
blog comments powered by Disqus


   - RIP Bert Jamin van Games Over
   - Welke adventure speel je nu ?
   - Welke game heb je het laatste aangeschaft?
   - Fijne feestdagen en een gelukkig 2016
   - Welke game heb je net uitgespeeld?

Ga je op vakantie dit jaar?
Ja
Nee
View Results