Home > Reviews > A New Beginning - Final Cut

A New Beginning - Final Cut

In 2011 verscheen de eco-adventure A New Beginning. Nu is de game opnieuw uitgebracht op Steam, in een "Final Cut"-versie. Dat houdt in dat er naast de gebruikelijke achievements een paar bugfixes zijn toegevoegd en de mogelijkheid het spel in het Duits, Frans of Russisch te spelen (naast Engels) of met Italiaanse, Spaanse of Poolse ondertiteling. Ook is het vanaf nu mogelijk voor Mac-gebruikers om het spel te spelen.

Het verhaal van A New Beginning draait om milieuvervuiling en alternatieve energiebronnen. Dat klinkt misschien saai, maar de ontwikkelaars hebben er een spannend verhaal van weten te maken. Het begint met de wetenschapper Bent Svensson, die dreigde overspannen te raken en door zijn arts min of meer gedwongen wordt met vervroegd pensioen te gaan en een paar weken in een vakantiehuisje in de bergen door te brengen. Hij was zo betrokken bij zijn onderzoek naar energieproductie uit algen, dat hij zijn gezin verwaarloosde. Zijn vrouw is inmiddels overleden en zijn zoon wil niets meer met hem te maken hebben. Bent is een cynische, depressieve man geworden. Op een dag landt er bij zijn vakantiehuisje een helikopter met daarin een vrouw. Zij probeert hem ervan te overtuigen om zijn onderzoek weer op te starten, omdat dat de enige manier is om de wereld te redden.

Zij komt namelijk uit de toekomst, een paar honderd jaar van nu, en in haar tijd is de aarde zo vervuild dat er nog maar een handvol mensen weten te overleven in ondergrondse bunkers. Ze vertelt hoe ze bij Bent zijn uitgekomen: met een handvol tijdcapsules waren ze teruggereisd in de tijd om de mensen van 2050 ervan te overtuigen dat er iets moet gebeuren om de klimaatverandering een halt toe te roepen. Het blijkt echter dat ze te laat zijn, in 2050 is de wereld al onomkeerbaar veranderd en door vulkaanuitbarstingen, overstromingen en vrieskou worden op een na alle teams en hun capsules vernietigd. Het overgebleven team, bestaande uit radio-operator Fay en commander Salvador, weet de capsule zodanig op te knappen dat ze nog een sprong kunnen maken, naar onze tijd dus. Bent gelooft er geen snars van, dus moet Fay proberen Bent te overtuigen, zodat hij zijn onderzoek af kan ronden en de alg-technologie presenteren op een milieu-conferentie zodat er investeerders gevonden kunnen worden. Salvador gaat ondertussen een op handen zijnde ramp in een kerncentrale proberen te voorkomen.

Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan, en in diverse hoofdstukken bestuur je afwisselend Bent en Fay om allerlei obstakels te overwinnen. Het verhaal is zodanig geschreven, en de hoofdpersonen zijn zo divers en geloofwaardig dat je met ze meeleeft en echt wil weten wat er vervolgens gaat gebeuren. Het tempo is goed, het houdt de vaart erin zonder dat het allemaal te snel aan je voorbijgaat. Het is gelukkig ook niet allemaal superserieus, er is genoeg ruimte voor humor om het luchtig te houden. Het is ook geen educatief of belerend spel, maar een spannende thriller met toevallig een actueel en serieus onderwerp.

A New Beginning is een point-and-click adventure met derdepersoonsbesturing. Je ziet dus het personage dat je bestuurt op het scherm. Afwisselend speel je Fay, eerst in 2050 en later in onze tijd, en Bent. Als je je muiscursor over het scherm beweegt krijg je bij bepaalde voorwerpen de naam in beeld. Je moet dan met je linkermuisknop klikken en deze even ingedrukt houden, er verschijnt dan een cirkelvormig menuutje met een of meer opties al naar gelang wat nuttig is voor dat voorwerp. Door je muiscursor naar een van de opties te bewegen kies je bijvoorbeeld uit Look At, Take of Search. Het is even wennen en soms niet erg handig maar op zich werkt het goed. Met een druk op de spatiebalk kun je alle hotspots laten oplichten als je echt vastzit en denkt dat je misschien iets over het hoofd hebt gezien.

Er zitten wel, ondanks de bugfixes, nog flink wat bugs in het spel. Zo kan het gebeuren dat je inventaris verdwijnt als je een spel laadt, waardoor je niet meer verder kan. Je zult dan een andere, oudere savegame moeten laden en een heel stuk opnieuw moeten doen. Ook worden de woorden in het cirkelmenuutje af en toe in de Engelse versie in het Frans, Duits of Russisch weergegeven, ontbreken er ondertitels en gesproken teksten, en kan je personage in de achtergrond vast raken. Dit laatste kan knap vervelend zijn als je al een tijdje niet opgeslagen had.

De puzzels zijn voornamelijk inventarispuzzels. Door in je inventaris een voorwerp aan te klikken kan je hem met andere voorwerpen (in de wereld of in je inventaris) combineren. Ook zijn er een paar wat ingewikkeldere puzzels zoals het opbouwen van een radiotelescoop, het ontmantelen van een bom, het ontdekken van aantekeningen in een soort futuristische verrekijker en het reguleren van het water in een pomphuis, deze puzzels zijn voorzien van een skip-knop waarmee je ze kan overslaan als je ze niet leuk vindt of te ingewikkeld.

Het grappige is, dat een paar van de Achievements in Steam gebruikmaken van deze functie. Los je de puzzel op, dan krijg je de ene Achievement, sla je hem over, een andere. Wil je alle achievements halen, dan zul je het spel dus twee keer moeten spelen. De puzzels zijn gemiddeld tot tamelijk moeilijk, en je zult soms flink moeten nadenken hoe je met de paar voorwerpen die je hebt kunt bewerkstelligen wat je wil bereiken.

A New Beginning: Final Cut is een getekend spel. De achtergronden zijn erg mooi vormgegeven en er is veel aandacht besteed aan het zo levendig mogelijk maken van de wereld, bijvoorbeeld door beestjes die rondkruipen of rook die uit een schoorsteen komt in de verte.

De personages passen er helaas niet altijd even goed in, soms zijn ze erg rafelig en valt het op hoe ze erin geplakt zijn, en ook bewegen ze niet erg natuurlijk maar nogal stijf en met hun armen langs hun zij. Ook biedt het spel geen HD-ondersteuning, je ziet dus zwarte balken aan de zijkanten van je beeld.

De tussenfilmpjes zijn in een soort stripboekvorm gedaan waarbij steeds nieuwe 'panels' tevoorschijn komen. Het is leuk om naar te kijken maar wel jammer dat er maar hier en daar een detail beweegt, bijvoorbeeld alleen een arm, en de rest nogal statisch is. Ook is het jammer dat de teksten in de tekstballonnetjes niet altijd passen bij de manier waarop het personage zijn mond beweegt, waardoor hij of zij nog een tijdje blijft 'luchthappen' als de zin al lang klaar is. Dit soort dingen leiden mij nogal af van het verhaal.

Er zijn diverse omgevingen in het spel, zoals San Francisco in 2050, Bents vakantiehuisje in Noorwegen, een Braziliaans regenwoud en een onderzoeksstation op een olieboorplatform, en elke omgeving heeft zijn eigen thematische muziek. Deze blijft meestal op de achtergrond, maar als er iets spannends gebeurt zwelt de muziek aan, wat soms niet heel goed bij de situatie past. Diverse geluiden zoals een voorbijvliegende helikopter, voetstappen van je personage die veranderen met de ondergrond waarop je loopt, of het openen van een raam of een kast zijn goed gedaan.

De stemacteurs zijn helaas matig tot slecht, ze lezen hun teksten op zonder emotie en maken het moeilijk om mee te leven. Vooral mensen die in het spel kwaadaardige bedoelingen hebben, klinken helemaal niet boos of gemeen en zijn daardoor tamelijk ongeloofwaardig.

Verhaal: Het verhaal is geloofwaardig en wordt op een leuke, afwisselende manier gebracht. Als Fay vertelt, onderbreekt Bent haar regelmatig om dingen te verduidelijken en wat humor toe te voegen. De personages zijn menselijk en sympathiek in beeld gebracht.
Gameplay: Het oproepen van de menuutjes door je muisknop ingedrukt te houden is even wennen, maar het werkt op zich wel goed. Helaas zijn er een hoop kleine bugs die het spelplezier enigszins bederven. Er is een hotspotfunctie zodat je geen voorwerpen over het hoofd ziet.
Puzzels: Afwisselende puzzels die voldoende uitdaging bieden. Een aantal ervan zijn optioneel over te slaan.
Graphics: De achtergronden zijn mooi vormgegeven en goed gedetailleerd. De personages passen er niet zo goed in, vooral als ze wat verder naar achteren in beeld lopen, en hun animaties zijn wat stijf.
Muziek: De muziek blijft goed op de achtergrond en draagt bij aan de sfeer in de diverse omgevingen. De stemacteurs zijn helaas niet erg overtuigend en vertonen weinig emotie.
Eindconclusie: Anders dan je misschien zou verwachten is een adventure over milieuvervuiling geen saai, educatief spel maar een spannend en meeslepend avontuur. Met geloofwaardige personages en een dosis humor blijf je betrokken en wil je weten hoe het verder gaat. Een hoeveelheid technische problemen en matige stemacteurs gooien echter roet in het eten waardoor het spel toch niet het topspel geworden is wat het had kunnen zijn.