Home > Reviews > Society of the Serpent Moon
Intro Verhaal
Dit sfeertje wordt ook overgebracht op de speler. Samen met Billy voel je de druk om Wendy op tijd te vinden en de wanhoop dat je misschien te laat bent. Dat je overal mensen ontmoet, die stuk voor stuk een beetje 'raar' zijn in hun reacties, of het nu de eigenaresse van een moderne tattooshop is, of een oude dame die in het verleden leeft, versterkt die druk. In zijn zoektocht komt Billy niet alleen gewone mensen tegen, maar ook zij die vreemde magische krachten hebben. Uiteindelijk belandt hij in de tempel van de organisatie, waar ze hun duister, magische rituelen uitvoeren, die tot de climax in het spel voeren. Nog een kleine tip, vergeet zeker niet om ook de aftiteling te bekijken. In de vorige afleveringen van Last Half of Darkness, speelde je in de eerste persoon. Je was "de vreemdeling", die geroepen werd om problemen op te lossen. Society of the serpent Moon is echter geheel in de derde persoon. Het speelbare karakter is Billy Black, een jonge man in een lange jas en zonnebril, die nogal stoer en stoïcijns overkomt. Persoonlijk had ik in het begin van het spel dan ook moeite om mezelf te identificeren met degene die ik moest besturen en stond ik ietwat afstandelijk naar de omgeving en het sfeertje te kijken. Billy reageerde niet overal zoals "ikzelf als speler" in de eerste persoon zou doen. Maar allengs kreeg het verhaal me toch te pakken en was het 'poppetje', dat je overigens nooit in close-up ziet, niet meer zo belangrijk. Gameplay
Alles wat je opraapt gaat naar je inventaris aan de onderkant van je scherm, waar je het voorwerp met een rechtsklik in close-up kunt bekijken. In je inventaris bevindt zich tevens het hintboek, waarvoor je bij het opstarten van het spel kunt kiezen. Als je voorwerp ergens wilt gebruiken, trilt je cursor, zodat je weet dat dit de juiste actie is. Als je tijdens het spelen de plattegrond vindt (en dat is niet persé nodig om het spel uit te spelen), kun je hem gebruiken om snel naar plekken te reizen waar je eerder was. Dit bespaart je een hoop heen- en weer geloop, want de kans dat je bij je eerste bezoek meteen alles vindt en doet wat nodig is, is vrij klein. Door te rechtsklikken kun je conversaties en tussenscenes snel doorklikken, al is dit niet aan te raden. Het spel heeft een autosave-functie, maar ook een onbeperkt aantal save-mogelijkheden, wat wel zo prettig is, als je een stukje opnieuw wilt spelen. Het spel is grotendeels non-lineair. Je kunt overal vrij rondlopen en de puzzels in je eigen volgorde oplossen. Natuurlijk zijn er wel plekken die je pas kunt bezoeken, nadat je een puzzels opgelost hebt. Zoals bijvoorbeeld het repareren van een auto en het vinden van een adres, voordat je naar Bruce kunt gaan. Ook heb je bijna aan het einde van het spel munten nodig. Heb je er niet genoeg, dan kun je altijd terug naar een eerder bezochte plek. Je kunt niet doodgaan in het spel, hoewel Billy wel behoorlijk ziek wordt van een slangenbeet en je vervolgens pas echt verder kunt spelen, als je eerst voor een tegengif zorgt. Puzzels
Het begint in de eerste scene al meteen goed met een videoband die je wilt bekijken op een TV die door oververhitting steeds uitslaat. En wil je bijvoorbeeld naar Bruce, dan zul je eerst achter het adres moeten zien te komen door met de juiste mensen te praten. Vervolgens mag je met voorwerpen die je her en der vindt, een auto aan de praat krijgen om er naar toe te rijden. Ook later, als er 'magie' om de hoek komt kijken, blijven de puzzels logisch, hoewel niet altijd even makkelijk. Maar als je probeert om de denkwijze van Billy te volgen en overal goed om je heen kijkt naar bruikbare dingen, is het best wel te doen. Voor de minder ervaren speler is er de mogelijkheid om in het begin van het spel te kiezen voor de optie "hintboek inschakelen", dat vervolgens in je inventaris zit. Gelukkig wordt in het hintboek niet gewoon de oplossing gegeven, maar wordt je eerder aangespoord om naar een bepaalde locatie te gaan, waar je dan zelf even rond moet kijken naar een mogelijke oplossing voor je probleem. Graphics Het verlaten karakter past prima bij de angstige en wantrouwende stemming van de bewoners, waarvan er volgens het verhaal al vele op mysterieuze wijze zijn verdwenen. Veel van de actie speelt zich af in het donker, zodat de schaduwen en donkere hoekjes alleen maar bijdragen aan het gevoel van onbehagen. Je bent als speler blij dat hier en daar een kaars brandt, alhoewel je dat ook meteen weer het gevoel geeft dat je niet alleen bent en ook wellicht niet veilig.
De bewegingen van het hoofdkarakter vallen ietwat tegen. Billy loopt stram rechtop met zijn armen stijf langs het lijf. Als hij iets opraapt buigt hij wel voorover, maar niet erg natuurlijk. De korte animaties zijn daarentegen mooi en vloeiend uitgevoerd en sluiten naadloos aan het gewone spelbeeld aan. Een compliment voor de mooie openingsscène, waarin we een kijkje krijgen in datgene wat Wendy overkwam. Het loopt niet alleen vloeiend en soepel, maar zet meteen ook de juiste sfeer neer en maakt je nieuwsgierig. Muziek Ook het stemacteren is beslist niet slecht. Persoonlijk vond ik de stem van Billy iets te oud en doorleeft klinken, maar zijn stoere stemgeluid past wel uitstekend bij het akelige, grimmige sfeertje. In dit nare stadje klinkt zelfs de stem van een bezoeker niet opgewekt of luchtig en Billy heeft daar uiteraard ook geen reden voor. De meeste karakters zijn goed te verstaan, in aanmerking nemend, dat ze een vreemd accent hebben. Soms wordt een stem echter begeleid door geluidseffecten. Omdat deze niet apart in sterkte zijn in te stellen, is het soms moeilijk om te verstaan wat er gezegd wordt. Gelukkig heb je dan nog wel de ondertiteling. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel zit als je door een onbekende, vervallen, donkere ruimte loopt of praat met iemand die vreemd en/of totaal gestoord is. Je wilt meer dan eens Billy tot voorzichtigheid manen.
|
|
|||||||||