Home > Reviews > The Book of Unwritten Tales
Intro Verhaal
Met een knipoog en ingehouden humor worden in beelden en dialogen de cliché werelden uit avonturenfilms en RPG spellen, zoals Lord of the Rings, Harry Potter, World of Warcraft , Indiana Jones, Mission Impossible en nog veel meer, aangehaald. Wat te denken van een magiër die uit zijn realiteit probeert te ontsnappen door online World of Bureaucracy te spelen, gevolgd door de zeer herkenbare reacties als de server crasht. Of een kroegbaas die stellig beweert dat niemand ooit een magische ring én het redden van de wereld toevertrouwt aan een onbelangrijke kabouter. Of een elf die een overbekend deuntje neuriet als ze aan een zweep slingert. Allemaal kleine dingen die je met een glimlach van herkenning verder laten spelen, zonder dat ze te zeer afleiden van je missie en het verhaal. De vier hoofdrolspelers in het verhaal hebben een overtuigend eigen karakter. De vriendelijke, ietwat naïeve Wilbur vormt een leuk contrast met de levenswijze, ietwat arrogante elf. De mens Nathan heeft dankzij zijn botte, voortdenderende karakter maar één vriend, een harig paars beestje. Gameplay Je kunt iets bekijken en je kunt een actie uitvoeren zoals praten of pakken/geven. Door op de tab-toets te duwen, krijg je alle actieve punten in beeld te zien, zodat je nergens in de rijk getailleerde omgeving naar voorwerpen hoeft te zoeken. Tenzij je dit zelf wilt, natuurlijk. Er zijn hotspots die je vaker moet aanklikken om alle informatie te krijgen. Dit is geen probleem, want als je de plek niet meer nodig hebt, is hij verder ook niet meer aanklikbaar, dus werkt het in feite een extra hintfunctie.
Puzzels Ook het soort puzzels varieert voldoende. Er zijn dialoogpuzzels, inventarispuzzels en zelfs een eenvoudige minigame. Alles is prima in het verhaal geïntegreerd. Een van de positieve dingen vond ik dat je niet zomaar vanaf een afstandje ergens op kon klikken om een actie in gang te zetten. Net als in het echte leven, zul je bijvoorbeeld pal voor een rooster moeten gaan staan, als je wilt praten met iemand aan de andere kant ervan. Bij de dialoogpuzzels krijg je een aantal dialogen om uit te kiezen. Het is vaak een kwestie van logisch nadenken, zoals bij het Rad van Fortuin en desnoods elke optie uitproberen om te zien wat het resultaat is. Je kunt het altijd opnieuw doen als iets niet naar wens gaat. Je gaat niet dood in dit spel. Alhoewel één van de puzzels is, dat je juist moet proberen tijdelijk dood te gaan. Bij de minigame, waarbij Nathan een regendans moet uitvoeren, maak je gebruik van de pijltjestoetsen op je toetsenbord. Maar verder is het spel geheel point en click werk. En zelfs de puzzels worden met een subtiele knipoog gepresenteerd. Zo moet Nate heel veel ketels smeden om op een “hoger niveau” te komen. Dit vind ik wel een grappige verwijzing naar spellen die ze “langer” proberen te maken, door je te dwingen vaak dezelfde handeling te verrichten.
Graphics Voeg daar nog karakters bij met bewegende gezichtsuitdrukkingen en expressieve bewegingen en je hebt het gevoel in een fantasierijke poppenanimatiefilm zoals “The Dark Crystal” te zijn beland. Niet alleen de hoofdpersonen, maar ook bijkarakters en de figuranten zijn met dezelfde aandacht voor detail vormgegeven. Er is een vorm van lipsynchronisatie, die uiteraard niet perfect is. Maar nergens beweegt een karakter nog met zijn mond als hij al opgehouden is met praten. De geanimeerde scènes in het spel passen daar naadloos in. Je ziet geen overgang in beeldkwaliteit van bijvoorbeeld een stilstaande robot, tot dezelfde wild rondrennende robot nadat je hem aangeklikt hebt. Muziek
Gelukkig ik werd zeer aangenaam verrast. De teksten zijn voor mijn Nederlandse oren origineel Engels dus nergens rare zinsconstructies. De humor blijft subtiel aanwezig in de gevatte dialogen. Het stemacteren is zonder meer klassewerk te noemen. De acteurs vallen nergens uit hun rol, of het nu gaat om de verlegen, naïeve Wilbur of een aan drugs verslaafde sjamaan, ze leven zich overtuigend in hun rol in. De Engelse stemmen passen niet alleen perfect bij de karakters in het spel, qua uitstraling, leeftijd en toonhoogte, ze spreken ook nog elk hun eigen dialect. Of de dialecten authentiek zijn, kan ik niet beoordelen, maar de rat die eruit ziet als een soort Zorro, spreekt Engels met een Spaans accent, zoals je het vaker op TV hoort en de mens Nate is duidelijk van Amerikaanse afkomst! De orchestrale achtergrondmuziek is ook met veel aandacht gekozen en pas perfect bij de omgeving en de situatie. Ook in de achtergrondmuziek is de ingehouden humor terug te vinden. Als Wilbur aan een touw bungelt, hoor je muziek die wel heel erg aan Mission Impossible doet denken.
|
|
|||||||||