Home > Reviews > Alpha Polaris
Intro Verhaal
In oude Inuit (Eskimo) legendes, wordt het verhaal verteld van Ashten/Witico/Wendigo, zoals de diverse stammen hem noemen. Ashten is een kwade geest die achter het Noorderlicht woont. Hij kan in de ijzige kou bezit nemen van een mens en hem dwingen zijn medemensen te vermoorden en op te eten. En deze gruwel waart nu rond het geďsoleerde onderzoeksstation, waar inmiddels ook de zoon van de eigenaar gearriveerd is. De sfeer wordt uitstekend opgebouwd van rustig je normale werk doen, tot half gek van angst wachten op het onvermijdelijke einde. Er is zelfs tijd voor een kleine romance. Maar het hele verhaal speelt zich af in slecht vier dagen en dat zorgt er min of meer voor, dat je het gevoel hebt, dat het toch allemaal iets te snel gaat. De eerste dag ontdek je de eerste achtergrondinformatie over de legende en wat electromagnetische stormen met de menselijke geest doen. Na de eerste nacht weet je dat er meer aan de hand is. Er is nog wat twijfel. Is het alleen de storm en de eenzaamheid of is er meer? Maar op de derde dag lopen de zaken volledig uit de hand. En je kunt je in deze ijskoude vijandige omgeving nergens verstoppen! Op de vierde dag is het dan nog redden wat er te redden valt en wordt het verhaal op een bevredigende manier afgesloten. Dit spel heeft alles wat een horrorverhaal goed en spannend maakt, maar was te snel afgelopen. Een ervaren adventurespeler is er in 5 uur wel doorheen. Gameplay Lang zoeken naar iets hoeft overigens niet, want met een klik op de spatietoets zie je alle actieve voorwerpen in beeld. Je inventaris is een grote tas die altijd linksonder in beeld staat en met een klik geopend en gesloten kan worden. In deze inventaris kun je ook voorwerpen combineren, of ze gebruiken op de actiepunten. En weet je niet meer wat je moet doen, dan kun je, als je dit aangegeven hebt in het menu, altijd op Rune klikken, die je dan vertelt wat zijn volgende actie zou moeten zijn. Een originele takenlijst. Maar ook niet meer dan dat. Hoe je een probleem oplost blijft een zaak van eigen denkwerk.
Ook de dialogen die je voert, zijn ietwat afwijkend van wat gebruikelijk is in een adventure. Je krijgt namelijk vaak de gelegenheid om in een gesprek te kiezen vanuit welke gemoedstoestand Rune iets zegt. Je kunt vriendelijk of afwijzend zijn, of kwaad of vergevingsgezind. Het geeft een persoonlijke touch aan het karakter, waardoor je je meer betrokken voelt, hoewel het aan het spelverloop niets wijzigt. Het hoofdmenu kan via de ESC toets benaderd worden, waar je onder andere je spel kunt opslaan. Je geeft daarbij je eigen omschrijving aan het opgeslagen spel. Het viel overigens wel op dat de laadtijden van een opgeslagen spel erg lang zijn. Daarbij stokt op de achtergrond soms het geluid, zodat je de indruk hebt, dat alles vastgelopen is. Dit bleek echter niet het geval. Het spel liep soepel en crashte nergens. Puzzels Wat ook in het begin enig denkwerk vereiste, was het feit dat je sommige voorwerpen, zoals bijvoorbeeld een touw waarmee je in een kloof wilt afdalen, niet gewoon ergens op gebruikt, maar dat je in de juiste volgorde op drie actiepunten moest klikken. Al met al heel logisch in het werkelijk leven, maar bijzonder in een spel.
Bij het ontcijferen van die runentekens, moet je de vermoedelijke betekenis in een schermpje intypen en dit bleek het enige minpuntje te zijn. Het spel biedt namelijk geen ruimte voor variatie of synoniemen. Als je bijvoorbeeld het woord “sjaman” moet intypen, kun je niet de Engelse versie van medicijnman of voodoopriester of wijze man of stamoudste of iets dergelijks gebruiken. Dit kan soms zelfs tot verwarring en frustratie leiden, als je op de plattegrond ziet dat je bij een wateropslagplaats moet zijn en het spel eist dat je waterpomp als antwoord geeft. Graphics De handgetekende achtergronden zijn buiten weids, leeg en verstild, maar binnen in het station zijn ze ondanks het sobere leven, voldoende gevarieerd getekend. De dekens op het bed zijn fleurig en Nova heeft zelfs een klein gordijntje voor het raam. De rest is duidelijk efficiënt ingericht voor de behoeftes van 5 mensen in een krappe ruimte. In deze achtergronden is nauwelijks iets geanimeerd. In de woonkamer zie je een neonlicht knipperen en een ventilator draaien. Maar verder zijn het alleen de karakters die in 3D vrij en soepel door de ruimte lopen. Ze zijn goed geanimeerd, maar beperkt in hun bewegingen. In de dialogen verschijnt elk karakter als een 2D-popup stripfiguur in beeld. De gemoedstoestand van dat ogenblik is daarbij steeds heel duidelijk zichtbaar en dit is een aangename variatie, vooral omdat de gewone karakters geen gezichtsuitdrukkingen vertonen of met hun mond bewegen. Er zijn regelmatig korte tussenscčnes te zien, die voor een spel dat met een klein budget en de Wintermute engine is gemaakt, absoluut niet slecht zijn. Ze zijn vloeiend en ietwat wazig, maar niet hoekig onecht. De ijsbeer had weliswaar geen zichtbare vacht en het bloed zag eruit als vreemd gevormde rode vlekken, maar de afdaling in de kloof en de crash van de truck was volledig overtuigend.
Het spel kan alleen in een resolutie van 1280 bij 800 gespeeld worden. Misschien dat dit problemen oplevert bij grotere beeldschermen, maar op een gewone 17 inch monitor en op een breedbeeld laptop zag het er verder goed uit. Muziek De geluidseffecten zijn minmaal, maar precies wat ze moeten zijn, krakende voetstappen in de sneeuw, doffer als je binnen over beton loopt. Het brommen van de generator en het openen en sluiten van deuren. Niemand loopt overdag lawaai te maken, maar wat er is, dat hoor je ook. Er zijn gelukkig geen plotselinge schrikeffecten. De spanning wordt geleidelijk aan opgebouwd en dat is veel effectiever. Het stemacteren is van zeer hoge kwaliteit. Je hoort werkelijk of de karakters nerveus, hysterisch, angstig, quasi beledigd of echt boos zijn. Als iemand overlijdt, hoor je het verdriet en de angst om de volgende te zijn. Samen met de goed geschreven dialogen zorgt dit ervoor, dat niet alleen het speelfiguur, maar ook de andere karakters diepte krijgen en je echt met ze kunt meeleven.
|
|
|||||||||