Home > Reviews > Full Throttle

Full Throttle

Voordat Tim Schafer met zijn eigen ontwikkelstudio Double Fine games produceerde als Psychonauts, Brütal Legend en de adventure Stacking, werkte hij bij LucasArts aan klassiekers als Grim Fandango, de Maniac Mansion serie, de Monkey Island serie en aan Full Throttle. Deze laatste was het eerste spel dat gebruik maakte van professionele voice actors die ingeschreven stonden bij de Screen Actors Guild. Dit resulteerde in bekende namen waaronder Mark Hamill die als Luke Skywalker speelde in de Star Wars films (ook van LucasArts).

Na een ruige ontmoeting op de snelweg raakt Ben, de baas van een motorbende genaamd The Polecasts, bevriend met Malcolm Corley, de oude baas van Corley Motors. Adrian Ripburger wilt deze zaak overnemen en wanneer dat niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Na een onaangenaam gesprek tussen Ben en Adrian belandt Ben knockout in een vuilcontainer. Zijn crew denkt dat Ben heeft besloten om samen te werken met Ripburger en zijn met hem en Corley vertrokken. Ben leert echter al snel dat zijn crew in de val wordt gelokt. Hij weet echter niet dat het vanaf dat moment er alleen maar slechter voor hem uit gaat zien.

Het verhaal is geweldig. Vanaf het begin tot het einde blijft het verhaal boeien en door het filmische karkater van het spel kan je niet wachten om te zien wat er nu gaat gebeuren. Er zit ook veel vaart in het spel waardoor je er constant lekker in zit. Het einde is een mooie afsluiter van het verhaal en een mooie opener voor een mogelijke sequel (die helaas nog niet gekomen is). Het laat je achter met een goed gevoel, alsof je een mooie film gezien hebt. Het is wel ontzettend kort en je bent er (indien je niet vast komt te zitten) met een paar uurtjes doorheen.

De karakters zijn vrij ééndimensionaal, maar ontzettend leuk. Het is een mooie kleurrijke groep die perfect in het verhaal past, al is het geen verrassing wat hun volgende stap is en wat er gaat gebeuren. Op het einde na natuurlijk.

Het spel bestaat voor een groot deel uit dialogen en die zijn fantastisch. Ze zitten vol humor en vertellen het verhaal uitstekend. Wat wel jammer is, is dat men niet meer dialogen heeft geschreven voor bepaalde acties. Wanneer je bijvoorbeeld de mond icoon gebruikt op hotspots waar Ben niet tegen kan praten of iets anders met zijn mond mee kan doen, blijft hij bijna altijd hetzelfde zinnetje oplepelen. Erg jammer want hier had men zeker nog meer humor in kunnen stoppen.

De besturing klinkt gecompliceerder dan het is. Je ziet namelijk geen interface op een muisaanwijzer na. Met de normale muisaanwijzer kan je lopen. Zodra je over een hotspot beweegt komt er een rood kader om de muisaanwijzer heen. Wanneer je de linkermuisknop ingedrukt houdt verschijnt er een menu bestaande uit duidelijk icoontjes voor de toen bekende acties. Ogen om iets te bekijken, een mond om te praten (of voor andere doeleinden), handen om iets te pakken of om een actie uit te voeren en een voet om eens lekker tegen dingen aan te schoppen. Wanneer je naar een andere locatie kan lopen verschijnt er een rode pijl en wanneer je op de motor bent een verkeersbord met een pijl. De inventory verschijnt wanneer je op de rechtermuisknop drukt.

Nogmaals, het klinkt gecompliceerder dan het is maar het werkt prettig en is duidelijk. Toch werkt niet alles even lekker. De hotspots lopen in elkaar over waardoor je soms weleens wat kan missen. Of een hotspot ligt ver in de achtergrond waardoor je niet eens doorhebt dat daar een hotspot zit. Het ergste vond ik echter dat sommige plekken in het spel niet als hotspot worden gezien en dus door mij genegeerd werden. Hierdoor kom je dus gewoon een paar keer goed vast te zitten. Net als de scrollende omgevingen. Soms heb je niet eens door dat je kan scrollen omdat er geen muisaanwijzer is die dit aangeeft. Erg frustrerend.

En dan zijn er nog de twee mini-game achtige puzzels. De eerste is Mine Road. Hierin rijdt je op een weg waarbij je moet knokken met leden van de drie rivaliserende bendes. Win je, dan krijg je steeds sterkere wapens tot je beschikking tot je genoeg heb om verder te gaan met het verhaal. Je beweegt over het wegdek door de muis te bewegen (het toetsenbord werkte niet bij mij). Een wapen kies je met de rechtermuisknop, je gebruikt het met de linkermuisknop. Sommige vijanden zijn alleen met een specifiek wapen te verslaan.Hier zit weinig logica in. Bij een enkele is het duidelijk welk wapen je nodig hebt, maar zelfs dan werkt het niet lekker. Bovendien rijden alle vijanden door elkaar. Dus iemand die je pas als laatste kan verslaan zie je regelmatig als eerste en als je ze niet kan verslaan betekend dat, dat je regelmatig crasht. Je kan het daarna wel gelijk weer proberen, maar het duurt een tijd eer je dit alles goed door hebt. Dit leidt tot frustratie en haalt wat vaart uit het spel.

De tweede mini-game is een Demolition Derby, soort botsautootjes vanaf de bovenkant gezien. Hier werkt het toesenbord gelukkig wel. Maar leuk is het niet echt. Ondanks dat het al vrij snel duidelijk is wat je moet doen, is de besturing niet echt soepel en kan de voor- en achterkant van je auto niet echt onderscheiden. Ook dit haalt de vaart uit het spel en voegt niet echt iets toe.

De puzzels zijn leuk en niet al te moeilijk. Ze bestaan voornamelijk uit inventorypuzzels die prima in het verhaal passen. Alleen op het einde zijn er een twee puzzels waarbij je de juiste keuze uit een menu scherm moet halen. Waarbij de tweede echter vrij logisch is, is de eerste nogal onlogisch. Eindeloze menu's die constant hetzelfde scherm op het einde laten zien.

Voor een spel uit 1995 ziet het er zelfs nu nog uitstekend uit. Mooie, gedetailleerde achtergronden waarbij zelfs de lucht beweegt en schaduwen achterlaat op de grond. Sommige voertuigen zijn in 3D. Deze vallen niet op in de 2D achtergronden en zien er erg goed uit.

Ook de karakters zien er erg goed uit. Zelfs voor de bijkarakters heeft men alles uit de kast getrokken waardoor in de Mine Road mini game alle karakters een ander uiterlijk hebben. Deze past ook uitstekend bij de stemmen die het karakter ook echt tot level wekken.

De animatie is ook fantastisch. Ben pakt ook echt alles en je ziet hem het ook echt beethouden en gebruiken. Iets wat in de hedendaagse adventures nog weleens ontbreekt. Dit betrekt je alleen maar meer bij het spel. De cutscenes zijn briljant. Het ziet er geweldig uit, heeft een hoog cinematisch karakter en de animatie is perfect. De bewegingen zijn realistisch en de lipsynch is uitstekend. Jammer dat ingame de lipsynch niet overeenkomt, maar de animatie blijft ook hier geweldig.

De muziek is geweldig. Of het het beloofde Heavy Metal is weet ik niet, maar het klinkt erg lekker met veel opgenomen nummers van de band The Gone Jackals en uitstekende muziek voor de rest van het spel. Soms wordt er ook gebruikt van ambient geluiden en ook dit klinkt prima. Bijvoorbeeld de voetstappen die anders klinken zodra je over een andere ondergrond loopt.

De voice acting is top notch. Uitstekende stemmen van professionele stemacteurs die aangesloten zijn bij de Screen Actors Guild. Dit zijn veelal mensen met enorm veel ervaring waaronder Mark Hamill (Luke Skywalker uit de Star Wars films). Ben wordt ingesproken door de uitstekende Roy Conrad (die helaas in 2002 overleden is) die uitstekend past bij het karakter. Net als de andere karakters overigens. Uitstekend gedaan.

Verhaal: Geweldig verhaal, heerlijke dialogen en een mooie kleurrijke cast. Jammer dat het zo ontzettend kort is.
Gameplay: De besturing is duidelijk en werkt prima. Jammer genoeg missen sommige hotspots een roll over actie waardoor je vast komt te zitten. Verder zijn de mini-games ook niet zo leuk en halen de vaart uit het spel.
Puzzels: Simpele inventory puzzels. Alleen jammer van de eerder genoemde hotspots problemen en dat de eerste menu puzzel nogal vervelend is.
Graphics: Prachtige achtergronden, fantastische karakters en de animaties en cutscenes zijn heerlijk. Zelfs het 3D past er goed in.
Muziek: De muziek en achtergrondgeluiden zijn erg goed en de voice acting is top notch.
Eindconclusie: Full Throttle is zelfs na dik 16 jaar een geweldige adventure. Een kleurrijke cast, veel vaart, prachtige graphics, goede muziek en uitstekende voice acting. Jammer dat het ontzettend kort is en dat er op het gebied van gameplay en puzzels het één en ander beter kan. Desondanks heb ik me er ontzettend mee vermaakt. Een 8,5.