Home > Reviews > Cluedo Chronicles: Fatal Illusion



Cluedo Chronicles: Fatal Illusion

Intro
Of het nu de film is of het bordspel, iedereen kent Cluedo. Hasbro Interactive zette eerder een stap om het bordspel op de computer uit te brengen. Clue: Murder at Boddy Mansion werd een geslaagd en amusant bordspel dat je op de computer kon spelen, alleen nu met sfeervolle 3D graphics, animaties en geluidseffecten. Dezelfde karakters uit dat spel zijn ook in Cluedo Chronicles gebruikt. Alleen nu als hoofdrolspelers in een adventure.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om drie spellen te maken, waarvan dit spel de eerste uit de serie zou worden. Omdat Hasbro Interactive zijn deuren sloot en Engineering Animation Incorporated besloot dat spellen niet hun hoofddoel was, zijn deel twee en drie nooit gemaakt en gaan ze waarschijnlijk ook nooit meer komen.

Verhaal
Het is 31 december 1938 en je bent aan boord van de privé-jacht van de rijke en excentrieke Ian Masque, te midden van een selecte groep van gasten die uitgenodigd zijn om een ongewoon Oud en Nieuw feest te vieren. Plotseling komt Mr. Masque op mysterieuze wijze om het leven, en iedereen is verdacht. Wie kan het hebben gedaan?

De eerste vraag die je jezelf stelt is: wat doe ik hier? Want waarom ben je uitgenodigd op een nieuwjaarsfeest van iemand die je niet kent, met mensen die elkaar ook niet kennen. De karakters bestaan uit de vaste Cluedocast aangevuld met een aantal vrij nutteloze karakters. Zo is er een kunstenaar in een rolstoel die iedere vraag beantwoord met "Bah". Kijk, daar heb je wat aan. Verder is er een goochelaar, een Duitse psychiater en een Russische hypnotiseur. Eigenlijk heb je ze maar op één bepaald moment nodig, dus een integraal onderdeel van het verhaal zijn ze niet. Geen van de karakters hebben een eigen agenda en het is meer een kwestie van vragen stellen en de puzzels voor ze oplossen terwijl ze niks doen. Dus geen enkele diepgang in de karakters.

Jij als privé detective doet ook niet waarvoor je aangenomen bent. Als je de boot verlaat en na veel pijn en moeite het kasteel van de gastheer bereikt, word je een raadsel-oplosser. Schijnbaar hebben de personages het te druk om op de dezelfde plek te staan en niets te doen. Je bent dus totaal niet op zoek naar wie de moordenaar is. De personages maken elkaar verdacht, maar aanwijzingen verzamelen is er niet bij. Zelfs na de tweede moord hou je je nog steeds niet bezig met het zoeken naar aanwijzingen. Toch is de uiteindelijke dader geen verrassing, maar helaas is het einde zo uit de lucht gegrepen dat het eigenlijk nergens op slaat en je met veel vragen achterblijft. Veel verhaallijntjes worden niet verder uitgewerkt en je vraagt je af of het verhaal in de vervolgspellen verder uitgewerkt zou worden. Maar daar zullen we nooit achter komen.

Gameplay
Het spel wordt volledig met de muis bestuurd. De muisaanwijzer verandert als je een actie kan uitvoeren, een object op kan pakken of rond kan lopen. Er zijn echter te veel verschillende muisaanwijzers wat vaak verwarring veroorzaakt en eigenlijk ook niet nodig is. Verder komt het hoofdmenu naar beneden als je je muis bovenin houdt. Hetzelfde geldt voor de inventory alleen dan als je de muis naar beneden beweegt. Dit is in principe een goed idee omdat je je volledig op het speelveld kan richten, maar het werkt soms niet lekker. Tijdens het spelen springen ze soms omhoog en omlaag als je er met de muis in de buurt komt. Dit kan soms erg irritant zijn.

Ook het bewegen is verre van ideaal. Er verschijnen pijlen, maar als je dan klikt ga je vaak totaal ergens anders naar toe. Soms maak je ook een rare draaiing voordat je naar de uiteindelijke locatie gaat. Heel verwarrend en het werkt niet lekker. Hierdoor mis je vaak belangrijke objecten of acties die alleen uitgevoerd worden als je langs een bepaalde locatie loopt. Een voorbeeld: De gastheer begroet iedereen als je van de trap afloopt. Dit moet echter wel de linkertrap zijn. Nog een voorbeeldje. Je kan iets alleen oppakken als je eerst naar de trap loopt en je dan omdraait. Je kan er niet direct naartoe lopen.

Het opslaan, laden en afsluiten gebeurt aan de bovenkant en is erg eenvoudig. Het spel heeft alleen een beperkt aantal save slots. Er is ook een leuke optie in het menu waarbij je iets meer leert over de achtergrond van de personages.

De inventory en je notepad staan onderaan het scherm. In het notepad kan je dingen terugzoeken die je erin genoteerd hebt. Dit wordt automatisch gedaan zonder dat je er maar enige invloed op heb. Een handig hulpmiddel als je een beetje vast komt te zitten. Als je de notepad opent begin je alleen steeds op de eerste pagina. Er is geen nummering en de pijltjes blijven altijd staan, dus zowel op de eerste als de laatste pagina. Hierdoor ben je op het einde van het spel heel veel tijd kwijt om te zoeken naar pas genoteerde informatie. De inventory werkt eenvoudig, maar ook hier zit een bug. Als je een object wisselt wordt soms het eerste object in het speelveld getoond. Als je terugkeert naar je inventory balk, dan zie je wel het juiste object. Slordig maar niet heel erg hinderlijk.

Het stellen van vragen is erg eenvoudig. Gewoon klikken op een woord in je boekje, dat wordt vervolgens netjes afgevinkt en het karakter reageert. Er zitten wel een aantal vragen in waarop je om onbekende redenen geen antwoord krijgt. Zo heb je het met iemand over ESP. De ESP vraag wordt beschikbaar. Vervolgens stel je aan dezelfde persoon die vraag, en dan krijg je een antwoord à la "daar weet ik niets van".

Wat erg hinderlijk is, zijn de bugs die het spel stoppen. Hiervoor is er een patch uitgebracht die je ook zeker moet downloaden omdat dit veel problemen oplost. De patch kun je hier downloaden. Maar zelfs met de patch blijft de game erg buggy en ben ik twee keer terugkeerd naar Windows. Regelmatig saven is dus aan te raden.

Puzzels
De puzzels zijn over het algemeen niet al te moeilijke maar creatieve puzzels. Zo moet je bijvoorbeeld puzzelen om de handleiding van een machine te kunnen bekijken en die werkend te krijgen. Verder krijg je raadsels die je op moet lossen. Echter, deze zijn niet al te moeilijk en soms blijft er niets te raden over. Vaak ligt de nadruk ook op behendigheid. Zo moet je een bal begeleiden en in de juiste volgorde laatjes openen. En dat is leuk. Maar dus geen puzzels waarin je op zoek gaat naar aanwijzingen van wie de dader kan zijn, noch hoef je je hersens te kraken. Het is vaak meer een kwestie van klikken in een juiste volgorde dan er echt over na te denken.

Er zijn ook minder leuke puzzels. Onlogische puzzels. Puzzels die eigenlijk geen puzzels zijn. Zo moet je een deur met een cijferslot openen. Je weet alle getallen, je weet zelfs de volgorde. Maar de manier waarop je moet draaien is onlogisch. En ik kon er niet op een normale manier achter komen. Verder is er een puzzel die je met een rebus op moet lossen. De oplossing is dat één van de figuren ergens op lijkt. Totaal onlogisch, ik zag dat er absoluut niet in. Daarnaast is er nog een puzzel waarbij je een bom onschadelijk moet maken. Dit is pure trial and error. Erg vervelend en er zit geen logica in. Ook het doolhof is slecht uitgewerkt. Zonder enig besef van locatie klik je maar doelloos op deuren. Totdat het einde en het begin van de doolhof zich opent. Alle ruimtes zijn hetzelfde en er is geen duidelijke weg. Ook moet je op een gegeven moment hypnotiseren en dit moet je doen zonder enige uitleg. Maar na wat schudden met de muis lukt het wel. Dan heb je ook nog een rekenpuzzel, waar ik zelfs nog een rekenfout uit haalde. Bovendien klopte die puzzel ook niet altijd. En dan is er nog een puzzel waar het hele spel naar toe gewerkt wordt. Je heb zes dingen en zes bakjes. Vind de juiste combinatie. Oftewel, veel, heel veel mogelijkheden. Ook hier geen logica, gewoon alle mogelijke opties proberen.

Gelukkig heeft de game een ingebouwd hintsysteem in de balk onder in het scherm waar ook je notepad staat. De eerste hint is een cryptisch omschrijving, de tweede geeft je al een flinke stap in de goede richting en de derde hint geeft je direct de oplossing. Bij de moeilijke puzzels is dit echt nodig, anders kom je er gewoon niet uit. Ik heb deze drie keer moeten gebruiken. Bij de cijferslot puzzel, de rebus en de hoofdpuzzel met de zes objecten en de zes bakjes waar ze in moeten.

Graphics
De graphics kan ik het beste opdelen in drie delen. De omgevingen, de personages en de tussenfilmpjes. Als eerste de omgevingen. Deze zijn erg mooi, goed gedetailleerd en sfeervol. Vooral het grote landhuis is erg mooi. Maar er zit op sommige plaatsen een vreemde kleurenwaaier in de grote vlakken. Als je bijvoorbeeld een muur heb waar een licht op schijnt, zie je duidelijke lagen van licht naar donker. Beetje jammer, maar het stoort niet al te veel. Wat een grote plus is, zijn de kleine dingen waarop gelet is. Zo is er schaduw te zien die goed meebeweegt met het personage, zie je de weerspiegeling in een glanzende vloer, kan je het zien sneeuwen of zie je de omgeving aan je voorbij trekken. Leuke kleine details wat de achtergronden net wat extra's geeft. Soms is het wel een beetje donker wat eigenlijk niet heel erg is en bijdraagt aan de sfeer. Ik had er maar één keer last van en dat was toen ik bijna een deur miste omdat ik hem niet zag.

Dan de personages. Die zien er goed uit, maar ze zijn nogal doods. Er zit niet echt een ziel in. Het zijn gewoon poppen. Maar dus wel mooie poppen. De belangrijkste personages komen uit de vorige Cluedo game van Hasbro Interactive en het is nu erg gaaf om ze in volle glorie te zien met stemgeluid en al. De lipsync is goed, niet perfect, maar ze hadden hier makkelijk een rommeltje van kunnen maken. En dat is niet gedaan. Maar op wat klein arm-bewegingen en de lippen gebeurt er verder niets. Ook blijven ze per scène op een vaste plaats staan of zitten. Ze lopen niet rond en doen dus echt niets. Jammer, want het had het spel zeker wat levendiger gemaakt.

Dan zijn er nog de tussenfilmpjes. Naast de mooie tussenfilmpjes die het verhaal vertellen zijn er ook filmpjes te zien, als je een stap zet. Je krijgt dan een mooi tussenfilmpje te zien waarin je beweegt van locatie naar locatie. Dit geeft de game wat extra's. De filmpjes zien er erg mooi en smooth uit in dezelfde sfeer als de rest van de game. Maar opnieuw zijn de achtergronden erg mooi en de personages nogal zielloos. Daarnaast zijn de filmpjes wat donkerder en pixelerig dan de normale achtergronden en dan is de overgang soms een beetje abrupt.

Helaas zitten er ook een hoop foutjes in de graphics. Een hoop slordigheden. Zo klopt de animatie van het sneeuwen of het berglandschap niet altijd als je je beweegt, zo zweeft Professor Plum, verdwijnen Miss White en Miss Scarlett midden in een gesprek, en kloppen sommige andere animaties ook niet. Zo gebeurt er iets met een vaas, en is die niet meer te zien, maar als je dan weer naar die locatie gaat, staat die vaas in het filmpje weer gewoon op tafel en als het tussenfilmpje stopt, is de vaas weer weg. Hetzelfde geldt op een gegeven moment ook voor Mr. Green. Verder lopen ook de ondertitels veel te snel waardoor het soms een beetje moeilijk te volgen is. Ook hebben ze het over Mr. Black maar ondertitelen ze Bobby en als je soms zelf wat zegt staat er voor je zin het woord Player. En zo zijn er nog meer slordigheden en foutjes. En dat is jammer.

Muziek
De muziek is sfeervol en past goed bij de graphics maar het herhaalt zich voortdurend. Er is niet overal muziek, soms wordt er gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden, dit is erg sfeervol en draagt dus ook goed bij aan de sfeer. Maar ook dit is te kort en herhaalt zich te snel. Daarnaast is de voice-acting soms overdreven, maar past het wel goed bij de personages. Maar ook hier zijn weer wat mankementen. Het geluid skipt regelmatig of stopt soms compleet, wat erg storend is. Verder lijkt het alsof de muziek aan een kamer gekoppeld is, en zodra je de kamer verlaat, is er een brute overgang. Verder is het bij de credits helemaal slecht uitgewerkt. Daar wordt een kort stukje afgespeeld en vervolgens begint het weer opnieuw na een korte onderbreking zonder het dus af te maken...


Conclusie:
Verhaal: Het verhaal is op zich wel leuk verzonnen, alleen is het geen Cluedo verhaal. Het is geen whodunit maar je loopt raadsels op te lossen voor de vaste Cluedo personages en je bent niet op zoek naar aanwijzingen van de moord. Dan heb je ook nog eens personages die eigenlijk weggelaten kunnen worden, heeft niemand een eigen agenda en staan ze maar op één plaats. Alle personages zijn ook niet goed uitgewerkt. Ze zijn doods en hebben geen diepgang. Ook de gesprekken met ze zijn oninteressant en zonder enige diepte geschreven. Daarnaast komt het einde ook een beetje aanwaaien en blijf je met te veel vragen zitten. Geen echte Cluedo dus. Jammer maar een 5,5.
Gameplay: Over de gameplay ben ik niet tevreden. Het spel wordt gespeeld met de muis wat erg prettig is. Er zijn duidelijke iconen die aangeven wat je moet doen. De inventory en systeem balk zijn netjes weggewerkt, maar verschijnen soms als je met je muis in het hoofdveld beweegt. Het notepad is handig, maar werkt niet prettig. Ook in het inventory zit een bug. Verder val je soms ineens terug in Windows. Zelfs na installatie van de patch. Nou kan ik dat wel over het hoofd zien, maar dan het bewegen. Dit werkt niet prettig en soms beweeg je onlogisch. Hierdoor mis je dingen die je normaal gesproken niet zou missen. Dit is toch wel erg kwalijk. Te veel mankementen. Een 4,5 voor de moeite.
Puzzels: Je moet raadsels oplossen die niet al te moeilijk zijn en soms zelf al precies vertellen wat je moet doen. Dit zijn echter wel leuke puzzels. Helaas zijn er ook totaal onlogische puzzels en ik heb drie keer van de uitstekende ingebouwde hint functie moet gebruik maken. Maar over het algemeen zijn de puzzels wel leuk om te doen. Op enkele puzzels na dan en die trekken het cijfer wat naar beneden. Een 6,0.
Graphics: De graphics zien er erg goed uit. De omgevingen zijn erg mooi, vooral het kasteel ziet er schitterend uit. Het beeld is over het algemeen wat donker. Leuk is dat ze gedacht hebben aan de schaduw en weerspiegeling in een gladde vloer. Ook de tussenfilmpjes en de kleine filmpjes die je te zien krijgt als je loopt zijn erg mooi en dragen goed bij aan de sfeer van het spel. Ook zie je bergen op de achtergrond voorbij trekken en sneeuw naar beneden vallen. Dat ziet er allemaal gewoon mooi uit. Ook de karakters zien er netjes uit maar zijn ze te doods en bewegen nauwelijks. De lipsync is wel goed. Alleen zitten er ook gewoon een hoop foutjes in de graphics, wat erg jammer is. Ik geef het toch maar een 7.
Muziek: Het beetje muziek wat er is, is erg sfeervol en past goed bij de graphics. Alleen lijkt het wel kamer gebonden en stopt het dus abrupt. Het is ook een beetje te kort en herhaalt zich dus regelmatig. Ook skipt het geluid soms. De voice-overs zijn erg overdreven maar passen wel een beetje bij de karakters. Een 6,0.
Eindconclusie: Het is een redelijk leuke adventure waar echter veel meer in had gezeten. De graphics zijn prima in orde en het is leuk om de personages eens in volle glorie te zien. Er ontbreekt echter te veel aan het spel op bijna alle punten. Vooral over de besturing ben ik niet te spreken en sommige puzzels zijn totaal onlogisch. Het spel is ook niet echt moeilijk en de puzzels zijn over het algemeen vrij eenvoudig. Er zijn alleen drie puzzels die erg frustrerend zijn en waar ik echt in vast kwam te zitten. Verder is het geen echte Cluedo game. Je bent dus niet bezig met het zoeken naar aanwijzingen van de moordenaar. En dat is jammer voor een Cluedo spel. Je zou verwachten dat dat juist het belangrijkste zou zijn in de game.

Kortom een leuk idee, met een redelijke uitwerking. Er had echter veel meer in gezeten. Fouten zitten er genoeg in en ik kreeg vaak het idee dat het spel gewoon afgeraffeld is. Jammer, maar helaas moet ik voor deze game een 5 gaan geven. Dit ligt voornamelijk aan de drie frustrerende en onlogische puzzels, de slechte besturing waardoor je gewoon dingen mist en de vele kleine foutjes. Ook het feit dat het geen echte Cluedo is trekt het cijfer omlaag.

blog comments powered by Disqus