Intro Verhaal
Bovenstaande samenvatting zou een interessante, boeiende en spannende adventure op moeten leveren. Helaas heeft het verhaal totaal geen vaart. Het lijkt ook nergens heen te gaan. Het belangrijkste in het spel moet het moordmysterie zijn, maar de karakters zijn alleen maar bezig met andere dingen. Zoals de was doen, je kantoor opruimen, de zoektocht naar je vriend Brian of het plegen van een kraak die volkomen losstaat van het moordmysterie. Er lijkt hier ook geen einde aan te komen. Timothy krijgt pas wat met het moordmysterie te maken wanneer hij in de cel belandt. Briscol is wat meer met de zaak bezig maar het verhaal komt gewoon maar niet van de grond, onder andere door de lang uitgereikte dialogen. Je praat veel te lang zonder dat er vaak ook maar iets gebeurd. Daarnaast worden ze zo verschrikkelijk saai in beeld worden gebracht dat dat al snel begint te vervelen. Sommige dialoog opties zijn zelfs compleet overbodig. De karakters dragen ook niet bij om het verhaal interessant te maken. Het is maar lastig om sympathie voor ze te krijgen ondanks dat het een boeiend idee is om ook hun gedachten te horen. Jammer genoeg wordt daar maar weinig mee gedaan. En dan het einde. Wat een afschuwelijk einde. Ik ga niets verklappen, maar er is geen mogelijkheid voor een sequel en ik vroeg me echt af waar ik het allemaal voor gedaan hebt. Zeer onbevredigend. Gameplay Wanneer je naar een andere locatie kan gaan, verschijnt er een omdraai pijltje. Een normale pijl was logischer geweest, maar het werkt. Met een enkele klik kan je wachten tot het karakter het einde van het scherm bereikt heeft. Gelukkig kan je met een dubbele klik dit gelijk overslaan. De inventory zit netjes verstopt aan de onderkant van het scherm. Wanneer je op een object klikt verandert de muisaanwijzer in het object. Wanneer je een object kan gebruiken begint de muisaanwijzer te knipperen. Het werkt allemaal prima, maar sommige hotspots zijn aan de kleine kant en soms makkelijk over het hoofd te zien en dan komt het al snel neer op pixelhunting. Men heeft wel een goede hulpfunctie toegevoegd waarin alle hotspots oplichten.
Je speelt twee verschillende karakters, maar van samenwerking is geen sprake. Het enige verschil is dat Briscol gebruik maakt van een soort CSI kit. Echter is dit niets meer dan wat extra inventory objecten die je kan gebruiken met hilarisch slechte animaties en soms is het nog onlogisch ook. Zoals iets oppakken met een vergrootglas. Het is zo jammer dat men niet meer met het duo hebben gedaan. Er zijn genoeg adventures waarbij twee karakters samenwerken om puzzels op te lossen en gebruik te maken van hun bijzondere eigenschappen om obstakels te overkomen. Hier is dat helaas niet het geval. Puzzels De oplossing van andere puzzels is vaak niet meer dan het (nogmaals) praten met het juiste karakter. Zo moet ik een kluis openen door middel van een code. Mijn hart maakte een sprongetje. Eindelijk mogen we puzzelen en ik ging op zoek naar de verborgen aanwijzingen. Helaas was de oplossing simpelweg het voeren van een gesprek met een karakter. Graphics
De karakters zijn helaas wat minder. Qua uiterlijk zien ze er prima uit. De animatie is helaas een heel stuk minder. Men grijpt compleet naast objecten, Briscol schrijft in een onzichtbaar kladblok, inventory voorwerpen stopt hij eerst in zijn zak en dan wordt er wat overgezegd of iemand slaat met een object zonder het beet te houden. Soms past het ook niet bij de situatie. Zo wordt je op een gegeven moment achtervolgt, maar in plaats van de trap af te rennen loopt je op je dooie gemakt naar beneden alsof er niets aan de hand is. Ook de animaties van andere object zoals het vallen van een plank is hilarisch onnatuurlijk. Het zijn dat soort slordige dingen die je uit het spel halen en het is zonde dat men hier niet meer aandacht aan besteedt heeft. Het ergste zijn echter de gesprekken. Die worden zo ontzettend saai in beeld gebracht. Bij het eerste gesprek dat je hebt zit je tegen de rug aan te kijken van een piepklein karakter. De dialogen duren zo lang waardoor dit echt ongelooflijk saai wordt. Ze hebben geprobeerd om de karakters te laten bewegen tijdens het praten. Druk gebarend met hun handen en armen en het bewegen van de mond. Dit is echter één groot drama. De bewegingen passen niet bij wat ze zeggen. Soms praten de lippen terwijl ze wat denken of wanneer de ander aan het woord is en soms praten de lippen van beide karakters gelijktijdig terwijl er maar eentje aan het woord is. Dit ziet er zo knullig uit waardoor je alleen maar meer uit het spel wordt gehaald.. Gelukkig zitten er wel een aantal cutscenes in. Deze zijn prachtig en vooral de vuurtoren in het begin is indrukwekkend. Het is dan ook jammer dat ze nauwelijks worden gebruikt. Wanneer men deze cutscene's hadden gebruik om iets met de dialogen te doen was het één en ander al een heel stuk interessanter geweest. Of meerdere camera standpunten (en beter lipsynchronisatie) had alles al een stuk levendiger gemaakt. Muziek
De stemmen kunnen ermee door. De onbelangrijke karakters zijn over het algemeen aardig, maar niet meer dan dat. De twee hoofdrolspelers zijn echter uitstekend. Ondanks dat ik Briscol nogal een vervelende, betweterige stem vond hebben, klonk die wel uitstekend. De stem van Timoty Moor steelt echter de show. Zijn stem klikt echt fantastisch met een geweldig accent. Er had wel wat meer emotie ingelegd kunnen worden. Zo is er een belangrijke gebeurtenis in het spel, maar er wordt nauwelijks op gereageerd. Een andere punt wat een beetje vreemd is, is de echo tijdens het denken van één van de twee hoofdkarakters. Het ene moment hoor je hier een soort echo bij, het andere moment niet. Dat ze dan soms ook nog eens druk gebaren en hun lippen bewegen maakt dit soms verwarrend.
|
|
|||||||||