Home > Reviews > Lume: Episode 1

Lume: Episode 1

In 2008 richtten Luke Whittaker en Katherine Bidwell State of Play op. Ze maken creatieve en innovatieve spellen en animaties voor bedrijven als MTV, BBC en Shockwave. Hier wonnen ze diverse prijzen mee. Aan hun nieuwste titel hebben ze jaren gewerkt. Nu is het eindelijk gereleased.

De stroom in het huis van je opa is uitgevallen en van hem ontbreekt elk spoor. Aan Lumi de taak om de stroom te herstellen en het diepere mysterie achter de stroomuitval te ontdekken.

Dit is het eerste deel in wat uiteindelijk een serie aan adventures moet worden. Hopelijk worden de komende delen wel wat uitgebreider. Bovenstaand verhaal is namelijk alles wat er is in dit deel. Het klinkt zelfs nog spannender dan wat het werkelijk is. Zodra de stroom hersteld is komt de opa gewoon weer terug en verteld je wat er aan de hand is. Dat krijgen we echter niet te horen, daarvoor moeten we op deel twee wachten.

Het spel is door bovenstaand zo ontzettend kort. En dan bedoel ik ook echt ontzettend kort. Het kan echt binnen een half uurtje uitgespeeld worden ware het niet voor een onlogische puzzel waar ik echt bij vastzat. Er zijn ook maar weinig locaties. Het huis met maar een paar kamertjes en buiten het huis. Daar is ook maar weinig te doen dus je bent snel klaar. Ik had het leuk gevonden wanneer het mysterie wat meer was uitgediept. Er zijn wel wat leuke kleine dingen die wat vertellen over de relatie tussen Lumi en haar opa. Zo hangen er wat leuke schilderijtjes aan de muur en af en toe komt er een opmerking van Lumi over haar opa of een bepaald object. Er zijn ook een aantal boeken in de boekenkast over verschillende onderwerpen, maar het verhaal wordt hier niet echt mee uitgediept.

Het spel is gemaakt in Flash. Hierdoor is het niet mogelijk om de rechtermuisknop te gebruiken. Dit is echter niet echt een gemis. Het spel is prima te spelen met alleen de linkermuisknop. Bij een hotspot veranderd de standaard windows muisaanwijzer in het bekende handje. Een klik is daarna genoeg om een actie uit te voeren. Kijken, lopen of een puzzel opstarten. Het is allemaal eenvoudig en werkt prima. Omdat er echter bij iedere verplaatsing een kort filmpje wordt gestart, lijkt het soms alsof het spel niet snel genoeg reageert. Bovendien zijn sommige hotspots wel erg klein.

De inventory is netjes verstopt aan de bovenkant van het scherm. Beweeg je de muisaanwijzer naar de bovenkant, dan komt de inventory naar beneden. Klik je op een voorwerp, dan maakt deze zich vast aan je muisaanwijzer en kan je deze gebruiken.

Wat wel heel vreemd is, is het ontbreken van een knop om het spel te verlaten. Nu kan dat met Escape, waarna je op het kruisje kan klikken, maar dit wordt nergens verteld en het maken van een exit knop om het spel af te sluiten in Flash is zeer eenvoudig.

Het spel bestaat uit een aantal leuke puzzels die vrij eenvoudig zijn maar goed in elkaar zitten. Op één na. Je moet de code kraken van het kastje in de keuken. Dit is een cijferslot bestaande uit drie getallen. De enige hint heeft het echter over negen getallen en als speler leg je nergens de connectie tussen de twee. Dit verpest veel. Zonde want de andere puzzels zijn leuk en soms zelfs erg slim bedacht.

Het bijzondere aan de graphics van het spel is dat het bijna volledig bestaat uit kartonnen en papieren decor's, wat echte objecten en computer geanimeerde personages. Het lijkt een raar mengsel, maar het geeft een sprookjesachtig sfeertje. Alsof er een adventure plaatsvindt in een kijkdoos. Met iedere verplaatsing wordt er een kort filmpje gestart die je meeneemt naar het volgende plekje en dit gevoel alleen maar versterk. Op de blogsite van Lume zijn een aantal foto's terug te vinden die laten zien hoe het spel gemaakt is. Erg mooi en knap gedaan.

Dit was zelfs zo goed gedaan dat ik niet doorhad dat de puzzels ook compleet van papier en karton gemaakt zijn. Alleen de karakters komen duidelijk uit de computer. Gelukkig is dit nergens echt storend, maar het valt wel op. De resolutie is verder maar 800x600 en dat is wel heel erg laag, al heb je er tijdens het spelen (met het aanpassen van de resolutie) niet echt last van.

De muziek draagt op bepaalde momenten bij aan het sprookjesachtige sfeertje. De muziek is gratis te downloaden van de eerder genoemde blogsite maar toch niet iets wat ik graag op mijn mp3 speler zou luisteren. Ondanks dat het op zich prima klinkt zitten er namelijk een paar zeer oncomfortabele noten in die het echt onplezierig maken om naar te luisteren.

De karakters praten niet. Dit wordt gedaan aan de hand van tekstballonnetjes wat goed bij het spel past. De geluidseffecten zijn prima. Voetstappen, het openen en sluiten van deuren. Allemaal dik in orde.

Verhaal: Het verhaal is zeer minimalistisch en vooral ontzettend kort. Jammer.
Gameplay: De gameplay is prima. De besturing is makkelijk maar de vertraging bij het verplaatsen kan vervelend zijn.
Puzzels: Over het algemeen leuke, goed bedachte maar erg simpele puzzels. Jammer dat één puzzel veel verpest.
Graphics: Ondanks de zeer lage resolutie zijn de graphics prachtig en zetten een heerlijk, sprookjesachtige sfeertje neer.
Muziek: De muziek is op zich mooi en past bij de graphics en de sfeer maar is tevens op bepaalde punten zeer oncomfortable om naar te luisteren.
Eindconclusie: Hulde voor de grafische stijl van het spel. Het ziet er echt fantastisch uit en zet een zeer bijzondere sfeer neer. Het is dan ook ontzettend jammer dat het spel zo verschrikkelijk kort is. Weinig verhaal, simpele puzzels (waarbij er eentje veel verpest) en op bepaalde punten oncomfortabele muziek. Meer dan een zes kan ik er op dit moment niet van maken. De graphics en de sfeer doen je snakken naar meer dus ik hoop dat de volgende delen veel langer zijn en deze punten aan zullen pakken.