Home > Reviews > Adam's Venture II: Solomon's Secret
Intro Verhaal
Het verhaal is al een heel stuk uitgebreider dan het eerste deel. Je krijgt de mogelijkheid om verschillende locaties te onderzoeken. Van een gevangeniskamp tot Jeruzalem en van het hart van de Clairvaux Corporation tot de verborgen grotten. Het spel is dan ook veel langer dan zijn voorganger. Je wordt tijdens bijna het gehele spel vergezeld door Evelyn. Dit maakt het een stuk levendiger want de twee vliegen elkaar constant in de haren met grappige en scherpe opmerkingen. Het liefdesverhaaltje komt echter niet uit de verf en had meer tijd nodig. Het spel heeft wel genoeg humor en neemt zichzelf ook niet serieus. Op een gegeven moment gaat Evelyn ervandoor. Adam gaat achter haar aan maar moet vele pittige puzzels oplossen. Ik vroeg me af hoe Evelyn zo snel al deze puzzels op kon lossen waarna Adam mijn gedachten hardop herhaalde. Een leuke touch. Toch hadden de dialogen wel wat uitgebreider gemogen. Adam en Evelyn herhalen sommige zinnen veel te regelmatig en dat gaat opvallen. In de preview was ik ook wat teleurgesteld in Jeruzalem. Er liepen wel mensen rond, maar ze zeiden niet veel. Ik was dan ook blij verrast dat er nu heel wat meer wordt gepraat. Jammer is alleen dat hier niet meer op in wordt gegaan. Wellicht korte dialogen met mensen die je tegenkomt. Dat hoeven dan geen urenlange gesprekken te zijn, maar een korte woordenwisseling over de inhoud van het verhaal zou al heel wat meer diepgang kunnen bieden en de boel wat levendiger maken. Het blijft wel jammer dat je een hoop dingen niet van dichtbij kan bekijken. Op een gegeven moment kom je een graftombe tegen. Ik zou deze graag in meer detail willen zien en er wellicht meer over te weten komen. Dit gebeurt nu echter alleen bij puzzelelementen uit het spel die je kan inspecteren. Het spel eindigt in een cliffhanger en dat is prima, maar het einde van de zoektocht voelt een beetje aan als een anti-climax. Het moraal wordt er wel iets te dik opgelegd maar de Christelijke noot wordt (net als in zijn voorganger) erg subtiel gedaan. Het gaat vooral om de zoektocht naar het geheim van Solomon en soms kom je een klein bijbeltekstje tegen op een deur of in een puzzel. Gameplay
Andere problemen zijn er met de collision detection en de collision hull (hoe het karakter reageert op andere objecten in de spelwereld). Naast visuele problemen waar ik later op terugkomt, geeft dat ook op gameplaygebied problemen. Van Adam die blijft haken achter bepaalde objecten tot als dieptepunt de puzzel in het zwembad. Adam staat daar in het gat tussen de rand en een boomstam maar valt niet in het water terwijl het duidelijk te zien is dat Adam nergens op staat. Dan zijn er nog de onzichtbare muren waar ik me constant aan irriteerde. Ze dienen nergens voor en halen je uit de spelwereld. Als je niet wilt dat de speler die kant oploopt, sluit het dan af met andere objecten. Nu haalt het je uit het spel omdat het er zo knullig uitziet en omdat Adam er onverwacht op reageert. Van het stilstaand wegschuifelen tot en met het blijven bewegen. Het ziet er onnatuurlijk en raar uit. Als laatste is er nog de extra content die je kan vrijspelen. Door het spel zitten een vijftal kisten verstopt met verborgen woorden. Voer die in op de site en je krijgt toegang tot wat extraatjes. Dit stelt nogal teleur. Je krijgt een zeer korte, weinig zeggende trailer te zien van het derde deel en twee pagina's uit Adams dagboek. Hierin zijn bepaalde woorden actief gemaakt. Je wordt dan doorgestuurd naar een andere site. Van onzinnige dingen als alle afbeeldingen op google die te maken hebben met het woord liefde tot wat interessantere dingen zoals de Templiers. Die laatste zijn wellicht interessant wanneer het derde deel hier op verder gaat. Toch had ik wat anders verwacht. Behind the scenes-video's, exclusief artwork, vergelijkingen tussen artwork en wat er in het spel is gekomen. Dat soort dingen. Een gemiste kans. Puzzels
Natuurlijk zitten er ook een aantal puzzels in die niet zo leuk zijn of die niet goed werken. Het idee achter de zwembadpuzzel is geweldig, maar de uitwerking niet. Er is bijvoorbeeld ook een rekenpuzzel waarbij je een wijzer middels optellen en aftrekken op de 20 moest zien te krijgen. Helaas is de wijzer niet nauwkeurig genoeg om te tellen hoeveel de wijzer verandert. Ik zat er regelmatig één of twee punten naast waardoor de berekening niet meer klopte. Dus ondanks dat de puzzels een hele verbetering zijn, moet men wel oppassen voor herhaling. Er zijn veel puzzels die gewoon een paar keer gekopieerd zijn, eventueel met een andere achtergrond. Dit is ook het geval bij de door mij geliefde symbool/reken-puzzels en de draaischijf-puzzels. Die zijn echter moeilijker gemaakt door meer symbolen en schijven toe te voegen. Echter zijn andere puzzels gewoon identiek maar met een andere uitkomst of achtergrondje. Gelukkig zijn de puzzels wel gewoon dik in orde en vooral leuk om uit te voeren. Graphics De karakters zien er ook goed uit. Wel kan men nog wat meer aandacht besteden aan de bewegingen van de karakters. Vooral in de cutscenes kan hier nog wat werk verricht worden. Het is een enorme verbetering ten opzichte van het eerste deel, maar het kan nog beter. Helaas zijn er heel veel grafische bugs aanwezig. Grootste oorzaak is de slecht collision detection en de collision hull. Hierdoor loopt Adam gedeeltelijk door houten palen, stenen pilaren en andere voorwerpen heen. Of hij blijft in het luchtledige lopen. Onzichtbare muren zijn overal aanwezig. Als je niet wilt dat de speler daar naar toe loopt, blokkeer dat dan. Verder lijkt Adam te zweven over de grond. Van veraf valt dat niet op, maar zodra je het wat dichterbij ziet (vooral bij het oplopen van trappen), zie je duidelijk dat Adam een stukje van de grond staat. Ik heb ook meegemaakt dat ik een ladder oploop terwijl ik er een behoorlijk stuk naast sta of dat ik van een ladder afkom en op de onderste tree blijf staan. Dit terwijl de onderste tree een stuk van de grond afstaat. Dan is er als laatste nog de vogel die wegvliegt zodra Adam in de buurt komt. Een ontzettend leuk detail, ware het niet dat de vogel ineens stil blijft hangen in de lucht met uitgestreken vleugels. Al dit soort dingen zorgt ervoor dat je uit het spel wordt gehaald, dit terwijl de makers juist wilden dat de speler zich volledig in de spelwereld zou verliezen. Verschrikkelijk jammer.
Muziek De voice acting is ook een heel stuk beter in vergelijking met het eerste deel. Voor Adam en de overige mannelijke cast is er een nieuwe stemacteur aangetrokken die het op zich prima doet. Het probleem is alleen dat hij veel stemmen voor zijn rekening neemt. Dat hoor je helaas zeer duidelijk. Ondanks dat de stemacteurs hun best doen om wat emotie en drama in hun stemmen te leggen, komt dat op bepaalde punten nauwelijks naar voren of voelt het onnatuurlijk aan. Normaal gesproken gebruikt iemand in bepaalde omstandigheden zijn stem op een andere manier dan hier soms wordt gedaan.
|
|
|||||||||