Home > Reviews > The Ball

The Ball

Jullie hebben het allemaal kunnen lezen in het interview met Sjoerd de Jong. Het kan snel lopen, zo maak je in je vrije tijd een mod voor een shooter. Deze wordt erg succesvol en je wint er diverse prijzen mee. Je besluit om meer met deze mod te doen, stopt met je werk, zet een bedrijfje op in Zweden, krijgt subsidie en een paar jaar later is de mod uitgegroeit tot een volledige action adventure en de debuut titel van Teotl Studios.

Je speelt in dit spel een archeoloog die samen met een team een inactieve vulkaan in Mexico wilt onderzoeken. Dan gebeurt er echter een ongeluk en je valt naar beneden in een diepe grot. Terwijl je collega's een nieuwe kraan regelen om je te redden, besluit jij om op verkenning uit te gaan. Daarbij ontdek je al snel een vreemd wapen en een gigantisch bal. Om het geheim van de vulkaan te achterhalen en om te ontsnappen moet je de bal, het wapen en je brein gebruiken om puzzels op te lossen.

Aan het verhaal is niets veranderd ten opzichte van de preview versie. Het is meer een reden om door de levels te lopen dan echt een verhaal te vertellen. Ze proberen het echter wel met af en toe een cutscene maar echt diepte komt er niet in. Die diepte is er wel in de geheimen, maar deze zijn niet verplicht en goed verstopt. Hierdoor mis je gewoon erg veel van het verhaal en dat is jammer. In de verborgen geheimen zit namelijk genoeg potentie. Het zou dan ook veel beter zijn geweest wanneer je gewoon niet om deze geheimen heen kon. Bijvoorbeeld in de vorm van een boek of document die door de wereld verspreid liggen. Er zijn veel lege kamers en gebouwen dus mogelijkheden genoeg.

Waar je niet om heen kan zijn de monsters. In het begin zie je ze heel kort in beeld. Dit bouwt de spanning op want wat zijn het voor beesten? Maar wanneer de hel eenmaal losbreekt is alles spanning weg. Dit is echt een doodzonde want het sfeertje wat het spel wilt neerzetten is erg belangrijk voor de spelbeleving. Echter komen de monsters in grote getalen op je afgerent. Je kan ze doden met de bal en weg slaan met de je wapen (waarover later meer), maar hierdoor wordt veel van de spanning weggenomen. Zeker ook omdat deze monsters niet de slimste zijn en je ze te lang ziet. Het ergste is nog wel dat het spel deze monsters helemaal niet nodig heeft. Het sfeertje is al eng genoeg van zichzelf.

Het spel begon oorspronkelijk als een mod voor een shooter en dat is dit natuurlijk ook. Lopen, kruipen, springen en speciale acties voer je uit met het toetsenbord. Rondkijken en je wapen gebruiken doe je met de muis. Je kan er twee dingen mee doen. Met de rechtermuisknop trek je de bal aan terwijl je met de linkermuisknop je hamer oplaadt om de bal en de monsters van je af te slaan.

De besturing werkt erg goed en het is leuk om met de bal en je geweer puzzels op te lossen. De enige puzzels die niet lekker werken zijn de platform levels. Het werkt niet nauwkeurig genoeg en ik ben bij deze puzzel dan ook erg vaak doodgegaan. Het perspectief heeft hier natuurlijk ook het één en ander mee te maken. Je spring vaak meer op goed geluk dan dat je precies aan het platformen bent.

Het grootste punt van kritiek zijn de gevechten. Deze werken namelijk helemaal niet goed. Ik heb geen enkele probleem met actie of gevechten in mijn adventures. Dan moet de besturing echter wel goed werken. De monsters kan je op verschillende manieren dood maken, echter is je bal het belangrijkste wapen. Daarmee kan je ze namelijk pletten. Het idee is goed en werkt uitstekend wanneer je vanuit een gang kan werken. Wanneer je echter van alle kanten aan wordt gevallen, dan wordt het een groot probleem. Wanneer ik me omkeerde was ik de bal kwijt. Dit is funest voor de actie en leidt tot een zekere dood. Het probleem is ook dat je je niet op een andere manier kan verdedigen. Je hebt een machtige hamer wapen waarmee je de bal een rot klap kan verkopen die hem vele meters de lucht in laat vliegen, of waarmee je stukken muur kapot kaan slaan. Echter schijnen de mummies daar immuum voor te zijn wat ze vallen maar een beetje naar achteren. Volstrekt onlogisch en onrealistisch. Men maakt hier gebruik van bij één puzzel, maar dit haalde de spanning en angst weg. Een slechte zaak.

De monsters zijn ook niet al te slim. Ze rennen water in (wat ze dood) en de bazen doen alleen wat wanneer je in de buurt bent. Zo was er een olie bak tussen mij en twee gigantische monsters. Maar zodra ik aan de andere kant van de olie bak was, deden ze helemaal niets. Opnieuw, funest voor de spanning.

De puzzels zijn fantastisch en het sterkste punt van het spel. Ze bestaan over het algemeen uit puzzels waarbij je als speler een knop in moet drukken en de bal een knop aan moet raken. Klinkt simpel, maar is het absoluut niet. Want wat als de knop voor een bal op het plafond zit? Of aan de andere kant van een aantal dodelijk spikes? Of wat als je gescheiden wordt van de bal, wat dan? Daar ligt de kracht van het spel in en de levels en puzzels zijn erg leuk om uit te voeren en te ontdekken.

Ze zijn ook afwisselend doordat de bal bijzondere krachten over kan nemen. Zo kan die electriciteit geleiden, een vuur bal worden, mijnen verspreiden, een olie spoor achter laten en zelfs de zwaartekracht beïnvloeden. De puzzels zijn gewoon erg sterk, erg leuk, zeer gevarieerd en een genot om te spelen.

Helaas verpesten de gevechten dan weer veel. De puzzel waarbij je de monsters van je af moet slaan zijn belachelijk en de platform puzzel is onnauwkeurig. De eindbazen zijn ook puzzels en ondanks dat de ideeën weer geweldig zijn, gooit de gameplay roet in het eten. De besturing werkt niet lekker en de bazen zijn erg dom.

Het spel maak gebruik van de Unreal Engine 3 technology en ziet er erg goed uit. Er zijn 8 levels met hun eigen uitstraling zodat er genoeg variatie is. Wat wel jammer is, is de herhaling. Je ziet constant dezelfde blokken, trappen, muren en potten. Hierdoor kan het in de levels zelfs weleens wat saai overkomen. Maar voordat je je hier aan gaat irriteren verschijnt er één van de zeer indrukwekkende scene's met mooie belichting en prachtige effecten. Er zitten echt wat fantastische bouwwerken in.

De dieren zien er ook goed uit maar helaas treed er ook hier de herhaling op. Echter stoort dit minder omdat ze minder vaak te zien zijn en bovendien bewegen. De mummies zijn een ander verhaal. Ze zien er prima uit, maar met één probleem. Ze zijn niet eng. Qua uiterlijk misschien, maar het spel maakt een grote fout door ze te lang in beeld te laten zien. Vooral bij een aantal puzzels is dit een doodzonde. Ze zijn ook niet al te snugger en wachten vaak alleen maar tot je weer in hun bereik komt. Dit geldt zelfs voor eindbazen. Hierdoor verdwijnt de spanning en de opgebouwde angstige sfeer en het haalt je echt uit het spel. Ontzettend jammer.

De muziek is heerlijk en zet, samen met de uitstekende geluidseffecten, een perfecte en creepy sfeer neer. Ideale muziek om de grotten te verkennen en puzzels op te lossen. Wanneer er monsters op je af komen wordt de muziek sneller en spannender. Jammer dat de monsters dat zelf dan niet meer zijn. Mocht je de retail versie van The Ball in de winkels aanschaffen, dan krijg je er (naast een door het team gesigneerde ansichtskaart) een audio cd bij zodat je ook na het spelen nog kan genieten van de muziek.

Er wordt weinig in gesproken, maar de stemmen die er tijdens de cutscenes zijn, zijn erg goed. Het is dan ook jammer dat er niet meer verhaal is om in de cutscenes te vertellen.

Verhaal: Er is weinig verhaal en het dient vooral als kapstok voor de levels en de puzzels. Jammer want de geheimen vertellen genoeg boeiende informatie, maar deze zijn dan weer niet verplicht om te vinden waardoor je een hoop misloopt.
Gameplay: De besturing werkt uitstekend en erg prettig. Jammer dat de gevechten en actie elementen niet zo leuk zijn en de monsters niet al te snugger zijn.
Puzzels: Het sterkste punt van het spel. Fantastische levels, creatieve puzzels en uitstekend gebruik van de bal. Alleen jammer van de platform puzzels en de puzzels waarbij monsters betrokken zijn. Een kleine 9.
Graphics: Het spel ziet er erg goed uit met een aantal zeer indrukwekkende scene's en bouwwerken. Helaas is er veel herhaling, maar het spel geeft je niet genoeg tijd om je er echt aan te irriteren. Een kleine 8,5.
Muziek: Heerlijke muziek, goede geluidseffecten en prima voice acting zorgen voor een spannend en creepy sfeertje. Een dikke 8.
Eindconclusie: The Ball is een spel met twee gezichten. Dus hoe zal ik het spel moeten beoordelen. Reken ik het af op de domme monsters en de slechtwerkende gevechten die de sfeer afbreken en je daardoor uit het spel halen? Of prijs ik het vanwege de mooie graphics en muziek, een lekker spannend sfeertje, fantastische puzzels en levels?

Ik kies voor het laatste. Ondanks dat de minpunten veel verpesten is het toch een genot om op verkenning uit te gaan en na iedere toffe puzzel was ik ontzettend benieuwd wat ze nu weer voor iets creatiefs in petto hadden voor mij. Een 7,5.