Intro Verhaal
Aan het verhaal is niets veranderd ten opzichte van de preview versie. Het is meer een reden om door de levels te lopen dan echt een verhaal te vertellen. Ze proberen het echter wel met af en toe een cutscene maar echt diepte komt er niet in. Die diepte is er wel in de geheimen, maar deze zijn niet verplicht en goed verstopt. Hierdoor mis je gewoon erg veel van het verhaal en dat is jammer. In de verborgen geheimen zit namelijk genoeg potentie. Het zou dan ook veel beter zijn geweest wanneer je gewoon niet om deze geheimen heen kon. Bijvoorbeeld in de vorm van een boek of document die door de wereld verspreid liggen. Er zijn veel lege kamers en gebouwen dus mogelijkheden genoeg. Waar je niet om heen kan zijn de monsters. In het begin zie je ze heel kort in beeld. Dit bouwt de spanning op want wat zijn het voor beesten? Maar wanneer de hel eenmaal losbreekt is alles spanning weg. Dit is echt een doodzonde want het sfeertje wat het spel wilt neerzetten is erg belangrijk voor de spelbeleving. Echter komen de monsters in grote getalen op je afgerent. Je kan ze doden met de bal en weg slaan met de je wapen (waarover later meer), maar hierdoor wordt veel van de spanning weggenomen. Zeker ook omdat deze monsters niet de slimste zijn en je ze te lang ziet. Het ergste is nog wel dat het spel deze monsters helemaal niet nodig heeft. Het sfeertje is al eng genoeg van zichzelf. Gameplay
De besturing werkt erg goed en het is leuk om met de bal en je geweer puzzels op te lossen. De enige puzzels die niet lekker werken zijn de platform levels. Het werkt niet nauwkeurig genoeg en ik ben bij deze puzzel dan ook erg vaak doodgegaan. Het perspectief heeft hier natuurlijk ook het één en ander mee te maken. Je spring vaak meer op goed geluk dan dat je precies aan het platformen bent. Het grootste punt van kritiek zijn de gevechten. Deze werken namelijk helemaal niet goed. Ik heb geen enkele probleem met actie of gevechten in mijn adventures. Dan moet de besturing echter wel goed werken. De monsters kan je op verschillende manieren dood maken, echter is je bal het belangrijkste wapen. Daarmee kan je ze namelijk pletten. Het idee is goed en werkt uitstekend wanneer je vanuit een gang kan werken. Wanneer je echter van alle kanten aan wordt gevallen, dan wordt het een groot probleem. Wanneer ik me omkeerde was ik de bal kwijt. Dit is funest voor de actie en leidt tot een zekere dood. Het probleem is ook dat je je niet op een andere manier kan verdedigen. Je hebt een machtige hamer wapen waarmee je de bal een rot klap kan verkopen die hem vele meters de lucht in laat vliegen, of waarmee je stukken muur kapot kaan slaan. Echter schijnen de mummies daar immuum voor te zijn wat ze vallen maar een beetje naar achteren. Volstrekt onlogisch en onrealistisch. Men maakt hier gebruik van bij één puzzel, maar dit haalde de spanning en angst weg. Een slechte zaak. De monsters zijn ook niet al te slim. Ze rennen water in (wat ze dood) en de bazen doen alleen wat wanneer je in de buurt bent. Zo was er een olie bak tussen mij en twee gigantische monsters. Maar zodra ik aan de andere kant van de olie bak was, deden ze helemaal niets. Opnieuw, funest voor de spanning. Puzzels
Ze zijn ook afwisselend doordat de bal bijzondere krachten over kan nemen. Zo kan die electriciteit geleiden, een vuur bal worden, mijnen verspreiden, een olie spoor achter laten en zelfs de zwaartekracht beïnvloeden. De puzzels zijn gewoon erg sterk, erg leuk, zeer gevarieerd en een genot om te spelen. Helaas verpesten de gevechten dan weer veel. De puzzel waarbij je de monsters van je af moet slaan zijn belachelijk en de platform puzzel is onnauwkeurig. De eindbazen zijn ook puzzels en ondanks dat de ideeën weer geweldig zijn, gooit de gameplay roet in het eten. De besturing werkt niet lekker en de bazen zijn erg dom. Graphics De dieren zien er ook goed uit maar helaas treed er ook hier de herhaling op. Echter stoort dit minder omdat ze minder vaak te zien zijn en bovendien bewegen. De mummies zijn een ander verhaal. Ze zien er prima uit, maar met één probleem. Ze zijn niet eng. Qua uiterlijk misschien, maar het spel maakt een grote fout door ze te lang in beeld te laten zien. Vooral bij een aantal puzzels is dit een doodzonde. Ze zijn ook niet al te snugger en wachten vaak alleen maar tot je weer in hun bereik komt. Dit geldt zelfs voor eindbazen. Hierdoor verdwijnt de spanning en de opgebouwde angstige sfeer en het haalt je echt uit het spel. Ontzettend jammer.
Muziek Er wordt weinig in gesproken, maar de stemmen die er tijdens de cutscenes zijn, zijn erg goed. Het is dan ook jammer dat er niet meer verhaal is om in de cutscenes te vertellen.
|
|
|||||||||