Home > Reviews > Puzzle Agent

Puzzle Agent

Telltale Games is natuurlijk vooral bekend van adventure series zoals Sam and Max, Strong Bad, Wallace & Gromit en Tales of Monkey Island. Ze besloten echter om eens wat nieuws te doen met de Pilot Program. Dit zijn kleine innovatieve en creatieve adventures die, net als de pilot van een serie, aan het publiek wordt gebracht. Wanneer het succesvol is kunnen deze pilots uitgroeien tot complete series.

De eerste pilot is Nelson Tethers: Puzzle Agent van Graham Annable. Hij heeft een verleden met Telltale Games als art director en daarvoor werkte hij bij LucasArts. Hij is echter ook bekend van de Grickle Channel op Youtube en diverse Grickle strips. Daar is Puzzle Agent dan ook op gebaseerd.

Special Agent Nelson Tethers van de puzzel afdeling van de FBI wordt naar Scoggins, Minnesota gestuurd om te onderzoeken waarom de fabriek die stuffen produceert stilligt. Het Witte Huis heeft deze stuffen hard nodig dus het is een zaak van nationaal belang.

Ik heb genoten van het verhaal. Het is mysterieus, boeiend en je bent benieuwd wat er allemaal aan de hand is. Toch is er voldoende humor aanwezig. Al is het meer subtiel dan in andere Telltale Games titels. Alleen al het feit dat de FBI blijkbaar een puzzel afdeling heeft is erg grappig. Soms kan het echter wel wat geforceerd overkomen, maar dat komt gelukkig niet zo heel veel voor.

De karakters zijn leuk en passen goed binnen het mysterieuze, maar absurde karakter van het verhaal. Vooral Tethers is erg leuk, als toch wel de sullige FBI agent. De dialogen zijn even leuk en past ook prima bij de spelwereld. Het enige negatieve van het verhaal is het einde. Het is een intrigerend einde, maar het komt nogal plots en je blijft met een aantal onbeantwoorde vragen over. Hopelijk is deze Pilot dus succesvol genoeg om er een serie van te maken.

Het spel maakt volledig gebruik van de muis. Nelson bestuur je niet direct. Er zijn namelijk hotspots verborgen op de achtergrond. De muisaanwijzer veranderd niet. Wanneer je echter klikt groeit er een cirkel die de hotspots op laat lichten inclusief wat voor het hotspots het zijn. Zo zijn er pijlen die aangeven waar je heen kan, tekstbalonnen wanneer je met iemand kan praten, een vergrootglas wanneer je iets nader kan bestuderen en een puzzelstukje wanneer er een puzzel op te lossen is. Dit werkt prima en is tevens een makkelijke hulpfunctie mocht je wat gemist hebben. Sommige hotspots kunnen namelijk vrij klein zijn (vooral de kauwgum).

Het praten gaat zelfs nog makkelijker. Er verschijnt een blaadje met een aantal gespreksopties. Wanneer je een optie behandeld hebt, wordt die doorgestreept. Tijdens deze gesprekken kan je ook puzzels op lossen. Voor de optie verschijnt dan een puzzel stukje. Het is allemaal duidelijk.

Het spel is een puzzel adventure in de stijl van Professor Layton en The ABC Murders. Dit betekend dus veel puzzels. 37 in totaal. Helaas worden er wel een aantal hergebruikt. Deze zijn dan iets moeilijker gemaakt of er wordt een iets extra's toegevoegd.

Toch wordt het niet al te moeilijk. Er zitten een aantal hele slimme tussen en voor sommigen moet je echt je brein aan het werk zetten. Echter zijn er ook een aantal hele makkelijk puzzels aanwezig waar je weinig tijd mee kwijt bent. De puzzels zijn echter bijna altijd erg leuk om te spelen. De enkele die niet zo leuk zijn, zijn de soort legpuzzels waarbij je een aantal voorwerpen op de juiste plaats moet leggen. Hier hoeft je echter niet over na te denken. Er is te weinig ruimte om de objecten te rangschikken en vaak klikken ze al automatisch vast zonder dat je het zelf bewust doet.

Mocht je overigens echt niet uit een puzzel komen, dan is er een hint functie aanwezig. Gedurende het spel kom je kauwgom tegen waardoor Nelson zich beter kan concentreren. In werkelijkheid geeft het spel je hints waardoor je een stukje verder kan komen in de puzzel. Ze geven niet direct het antwoord, daar moet je meer kauwgom voor opofferen. Het gebruik van kauwgom (of een fout maken) heeft wel invloed op je eindranking.

Wat erg belangrijk is, is dat bijna alle puzzels goed geïntegreerd in het verhaal zijn. Er zijn er maar een paar (vooral op het einde) die niets met het verhaal te maken hebben. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld The ABC Murders is het gros van de puzzels goed geïntegreerd met het verhaal. Wat wel beter had gekund, is de uitleg die aan een puzzel vooraf gaat. Soms is er wel heel veel tekst aanwezig om uit te leggen hoe een puzzel werkt. Dit maakt het oplossen er van soms een beetje lastig omdat je constant terug moet naar de regels en de uitleg omdat je niet alles in één keer kan onthouden. Nadat je een puzzel opgelost heb krijg je te zien hoeveel hints je gebruikt heb, hoeveel fouten je heb gemaakt en hoeveel belastinggeld het heeft gekost. Die beïnvloed allemaal je ranking die je krijgt. Bij dit resultaat scherm kan je tevens uitleg krijgen waarom een puzzel goed is. Een leuke toevoeging.

Het spel ziet er goed uit. Je moet even wennen aan de stijl die Graham Annable gebruikt in de Grickle serie. De karakters zien er simpel uit, maar passen prima bij de achtergronden. De lijnen lijken een beetje met waskrijt te zijn getekend, hetgeen er goed uit ziet.

De animatie is echter zeer houterig. Ik begrijp dat ze een beetje het stripgevoel wilden behouden, maar het lijkt vaak alsof ik naar een diavoorstelling zit te kijken. Daarnaast spreken ze deze animatie tegen door een erg tof bewegings effect toe te voegen waarin objecten in de voor- en achtergrond los van elkaar bewegen. Dit ziet er erg goed uit en bracht bij mij juist meer het stripgevoel naar boven dan de zeer houterige en slechte animatie.

De muziek is geweldig. Het klinkt heerlijk, is sfeervol en heeft een zeer mysterieus, bovennatuurlijk tintje. Tevens wordt er gebruik gemaakt van ambient geluiden hetgeen allemaal prima past bij het verhaal en de sfeer die het spel wilt neerzetten.

De dialogen worden ook erg goed uitgesproken door bijna alle karakters. Mijn enige klacht is dat er soms te lange stiltes vallen. Het is prima om een dramatisch effect op deze manier te creëren, maar dat is hier niet het geval. Het komt te vaak voor dat je je afvraagt waarom er niets wordt gezegd.

Verhaal: Het verhaal is mysterieus en boeiend en de karakters passen prima in het absurde karakter van het verhaal. Hoop dat er een serie uit voort komt want het einde laat je achter met veel vragen.
Gameplay: De muisbesturing werkt ideaal en is ook handig voor de wat minder ervaren adventure gamers. Hotspots lichten automatisch op na een misklik.
Puzzels: Er zijn veel leuke puzzels aanwezig die bijna allemaal goed geïntegreerd met het verhaal zijn. Helaas worden sommigen te vaak hergebruikt en zitten er een aantal puzzels in die niet erg interessant of leuk zijn. Gelukkig is er genoeg variatie.
Graphics: Het is even wennen aan het stijltje, maar ziet er erg goed uit. Jammer van de slechte, houterige animatie.
Muziek: Heerlijke, sfeervolle, mysterieuze muziek en ambient geluiden. Verder goede stemmen. Jammer van de lange stiltes.
Eindconclusie: Een hele leuke puzzel adventure met veel puzzels en een absurd, boeiend, mysterieus en bovennatuurlijk verhaal. Het smaakt zeker naar meer.