Home > Reviews > Portal

Portal

Portal verscheen in 2007 als een onderdeel van The Orange Box, de complete set van de First Person Shooter Half-Life 2. Portal was één van de vijf spellen die in deze set zat en als puzzel-shooter die gebruik maakt van portalen een vreemde eend in de bijt. Het spel-idee werd ontwikkeld door leden van de DigiPen Institute of Technology onder de naam Narbacular Drop. Valve, de ontwikkelaars van de Half-Life serie, waren dusdanig onder de indruk dat ze de mensen achter het spel aannamen om Portal te produceren. Het spel was een enorm succes en won diverse awards in 2007. Op de E3 van 2010 kondigde Sony een sequel aan.

Je wordt wakker in een afgesloten glazen kamer. Je luistert naar de radio tot er plotseling een computerstem je vertelt dat je een deelnemer bent aan een test. Uit het niets verschijnt er een portaal en stap je uit de kamer. Aangezien je geen andere keuze hebt besluit je om te doen wat de computerstem je vertelde en op verkenning uit te gaan.

In het begin van het spel lijkt het niet alsof er veel verhaal in gaat zitten. Je ziet alleen jouw karakter door de portalen heen en je hoort de computerstem. Echter vooral in het laatste ligt de kracht van het verhaal. De stem is geweldig. De humor is hilarisch en heerlijk droog. Ik heb me rot gelachen om de prachtige dialogen terwijl je je rustig door de levels aan het werken bent. Net als je denkt dat het spel erop zit, krijg je een twist voor je kiezen en gaat het spel nog een tijdje door, tot het geweldige einde. Wat ook interessant was zijn de verborgen kamers die je voorgangers hebben achtergelaten. Zo krijg je gedurende het spel toch het nare gevoel dat er iets niet helemaal pluis is.

Wat ik jammer vind is dat er bijna geen verhaal over je karakter is. Je weet niets van haar, als je haar door een portaal ziet (wat mogelijk is) word je ook niet veel wijzer en ze zegt niets. Nu hoef ik geen hele dialogen, maar wat simpele dingen als "Where am I?" of "What is that?" zou best leuk zijn geweest en laten je karakter toch wat menselijker aanvoelen dan ze nu is. Er waren ook een aantal opties aanwezig om het verhaal nog wat uit te breiden. Bijvoorbeeld op de kantoortjes die je tegenkomt. Wat interessante documenten of computerprogramma's zou zeker leuk zijn geweest.

Het spel is een First Person Shooter. Je loopt met de W, S, A en D toets, springt met de spatiebalk, kruipt met de ctrl toets en je kan voorwerpen die je tegenkomt gebruiken of oppakken met de e-knop. Dit is allemaal in te stellen maar werkt zo ook al uitstekend. Het rondkijken doe je met muis en het afschieten van de twee verschillende portalen, wanneer je de portal gun krijgt, doe je met beide muisknoppen. Een blauw portaal met de linker-, een oranje met de rechterknop. Er zit geen verschil tussen de twee soorten, maar je kan er maar één van elke afvuren. Het is dus van belang dat je onthoudt welke je waar schiet. Je moet er namelijk doorstappen en wanneer je ze door elkaar haalt kan dat dodelijk zijn.

Ja, je kan doodgaan het spel. Giftig water, persen, schietgrage robots en dodelijk energieballen zijn op je uit. Echter, je kan ze allemaal overkomen door slim na te denken en goed gebruik te maken van de portalen. De besturing werkt uitstekend en is vooral ontzettend leuk. Het gevoel om door de portalen te vliegen is fantastisch en zelfs de wat ingewikkelde dingen waar je reflexen voor nodig hebt, worden duidelijk en leuk uitgelegd. Je voelt je dan ook zeker voldaan nadat je een level heb uitgespeeld.

Als ik één klacht heb op gameplaygebied, dan is het het oprapen en neerleggen van voorwerpen. Dit werkt een beetje houterig en onvoorspelbaar. Tijdens het lopen begint het voorwerp soms te shaken. Het zorgt echter niet voor echte problemen.

Het spel is ook behoorlijk kort. In een uurtje of drie/vier ben je klaar. Dan ben je er echter nog niet. De PC-versie heeft achievements en er zijn na het uitspelen van het spel twee bonussen te spelen. Een aantal levels zijn moeilijker gemaakt door bepaalde obstakels toe te voegen of hulpmiddelen weg te laten. Daarnaast zijn er challenges toegevoegd waarin je moet proberen om levels uit te spelen met zo min mogelijk stappen, zo min mogelijk portalen of in zo kort mogelijke tijd. Dit voegt een extra uitdaging toe en is erg pittig.

Het spel bestaat uit twintig levels waarbij je de uitgang moet bereiken. Hierbij kom je verschillende obstakels tegen. Knoppen waar je blokken op moet gooien, onbereikbare plaatsen, liften die niet werken, dodelijk water, schietgrage robots en levensgevaarlijke energieballen. Aan jou de taak om uit te zoeken wat de beste manier is om al deze obstakels te overwinnen.

Ieder level is dus één grote puzzel. Om deze op te lossen moet je gebruik maken van de portal gun. De levels zijn zeer creatief en goed doordacht. Dit maakt het echt tot een genot om te spelen. De portal gun biedt zoveel toffe mogelijkheden. Staat er een robot op je te schieten, schiet een portaal achter hem en schop hem omver. Of schiet een portaal in het plafond boven de robot en laat een blok door een ander portaal vallen die de robot uitschakelt. Of schiet een portaal in het plafond en een portaal onder de robot en hij valt door op de grond, via het plafond, te pletter. Er zijn dus meedere opties om iets op te lossen en dat maakt het allemaal ontzettend leuk.

Het spel maakt gebruik van de Source-engine waar ook de Half-Life 2 serie gebruik van maakt. Het ziet er erg goed uit. De testkamers zijn strak en bieden genoeg variatie met zeer creatieve en leuke levels.

Alleen het karakter dat je soms door de portaal ziet valt tegen. Het ziet er wat houterig en emotieloos uit. Maar dat is alleen van dichtbij. Het blijft een erg tof gevoel om door een portaal te rennen en jezelf aan de andere kant door de portaal te zien rennen. Het is even wennen maar tevens een erg tof gezicht.

Het spel maakt voor de achtergrondmuziek gebruik van ambient geluiden die een beetje mechanisch aanvoelen. Het geeft je een duister en ongemakkelijk gevoel tijdens het spelen. Alsof er meer aan de hand is. De eindmuziek is briljant. Wat een fantastisch liedje.

De stemmen zijn uitstekend. De computerstem is geweldig en weet ontzettend veel humor erin te leggen. Ook de kleine robots doen uitstekend hun werk en wisten me, ondanks hun moorddadige karakter, regelmatig te laten lachen. Alleen jammer dat je eigen karakter niet spreekt en je daardoor niet echt een connectie met haar krijgt.

Verhaal: Het verhaal lijkt in eerste instantie nogal dun te zijn, maar de geweldige twist en de briljante dialogen van de computer en de robots zijn allemaal erg goed. Jammer dat het hoofdkarakter geen diepgang en uitwerking krijgt. Bovendien was er meer mogelijk geweest.
Gameplay: Het spel speelt als (en is) een First Person Shooter. De besturing is erg goed en vooral erg leuk. Alleen het oprapen en gebruiken van voorwerpen werkt wat houterig.
Puzzels: De levels zijn creatief, goed doordacht en een genot om te spelen. I love the portal gun.
Graphics: Het spel ziet er erg goed, strak en gevarieerd uit. Alleen het karakter valt tegen, maar die zie je alleen wanneer je de portalen in een bepaalde positie hebt staan.