![]() |
Home > Reviews > Hamlet or the last game without MMORPG features, shaders and product placement
De volledige naam van het spel "Hamlet" is "Hamlet or the last game without MMORPG features, shaders and product placement". Het spel werd ontwikkeld door de Russische onafhankelijke ontwikkelaar mif2000 en is voor ongeveer 10 dollar te downloaden vanaf de online portal Alawar. Je kunt ook eerst een demo downloaden die je een uur laat spelen.
Verhaal Het personage dat je speelt heeft geen naam en behalve wat gedachtenballonnetjes met symbolen kom je ook niets over zijn emoties of geschiedenis te weten. Dat hoeft ook helemaal niet bij een puzzelspel, maar het is wel jammer dat het spel daardoor wat oppervlakkig blijft. De andere personages in het spel hebben al helemaal geen achtergrondverhaal of persoonlijkheid, en je kan ook niet met ze praten ofzo. Daardoor bouw je niet echt een band op met de ruimte/tijdreiziger en blijft het spel alleen interessant doordat de puzzels zo afwisselend zijn en je toch wil weten wat er op het volgende scherm gebeurt. De stripverhaaltjes geven een klein beetje inzicht in het verhaal, maar meer dan "nadat hij uit de tunnel was ontsnapt ging hij naar het kasteel" stelt het eigenlijk niet voor. Bij het klikken op de verschillende voorwerpen op het scherm, gebeuren er grappige en onverwachte dingen, zoals een aapje dat ineens uit een gat tevoorschijn komt.
Gameplay & Puzzels Het is leuk om van alles en nog wat op het scherm aan te klikken om te kijken wat er gebeurt, maar tegelijkertijd is dat ook een beetje een minpunt van het spel: het is meestal totaal niet duidelijk wat de bedoeling is en alleen door toevallig op de goede dingen te klikken los je soms per ongeluk een puzzel op. Andere keren is het dan weer zo simpel dat je onmiddellijk doorhebt wat je moet doen. De tijdreiziger hoeft overigens meestal niet in de buurt te staan bij het voorwerp om er iets mee te kunnen doen. Ook is niet altijd duidelijk met welke voorwerpen je iets kan doen, waardoor je maar gewoon willekeurig op alles gaat klikken. Er is geen inventaris en er zijn geen dialogen. Het spel slaat automatisch je voortgang op, het is ook niet mogelijk om terug te gaan naar het vorige scherm. Als je stopt met spelen en het spel verlaat, en daarna weer opnieuw laadt, kom je wel in hetzelfde scherm terug maar eventuele deelpuzzels die je al opgelost had zijn weer terug in de oude staat.
Wat voor sommige spelers wel een echt groot nadeel zal zijn, is het feit dat er een aantal reflex-puzzels inzitten. Door op een voorwerp te klikken, gebeurt er iets wat maar een tijdelijk effect is. Binnen die tijd moet je dan op iets anders klikken anders moet je weer opnieuw beginnen. Je kan niet 'dood' in het spel, maar als je een bepaalde puzzel twintig keer opnieuw moet proberen omdat je het niet snel genoeg kan, is het op een gegeven moment niet leuk meer. Ik heb deze puzzels door mijn man op laten lossen omdat hij vaak schietspellen speelt en sneller kan klikken. Een van de puzzels was zelfs zo moeilijk dat de ontwikkelaar, mif2000, na een groot aantal klachten heeft besloten de tijd iets te verruimen. Mocht je bij de 'gewone' puzzels vastzitten, dan vind je na een minuut of wat wachten onderin beeld een hintknopje. Deze hints geven soms een subtiele hint waarmee je zelf nog aan de slag moet, en soms bijna letterlijk de oplossing. Een groot nadeel hiervan is wel dat het de toch al niet zo lange tijd dat je met het spel bezig bent erg verkort. Graphics & Muziek
Iedere omgeving heeft een eigen, aanstekelijk deuntje. Vaak geven dingen waar je op klikt allerlei grappige geluidjes. Dit helpt mee om de vrolijke sfeer van het spel te benadrukken. Alleen als je vastzit bij een reflexpuzzel kan het wel op je zenuwen gaan werken als je steeds dezelfde riedel te horen krijgt.
|
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |