Home > Reviews > Hamlet or the last game without MMORPG features, shaders and product placement



Hamlet or the last game without MMORPG features, shaders and product placement

De volledige naam van het spel "Hamlet" is "Hamlet or the last game without MMORPG features, shaders and product placement". Het spel werd ontwikkeld door de Russische onafhankelijke ontwikkelaar mif2000 en is voor ongeveer 10 dollar te downloaden vanaf de online portal Alawar. Je kunt ook eerst een demo downloaden die je een uur laat spelen.

Verhaal
Met het verhaal Hamlet van Shakespeare heeft het spel slechts zijdelings wat te maken. Het enige wat de twee gemeen hebben is een paar namen. Volgens het spel heeft de boze koning Claudius Hamlets ouders vermoord en wil hij met Ophelia trouwen. Terwijl Hamlet zijn best doet om dat te voorkomen landt er een aliŽn met zijn ruimteschip precies bovenop Hamlet... Om te voorkomen dat de toekomst onherstelbaar verandert moet het ruimtemannetje nu in Hamlets plaats Ophelia uit het kasteel van Claudius bevrijden. Het verhaal is echter niet erg belangrijk voor het spel, het geeft alleen een beetje een achtergrondsfeertje.

Het personage dat je speelt heeft geen naam en behalve wat gedachtenballonnetjes met symbolen kom je ook niets over zijn emoties of geschiedenis te weten. Dat hoeft ook helemaal niet bij een puzzelspel, maar het is wel jammer dat het spel daardoor wat oppervlakkig blijft. De andere personages in het spel hebben al helemaal geen achtergrondverhaal of persoonlijkheid, en je kan ook niet met ze praten ofzo. Daardoor bouw je niet echt een band op met de ruimte/tijdreiziger en blijft het spel alleen interessant doordat de puzzels zo afwisselend zijn en je toch wil weten wat er op het volgende scherm gebeurt.

De stripverhaaltjes geven een klein beetje inzicht in het verhaal, maar meer dan "nadat hij uit de tunnel was ontsnapt ging hij naar het kasteel" stelt het eigenlijk niet voor. Bij het klikken op de verschillende voorwerpen op het scherm, gebeuren er grappige en onverwachte dingen, zoals een aapje dat ineens uit een gat tevoorschijn komt.

Gameplay & Puzzels
Volgens de omschrijving is het een point-and-click adventure, maar tegelijkertijd wordt er gesproken over 'bosses' die je moet verslaan, waardoor veel mensen in de war raakten over wat voor soort spel dit nu eigenlijk is. In de basis is het een puzzeladventure, een beetje vergelijkbaar met Machinarium. Hamlet bestaat uit vijf hoofdstukken, die ieder weer verdeeld zijn in een aantal schermen. Per scherm is er een puzzel op te lossen voor je verder kunt naar het volgende scherm. De puzzels zijn erg gevarieerd in moeilijkheidsgraad. Op het scherm zijn allerlei voorwerpen waarmee interactie mogelijk is, zo kun je bijvoorbeeld het weer beinvloeden, een kanon afvuren of een spin over het scherm laten kruipen. Dat heeft dan invloed op een ander voorwerp op het scherm, en uiteindelijk zal datgene dat jouw voortgang blokkeert uit de weg geruimd worden. Door op het ruimtemannetje te klikken krijg je zijn gedachten te zien, wat je een idee kan geven van wat je moet doen. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een wat pittigere puzzel, de 'boss battle' waarbij de 'boss' die je moet verslaan ook een soort levensbalk heeft. Door een aantal puzzels achter elkaar op te lossen verdwijnt steeds een deel van de balk waarna je de 'boss' verslagen hebt en een soort stripverhaaltje een stukje van het verhaal vertelt en het volgende hoofdstuk begint.

Het is leuk om van alles en nog wat op het scherm aan te klikken om te kijken wat er gebeurt, maar tegelijkertijd is dat ook een beetje een minpunt van het spel: het is meestal totaal niet duidelijk wat de bedoeling is en alleen door toevallig op de goede dingen te klikken los je soms per ongeluk een puzzel op. Andere keren is het dan weer zo simpel dat je onmiddellijk doorhebt wat je moet doen. De tijdreiziger hoeft overigens meestal niet in de buurt te staan bij het voorwerp om er iets mee te kunnen doen. Ook is niet altijd duidelijk met welke voorwerpen je iets kan doen, waardoor je maar gewoon willekeurig op alles gaat klikken. Er is geen inventaris en er zijn geen dialogen. Het spel slaat automatisch je voortgang op, het is ook niet mogelijk om terug te gaan naar het vorige scherm. Als je stopt met spelen en het spel verlaat, en daarna weer opnieuw laadt, kom je wel in hetzelfde scherm terug maar eventuele deelpuzzels die je al opgelost had zijn weer terug in de oude staat.

Wat voor sommige spelers wel een echt groot nadeel zal zijn, is het feit dat er een aantal reflex-puzzels inzitten. Door op een voorwerp te klikken, gebeurt er iets wat maar een tijdelijk effect is. Binnen die tijd moet je dan op iets anders klikken anders moet je weer opnieuw beginnen. Je kan niet 'dood' in het spel, maar als je een bepaalde puzzel twintig keer opnieuw moet proberen omdat je het niet snel genoeg kan, is het op een gegeven moment niet leuk meer. Ik heb deze puzzels door mijn man op laten lossen omdat hij vaak schietspellen speelt en sneller kan klikken. Een van de puzzels was zelfs zo moeilijk dat de ontwikkelaar, mif2000, na een groot aantal klachten heeft besloten de tijd iets te verruimen. Mocht je bij de 'gewone' puzzels vastzitten, dan vind je na een minuut of wat wachten onderin beeld een hintknopje. Deze hints geven soms een subtiele hint waarmee je zelf nog aan de slag moet, en soms bijna letterlijk de oplossing. Een groot nadeel hiervan is wel dat het de toch al niet zo lange tijd dat je met het spel bezig bent erg verkort.

Graphics & Muziek
Het geheel ziet er grappig uit met mooie achtergronden en kleurrijke figuurtjes, en ook de geluiden zijn erg grappig gedaan.

Iedere omgeving heeft een eigen, aanstekelijk deuntje. Vaak geven dingen waar je op klikt allerlei grappige geluidjes. Dit helpt mee om de vrolijke sfeer van het spel te benadrukken. Alleen als je vastzit bij een reflexpuzzel kan het wel op je zenuwen gaan werken als je steeds dezelfde riedel te horen krijgt.


Conclusie:
Verhaal: Het verhaal stelt niet zo veel voor en is meer als achtergrond voor de puzzels bedoeld. Je maakt wel allerlei grappige dingen mee.
Gameplay: Het is leuk om overal op te klikken om te zien wat er gebeurt. Het is grotendeels point-and-click met hier en daar wat reflexpuzzels die deels te moeilijk zijn voor de gemiddelde adventurespeler.
Puzzels: Erg afwisselend en leuk om te doen, al zijn sommige wat te simpel en andere weer te obscuur.
Graphics: Het sterkste punt van dit spel, het ziet er goed uit en de vrolijke sfeer maakt dat je lang geboeid blijft door het spel.
Muziek: Er is per locatie een ander, aanstekelijk deuntje al zal niet iedereen gecharmeerd zijn van de gitaarmuziek in een specifieke puzzel. Er zijn geen stemmen ingesproken.
Eindconclusie: Hamlet is een leuk, grappig spel dat helaas wel heel erg kort is en enkele reflexpuzzels bevat die niet iedereen aan zullen spreken en niet over te slaan zijn.
blog comments powered by Disqus