Home > Reviews > Wallace & Gromit Ep. 3: Muzzled!

Wallace & Gromit Ep. 3: Muzzled!

De eerste tweede adventures van de Wallace & Gromit serie hebben van mij een nieuwe fan gemaakt. De eerste bioscoop film Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit was geweldig en nu is ook de complete serie op dvd verschenen. Ik was dan ook benieuwd naar het derde deel in de serie.

Nadat een storm een lokaal asiel heeft vernield, zet Monty Muzzle zich in om het asiel te herbouwen. Hij organiseert een kermis om op die manier zoveel mogelijk geld op te halen. Gromit komt er echter snel achter dat de motieven van Monty niet liefdadig, maar misdadig zijn.

Dit is Gromit's episode. Je speelt maar een heel klein beetje als Wallace. Dit is echter geen probleem. Ik vond het, net als in de vorige afleveringen, altijd veel leuker om te spelen als Gromit. Hij steelt weer de show met zijn sarcastische gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. In deze aflevering ontfermt hij zich ook nog eens over een ander hondje hetgeen erg schattig en vertederend is. Wat ik ook leuk vond is de verwijzing naar de andere verhalen van de Wallace & Gromit. Zo heeft Wallace het op een gegeven moment over "A Grand Day Out", een titel van één van de korte films van Wallace & Gromit, vindt Wallace weer een lekker stukje kaas en keren personages terug uit eerdere afleveringen (ook al is het maar in een kleine cameo). Er zullen ongetwijfeld meer verwijzingen in zitten die ik pas zal herkennen na de films gezien te hebben. Genoeg lol voor de fans dus maar ook mensen die niet zo bekend zijn met Wallace & Gromit beleven genoeg plezier in deze adventure.

Het verhaal is wel voorspelbaar (vooral de rol van Monty Muzzle in het geheel) en het draait dit keer minder om de knotsgekke uitvindingen van Wallace. De belangrijkste uitvinding speelt uiteraard wel een grote rol in de geweldige ontknoping en een aantal puzzels, maar domineren het verhaal niet. Wat ik wel jammer vindt, is dat herhaling toch vrij snel optreedt in dialogen en wanneer je een object bekijkt. De dialogen zijn wel weer erg vermakelijk maar meer variatie is altijd goed.

De besturing is gelijk gebleven aan de eerdere delen. Inclusief de problemen met het lopen en de wisselende camera's. Het werkt opzich wel prima en went na verloop van tijd maar toch zit je regelmatig te rommelen met de kant die je oploopt of dat je karakter niet helemaal doet wat je voor ogen heeft. Verder zitten er wat kleine slordigheden in het spel. De belangrijkste is dat je bij een klik op een object wel naar de locatie kan gaan, maar bij een klik op de trap ervoor wordt teruggeroepen. Het is ook vreemd dat wanneer je een voorwerp probeert te gebruiken of een gesprek start, je van positie veranderd. Het is niet heel erg, maar het valt wel op en leidt soms tot verwarrende situaties.

Het spel maakt zichzelf verder onnodig moeilijk op inventory gebied. Je moet namelijk items combineren. Dit lukt echter niet op een normale manier. Een systeem zoals in de Tales of Monkey Island serie zou al veel beter werken. Helaas ben je nu gewoon erg moeilijk bezig met iets wat normaal gesproken een eitje is.

De puzzels zijn helaas weer erg eenvoudig en bestaan voornamelijk uit observatie puzzels en inventory puzzels. Vooral de observatie puzzels zijn goed. Je moet gedurende het hele spel terug denken aan dingen die aan het begin gebeurt zijn. Het is niet uitdagend, maar wel logisch en leuk. Helaas was er één puzzel die ik al opgelost had voordat ik met één van de karakters gepraat had. De oplossing was de meest logische keuze maar na de save game opnieuw geladen te hebben, werd duidelijk dat de oplossing ook aangedragen werd.

Het spel ziet er weer geweldig uit. Het typisch Wallace and Gromit sfeertje keert vooral in de karakters terug met vingerafdrukken en putjes die het een klei gevoel geven. De animatie slaat ook weer terug op de stop motion techniek die in de films gebruikt wordt. Wat ik jammer vind is dat dit niet helemaal terugkeert in de omgevingen en achtergronden. Dat had wel iets nepper van mij gemogen.

Wat ik een goede verbetering vind is dat we het vervagingseffect uit de Tales of Monkey Island serie ook in dit deel terug zien. Het ziet er gewoon erg mooi uit en voegt echt iets speciaals toe aan sommige scenes.

Helaas zitten er wel wat slordigheden in de graphics. Major Crum praat terwijl er geen beweging te zien is in zijn mond. Of Monty die de taart proeft zonder dat er een stukje taart aan zijn vork zit. Het zijn kleine dingen die erg opvallen en toch zonder al te veel problemen opgelost hadden kunnen worden.

Weinig veranderingen in vergelijking met het eerste deel. De muziek is nog steeds erg goed. Het past bij het spel, is herkenbaar (inclusief de theme song) en het heeft het typische Wallace and Gromit sfeertje.

De stemmen zijn ook weer prima, al keert de bekende slis weer terug bij de buurvrouw van Wallace. Bij sommige karakters is een vreemde, lichte kraak te horen. Het is niet ontzettend storend want de stemmen zelf zijn kwalitatief gewoon weer goed, maar het valt toch op, zeker in het begin van het spel.

Verhaal: Het verhaal is voorspelbaar en de dialogen herhalend. Verder is het wel gewoon erg leuk. Je speelt voornamelijk Gromit en dat is absoluut geen bezwaar. Een hele dikke 8.
Gameplay: Weinig veranderingen in vergelijking met eerdere delen. Dat het spel geen normale inventory heeft wordt pijnlijk duidelijk in één van de puzzels.
Puzzels: Simpele observatie- en inventorypuzzels. Logisch, leuk maar veel te simpel. Een zeventje.
Graphics: Het ziet er weer geweldig uit en men weet opnieuw het Wallace & Gromit sfeertje te behouden. Een 8.
Muziek: Vergelijkbaar met de eerdere delen. Zowel bij de muziek als bij de stemmen.
Eindconclusie: Het draait dit keer om Gromit en dat is uitstekend. Leuk verhaal, goede graphics en goede muziek. Jammer dat het allemaal wel heel erg makkelijk is en men het zich op gameplay gebied te moeilijk maakt. Een dikke 8.